Jag har en blandning av gamla objektiv och alldeles "nya". Jag anser inte att den optiska teorin ändrats så förfärligt genom åren och när den gjort det, har det lite för ofta blivit till användarnas nackdel. Nyare glasorter, cementer och ytbehandlingar har flyttat fram "staketet", men än så länge håller mina Minolta från 1985 "ungtupparna" stången när det gäller färgåtergivning. Ingen matchar "the Minolta look", hur mycket de än påstår det.
Pixelpeepandet har gjort att alla förleds att tro att knivskärpa på skärmen är samma sak som optisk kvalitet, och det får e väl tycka, men jag faller inte in i den hyllningskören. Skarptecknande objektiv har tillverkats under en lång följd av år och i många fall står de sig fortfarande. Samtidigt har det tillverkats erkänt lysande objektiv som inte är "razor sharp".
Vad skulle det finnas för nackedelar med att ha shakern i huset - förutom att Cakon inte vill veta av tekniken?
Är Ni möjligtvis bara en aning avundsjuka för att det inte finns en CZ Planar eller Sonnar med IS/VR för Cakon? Det finns till Sony - byt upp Dig! ;D
PS Trådskaparen är en hon - visa henne åtminstone den respekten. DS