gunte skrev:
Dina bilder är alldeles utmärkta,dom vittnar om att bakom kameran står en fotograf som ser ett motiv lite utöver det vanliga.Du får säkert vara med ett tag till..))
mvh/gunte..
Visserligen tackar jag för berömmet, men jag tror du förstår vad jag menar. Det är inte alltid helt lätt att vid första anblick avgöra vad som det finns en tanke bakom. I -vissa- fall är det naturligtvis oerhört enkelt, som i det fall Lotta tog upp tidigare, men bland de där 30 procenten du tar upp tycker i alla fall jag det är svårare.
Jag har funderat mycket kring det här, och också diskuterat det vid många tillfällen med andra medlemmar på fotosidan, och jag har inte kommit på ett enda heltäckande sätt att sålla ut allt dåligt och bara behålla det bra. Det -enda- alternativ jag kommit på som jag känner har någon chans alls är den som diskuteras ivrigt med en granskande enhet som avgör vad som läggs ut till allmän beskådan, men jag tror i realiteten inte på den heller. En sådan panel bör för det första bestå av mer än en person, annars blir det i mitt tycke för godtyckligt. Därutöver måste alla panelmedlemmar (eller åtminstone ett visst givet antal) granska en ohygglig mängd bilder varje dygn. Jag kan inte offra den tiden, och jag känner inte så många som kan heller. Kanske -en- dag i veckan, kanske två, men absolut inte mer.
Jag gissar också att man blir tämligen avtrubbad av att tvingas sitta och bedöma ett par hundra bilder per dag. Dom första dussinen kan man nog fatta informerade beslut om, men sen då? Tar man sig verkligen tid att bedöma varje bild, eller blir det ett snabbt ögonkast och sen tummen upp eller ner lite efter dagsformen. Med all respekt för David och er andra, så känns det som ett Sisyfosarbete, som dessutom kommer generera rätt många sura mail. Refuseras min bild finns det väl en viss risk att jag kommer ifrågasätta beslutet. Vad har man för policy då? Inte svara alls? Svara vissa? Svara, men ge standardsvaret "Nä, den dög inte". Kan man motivera in sin bild genom att berätta att "Ok, det är en suddig bild på min brorsa, men vi fotvandrade 700 mil genom djungeln för att nå platsen där jag tog den" etc.
I mitt tycke skulle all den här energin som går åt till att diskutera bilders värde bättre användas av oss användare för att ge kommentarer till varandras bilder eller för att helt enkelt fotografera mera. Gällande redaktionens arbete ser jag hellre att det läggs på nya sätt att lyfta fram bilderna som finns, t.ex. genom att hitta nya sätt att presentera album etc, och mindre på att sitta och tokgranska bilder hela nätterna!