Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hansen2 skrev:

Vad som är nytt bland de här individerna är att man utnyttjar andra medlemmar utanför gruppen för sina egna syften och det tycker jag är enormt störande. Ett väldigt cyniskt och billigt beteende.

/Johan

Det där förstår jag inte riktigt. Hur gör dom när dom utnyttjar medlemmar utanför gruppen?

/Catarina
 
camag skrev:
Det där förstår jag inte riktigt. Hur gör dom när dom utnyttjar medlemmar utanför gruppen?

/Catarina

Om jag ingår i en liten grupp där vi höjer varandras bilder till skyarna är det inte mycket att orda om. Men jag hoppar gärna in på en bild du publicerat (och tusentals andra), ägnar den minimalt med tid, hinner dra iväg en klyschig hyllning till dig för jag vill ju så gärna ha din motkommentar. Sedan drar jag till nästa ... hyllar ... till nästa ... hyllar (skyndar mig som f*n) ... till nästa ...
Pust och stön, nu sätter jag mig ner och inväntar floden av returkommentarer, som jag synnerligen frekvent tackar för, då det ger fler publiceringar i "Senaste bildkommentarer" ...

Förstår du nu?

Det här är ju helt ok om vi befinner oss på Lunarstorm, MSN Foto eller liknade. Men här, där det ständigt görs ansträngningar för "Bilden i centrum", tycker åtminstone jag att ovanstående är synnerligen olämpligt.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Om jag ingår i en liten grupp där vi höjer varandras bilder till skyarna är det inte mycket att orda om. Men jag hoppar gärna in på en bild du publicerat (och tusentals andra), ägnar den minimalt med tid, hinner dra iväg en klyschig hyllning till dig för jag vill ju så gärna ha din motkommentar. Sedan drar jag till nästa ... hyllar ... till nästa ... hyllar (skyndar mig som f*n) ... till nästa ...
Pust och stön, nu sätter jag mig ner och inväntar floden av returkommentarer, som jag synnerligen frekvent tackar för, då det ger fler publiceringar i "Senaste bildkommentarer" ...

Förstår du nu?

Det här är ju helt ok om vi befinner oss på Lunarstorm, MSN Foto eller liknade. Men här, där det ständigt görs ansträngningar för "Bilden i centrum", tycker åtminstone jag att ovanstående är synnerligen olämpligt.

/Johan

Nu känns det som att vi gått varvet runt sen jag påstod att det faktiskt inte var möjligt för dig, mig eller nån annan att med säkerhet veta syftet bakom att en viss bildkritikkommentar ser ut eller ges som den gör.


Men låt oss anta att du har rätt och det finns en grupp som medvetet försöker få så många returkommentarer som möjligt. Så bygger ju din beskrivning ovan på att den som mottar den korta 'klyschiga hyllningen' faktiskt lämnar en returkommentar.
Om man upplever sig 'drabbad' av den superlativfyllda blixtkommenterare som du beskriver så får man väl låta bli att ge en returkommentar - svårare är det inte. Det är ju upp till var och en av oss vilka bilder vi vill kommentera. Det finns ingen skyldighet att ge en kommentar för varje mottagen kommentar. Fanns det det kanske det du beskriver vore ett problem.

Men om vi vänder på det och ställer frågan såhär: skulle fotosidan må bra av att fler medlemmar jobbbade på att utveckla sin bildkritik? så vore min svar ett stort och tydligt Japp!
Jag tror vi vinner mer på att försöka hitta sätt att uppmuntra de som redan ger bra bildkritik och lärmöjlighet för dem av oss som har utvecklingsbehov än att försöka straffa en liten grupp som kanske ägnar sig åt det du beskriver ovan.

mvh
/Maria
 
emtre skrev:
Nu känns det som att vi gått varvet runt sen jag påstod att det faktiskt inte var möjligt för dig, mig eller nån annan att med säkerhet veta syftet bakom att en viss bildkritikkommentar ser ut eller ges som den gör.


Men låt oss anta att du har rätt och det finns en grupp som medvetet försöker få så många returkommentarer som möjligt. Så bygger ju din beskrivning ovan på att den som mottar den korta 'klyschiga hyllningen' faktiskt lämnar en returkommentar.
Om man upplever sig 'drabbad' av den superlativfyllda blixtkommenterare som du beskriver så får man väl låta bli att ge en returkommentar - svårare är det inte. Det är ju upp till var och en av oss vilka bilder vi vill kommentera. Det finns ingen skyldighet att ge en kommentar för varje mottagen kommentar. Fanns det det kanske det du beskriver vore ett problem.

Men om vi vänder på det och ställer frågan såhär: skulle fotosidan må bra av att fler medlemmar jobbbade på att utveckla sin bildkritik? så vore min svar ett stort och tydligt Japp!
Jag tror vi vinner mer på att försöka hitta sätt att uppmuntra de som redan ger bra bildkritik och lärmöjlighet för dem av oss som har utvecklingsbehov än att försöka straffa en liten grupp som kanske ägnar sig åt det du beskriver ovan.

mvh
/Maria

Om huruvida det är ett "kanske" var aktuellt för ett år sedan ungefär. Idag tycker jag inte det råder någon tvekan.

Men men, har du ngn idé om hur vi uppmuntrar en kvalitetshöjning på de kommentarer som ges?
Någon har varit inne på att det bör ges möjlighet att ge tumme upp/tumme ned på en kommentar.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Om huruvida det är ett "kanske" var aktuellt för ett år sedan ungefär. Idag tycker jag inte det råder någon tvekan.

Men men, har du ngn idé om hur vi uppmuntrar en kvalitetshöjning på de kommentarer som ges?
Någon har varit inne på att det bör ges möjlighet att ge tumme upp/tumme ned på en kommentar.

/Johan

mm, det finns aktiv tråd om det i forumet för Funktionsförslag.
Förhoppninsgvis hjälper artikeln jag skrev i somras den som vill ge bättre bildkritik men inte riktigt vet hur.
Jag tror också på det goda exemplets makt, alltså genom att lyfta fram bra bildkritik så visar man hur mycket det kan ge.

mvh
/Maria

Tips till dem i tråden som längtade efter en pool för anonym bildkritik - skriv ihop en poolbeskrivning och lägg här så ökar era chanser att få en sån :)
 
hansen2 skrev:
Om huruvida det är ett "kanske" var aktuellt för ett år sedan ungefär. Idag tycker jag inte det råder någon tvekan.

Men men, har du ngn idé om hur vi uppmuntrar en kvalitetshöjning på de kommentarer som ges?
Någon har varit inne på att det bör ges möjlighet att ge tumme upp/tumme ned på en kommentar.

/Johan

Ja men här borde det väl räcka med lite självkritik... eller..? Blir så J*vla trött på när man ska hitta olika verktyg för att komma till rätta med problematik av detta slag... Lite intrakranial gympa borde vara nog...
 
emtre skrev:

Men om vi vänder på det och ställer frågan såhär: skulle fotosidan må bra av att fler medlemmar jobbbade på att utveckla sin bildkritik? så vore min svar ett stort och tydligt Japp!
Jag tror vi vinner mer på att försöka hitta sätt att uppmuntra de som redan ger bra bildkritik och lärmöjlighet för dem av oss som har utvecklingsbehov än att försöka straffa en liten grupp som kanske ägnar sig åt det du beskriver ovan.

mvh
/Maria

Straffa!? Här är det definitivt inte fråga om att straffa... Håller helt å fullt med om att det är viktigt att uppmuntra dom som ger bra å konstruktiv kritik... men det ena utesluter ju inte det andra eller hur... men straffa!? Nope!!!
Jag har själv slarvat iväg kommentarer under min tid här på FS å kommer säkert så göra även i framtiden... men inte systematiskt!!!
Har ingen aning om hur stor/liten procent det är som aktivt sysslar med röstfiske..? (å det kommer ju alltid vara en tolkningsfråga = spekulationer, då det är svårt att leda i bevisning...) Men att det förekommer det råder det ingen tvekan om... ok om man metar lite till husbehov... men att helt öppet dra på sig storstövlarna var eviga dag, ja det är för mig ett urvattnat patetiskt rovfiske in absurdum...
Alla kan vi bli bättre på att ge bra å utvecklande kommentarer under en bild... för det är väl detta som är en av FS viktigaste funktioner... dvs, att göra oss sk, fotografer till bättre fotografer genom kritisk granskning... eller..?
 
Senast ändrad:
Gunnlaug skrev:
Straffa!? Här är det definitivt inte fråga om att straffa... Håller helt å fullt med om att det är viktigt att uppmuntra dom som ger bra å konstruktiv kritik... men det ena utesluter ju inte det andra eller hur... men straffa!? Nope!!!

Varför inte sätta en begränsning för de värsta syndarna på max en kommentar/dag under ett par veckors tid? Ser det inte som ett straff, snarare en möjlighet till eftertanke och komma in i matchen igen.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Varför inte sätta en begränsning för de värsta syndarna på max en kommentar/dag under ett par veckors tid? Ser det inte som ett straff, snarare en möjlighet till eftertanke och komma in i matchen igen.

/Johan

Kanske skulle Du starta upp ett 12-stegsprogram för röstfiskare... ;)
 
Råkade ramla in på en vad jag tror ni kallar röstfiskares sida i går kväll. Givit över 14 000 kommentarer.......Fått över 10 000.....Inte ens om jag anstränger mig får jag ihop mer än några stycken per kväll.

Det värsta är att jag inte gärna går in och kritiserar bilder till någon som har 10 stycken kommentarer av varianten: Wow, du har lyckats igen, snyggt fångat osv osv. Ändå har jag sett bilder som fått många positiva omdömen men bilderna är triviala (enl mig alltså) eller inte så bra rent tekniskt (komposition, exponering m m). Men jag drar mig ändå för att gå in och säga (enl min inte så ödmjuka åsikt) sanningen.

Jag tror att det enda man kan göra är att faktiskt strunta i avvarterna. Vi kommer aldrig komma tillrätta med dem vilka regler eller förbud som sätts upp. Tig ihjäl eländet och kommentera mera.
 
Det är inte bara röstfiske som pågår. Jag har märkt att det finns vissa fotografer man inte får kritisera. Skriver man kritiserande kommentarer kommer pojkvänner och kompisar ilande och försvarar fotografen. Det verkar som om vissa fotografer helt enkelt inte tar dåliga bilder och vi som tycker annorlunda blir angripna.

Hmm, finns ordet kritiserande överhuvudtaget? :)
 
mohei skrev:
Det är inte bara röstfiske som pågår. Jag har märkt att det finns vissa fotografer man inte får kritisera. Skriver man kritiserande kommentarer kommer pojkvänner och kompisar ilande och försvarar fotografen. Det verkar som om vissa fotografer helt enkelt inte tar dåliga bilder och vi som tycker annorlunda blir angripna.

Hmm, finns ordet kritiserande överhuvudtaget? :)

Jo, det är irriterande när någon går i försvar för en fotograf när man kritiserar en bild. Den som lägger ut en bild är förhoppningsvis på det klara med att bilden kan få negativ kritik. Är det fråga om personangrepp kan det dock vara berättigat med ett försvar innan en moderator plockar bort kommentaren.

mvh

Johnnie
 
En av bilderna jag syftar på har jag själv kommenterat och ett av försvaren är att man borde ge kritik med "glimten i ögat". Ett annan reaktion är att kritiken kanske beror på att modellen=fästmannen är en bekant person på FS och att den kanske vore annorlunda om modellen är okänd. Eller nåt.

Jag blir så trött.
 
mohei skrev:
En av bilderna jag syftar på har jag själv kommenterat och ett av försvaren är att man borde ge kritik med "glimten i ögat". Ett annan reaktion är att kritiken kanske beror på att modellen=fästmannen är en bekant person på FS och att den kanske vore annorlunda om modellen är okänd. Eller nåt.

Jag blir så trött.

I det fall jag tror du menar tycker jag fotografen själv håller en hög profil, inte en massa försvar för både det ena och det andra - sånt gillar jag.

/Johan
 
Nu kom jag på! Jag är såklart grön av avund över att jag aldrig togs i försvar förra hösten. *fniss*
Fast å andra sidan får mina bilder sällan kritik. Men det lär väl ändra sig nu dårå. ;-)

*kunde inte låta bli*
 
mohei skrev:
Nu kom jag på! Jag är såklart grön av avund över att jag aldrig togs i försvar förra hösten. *fniss*
Fast å andra sidan får mina bilder sällan kritik. Men det lär väl ändra sig nu dårå. ;-)

*kunde inte låta bli*

Tanken slog mig faktiskt, att det låg en gammal surdeg bakom som resulterat i en liten "catfight" :)))

/Johan
 
Blev det där personangrepp månne? Hmm.
Catfight? Är det bara för att det är tjejer kommenterar möjligen? Förlåt, måste genast könsoperera mig så att jag blir en riktig människa.

Nu är det ju så att det inte bara är jag som gav kritik på bilden. Alla som har kommenterat är överens utom fästmannen och akvariekompisarna.
Nog för att fästmannen har ett gäng ex på FS...

I inlägget innan skämtade jag bara (maaassor av smilies) men som vanligt i detta sura land så begriper urinvånarna inte när man skämtar. Det är inte första gången det händer i detta forum.
(kanske borde jag ha en liten smiley här? ska fundera på det)) ;-)
 
mohei skrev:
En av bilderna jag syftar på har jag själv kommenterat och ett av försvaren är att man borde ge kritik med "glimten i ögat". Ett annan reaktion är att kritiken kanske beror på att modellen=fästmannen är en bekant person på FS och att den kanske vore annorlunda om modellen är okänd. Eller nåt.

Jag blir så trött.

Jag tog en titt på kommentarerna och motkommentarer för den bilden och fick några konstiga reflektioner. Men det som jag reagerade mest på var kommentarerna om borttagna kommentarer:
Vem äger rätt att redigera och cencurera kommentarer?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.