Annons

Bildfloran..

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Eller så tillåter vi helt enkelt inte bilder av den kvaliteten, utan raderar dem!

Och hur skall då fotografer kunna utvecklas och få råd och tips om du tar bort det de laddar upp?

Du är ute på hal is nu, David...

/Janne
 
gunte skrev:
Jag har tyvärr inte sett den så jag avstår kommentar..
mvh/gunte..

Man behöver inte ha sett filmen för att förstå Mats kommentar. Det räcker med godkänt betyg i engelska. Den heter f.ö. "Griniga gamla gubbar" i svensk översättning...

/J
 
Loj. Förhoppningsvis är det lugnt. Han svarade på det jag skrev och det jag syftade på var ett rent provokativt exempel. Inte bara en misslyckad bild alltså. Hoppas jag förstått det rätt. Det kan ju bara Elmfeldt svara på förstås
/Lotta
 
gunte skrev:
Just precis det jag efterlyser,synd att sånt saknas då..man kanske skulle börja lägga in det som hamnar i papperskorgen,du verkar ju gilla det.
mvh/gunte..

Jag har gått in och tittat på dom 7 senaste dagarnas bilder och om jag inte räknat fel så är det drygt 900 bilder och jag hittar inte någon som kommer från papperskorgen
jag hittar ett fåtal som jag inte tycker om av olika skäl.
Men samtidigt så hittar jag mycket som jag tycker är bra.
Exempelvis

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=69092

Men smaken är juh olika och acceptansen också för den delen och jag tycker det är ganska grovt att påstå att jag gillar sånt som egentligen hör hemma i papperskorgen, eller har jag helt feltolkat dig ?
Det säger väl i sånna fall mer om din bildsyn och personlighet än om min.

Mvh Örjan
 
Att man vill ha en hög kvalite på bilderna på fotosidan kan jag förstå, men jag vet inte hur man kommer dit på ett bra sätt.

Ett problem man stöter på är att någon skall avgöra vilka bilder som platsar. Vem skulle vara beredd att ta på sig ett sådant ansvar? Vem skulle anse sig ha en sådan bredd i sitt kunnande att man kan bedömma bilder i så många olika kategorier? Jag tror ingen skulla vara beredda att axla det ansvaret.

Hur skall man vidare kunna försäkra sig om att växtdugliga frön kan få möjlighet att gro?

Den enda lösning jag isåfall ser är att bilder automatiskt ramlar ur om de inte visats under viss tid, men det är heller ingen garanti för att "rätt" bilder ramlar bort.

Jag ser inget bra sätt att lösa saken. Jag tror vi får leva med det lilla problem som vissa dåliga bilder utgör.

Eller har någon konkreta förslag på hur en lösning skulle se ut?
 
Senast ändrad:
Arleklint, det är självklart ett dilemma som pekar på och jag håller med om att det kan vara lite lurigt att få till, men jag skulle faktiskt gärna försöka med det framöver. Exakt hur det skall gå till är långt ifrån klart, men det finns en mängd andra fotosajter där redaktionen sållar i inkorgen.
 
elmfeldt skrev:
Jaså? Har du sett bilderna? Och förklara gärna med vad du menar med hal is.

Ja, jag har sett bilderna, David. Vad är det föär en fråga?!? Jag har även sett en oherrans massa andra "dåliga" bilder på fotosidan.

Jag tolkar det hela emellertid som seriösa försök från folk som vill lära sig mer om fotografins hur och varför. Andelen medlemmar som använder sidan "på fel sätt" är jag övertygad om är försvinnande liten. Vad tror du?

Tanken att du som en av sidans administratörer förbehåller dig rätten att avgöra om en medlems bild är seriöst menad eller inte utifrån din subjektiva bedömning av bilden skrämmer mig.

Börjar du göra det förlorar du i trovärdighet som just administratör. Det menar jag med hal is. Nu får du gärna svara på min fråga:

Om jag försöker mig på en ny genre, men inte är nöjd med bilderna utan lägger ut dem för att få synpunkter från andra om hur de skall bli bättre, och du tar bort dem för att de inte är tillräckligt bra, hur skall jag då kunna få konstruktiv kritik på dem?

/Janne
 
elmfeldt skrev:
Exakt hur det skall gå till är långt ifrån klart, men det finns en mängd andra fotosajter där redaktionen sållar i inkorgen.

Om din tanke är att redaktionen skall "sålla i inkorgen" ser jag en risk att de fotokategorier som redaktionens medlemmer privat ägnar sig åt gynnas jämfört med andra kategorier, och att andra kategorier bedöms felaktigt? Vad tror du?

Kommer jag i en sådan situation - för att ta mig själv som exempel i en generell sak - att få mina nybörjarbilder inom kategorin modellfoto bedömda på fotosidan?
 
Loj skrev:
Ja, jag har sett bilderna, David. Vad är det föär en fråga?!? Jag har även sett en oherrans massa andra "dåliga" bilder på fotosidan.


Jag undrade eftersom de bilder som syftades på bara låg uppe en kort stund igår och numer är raderade.


Jag tolkar det hela emellertid som seriösa försök från folk som vill lära sig mer om fotografins hur och varför. Andelen medlemmar som använder sidan "på fel sätt" är jag övertygad om är försvinnande liten. Vad tror du?


Jag undrar om vi verkligen pratar om samma bilder. För de bilderna var inte upplagda med det syftet.

Men ditt andra påstående stämmer förmodligen eftersom de går i paritet med hur många bilder som totalt raderats



Tanken att du som en av sidans administratörer förbehåller dig rätten att avgöra om en medlems bild är seriöst menad eller inte utifrån din subjektiva bedömning av bilden skrämmer mig.

Att jag skrämmer dig verkar vara starka ordval. Jag tror nog att du kan lita på mig.


Börjar du göra det förlorar du i trovärdighet som just administratör. Det menar jag med hal is. Nu får du gärna svara på min fråga:

Om jag försöker mig på en ny genre, men inte är nöjd med bilderna utan lägger ut dem för att få synpunkter från andra om hur de skall bli bättre, och du tar bort dem för att de inte är tillräckligt bra, hur skall jag då kunna få konstruktiv kritik på dem?

/Janne

Det var väl en väldigt hypotetiskt och ledande fråga. Vad skall jag svara? När den dagen kommer och du visar upp din nya genre så tar jag ställning och framtills dess gäller de regler som finns nerklottrade i lite olika dokument.

Är det ok?
 
Strutsen skrev:
Jag kan inte låta bli att reflektera över att fotografer är av det mer intoleranta sorten. Aldrig har jag mött sådan snobbism som hos fotografer.
Varför inte bara se förbi bilder man inte gillar? Det gör vi ju i så många andra fall.
Fortsätt klanka på "dussinbilderna" så kan vi ägna oss åt navelskådning framöver.

Prisa mångfalden!

Själv röjer jag ganska friskt bland mina egna bilder. Däremot retar det mig när andra fotografer inte har den insynen att en bild är kass och nej...jag är ingen snobbig fotograf utan en glad amatör. Fast å andra sidan så kanske inte mina egna bilder här på fs är så häpnadsväckande, dock inlagda för att jag ska försöka få kommentarer om hur mitt bildseende och kompositionsbyggande ligger till. Inte för att visa släkt och vänner, det gör jag på duken i mitt vardagsrum.

Mvh
Jeppe
 
arleklint skrev:
Om din tanke är att redaktionen skall "sålla i inkorgen" ser jag en risk att de fotokategorier som redaktionens medlemmer privat ägnar sig åt gynnas jämfört med andra kategorier, och att andra kategorier bedöms felaktigt? Vad tror du?

Kommer jag i en sådan situation - för att ta mig själv som exempel i en generell sak - att få mina nybörjarbilder inom kategorin modellfoto bedömda på fotosidan?

Du vill gärna misstolka mig, och jag visste att du skulle skriva ovanstående när jag skrev "redaktionen". Redaktionen kan ju faktiskt utökas och krympas med tiden, eller hur. Det är ganska uppenbart att du inte litar på mitt omdömme. Jag tycker att du skall göra det, eftersom jag hittills litat på ditt omdömme.

Jag förstår inte varför ni aktiva medlemmar känner oro för att era bilder inte skall accepteras!? Ni har ju uppenbart uppfyllt ett viktigt grundkrav, nämligen "tänket och viljan i att ta en bra bild och att ni kan förklara det i bildtexten under". Fortsätt med det!
 
elmfeldt skrev:
Du vill gärna misstolka mig, och jag visste att du skulle skriva ovanstående när jag skrev "redaktionen". Redaktionen kan ju faktiskt utökas och krympas med tiden, eller hur.

Jag vill absolut inte misstolka dig och jag hoppades att du skulle svara just att redaktionen kan utökas, för det är ju en bra möjlighet att bredda sig bland olika kategorier.

Jag är helnöjd efter ditt svar :))

PS!
Glöm bara inte - som skrevs ovan av någon annan - att måna om de livskraftiga frön som kan bli kraftiga plantor
 
Senast ändrad:
lotelo skrev:
Ett ex till kan vara en bild på ett par "in action" tagen med en som fotografen kallade det usel digitalkamera. Bilden är taskigt komprimerad, pixlig och överlag av väldigt låg kvalite. Fotografen sade sig inte vara ute efter att visa upp någon kvalite utan ville visa något den tyckte var erotiskt.. Jag anser mig ha en hög tröskel innan jag kallar något porr men det här exemplet skulle överskrida den gränsen och såna bilder vill inte jag se.

Jag vågar påstå att den sortens bilder utgör en så försvinnande liten del av den totala bildskörden här att dom egentligen inte har någon plats i diskussionen. Extremfallen kan aldrig hanteras med generella regler, utan får tas hand om från fall till fall av våra administratörer som hittills lyckats bra med det vad jag kan se.

Snarare rör sig väl den här diskussionen om det som Gunte kallar de "30%-en" som han helt enkelt inte anser platsar.
 
gunte skrev:
Dina bilder är alldeles utmärkta,dom vittnar om att bakom kameran står en fotograf som ser ett motiv lite utöver det vanliga.Du får säkert vara med ett tag till..))
mvh/gunte..

Visserligen tackar jag för berömmet, men jag tror du förstår vad jag menar. Det är inte alltid helt lätt att vid första anblick avgöra vad som det finns en tanke bakom. I -vissa- fall är det naturligtvis oerhört enkelt, som i det fall Lotta tog upp tidigare, men bland de där 30 procenten du tar upp tycker i alla fall jag det är svårare.

Jag har funderat mycket kring det här, och också diskuterat det vid många tillfällen med andra medlemmar på fotosidan, och jag har inte kommit på ett enda heltäckande sätt att sålla ut allt dåligt och bara behålla det bra. Det -enda- alternativ jag kommit på som jag känner har någon chans alls är den som diskuteras ivrigt med en granskande enhet som avgör vad som läggs ut till allmän beskådan, men jag tror i realiteten inte på den heller. En sådan panel bör för det första bestå av mer än en person, annars blir det i mitt tycke för godtyckligt. Därutöver måste alla panelmedlemmar (eller åtminstone ett visst givet antal) granska en ohygglig mängd bilder varje dygn. Jag kan inte offra den tiden, och jag känner inte så många som kan heller. Kanske -en- dag i veckan, kanske två, men absolut inte mer.

Jag gissar också att man blir tämligen avtrubbad av att tvingas sitta och bedöma ett par hundra bilder per dag. Dom första dussinen kan man nog fatta informerade beslut om, men sen då? Tar man sig verkligen tid att bedöma varje bild, eller blir det ett snabbt ögonkast och sen tummen upp eller ner lite efter dagsformen. Med all respekt för David och er andra, så känns det som ett Sisyfosarbete, som dessutom kommer generera rätt många sura mail. Refuseras min bild finns det väl en viss risk att jag kommer ifrågasätta beslutet. Vad har man för policy då? Inte svara alls? Svara vissa? Svara, men ge standardsvaret "Nä, den dög inte". Kan man motivera in sin bild genom att berätta att "Ok, det är en suddig bild på min brorsa, men vi fotvandrade 700 mil genom djungeln för att nå platsen där jag tog den" etc.

I mitt tycke skulle all den här energin som går åt till att diskutera bilders värde bättre användas av oss användare för att ge kommentarer till varandras bilder eller för att helt enkelt fotografera mera. Gällande redaktionens arbete ser jag hellre att det läggs på nya sätt att lyfta fram bilderna som finns, t.ex. genom att hitta nya sätt att presentera album etc, och mindre på att sitta och tokgranska bilder hela nätterna!
 
wennerstrom skrev:
Jag vågar påstå att den sortens bilder utgör en så försvinnande liten del av den totala bildskörden här att dom egentligen inte har någon plats i diskussionen. Extremfallen kan aldrig hanteras med generella regler, utan får tas hand om från fall till fall av våra administratörer som hittills lyckats bra med det vad jag kan se.

Snarare rör sig väl den här diskussionen om det som Gunte kallar de "30%-en" som han helt enkelt inte anser platsar.

Du har rätt i att mina exempel inte är någon stor procent, men de dyker upp då och då. Sista tiden har jag uppfattat då och då som betydligt oftare. I övrigt så anser jag mig (i motsats till Gunte t e x) inte vara rätt person att bedöma om de 30% är "dåliga" bilder. Det borde som sagt ligga i betraktarens ögon och vi som betraktare har förhoppningsvis inte samma tycke i allt. Men även jag törs påstå att jag rannsakar mig själv ganska rejält innan jag laddar upp något här. Jag laddar upp bilder jag vill ha kritik på och få hjälpande råd med, några kanske är "dåliga" i vissa bedömares ögon andra bra. Dock laddar jag inte upp rena "familjealbumsbilder". Röriga bilder när min son nerkladdad av kaksmulor blåser ut tårtljusen omgiven av "störande" detaljer och ruskigt ljus behåller jag i familjealbumet. Mitt familjealbum som jag inte visar er är betydligt större än det ni får se i kritikalbumet. Sanningen är att inte jag heller är ett dugg intresserad av att se andras liknande "familjealbumsbilder" på fotosidan för såna kan jag se hos mina vänner/släkt/grannar när jag vill och de blir intressantare när man har en relation med objekten. Jag önskar också att kvaliten kan hållas hög och att även nybörjare (som jag) rannsakar sig själva och med omsorg väljer ut bilder för uppladdning. Bilder där man vill utveckla någonting, där man lagt ner mer tanke än att "min son fyller år och det vill säkert alla på fotosidan se". Men som sagt, vad som är en "dålig" bild är nog upp till betraktaren och som det håller jag inte riktigt med Gunte heller. Jag förstår det som att det Gunte tycker är "lekskolebilder" skulle kunna vara bra bilder i andras ögon och skulle själv aldrig våga uttrycka mig på det sättet, av den anledningen att inte jag ensam är kompetent att avgöra vad som ÄR en bra eller dålig bild i andras ögon. Men att vi alla kan rannsaka oss innan vi laddar upp bilder här och välja med omsorg, det tycker jag nog. F ö så är jag inte alls motståndare till en "sållning i inkorgen" för i det fallet tror jag nog att admin väljer bilderna med omsorg och skiljer på "dåliga" och "misslyckade med en tanke bakombilder". Kanske det är en riktigt god ide för att bibehålla en hög kvalite.
/Lotta
 
Fias skrev:
Jo men man kan ju välja att inte betygsätta utan bara tala om hur man ser på bilden.
Men jag har också lagt märke till att flera (ofta nybörjare inom foto) ibland sätter betyg 1 på en bild som tex har betyg 4 i snitt tidigare. Jag tycker detta kan var ok om man dessutom motiverar ettan, men att bara skriva tex "dåligt" tycker jag är barnsligt. Ofta samma personer går till motsatt ytterlighet och sätter en femma (till en kompis?) utan att motivera.
Håller fullständigt med Gunte om att alla bör kolla in reglerna. Jag har även lagt märke till att ibland betygsätts enbart motivet (tex oh va söt katt) utan att man tar hänsyn till hur själva bilden är uppbyggd. Jag tycker det skulle vara en bra idé att flagga för reglerna med större bokstäver !

Den uppfattningen har jag med. Undrar vad det är som gör att det ofta är nybörjare som sätter betyg 1 på det viset? Har själv fått det betyget på b l a en fjärilsbild som efter ca 15 kommentarer låg på typ 4.5 i betyg innan ettan. Det var medlemmens första kommentar efter att ha varit medlem i 10 min. Motiveringen då var att personen "var trött på fjärilsbilder". Kanske det vore ide även med en knappfunktion för att ge en åsikt om kvaliten på kommentarer?
/Lotta
 
Som alla, åtminstone de med en normal portion självdistans, kan jag endast utgå från mig själv. Hur jag interagerar på Fotosidan, hur jag upplever att andra gör det samt hur jag upplever bildfloran. Därför kan jag omöjligt göra några generella uttalanden om hur landet ligger. Däremot kan jag beskriva hur jag använder FS och vad det har gett mig.
Jag laddar, med ett par historiska undantag som mer kan tillskrivas mitt skämtlynne än min vilja presentera underverk för världen, endast upp bilder som jag står för. Ja, i vissa fall är jag t o m stolt över dem.
Bilder som jag inte får någon respons på betraktar jag som ointressanta för andra. Därför tar jag bort dem, om de inte är en del av en kollektion och därför fyller en funktion i ett sammanhang.
Bilder som jag får bra respons på låter jag ligga kvar till dess att jag tröttnar på dem eller behöver platsen.
Då jag, återigen ett subjektivt antagande, upplever att jag har utvecklats. Dels som fotograf och dels genom ett mer utvecklat bildseende, har jag tidigare laddat upp bilder som jag vid uppladdningstillfället upplevde som enastående men som jag aldrig skulle ladda upp idag. Genom detta upplever jag en utveckling. Om den är subjektiv eller objektiv överlåter jag till andra.
När jag kommenterar bilder finns det två triggers, antingen en oerhörd lust att, efter bästa förmåga, ge andra den feedback jag själv så gärna vill ha. Eller min princip att alltid ge igen – och då menar jag inte enligt ett bedrövligt hämndbeteende som vissa tillämpar utan som ett tack. Får jag en så ger jag en.
När det är det första triggern som utlöser mitt kommenterande kör jag alltid slumpmässigt urval och försöker kommentera alla bilder som presenteras. Ibland har jag inget, återigen mitt subjektiva antagande, att säga och då hoppar jag över bilden. Ibland men långt ifrån alltid beror det på att jag, subjektivt, inte gillar bilden.
Detta tycker jag är en lätt metod att hantera detta som ”Rotnoden” upplever som ett problem. Framförallt innebär det inte ny systemutveckling för management.
Management är förövrigt vårat värsta låneord enligt Fredrik Lindström.
Detta fungera för mig och jag har extremt svårt att se mig som så unik att ett liknande synsätt skulle innebär oöverstigliga hinder för andra.
Rätta mig om jag har fel, men jag misstänker att de som upplever bildflora som ett problem i mångt och mycket tycker att alla kommentarer späds på för många bilder. Mycket vill ha mer.
 
Ovanligt bra kvalitet för att vara en tråd i den här genren.

Jag har väl inte så mycket att tillföra åsiktsmässigt utan nöjer mig med att konstatera att jag i grova drag är enig med Gunte.

Jag har svårt att tro dock att det är något som går att lösa med knapptryckningar och filter. Jag inbillar mig att man på något sätt måste stimulera fotografernas självkritik. Alla har bilder som platsar på fotosidan, men vissa kanske borde sålla hårdare. Ett sätt att stimulera den sållningen är ju att göra det svårare att ladda upp många bilder.

Vad hände med den gamla idén att knyta bildkvoten till antal givna kommentarer under samma period? Att man till exempel kräver att man innan varje uppladdad bild kommenterar minst femton andras bilder? Det kan ju vara ett sätt, och hjälper då dessutom till att få upp mängden kommentarer på bilder.
 
Jaha, då var det dags igen...

Det har tidigare diskuterats kring provocerande bilder. Leta och ni finner en tråd. Kontentan var att det beror på betraktaren vad som är provocerande.

Det har även diskuterats huruvida man kan se om en fotograf tänkt till eller inte, där kommer jag inte ihåg riktigt vad man kom fram till. Min personliga åsikt är att det är omöjligt att se utan en hjälpande text. Just hjälpande texter är något jag själv ogärna använder eftersom jag är rädd att leda in betraktaren på mitt sätt att se på bilden/sviten.

Det som mest brukar diskuterats när det gäller åtgärder av dylika bilder är olika former av subjektivt bedömmande grupper. Vilket lämnar alldeles för mycket öppet för att vara tillfredsställande för många inklusive mig själv.

Så min lösning till problemet, i motsats till allt mitt gnäll till elittänkande snobbamatörer, är att det måste tas fram ett system som gynnar självsannering. Detta kommer dock enbart att fungera på en generell nivå och avarter/extrembilder måste även fortsättningsvis rapporteras till redaktionen.

Det är välkänt faktum att att försök till att begrännsa extremer oftast slutar med begränsningar för de normala.

Min tanke till självsanerande system är att koppla ihop uppladdning av bilder med fria kommentarer och tvingande kommentarer. Det ger oss tre ben att vikta mot varandra. Jag har tidigare föreslagit att man skulle införa ett system som delar ut bilder till respektive medlemmar som de måste kommentera innan de får kommentera fritt. Koppla detta även mot uppladdning av bilder.

T ex: Kommenterar tre tilldelade bilder innan du får kommentera fritt, uppladdning får ske efter det att du kommenterat sex bilder inklusive de tre obligatoriska. Till detta koppla den nuvarande regeln med en bild på sju dagar eller vad det är. Under denna tid skall det dock vara fritt att kommentera bilder efter det att man kommenterat sina obligatoriska tre.

Om dennan sida varit byggd med servlets så kunde jag ha hjälpt till att koda då jag inom en snar framtid är arbetslös.

Nu har jag gett ett förslag till hur jag tror att man kan höja kvalitén på både kommentarer och bilder och sitt personliga bildseende.

Jag tror jag sagt min personliga åsikt i ämnet också men för att förtydliga, så länge som det inte går att objektivt bedömma fotografens intentioner eller en bild allmänna intresse så är det ointressant att göra urval av bilder på dessa kriterier.

Jag har dock en fråga i sammanhanget och det är huruvida fotosidan skalla vara en sida för det allmänna tyckandet inom fotografi eller om även smalare grupperingar inom fotografi skall få vara med. Som exempel kan nämnas Roy Stuart bilder, som jag vet att majoriteten skulle kalla pornografiska men som i övrigt uppfyller de kriterier som fotosidan satt upp för bilduppladdning som jag bedömmer det. Det finns fler exempel, jag vet t ex att det finns de som fotografering är ett resultat av andra intressen såsom natur- och motorintresse. De senare är väl iofs inte lika provocerande men det är en i allra högsta grad personlig och subjektiv bedömning.

Jag upplever det som att det är fler och fler fotografer som går från att ladda upp bilder här till andra sajter på nätet där toleransen är betydligt större för olika inriktningar inom fotografi. Jag finner det dessutom lite märkligt att jag får fler kommentarer på mina bilder på sajter där bildtillströmmningen är så stor att jag inte har en chans att se att alla bilder som kommer in på ett dygn utan är beroende på när jag är uppkopplad. Så jag är inte säker på att det är bildtillströmmningen som är ett problem på denna sida utan att för många av oss är lata och vill helst bara få kommentarer utan att ge några.

Mycket vart det, hoppas ni orkar läsa allt.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.