Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
aasamusik skrev:
Måste bara som nybörjare säga att de enda kommentarer jag kan ge är om jag gillar något och varför. Jag kan inte nog mycket om fotografering för att kunna säga vad som kan göras bättre så i så fall blir vi rätt många som inte ska kommentera bilder alls i så fall...Vore trist.

Jag kan näst intill garantera att du kan mer än vad du tror. De flesta nybörjare underskattar sig själva och tänker "Inte ska väl jag ...?"

Börja med att kommentera bilder du tycker har potential men saknar något och försök uttrycka vad du tycker fattas och kanske ngt förlag om en förändring. Att konstruktivt kommentera andras bilder är ett jättebra sätt att utveckla sig själv som fotograf.

/Johan
 
dumbo skrev:
Christer:
men om man själv är aktiv och kommenterar så får man fler kommentarer tillbaka (detta märker jag mycket tydligt).

Däremot tycker jag ofta att det ges för lite negativ/konstruktiv kritik. Folk kommenterar bara om de gillar bilden. "Oj vilken fin bild bla bla..."
Visst är det roligt att höra sånt, men man kanske inte utvecklas så mycket av en sådan kommentar.

Det syns då tydligt här på fs, ett gäng på ca 10-20 pers som berömmer varandras bilder i all oändlighet! Jag/nån borde ge länk och visa ex på bilder från dessa personer och visa hur hungriga vissa är på få kommentarer. Men fs-crew kanske censurerar forum? och kärnan i det jag säger skulle försvinna. Tar man sig en titt på dessa, vilka de har gett till och fått av, och vilka kritik man ger till varann så inser man att antalet säger inget om kvalitet!

Man får ge kritik till sina kompisar för få tillbaka! Men inga vettiga ord sägs i dessa krestar, ord som vackert, söt, snyggt, underbart...används flitigt.

Det räcker med två pooler, bildkritik och anonym. Alla nya bilder, senaste bildkommentar och alla dessa tackande borde försvinna!

Du har nog rätt, både i första och andra delen av det du skriver.
 
Mattsen skrev:
Absolut. Mkt trist. Jag hoppas verkligen att du och andra nybörjare (jag är själv fortfarande i den kategorin) inte låter er tryckas tillbaks av inläggen i den här tråden utan fortsätter att ge bilkommentarer efter förmåga. Ett korfattat "snyggt" är sju resor bättre än ingen kommentar alls.

Ett alternativ är att man kan ge en bild man gillar t ex en, två eller tre stjärnor om man inte vet vad man ska skriva. Hoppas en sådan funktion kommer.

Finns det någon i den här tråden som vill "trycka tillbaka" nybörjare eller föreslår att bara kritiker av viss rang ska få ge kritik? Såvitt jag kan förstå vill ingen förbjuda någon att skriva "snyggt". Tvärtom. Ibland vet man inte varför man gillar/ogillar en bild och det är fullt tillräckligt att uttrycka sina känslor.

Att antyda att några i den här tråden skulle vilja hindra någon från att ge den typen av kommentarer är befängt och leder bara till att bildkritk inte diskuteras eftersom ingen vill bli beskylld för att trakassera nybörjare. Detta är tråkigt. Det behövs en diskussion kring bildkritiken.

Som någon i den här tråden sa: också den som är helt grön på området kan ge konstruktiv kritk och skriva resonerande kommentarer. Varför skulle detta vara förbehållet proffsen? Och för det andra: hur ska vi lära oss att ge konstruktiv kritik om vi inte övar. Att skriva "snyggt" må vara fullt tillräckligt ibland men ger knappast oss eller den vi kritiserar någon djupare förståelse för bilden.

mvh

Johnnie
 
Håller med!
Att skriva själv och läsa hur andra ser på en viss bild, utvecklar ens bildspråk. Det har inget att göra om man är det ena eller det andra.
 
dunberg skrev:
Finns det någon i den här tråden som vill "trycka tillbaka" nybörjare eller föreslår att bara kritiker av viss rang ska få ge kritik? Såvitt jag kan förstå vill ingen förbjuda någon att skriva "snyggt". Tvärtom. Ibland vet man inte varför man gillar/ogillar en bild och det är fullt tillräckligt att uttrycka sina känslor.

Att antyda att några i den här tråden skulle vilja hindra någon från att ge den typen av kommentarer är befängt och leder bara till att bildkritk inte diskuteras eftersom ingen vill bli beskylld för att trakassera nybörjare. Detta är tråkigt. Det behövs en diskussion kring bildkritiken.

Som någon i den här tråden sa: också den som är helt grön på området kan ge konstruktiv kritk och skriva resonerande kommentarer. Varför skulle detta vara förbehållet proffsen? Och för det andra: hur ska vi lära oss att ge konstruktiv kritik om vi inte övar. Att skriva "snyggt" må vara fullt tillräckligt ibland men ger knappast oss eller den vi kritiserar någon djupare förståelse för bilden.

mvh

Johnnie

För mej är det svårt att se varför en bild är ointressant, jag kan än så länge så lite om komposition, ljus, teknik m.m. så för mej får gärna de som kan mer än mej ta den biten. Sedan kanske jag är lite för snäll eller feg(bara att erkänna) för att våga såga bilder jag inte tycker om, speciellt om jag inte klarar att vara konstruktiv. Men jag ligger i träning så snart så...;-)

Jag känner mig inte det minsta trakasserad så det är då lugnt.

Frågan är kanske hur man ska få fler här att dela med sig mer av sina åsikter, både nybörjare och proffs. Fortfarande finns det bilder både i nybörjarpoolen och i bildkritik som inte har fått en enda kommentar. Det måste ju vara ännu sämre än "snyggt".Men många bilder som inte ligger i poolerna får kommentarer...
 
aasamusik skrev:
För mej är det svårt att se varför en bild är ointressant...

Hej!

Det glädjer mig att du inte känner dig trakasserad. =)

Jag håller med om att det är svårt att säga varför en bild är ointressant och det är kanske lika svårt att formulera detta på ett sätt som inte sårar i onödan. Samtidigt tror jag att många bilder som inte får någon kommentar upplevs som just ointressanta/intetsägande. (Det finns en funktion på sidan som plockar fram bilder som inte har fått någon kommentar. Bilder -> Sök bilder -> Nya bilder senaste dygnet som ej fått kommentar)

I många fall tycker jag nog att det räcker med att skriva något i stil med: "Jag tycker inte att det finns något i den här bilden som berör mig". Efter ett tag kanske man upptäcker ett mönster i en del "tråkiga" bilder och kan uttrycka det också. Ofta finns det ju också någonting i bilden som är bra och då skadar det ju inte att ta upp det också.

Något som ger mig lite mod att ge negativ kritik är att vederbörande faktiskt har lagt ut bilden i en kritikpool. Tål man inte kritik får man lägga ut den någon annanstans.

Jag håller med om att "snyggt" är en bättre kommentar än ingen alls eftersom man åtminstone får veta att ens bilder är sedda och uppskattade och kanske kan gissa sig till varför.

Jag skulle gärna vilja se mer resonerande kommentarer både från nybörjare och från erfarna bedömmare. Dessutom vore det trevligt om fler vågade ge negativ kritik och var lite mindre artiga. Men det är bara vad jag hade uppskattat.

mvh

Johnnie
 
Nu kan jag ju inte annat än att hålla med om allt du säger.

Funktionen att leta upp ickekommenterade bilder är ju jättebra. Jag visste inte om den. Ska genast testa.
 
Kanske göra fotoklubbar inom FS?

Satt och funderade kring konstruktiv kritik och mängden av foton som läggs ut på FS. Ingen hinner ju titta på allt än mindre kommentera allt, men några per vecka hinner man kanske fundera över.
Skulle små nätverk inom FS, som digitala fotoklubbar, kunna fungera? Man anmäler sig till den "klubb" som man vill vara med i och tittar på medlemmarnas bilder och kommenterar dem. Klubbarna kunde delas upp regionalt, efter motiv, teknik eller intresse.
Vad sägs om den idén?
Hälsningar, Gunilla
 
donna skrev:
Det syns då tydligt här på fs, ett gäng på ca 10-20 pers som berömmer varandras bilder i all oändlighet! Jag/nån borde ge länk och visa ex på bilder från dessa personer och visa hur hungriga vissa är på få kommentarer.

Om det bara vore så illa, men det är värre ... :)

Man öser snabbkommentarer åt höger och vänster i syfte att få returkommentarer. Det spenderas knappast mer än någon sekund åt bilden som kommenteras. När returkommentarerna sedan rullar in tackar man stup i kvarten och då går bilden ytterligare ett gäng vändor i "Senaste bildkommentarer".

/Johan
 
Jag brukar i regel inte kommentera bilder som har fått fler än tio kommentarer. Om jag ska göra det krävs det att bilden är riktigt bra.

Jag förstår inte heller grejen med att ge en kommentar tillbaks till någon som man själv har fått en kommentar. Jag kommenterar bilder som jag känner något för eller bilder som jag tror jag kan ge feedback på. Ofta kan jag dock hitta dessa bilder hos någon som har kommenterat mina bilder. Men det är alltid deras bilder som avgör om jag ger en kommentar.

Jag känner dock ibland att jag skulle vilja vara mer kritisk i mina kommentarer. Men problemet är ju att jag inte vet hur mottagaren reagerar. Skulle en nybörjare, som jag själv är, få för mycket av negativ kritik fins en risk att intresset för att publicera bilder på FS försvinner.

Själv ser jag possitivt på att få negativ kritik. Jag lär mig mer på det. Men jag tycker självklart det är kul att på possitiov kritik.
 
Re: Varför inte????

ghost102 skrev:
Ja varför inte starta en till bildkritiks pool fast där kanske man bara får ladda upp en bild per vecka el varannan vecka, tror att det skulle vara bra.

/Johan

Hej Johan,

Jag tycker att ditt förslag var bra. Det är väl få av oss som har hur mycket tid som helst. Ser ofta bilder jag skulle vilja kommentera och tänker: "Jag gör det lite senare", men det där "lite senare" inträffar inte. Samtidigt "drunknar" vi i den stora bildfloran och det är synd för att det är säkert många intressanta bilder man missar om man inte har möjlighet att kolla ofta..

Om antalet uppladdade bilder blev färre, kanske man skulle hinna ta sig tid att titta ordentligt och kommentera med eftertanke.

Fotohälsnignar
Hilpi
 
hansen2 skrev:
Om det bara vore så illa, men det är värre ... :)

Man öser snabbkommentarer åt höger och vänster i syfte att få returkommentarer. Det spenderas knappast mer än någon sekund åt bilden som kommenteras. När returkommentarerna sedan rullar in tackar man stup i kvarten och då går bilden ytterligare ett gäng vändor i "Senaste bildkommentarer".

/Johan

Sant...
Men vad kan vi (fs-besökarna) göra för att få bort sånt? Ska vi bara skita i dem och låta det lilla gänget fortsätta med sina inbördeslekar eller kan vi göra nåt konstruktivt? Orkar man ens bry sig?
Hur påverkar det andra besökare, yngre, nya osv...
Nu ska jag gå och föreläsa för andra ;)
 
donna skrev:
Sant...
Men vad kan vi (fs-besökarna) göra för att få bort sånt? Ska vi bara skita i dem och låta det lilla gänget fortsätta med sina inbördeslekar eller kan vi göra nåt konstruktivt? Orkar man ens bry sig?

Eftersom det inte bara är ett inbördes beteende tycker jag definitivt man ska bry sig. Klaga till redaktionen har i allafall jag gjort. Om fler gör det kanske något görs åt saken.

Hur påverkar det andra besökare, yngre, nya osv...

Tycker mig se fler och fler som anammat kommentarsterrorn ...

/Johan
 
Jag tror också att en del ser och taR efter, istället för att fota för egen del och satsa på utvecklling så raggar man kommentarer genom att ge kommentarer.
Egentligen är det inget fel på att ge kommentarer tillbaka, per sig...
utan att det är satt i system och sker till vansinniga och löjliga gränser. Och snabbt också, tiden mellan kommentarer från vissa är under 60s!
 
Jag tror att det är svårt att komma åt problemet med hjälp av regler. Det enda man kan göra är nog att föregå med gott exempel.
 
Bara för redaktionen att höra sig för med den enskilde individen om vad denne sysslar med. Hjälper inte det kan man förslagsvis slå på fördröjning så att vederbörande bara kan ge en kommentar var 15:e, 30:e minut osv ... fram tills att en avstängning är det enda som biter.

/Johan
 
Som jag ser det så finns det några brister i fs system för kritik.

1. Kommentardifferensen tycker jag fungerar kontraproduktivt om syftet är att uppnå bättre kvalitét i bildkommentarerna. Dagens system främjar "bulk-kommentarer". Bättre vore då något system för att betygsätta kommentarer och inte endast fokusera på kvantitet.

2. "Artighetskommenterande". Är förvisso trevligt men jag tror att incitamentet för att endast kommentera positivt är för stort, dvs har man själv fått bra kritik på en bild av en viss person är man mer benägen att återgälda positiv kritik.

3. Anonymitet. Jag skulle vilja se en anonym pool där man kunde lägga upp bilder helt anonymt. Även kommentarer bör hållas anonyma. Detta för att få en så ärlig bedömning som möjligt och som i minsta möjliga mån påverkas av; hur aktiv man är på forumet, kön, ålder eller hur många kompisar man har på fs. Eventuellt skulle man efter en viss tid kunna få möjligheten att "offentliggöra" bildens upphovsman. Kanske skulle man även kunna tänka sig att bilderna presenteras slumpvis och inte utifrån "senast upplagda".
 
hansen2 skrev:
Bara för redaktionen att höra sig för med den enskilde individen om vad denne sysslar med. Hjälper inte det kan man förslagsvis slå på fördröjning så att vederbörande bara kan ge en kommentar var 15:e, 30:e minut osv ... fram tills att en avstängning är det enda som biter.

/Johan

Många av dem som jagar kommentarer genom att ge en massa, anses av den stora massan som duktiga fotografer. Detta beror på att många inbillar sig att (ofta även själva fotografen)
många kom. = bra bild => duktig fotograf
Jag tror inte Fs-crew bör säga till några specfika; ta och sluta med de där inbördesfjäskfasonerna osv...
Jag tror mer på att användarna bör ta sig större ansvar, det är ju vi som gör FS. Självklart kan/vill crew hjälpa till om användarna övertygar dem om nya funktioner, ändringar osv.

Ex: precis som någon nämner det i samma tråd, om A ger postitiv kritik till B, och B ger tillbaka så är risken stor att B ger positiva ord. Jag vill inte, men jag kan ge ex på bilder från det lilla gänget, där man berömmer bilderna åt varandra som om det handlar om konst i världsklass och ger alla som är nya i branchen bilden av att: HÄR HAR DU EN BRA BILD! Dvs de skapar normer som nya användare kan lätt falla och fastna i.
Missbruk av fantastiska ord får helt nya dimensioner bland dessa kommentarer.
Jag har sett (ibland) att någon vågat skriva hur illa vissa av dessa bilder är konstnärligt och/eller tekniskt, då sker det något av följande:
bilden raderas och publiceras på nytt eller så skriver man smaken är som baken osv...
 
dJb skrev:
Som jag ser det så finns det några brister i fs system för kritik.

1. Kommentardifferensen tycker jag fungerar kontraproduktivt om syftet är att uppnå bättre kvalitét i bildkommentarerna. Dagens system främjar "bulk-kommentarer". Bättre vore då något system för att betygsätta kommentarer och inte endast fokusera på kvantitet.

2. "Artighetskommenterande". Är förvisso trevligt men jag tror att incitamentet för att endast kommentera positivt är för stort, dvs har man själv fått bra kritik på en bild av en viss person är man mer benägen att återgälda positiv kritik.

3. Anonymitet. Jag skulle vilja se en anonym pool där man kunde lägga upp bilder helt anonymt. Även kommentarer bör hållas anonyma. Detta för att få en så ärlig bedömning som möjligt och som i minsta möjliga mån påverkas av; hur aktiv man är på forumet, kön, ålder eller hur många kompisar man har på fs. Eventuellt skulle man efter en viss tid kunna få möjligheten att "offentliggöra" bildens upphovsman. Kanske skulle man även kunna tänka sig att bilderna presenteras slumpvis och inte utifrån "senast upplagda".

Jag håller med vissa delar.
Om A får kommentarer och det är typ: underbar bild, snyggt! osv... chansen är stor att A är nöjd av flera skäl som du inte kan bortse ifrån. Risken är stor att A skulle ge bra betyg till kommentaren och personen som gett det fortsätter i samma anda!
Samma gäller om någon tycker att bilden suger, hur kommer A att reagera då?
Dessutom, de som slänger kommentarer till höger och vänster, de skulle ju bara börja skriva några längre rader, standard fraser osv...
Ta en klocka och se hur snabbt vissa slänger ur sig, de tittar på bilden under 1 min, ty deras kommentarer kan vara 5-6 st under 10 min.

Då du nämner anonyma pooler...det är väl många som vill ha det här. T om jag skulle börja lägga upp bilder då ;)
Jag skulle vilja se två anonyma pooler till en början:
1) både den som laddar upp bilden och den som ger kommentar är anonyma
2)bara den som laddar upp är anonym. Det känns bra om man står för sina åsikter!

efter ett tag så kan man se vilken som funkar bättre...
 
donna skrev:
anonyma pooler...det är väl många som vill ha det här. T om jag skulle börja lägga upp bilder då ;)
Jag skulle vilja se två anonyma pooler till en början:
1) både den som laddar upp bilden och den som ger kommentar är anonyma
2)bara den som laddar upp är anonym. Det känns bra om man står för sina åsikter!

efter ett tag så kan man se vilken som funkar bättre...
Just precis! Vi hade en lite fototävling på vårt bibliotek och jag satte upp bilderna på en skärm helt anonyma innan domaren fick se dem, sedan bedömde han dem och pratade kring dem utan att veta vem som tagit vad. Det var en mycket skicklig fotolärare och fotograf som heter Andy Horner. Den konstruktiva kritiken han gav var enbart baserad på bilderna och inte på person eftersom han inte visste vilka fotograferna var. Det var mycket lyckat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.