Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Anonyma pooler och/eller kommentarer

Jag tror inte på anonyma pooler av flera anledningar.

Dels för att jag upplever det som en ’lösning’ på ett problem som egentligen inte finns. Må så vara att det finns bilder som får (i mina ögon) oförtjänt beröm men att gå från det konstaterandet till antagandet om att berömmet är oärligt givet med avsikt att få beröm tillbaka är väl lite väl. Varför tro nåt annat än att personen som berömmer bilden faktiskt tycker så?
Men ok, låt oss anta att det finns ett gäng som ägnar sig åt ’kommentarsfiske’ – varför är det ett problem för några annan än de involverade? Om folk vill ägna sig åt sånt får de väl göra det. De får själva ta ansvar för sin utveckling och vill de inte utvecklas eller om de vill bygga ’falska’ självbilder av sig själva som fantastiska fotografer så kan de väl få göra det. Den enda som går miste om nåt är ju de själva.

Sen förstår jag inte varför kommentarerna skulle bli ’ärligare’ i en anonym pool. Jag tror tvärtom att det är positivt att den som ger kommentaren får ta ansvar för vad den säger/tycker och hur den uttrycker sig. Om nån har svårt att kombinera att vara ärlig i sin kritik och stå för den med namn – då tror jag det är mod som behövs inte anonyma pooler.

Att den bilduppläggande fotografens identitet ska vara dold tror jag inte heller på. Dels för att bilder faktiskt bör bedömas i ett sammanhang och ibland är fotografens övriga produktion det sammanhanget. Men också för att det är en fördel att veta vem man pratar med när man väl skriver sin bildkritikskommentar. Samma kritikinnehåll kan uttryckas på många olika sätt beroende på vem jag vänder mig till.

Jag tror tvärtom mot många i den här tråden att anonyma pooler leder till sämre bildkritik.
/maria
 
Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

emtre skrev:
Jag tror inte på anonyma pooler av flera anledningar.

Dels för att jag upplever det som en ’lösning’ på ett problem som egentligen inte finns. Må så vara att det finns bilder som får (i mina ögon) oförtjänt beröm men att gå från det konstaterandet till antagandet om att berömmet är oärligt givet med avsikt att få beröm tillbaka är väl lite väl. Varför tro nåt annat än att personen som berömmer bilden faktiskt tycker så?
Men ok, låt oss anta att det finns ett gäng som ägnar sig åt ’kommentarsfiske’ – varför är det ett problem för några annan än de involverade? Om folk vill ägna sig åt sånt får de väl göra det. De får själva ta ansvar för sin utveckling och vill de inte utvecklas eller om de vill bygga ’falska’ självbilder av sig själva som fantastiska fotografer så kan de väl få göra det. Den enda som går miste om nåt är ju de själva.

Sen förstår jag inte varför kommentarerna skulle bli ’ärligare’ i en anonym pool. Jag tror tvärtom att det är positivt att den som ger kommentaren får ta ansvar för vad den säger/tycker och hur den uttrycker sig. Om nån har svårt att kombinera att vara ärlig i sin kritik och stå för den med namn – då tror jag det är mod som behövs inte anonyma pooler.

Att den bilduppläggande fotografens identitet ska vara dold tror jag inte heller på. Dels för att bilder faktiskt bör bedömas i ett sammanhang och ibland är fotografens övriga produktion det sammanhanget. Men också för att det är en fördel att veta vem man pratar med när man väl skriver sin bildkritikskommentar. Samma kritikinnehåll kan uttryckas på många olika sätt beroende på vem jag vänder mig till.

Jag tror tvärtom mot många i den här tråden att anonyma pooler leder till sämre bildkritik.
/maria

Jag respekterar ditt ställningstagande men tycker att många av invändningarna faller just pga att det är EN frivillig pool vi talar om där det naturligtvis är upp till var och en att ladda upp bilder.

Du ställer dig även frågande till anonymiteten som sådan men samtidigt medger du att det kan vara viktigt att bedöma bilder utifrån ett sammanhang och att det kan vara en fördel att veta vem man pratar med när man ger sin kritik (vilket underförstått innebär att du ändå medger att det har en viss betydelse.)

Om man vänder på resonnemanget så tycker jag det vore intressant att just isolera bilden från sådana faktorer som t.ex. tidigare produktion, kön, status etc. för det är knappast särskilt kontroversiellt att människor påverkas av sådana faktorer.

Att man säger att man litar på människors ärlighet och mod när det gäller att ge kritik och på det sättet anse sig kunna stå över väl underbyggd kunskap om hur vi som människor påverkas av olika socialpsykologiska faktorer är till stor del önsketänkande.

Men till syvende och sist så behöver ju de som är emot en anonym pool inte befatta sig det minsta med den. Jag kommer i alla fall se en sån pool lite som ett laboratorium för att, dels se hur en del av mina bilder blir emottagna, samt för att se hur andra bilder bedöms när de presenteras anonymt. Och visar det sig i slutändan att det var en dålig idé är det ju lätt att plocka bort poolen också.

mvh
David
 
Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

emtre skrev:
Men ok, låt oss anta att det finns ett gäng som ägnar sig åt ’kommentarsfiske’ – varför är det ett problem för några annan än de involverade? Om folk vill ägna sig åt sånt får de väl göra det. De får själva ta ansvar för sin utveckling och vill de inte utvecklas eller om de vill bygga ’falska’ självbilder av sig själva som fantastiska fotografer så kan de väl få göra det. Den enda som går miste om nåt är ju de själva.

Ja så är det ... generellt sett. Men eftersom intet ont anande medlemmar utanför fiskeklubben drabbas av kommentarsterrorn är det inte ett isolerat problem, tyvärr.

/Johan
 
Har studerat kommentarsfisket under en tid och det har varit riktigt intressant.
Förutom att terrorisera andra medlemmar med insmickrande kommentarer stup i kvarten tillämpas ytterligare en metod för att ge inflödet av returkommentarer en extra skjuts.
Av en slump upptäckte jag att samma bilder tycktes dyka upp flera gånger. Men vad som händer är att man lägger upp en bild i ngt av sina album för att ta emot den första anstormningen av returkommentarer. När dessa börjar ebba ut, efter sisådär en till fyra dagar, läggs bilden i Bildkritikpoolen för att ta emot storm nummer två.

Men jag blir inte klok på vad det hela går ut på? Har den vunnit som fått flest kommentarer när han/hon gått ur tiden? :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Har studerat kommentarsfisket under en tid och det har varit riktigt intressant.
Förutom att terrorisera andra medlemmar med insmickrande kommentarer stup i kvarten tillämpas ytterligare en metod för att ge inflödet av returkommentarer en extra skjuts.
Av en slump upptäckte jag att samma bilder tycktes dyka upp flera gånger. Men vad som händer är att man lägger upp en bild i ngt av sina album för att ta emot den första anstormningen av returkommentarer. När dessa börjar ebba ut, efter sisådär en till fyra dagar, läggs bilden i Bildkritikpoolen för att ta emot storm nummer två.

Men jag blir inte klok på vad det hela går ut på? Har den vunnit som fått flest kommentarer när han/hon gått ur tiden? :)

/Johan

Ja alla medel är tydligen tillåtna för att nå berömmelse... :/
Bara en nano-sekund efter en bilds publicering så har superlativen haglat in... kan ju inte vara speciellt utvecklande... eller..?

Uppmaning: Våga kritisera även sk, FS-vänner...
Alla bilder kan inte vara så J*vla sagolikt underbara hela tiden... eller..?
 
Senast ändrad:
Gunnlaug skrev:
Ja alla medel är tydligen tillåtna för att nå berömmelse... :/
Bara en nano-sekund efter en bilds publicering så har superlativen haglat in... kan ju inte vara speciellt utvecklande... eller..?

Uppmaning: Våga kritisera även sk, FS-vänner...
Alla bilder kan inte vara så J*vla sagolikt underbara hela tiden... eller..?

Förvisso, men jag tycker framför allt att fiskekommittén ska sluta upp med att blanda in utomstående i sin kommentarsjakt.

/Johan
 
Re: Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

dJb skrev:
Jag respekterar ditt ställningstagande men tycker att många av invändningarna faller just pga att det är EN frivillig pool vi talar om där det naturligtvis är upp till var och en att ladda upp bilder.

Du ställer dig även frågande till anonymiteten som sådan men samtidigt medger du att det kan vara viktigt att bedöma bilder utifrån ett sammanhang och att det kan vara en fördel att veta vem man pratar med när man ger sin kritik (vilket underförstått innebär att du ändå medger att det har en viss betydelse.)

Om man vänder på resonnemanget så tycker jag det vore intressant att just isolera bilden från sådana faktorer som t.ex. tidigare produktion, kön, status etc. för det är knappast särskilt kontroversiellt att människor påverkas av sådana faktorer.

Självklart ska de som vill starta och använd sig av en anonym pool kunna göra det. Men då tråden heter 'Bildkritik' och inget poolförslag är formulerat vare sig här eller 'diskussioner om pooler' så tolkade jag det som en allmän önskan om anonym bildkritik.

Jag tror ändå på icke-anonym bildkritik av de skäl jag gav ovan, men det ska givetvis inte hindra den som vill prova på att ge och få anonym återkoppling.

Jodå, jag vet precis som du skriver att människan påverkas av kontexten i sin bedömning. :) Anonymisering av tentor och duggor har införts vid en del universitet av just den orsaken. Skillnaden är dock att bildkritik inte (som jag ser det) handlar om bedömning utan om återkoppling. Det första handlar om att normativt tala om vad som är rätt och fel, det senare är att dela med sig av sin subjektiva upplevelse av bilden. Men kanske ser vi olika på den biten?

mvh
/Maria
 
Re: Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

hansen2 skrev:
Ja så är det ... generellt sett. Men eftersom intet ont anande medlemmar utanför fiskeklubben drabbas av kommentarsterrorn är det inte ett isolerat problem, tyvärr.

/Johan

Jag förstår ändå inte hur du menar att andra medlemmar 'drabbas'. Vad är det de råkar ut för?

mvh
/Maria
 
Re: Re: Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

emtre skrev:
Jag förstår ändå inte hur du menar att andra medlemmar 'drabbas'. Vad är det de råkar ut för?

mvh
/Maria

De får skräpkommentarer som endast syftar till att generera returkommentarer till avsändaren.

/Johan
 
Men...
vem är det som bestämmer vad som är en skräpkommentar eller inte?

Jag blir glad för alla kommentarer, även de som bara är ett utrop: Snyggt!
För då har ju någon sett bilden och tyckt om den. Personen har ju dessutom lagt några sekunder på att skriva det.

Hellre det än ingenting!
Alla gånger!

/mvh Catarina
 
Re: Re: Re: Re: Anonyma pooler och/eller kommentarer

hansen2 skrev:
De får skräpkommentarer som endast syftar till att generera returkommentarer till avsändaren.

/Johan

Men här gör du dels en värdering av kommentarerna som 'skräp' - hur vet du att de inte är ärligt givna och att det var det bästa givaren kan producera. Sen undrar jag hur du kan veta att givarens enda syfte är att få returkommentarer - egentligen undrar jag hur du kan veta nåt om givarens syfte över huvudtaget.

Att 'drabbas' på det här sättet verkar heller inte som ett hårt öde eller nåt som borde vara ett stort problem. Om man som mottagare inte tycker man fick en kommentar med nåt väsentligt innehåll så är det väl bara att ignorera kommentaren?

mvh
/Maria
 
camag skrev:
Men...
vem är det som bestämmer vad som är en skräpkommentar eller inte?

Jag blir glad för alla kommentarer, även de som bara är ett utrop: Snyggt!
För då har ju någon sett bilden och tyckt om den. Personen har ju dessutom lagt några sekunder på att skriva det.

Hellre det än ingenting!
Alla gånger!

/mvh Catarina

Som jag ser det är det syftet som är den springande punkten. När kommentarsterrorn endast syftar till att ladda upp det egna kommentarsinflödet är det inget annat än skräp.

/Johan
 
Där håller jag verkligen med Maria!

Hur kan någon annan än den som ger kommentaren veta vad den syftar till?

Jag tycker att var och en skall få skriva sådana kommentarer som den klarar och kan.

Vad är det som säger vilka kommentarer som är mest värda? Och vem avgör om dom är ärligt skrivna eller ej?
 
Jag kan hålla med om att "Jättefin!" kan vara roligt att få men inte om man med säkerhet vet att man ska få den för att man själv har utbrustit "Döläcker!" två minuter tidigare. Den typen av kommentering fattar jag inte alls måste jag erkänna. Att vi har olika åsikter i den frågan kan inte hindra från att diskutera vad som är värdefulla kommentarer och vad som inte är det.

mvh

Johnnie
 
camag skrev:
Där håller jag verkligen med Maria!

Hur kan någon annan än den som ger kommentaren veta vad den syftar till?

Jag förstår vad ni båda menar och kan hålla med er. Men jag vill hävda att man måste vara både blind och godtrogen för att missa vad det handlar om när det gäller den grupp individer jag syftar på.

Jag tycker att var och en skall få skriva sådana kommentarer som den klarar och kan.

Självklart!

/Johan
 
Jag är godtrogen, det vet jag, men jag är inte blind. Ändå har jag lite svårt för att förstå den här debatten, inga namn nämns ju.

Ni pratar om dem som om det är en hel grupp, men vad jag vet finns det inte fler än kanske ett par stycken.

Låt dem hålla på!
Det skadar väl ingen, egentligen?
Strunta i dem om ni vill.
Det är väl bästa sättet, som jag ser det.
 
Jag kan hålla med dig på den punkten. Om några gillar att skriva kritik på ett sätt som för mig är obegripligt stör det mig inte nämnvärt. För min del är det kritiken i sig som är intressant att diskutera.

mvh

Johnnie
 
För den som har problem att sålla fram de mer djuplodande kommentarerna på sina bilder bland alla spontana utbrott av uppskattning rekommenderar jag att lägga till en rad t.ex "Jag avstår helst från kommentarer utan tillhörande motivering - Tack" eller något liknande.

Ert problem är löst och de som uppskattar ett "Bra" utan ytterligare motivering kan få fortsätta göra det.
 
camag skrev:
Jag är godtrogen, det vet jag, men jag är inte blind. Ändå har jag lite svårt för att förstå den här debatten, inga namn nämns ju.

Det går ju inte då det finns en klausul i fs-reglementet som handlar om personangrepp.

Ni pratar om dem som om det är en hel grupp, men vad jag vet finns det inte fler än kanske ett par stycken.

Låt dem hålla på!
Det skadar väl ingen, egentligen?
Strunta i dem om ni vill.
Det är väl bästa sättet, som jag ser det.

Så kan man naturligtvis göra, det har jag gjort när sånt här förekommit förut. Men då har fisket, det ömsesidiga berömmandet förekommit bland en begränsad skara individer.
Vad som är nytt bland de här individerna är att man utnyttjar andra medlemmar utanför gruppen för sina egna syften och det tycker jag är enormt störande. Ett väldigt cyniskt och billigt beteende.

/Johan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.