Annons

Bildfloran..

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Det är synd att en och annan bra bild försvinner i mängden "lekskolebilder" i kritikalbumet...
Vissa har visst svårt att läsa dom regler som gäller..
mvh/gunte..
 
Håller med. Självransakan, självkännedom och lagom självcensur är alltid bra.

Tänk inte bara vad du gillar utan på vad andra kan uppskatta.
 
Tänk om alla åt samma mat, klädde sig likadant, lyssnade på samma musik eller tog likadana bilder ;-)
"lite" tråkigt skulle det nog bli.

Jag tycker att det är väldigt lätt att hitta bilder man gillar med den eminenta sökmotorn som finns på fotosidan !
 
Jag kan inte annat än hålla med Gunte - men med en invändning. Om det nu är så många skitbilder som läggs in, hur kommer det sig då att betygsfördelningen är som den är? En snabb koll i statistiken säger att 51% fått en 4:a, 23% en 5:a men bara 2% fått en 1:a.
Svaret vet jag givetvis själv - det är alltid roligare att avge ett omdömme på en bra bild än på en dålig. Så frågan är hur man ändrar på detta, utan att såra en massa människor som med förhoppningsvis goda avsikter, lagt ut sina bästa bilder här.
 
Det finns nog inga lösningar på att bli fri från "lekskolebilder". Det som antagligen är det effektivaste sättet är väl att i så fall göra om fotosidan.se till en ren betalsida!?

Fast inte ens det är kanske effektivt då de flesta säkert är beredda att lägga en slant för att få vara kvar. Vi får nog istället försöka stå ut med varandras olika bilder och också bortse från dem bilder vi "stör" oss på. Tror inte det finns så mycket annat att göra faktiskt.

Men jag märker själv att mitt kommenterande den senaste tiden har ändrats. När jag blev medlem för 1 år sedan så kommenterade jag bilder med varierande kvalitet...men numera lägger jag mina kommentarer och min energi på dem bilder jag redan tycker är bra men ej kanske helt perfekta. Riktigt dåliga bilder struntar jag alltså oftast i, halvbra bilder kan få kommentar ibland medan bra och riktigt bra bilder blir mest kommenterade.

Jag anser egentligen att det borde vara tvärtom..att dåliga bilder borde kommenteras med konstruktiv kritik oftare än dem redan ganska bra bilderna. Men tid och energi finns där inte riktigt längre.


/Jonas
 
Maxell skrev:
En snabb koll i statistiken säger att 51% fått en 4:a, 23% en 5:a men bara 2% fått en 1:a.
Svaret vet jag givetvis själv - det är alltid roligare att avge ett omdömme på en bra bild än på en dålig. Så frågan är hur man ändrar på detta, utan att såra en massa människor som med förhoppningsvis goda avsikter, lagt ut sina bästa bilder här. [/B]
Jo men man kan ju välja att inte betygsätta utan bara tala om hur man ser på bilden.
Men jag har också lagt märke till att flera (ofta nybörjare inom foto) ibland sätter betyg 1 på en bild som tex har betyg 4 i snitt tidigare. Jag tycker detta kan var ok om man dessutom motiverar ettan, men att bara skriva tex "dåligt" tycker jag är barnsligt. Ofta samma personer går till motsatt ytterlighet och sätter en femma (till en kompis?) utan att motivera.
Håller fullständigt med Gunte om att alla bör kolla in reglerna. Jag har även lagt märke till att ibland betygsätts enbart motivet (tex oh va söt katt) utan att man tar hänsyn till hur själva bilden är uppbyggd. Jag tycker det skulle vara en bra idé att flagga för reglerna med större bokstäver !
 
Att höga betyg regerar har väl inte nödvändigtvis med mängden dåliga bilder att göra. om folk väljer att bara rösta på bilder som de tycker är bra så stiger betygen. För folk vill väl inte komma och domdera och ge ettor och skriva att folk är kass! (Undantag finns)
 
Jag bland andra har för det mesta slutat ge dålig kritik, eller aktar sig iallfall.
Det har hänt att dom som ger ettor och tvåor har fått arga mail och hot, trots att kritiken var snäll.

Sedan finns det ett fåtal som kan ta både hård kritik och ta det för vad det är, men dom har man ett speciellt förhållande till och man vågar tala om hur man ser och känner.


Men jag vet inte om bilder försvinner i mängden. Jag tycker snarare att man blivit rejält bortskämd, avtrubbad t.o.m. Det måste till mer och mer för att få mig att reagera.

Men tänkvärt är, att det finns ordentligt med kompetens bland alla kategorier fotografer på FS, för att få ihop fotoböcker i vilken genre som helst. Så mängden, nej, kvaliteten, ja. Dom försvinner nog i kvaliteten.
 
Jag tycker att det är positivt att det finns medlemmar som visar upp en lekfullhet och glädje i sina bilder.
Undrar om det kan vara så att dom "etablerade" fotograferna är rädda att dom som inte hållit på så länge ska utvecklas som man gör om man får visa upp sina bilder.
Plötsligt kan man juh få konkurrens, surt sa räven ;)
 
försvinnande.....

Tyvärr, Gunte, så är det väl så att det inte bara är bilder med klass som försvinner i mängden av bilder. Jag har noterat, att under de 18 månader jag varit medlem, så har även duktiga fotografer tröttnat och fallit bort. Den ene efter den andre. Ok, i ärlighetens namn så har det även kommit fram nya namn. Många gånger spännande och idegivare.

Så visst är det på gott och ont det vi håller på med!

Du lade in en bild "Lampa utan ande...", den har visats 141 ggr men bara gett 10 kommentarer. Av de närmast "sörjande". Då frågar man sig varför den inte gett mer respons när det finns 12000 medlemmar. För det är ju klass på bilden!

Ett tag var det rena Terje-hysterin på sidan. Även den varianten har upphört.

I klartext: många drar sig för att lägga in sina bilder i album för kommentarer utan väljer i stället Portfolion.
 
Är det kanske inte så att de bilder som har fått betyg till största delen har fått bra eller väldigt bra betyg men att de flesta bilderna inte har fått några kommentarer eller betyg alls.
Det gör ju att statisktiken blir lite sned, det ser med andra ord ut som att flertalet bilder får bra betyg med de flesta får inga betyg alls, vilket inte säger något om kvaliten på de bilderna egentligen men om man har lagt upp en bild och man ser att många har kikat på den fast ingen har gett något betyg eller kommentar så känns det som om den är så dålig eller intetsägande så att folk inte bryr sig att sätta betyg. Skulle vara intessant att se statisktik på hur många bilder som inte har fått några kommentarer/betyg.
 
"Terjehysterin" har väl erstatts med tjejhysteri
av dom bilder som fått flest visningar dom senaste 7 dagarna är dom 20 längst upp på listan, på nakna eller lättklädda tjejer.
Välkommen till verkligheten.
Är det såna bilder som Gunte menar är "lekskolebilder" ?
 
Bildfloran...

Det var en gång tre unga män som gick samman för att odla. De visste att odling inte bara krävde vatten och näring för att bli lyckosamt. Odlarmödan skulle dessutom kräva mycket tid och tålamod för att ge någon avkastning. De unga männen skred så till verket och sådde sina frön i en jordmån, där växtbetingelserna var goda. Där grodde fröna, utvecklade sina rotsystem och växte upp till kraftiga plantor, till glädje för de unga männen. Deras tanke med odlandet var att plantorna skulle sprida skönhet och glädje till människorna. Så skedde också, för plantorna förökade sig snabbt, knoppades och slog ut i full blom. Många olika sorters plantor skulle det vara i deras odling, men en sak skulle alla arterna ha gemensamt, de skulle alla vara av god kvalité. Det var bara en sak som de unga männen hade glömt bort i sin iver att snabbt få prunkande blomsterrabatter. De hade glömt bort att de var tvungna att hålla efter ogräset. För den som odlar och inte vet att ogräset snabbt tar överhanden om det inte hålls efter, får snart erfara att de planterade växterna vissnar och dör, när ogräset kväver dem!

Bästa odlare av Fotosidan.se, låt inte ogräset ta överhanden och kväva alla växande plantor!
 
festfotografen skrev:
"Terjehysterin" har väl erstatts med tjejhysteri
av dom bilder som fått flest visningar dom senaste 7 dagarna är dom 20 längst upp på listan, på nakna eller lättklädda tjejer.
Välkommen till verkligheten.

Jag har också förvånats av "tjejbilderna", inget ont i dessa iof, men jag tycker mig ha lagt märke till att många betygsätter hur söt eller sexig tjejen är utan att ta någon större hänsyn till hur bilden är uppbygd. Ungefär samma fenomen som betyg på söta kattor.
Jag förstår ju att det kan vara en fotografisk bravad att ta bilden så att föremålet ser tilltalande ut. Men ofta vill jag ha lite mer...
 
gunte skrev:
Det är synd att en och annan bra bild försvinner i mängden "lekskolebilder" i kritikalbumet...
Vissa har visst svårt att läsa dom regler som gäller..
mvh/gunte..

Fick för mig att alla var barn i början och att FS inte huvudsakligen var till för folk som ville flasha med sina "perfekta" bilder.

Själv finner jag ingen mening med att lägga in mina perfekta bilder (okej, jag har inga, men OM jag hade) utan lägger in de bilder jag vill veta hur jag kan förbättra. Använder FS för att lära mig, kan förstås missuppfattat hela syftet med sidan...
 
När jag läser Guntes inlägg blir jag osäker - igen - på syftet med fotosidan?

Är det en sida där man kan visa upp hur j-vligt bra fotograf man är eller en sida där man kan lägga upp sina bilder och få konstruktiva synpunkter från andra fotointresserade om hur bilderna kunnat bli bättre?

/Janne
 
Vore det inte på sin plats att du Gunte definierar vad du menar med "lekskolebilder". Gör man en snabb översikt av vilka bilder som du ger kommentarer till så är det ju nästan uteslutande naturbilder. Vill du mena att det bara är sådana bilder som ska finnas på denna sida och det mesta andra vara "lekskolebilder" eller? Faller bilderna dig inte på läppen så är det väl inget större problem att undvika dessa. Alla måste väl få vara nybörjare...?

Mvh/ Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.