Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag har blivit utsatt för en bildstöld. Jag kontaktade föreningen ifråga och nu vill dom inte kännas vid detta än fast jag har utskicket med min bild på i min hand.
Dom säger att dom inte har någon anning om hur detta gått till?
Dom får det att låta som om det är något jag gjort själv.


Min fråga nu är.
Om jag skulle gå vidare med detta och anmäla dom.
Är det då dom som måste bevisa att dom är oskyldiga eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?
 
Fredrik Ottosson skrev:
Jag har blivit utsatt för en bildstöld. Jag kontaktade föreningen ifråga och nu vill dom inte kännas vid detta än fast jag har utskicket med min bild på i min hand.
Dom säger att dom inte har någon anning om hur detta gått till?
Dom får det att låta som om det är något jag gjort själv.


Min fråga nu är.
Om jag skulle gå vidare med detta och anmäla dom.
Är det då dom som måste bevisa att dom är oskyldiga eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?

Kan du bevisa att de har använt din bild utan tillstånd så måste de ju motsäga det på nått vis isåfall...
 
Jo jag har ett utskick från dem med min bild sedan har jag negativet som bevisar att det är min bild. Men dom säger att dom inte har någon aning om hur detta har gått till och att ingen från dom har gjort det. Och att dom därför inte tänker betala.

Så det jag undrar är om jag måste bevisa hur det har gått till. Det kommer ju va lite svårt för mig isåfall?
 
Fredrik Ottosson skrev:
Jag har blivit utsatt för en bildstöld. Jag kontaktade föreningen ifråga och nu vill dom inte kännas vid detta än fast jag har utskicket med min bild på i min hand.
Dom säger att dom inte har någon anning om hur detta gått till?
Dom får det att låta som om det är något jag gjort själv.


Min fråga nu är.
Om jag skulle gå vidare med detta och anmäla dom.
Är det då dom som måste bevisa att dom är oskyldiga eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?

Den som går till en domstol och påstår något har bevisbördan.
 
Någon på "föreningen" som gett ut trycksaken är ju ansvarig utgivare för det hela. Då menas det ju ansvarig utgivare också, man kan inte bara säga att "Jag vet inte hur detta gått till och jag tar inget ansvar för detta".

Som nämnts i många tidigare trådar, skicka ut en faktura med 30 dagars löptid. Får du inte betalt så driv det vidare.
För att skica ut en faktura så måste du ju nästan ha ett företag, det gör det ju lite enklare.

Jag är inte 100% insatt i alla detaljer men känner till lite om hur det "borde" gå till.

/Robert
 
Om man skickar en faktura och inte får belalt, och därefter går till domstol, så har man bevisbördan att styrka varför man anser att man skall ha betalt.

Kan man inte bevisa att man skall ha betalt får man inga pengar.
 
Re: Re: Bildstöld

Arleklint skrev:
Den som går till en domstol och påstår något har bevisbördan.


Jo men räcker det att jag har deras utskick.En reklam om en kurs samt deras namn och telnr för för att anmäla sig till kursen. Och att jag har negativet som bevisar att det är min bild.

Dom säger ju att dom inte vet hur detta gått till. Måste jag bevisa det oxå? Måste inte dom då bevisa att dom är oskylldiga då?
 
Arleklint skrev:
Om man skickar en faktura och inte får belalt, och därefter går till domstol, så har man bevisbördan att styrka varför man anser att man skall ha betalt.

Hur går detta till i praktiken?

Om man själv har kvar t.ex. negativet eller har bilden i fullskala direkt från digitalkameran så är det ju en sorts bevis för att man verkligen är den som tagit bilden.

Men hur ser det ut för företaget eller föreningen som norpat bilden av en? De kan ju i domstol inte säga att "jag vet inte var bilden kommer ifrån och varken bryr mig eller tar ansvar". Den ansvariga utgivaren är ju alltid ansvarig för allt innehåll. Eller?
 
De kan påstå de fått bilden av dig. Bevisbördan ligger på dig.

Stämmer du och inte kan bevisa att bilden är din får du betala motpartens domstolskostnader.
 
Arleklint skrev:
De kan påstå de fått bilden av dig. Bevisbördan ligger på dig.

Stämmer du och inte kan bevisa att bilden är din får du betala motpartens domstolskostnader.

Ok, då blir det ju trixigt. Hur ska man kunna bevisa detta? På rak arm kommer jag då inte på något sätt.

Jag vet att om man förlorar i domstol så får man stå för alla kostnader och det är ju inte så roligt.
 
Arleklint skrev:
De kan påstå de fått bilden av dig. Bevisbördan ligger på dig.

Stämmer du och inte kan bevisa att bilden är din får du betala motpartens domstolskostnader.

Jag kan ju bevisa att bilden är min. Men hur bevisar man att jag inte gett bort bilden till dom. Då borde ju alla bildtjuvar klara sig undan?

På utskicket står det ett namn hos vem man ska anmäla sig, men han säger att han inte har gjort det. och ingen i föreningen vet vem som är ansvarig för detta. Måste jag bevisa då vem som är ansvarig, det är ju omöjligt för mig när ingen tar på sig detta
 
Arleklint skrev:
De kan påstå de fått bilden av dig. Bevisbördan ligger på dig.

Det är väl bara att be dem visa ett skriftligt avtal att de har tillåtelse att använda bilden. Sådana här saker brukar inte avtalas muntligt, iaf inte hos mig.

Staffan
 
Jga vet inte heller hur man bevisar. Jag tycker inte heller det är kul att betala rättegångskostnader.

Därför bör man alltid ha kontrakt med villkår påskrivna innan man ger folk tillgång till bilder.

Och jag tycker inte man skall skrika "Gå till domstol" innan man vet att man har torrt på fötterna och kan bevisa det.
 
Håller med, därför tycker jag att han ska skicka en faktura och därmed ge dem en ärlig chans att betala. Vägrar de så kan han då bestämma om han vill gå vidare eller ej.

Staffan
 
Arleklint skrev:
Jga vet inte heller hur man bevisar. Jag tycker inte heller det är kul att betala rättegångskostnader.

Därför bör man alltid ha kontrakt med villkår påskrivna innan man ger folk tillgång till bilder.

Och jag tycker inte man skall skrika "Gå till domstol" innan man vet att man har torrt på fötterna och kan bevisa det.


Jag har inte gett dom tillgång till min bild utan den har dom snott från internet.

Klart jag inte anmäler dom om jag är osäker om jag förlorar eller inte, utan
det är ju det kan försöker kolla upp här
 
Bilder man lägger upp på internet blir snodda. Så är det!

Om dom använt bilden på en egen site är mitt tips att maila deras ISP. Dom kommer ta bort den.

Har dom använt bilden på annat sätt så måste du tänka till hur du kan bevisa att bilden är din och att du inte givit dom bilden.

Lägg aldrig upp bilder på nätet som kan användas till annat än små webbilder.
 
Arleklint skrev:
Bilder man lägger upp på internet blir snodda. Så är det!

Om dom använt bilden på en egen site är mitt tips att maila deras ISP. Dom kommer ta bort den.

Har dom använt bilden på annat sätt så måste du tänka till hur du kan bevisa att bilden är din och att du inte givit dom bilden.

Lägg aldrig upp bilder på nätet som kan användas till annat än små webbilder.

Ring upp dem, banda samtalet, få dem till att säga att de är medvetna om att du inte gett ditt tillstånd och sen gå vidare med det isåfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.