Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
FS-red naturligtvis. Med hänvisning till att kommentarerna inte följde bildreglerna enligt http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm .
Man kan anmäla en kommentar genom att klicka på det röda utropstecknet.
Två kommentarer blev anmälda för den bilden och de togs genast bort.
Jag har också anmält kommentarer men det har ingen brytt sig om. Hmm.
 
En annan reflektion över alla dessa kompis kommentarer:

Jag tittar på ganska många bilder och läser kommentarer ihop om att kunna lära mig av andras misstag, om det då är en överväldigande mängd av typen, Fint, bra, vackert, magnifico, splendido, "honom skall vi ha". Så är är det för mig väldigt svårt att hitta det kritiska och av värde.
Personligen så tycker jag att dessa ifyllnads är av ringa värde, visst är det kul om någon tycker om bilden, men när 15 i rad sagt samma sak så tillförs man inget.

Förslag: Likväl som vi kan kategorisera våra bilder under olika pooler så skulle vi kunna kategorisera våra kommentarer lite bättre. Vaför inte enl följande?
- Ryggdunkar kommentar
- Kritisk kommentar
 
hansen2 skrev:
Tanken slog mig faktiskt, att det låg en gammal surdeg bakom som resulterat i en liten "catfight" :)))

/Johan

Intressant fenomen förrresten. Om man är ett ex till någon på FS kommer man alltså inte att kunna kommentera exets eller exets för tillfället utvaldas bilder utan att bli kallad bittert ex?
 
mohei skrev:
Intressant fenomen förrresten. Om man är ett ex till någon på FS kommer man alltså inte att kunna kommentera exets eller exets för tillfället utvaldas bilder utan att bli kallad bittert ex?

Som alltid handlar det nog mest om hur man kommenterar. Men det här känns som något av ett stickspår.

Ang. Johans förslag om en att begränsa möjligheten att ge kommentarer så har jag svårt att inte se det som ett straff. Redan idag begränsas ju medlemmars tillgång till sidan som konsekvens/straff när bryter mot regler och varför skulle den här avstängningen/begränsningen upplevas annorlunda.

Jag tror att de som upplever de här kommentarerna/kommentatorerna som ett stort problem får nöja sig med att anmäla dem till FS-redaktionen och låta dem göra bedömningen om det här är nåt som stör/förstör för fotosidan till den grad att det är värt att vidta åtgärder.

mvh
/Maria
 
mohei skrev:
Intressant fenomen förrresten. Om man är ett ex till någon på FS kommer man alltså inte att kunna kommentera exets eller exets för tillfället utvaldas bilder utan att bli kallad bittert ex?
Det kan absolut finnas en poäng i att avstå.

Dels för att man själv kanske inte har förmågan att se det utifrån och vara objektiv. Men också för att det kan vara svårare för den som får kommentaren att vara objektiv.
 
Malin B skrev:
Det värsta är att jag inte gärna går in och kritiserar bilder till någon som har 10 stycken kommentarer av varianten: Wow, du har lyckats igen, snyggt fångat osv osv.

Det har jag gjort. Kräver kanske en del guts och att man är beredd att "stöta" sig både med fotografen och hans/hennes "klockrentkompisar".

Om inte annat så kanske fotografen och en o annan kompis får sig en tankeställare.
 
jimh skrev:
Det kan absolut finnas en poäng i att avstå.

Dels för att man själv kanske inte har förmågan att se det utifrån och vara objektiv. Men också för att det kan vara svårare för den som får kommentaren att vara objektiv.

Det var ju ett intressant svar.
Hur menar du egentligen? Man klassas för all framtid som ett bittert ex alltså?
Vad man än skriver som kommentar eller inlägg så tänker folk att "inget att bry sig om, hon är bara ett bittert ex"?
Gäller det bara på FS eller är det så i allmänhet i detta lilla land? Kanske i resten av världen?

Kan ni redaktionsnissar skriva in det på sidan med bildregler så att vi som klassas som bittra ex kan få det skriftligt. Tack på förhand.
 
Det är ju lite på sidan om ämnet för tråden, så e-posta istället om du vill diskutera vidare.

Men i korthet; Jag skrev inget om regler på fotosidan. Det jag menar är att du kanske för egen del skulle vinna på att inte ge dig in i det. För det kan vara svårt att slå på helikoptersynen i situationer där man varit djupare involverad. I diskussionen runt den aktuella bilden så tycker jag nog att du gör en höna av en fjäder. Jag hittar inte försvaret du pratar om.
 
mohei skrev:
Två kommentarer blev anmälda för den bilden och de togs genast bort. Jag har också anmält kommentarer men det har ingen brytt sig om. Hmm.
Yepp, det var jag som tog bort dem då de mer handlade om motivet i relation till titeln, och titeln i förhållande till religiös tro än själva bilden. Dessutom konstigt uttryckt.

Ni vet säkert att vi inte vill se kommentarer som "Vilka stora tuttar!", "Du hon var inte snygg...", "Du är en omoralisk fotograf som tar tjejbilder" tex, och det här var lite åt samma håll. (Notera att jag tog inte bort senare kommentarer av samma personer som istället handlade om bilden). Så så är det, vi kikar på varje rapporterad kommentar och gör en bedömning från fall till fall - och individer som vi är kan vi komma till lite olika beslut vad som är OK och inte, beroende vem som granskar.

Jag anar lite personkonflikter bakom detta, och det är förövrigt en vanlig anledning till att det inte alltid ges helt rättvis kritik eller att man kommenterar fel saker. Vi hoppas att det stannar här och kommenterandet återgår till att handla om bilden - och inte om vare sig fotografen eller motivet.
 
Jag förstår inte varför vuxna människor tolkar de förslag som finns här som lagar som alla bör rätta sig efter?
Om det skapas en anonympool så lär ingen tvinga någon att publicera sina bilder där. Det finns fler bilder som bör bedömas efter bara bilden än ev fotografens andra/tidigare... verk. Så låt fotografen själv bestämma vilken pool bilden ska ligga i.
Generellt håller jag med om att den som ger kommentar bör stå för sina ord och icke vara anonym, men förslaget i början av tråden tog ju hänsyn till det.
 
Jag har tidigare föreslagit att alla bilder skall vara anonyma, och att fotografens namn skall bli synligt för en kommentatör först efter det att bilden kommenterats.

Ett förslag om en anonym pool låter som en tanke i samma anda som jag tycker låter bra.

En sådan pool kommer sannolikt leda till att fler bilder kommenteras rättvist - utan att hänsyn tas till vem som fotograferat. Och pooler är ju frivilliga.

Ett problem kan vara att bilderna inte blir sökbara på fotografen och att de rimligen inte går att bevaka på fotograf, men det är ju som sagt frivilligt om fotografen vill lägga bilderna i poolen.

Go for it!
 
En anonympool är inte svårt rent teknisk; den får nya mallar bara som då inte visar fotografens namn.

Men ett dilemma att bilden ju också är synlig utanför; den kan ses via nya bilder, sökas fram, ses via medlems album etc. Är det viktigt att den förblir anonym överallt, eller OK att det faktist går att råka stöta på vem som är fotografen?
 
Arleklint skrev:
Jag har tidigare föreslagit att alla bilder skall vara anonyma, och att fotografens namn skall bli synligt för en kommentatör först efter det att bilden kommenterats.

Ett förslag om en anonym pool låter som en tanke i samma anda som jag tycker låter bra.

En sådan pool kommer sannolikt leda till att fler bilder kommenteras rättvist - utan att hänsyn tas till vem som fotograferat. Och pooler är ju frivilliga.

Ett problem kan vara att bilderna inte blir sökbara på fotografen och att de rimligen inte går att bevaka på fotograf, men det är ju som sagt frivilligt om fotografen vill lägga bilderna i poolen.

Go for it!

Ja å då var vi tyvärr inne på 'Verktygen' igen... :(
Borde vara nog med en gnutta självranskan...
 
clindh skrev:
Men ett dilemma att bilden ju också är synlig utanför; den kan ses via nya bilder, sökas fram, ses via medlems album etc. Är det viktigt att den förblir anonym överallt, eller OK att det faktist går att råka stöta på vem som är fotografen?

Skulle inte anonympoolen kunna "få" lite funktionalitet från tävlingsalbum?

De bilderna kan ju aldrig avslöja fotograf.

Eller cyklar jag....?
 
Tävling är lite speciellt - där laddar man upp helt vid sidan av albumen, så vil jag inte ha det. Men det går ju faktiskt att lägga bilder i pooler ur ej publicerade album, så på så sätt kan man uppnå att bilden aldrig syns kopplad till fotografen.
 
Nej, så funkar det inte. Det blir isåfall en speciell pool för anonyma, som då döljer fotografen. Men för att man inte skall kunna komma åt bilden via någon annan väg kan man lägga den i ett ej publicerad album.

Anonyma bilder rakt över är vi inte beredda att köra på än, men en speciell pool kan vi testa. Kommentarförfattare blir dock alltid identifierade, det var väl så ni tänkte?
 
Av flera skäl tror jag att det är bättre att ha anonyma pooler, än ha anonyma bilder bland vanliga pooler.
Många klagar (kanske med all rätt) att det är för många bilder som kommer in, det är för mycket kompisskap, det ena och det andra. Anonympool skulle ju labba med flera av dessa idéer på samma gång.
Min grundtanke när jag skrev det här i tråden:

1) ev 2 anonyma pooler till och börja med, i det första så är både fotograf och kritikern anonyma och det andra bara fotografen. Men är det så himla jobbigt att införa två anonyma pooler så föredrar jag helanonym poolen.

2) Bilden får inte ha kännetecken som man känner igen i form av ram, signatur eller liknande.

3) Lägger man sin bild i anonyma poolen så är det nog inte till försäljning och sånt i första hand. Man är snarare intresserad av att få ärlig kritik och spontana tankar. Jag tycker inte att bilden ska visas på fotografens sida. Är man ute efter att visa upp sina fina betyg på bilden, så kan man radera den ur anonympoolen och publicera den på sin sida. Men det får inte förekomma samma bild (eller delar av det) på fotografens sida sammtidigt(se punkt 2).

Gillar man inte anonyma pooler så behöver man inte publicera där, det verkar som vissa fattar inte den punkten.

Som sagt, det är vi på FS som gör sidan så nu är jag glad när jag ser lite positiva vindar i tråden 
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.