** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bildfloran..

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik:

Ber om ursäkt för min kommentar tidigare, även om jag på ett generellt plan anser den riktig. Jag känner inte dig tillräckligt för att kunna yttra mig om din självgodhet. Jag hoppas att ingen uppfattade det som ett påstående om Erik.

Nog om det. Jo, visst kan jag mer eller mindre säkert säga om en bild är uppladdad för att visa polarna eller för att bli bättre fotograf. Men för mig räcker det inte med ganska säkert utan det måste vara näst intill vattentätt. Det tror jag inte det finns någon här som klarar. Jag är inte beredd att offra individen till förmån för massan, det finns så gott om individbaserade orättvisor ändå här i världen.

Utan att peka ut någon så vet jag att det finns de fotografer här som vars första alster verkligen såg ut att vara något som man ville visa polarna, som efter att ha fått konstruktiv kritik försökt igen och återkommit med betydligt bättre resultat om än inte bra. Dock över den gräns som jag själv har mellan oseriösa och seriösa bilduppladdningar. Om dessa fotografer ägnar sig åt något form av fotografi som upplevs som provokativ så blir de i de närmaste utmobbade på denna sida och jag tvivlar på att de engagerar sig mera och det tycker jag är synd.

Jag kan hålla med om att man kan bli hjälpt av en text till bilden, men jag tycker inte det ska vara ett krav av anledningar jag redan redogjort för.

Bildkommenterandet utvecklade mig ganska mycket förut men inte nu längre. Dels för att jag inte kommenterar så mycket längre men dels för att jag sällan ser någon nytt. Däremot ser jag ofta olika bilder som inspirerar mig till att försöka ta något liknande. Men när jag har en bild så det jag vill ha hjälp med är att få reda på vad är det som saknas för att den här bilden ska bli intressant och bra. Alternativt så vill jag se om budskapet går fram. Den hjälpen har jag ytterst sällan fått pga att folk kommenterar fel saker på fel sätt.

Jag upplever som sagt inte bildflödet som ett problem utan snarare bristen på kommentarsflöde. Är det något man ska försöka styra upp så är det just det enligt mig.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Utan att peka ut någon så vet jag att det finns de fotografer här som vars första alster verkligen såg ut att vara något som man ville visa polarna, som efter att ha fått konstruktiv kritik försökt igen och återkommit med betydligt bättre resultat om än inte bra.

Jag spinner vidare på området "utan att peka ut någon"...

Jag tycker att det verkar som om det finns en viss typ här som enbart laddar upp bilder för att visa hur duktiga dom är, deras alster är bra och deras sinne för att ta bilder är otroligt och de har säkert hållt på med fotografering i femtiotre år och kan verkligen hantera en kamera. Den här typen tar inte åt sig av kritik från andra utan svarar (om de överhuvudet taget svarar) nonchalant att "Det ska vara så" om någon kommer med bra och konstruktiv kritik.

Det är ju inte heller rätt.

Även om det påstås att jag gillar bilder som kommer från papperskorgen, blir kallad "trögis"
samt att en del tror att jag blir sur om vissa bilder raderas,
så har jag en hel del erfarenhet då det gäller att uppmuntra och utveckla fotointresserade ungdomar

Min erfarenhet är att vissa inte alls behöver mycket uppmuntran medans andra behöver betydligt mer.

Jag tror inte att man utvecklar människors bildsyn och skaparkraft genom att tala om för dom att deras bilder är så dåliga så att vi inte vill se deras bilder.

När såna här diskussioner uppkommer finns det alltid många åsikter, men det kommer ALDRIG fram exakt vilka bilder som platsar papperskorgen och varför. Varför är det så?

Jag är amatörfotograf, kanske ser jag inte vilka bilder som är så dåliga för att jag inte lärt mig än? Men det klingar hur fel som helst i mina öron... Inte kan man väl lära sig att ogilla bilder som man egentligen gillar? Man kan lära sig att se brister i bilden, men då är det ju bara att tala om det för fotografen.

De enda bilder som jag tycker är dåliga är såna som är så röriga i bakgrunden och runtomkring att det inte finns någonting alls att lägga blicken på. Då känns bilden dålig. Men då talar jag om det. Säger inte direkt "Din bild är ful, släng den". Men jag säger väl som jag skrev ovan, att den är för rörig osv.

Snälla, tala om vilka bilder som är DÅLIGA!

Minns inte vem nu, men någon skrev i mitten av tråden att fotografering av nära och kära, släkt, vänner, husdjur automatiskt blir dåliga bilder. (Okay, inte just dessa ord, men jag läste så).

Men vaddå... varför? Jag fotar mest min familj, jag har 4 barn så det blir många att välja på. Fotar ofta deras kompisar också och får ibland riktigt jättebra bilder på dem, fast jag vill helst inte lägga upp dem här. Tänker på att deras föräldrar kanske inte skulle uppskatta om de plötsligt såg sina barn på internet osv. Kan ju fråga dem iof, men det har inte riktigt varit aktuellt än.

Men som sagt, jag fotar ofta familjen, men varför är det fel? Vad gör det för skillnad för er om personen på fotot är min dotter eller om det är grannens dotter, eller en helt främmande persons dotter?

Någon riktigt fotomodell (som jag betalar) kommer jag aldrig att anlita så länge jag är amatörfotograf och fotografering är min stora hobby. Kanske har jag fel, men då vill jag gärna veta varför.

~Kriss~

kriss skrev:
det kommer ALDRIG fram exakt vilka bilder som platsar papperskorgen och varför.
I den förra diskussionen kom det faktiskt fram något nytt som jag tycker var mycket klargörande.

Calle laddade upp ett exempel på en bild som han tyckte var en "familjealbumsbild" och inte hörde hemma på fotosidan.

De flesta höll med men det rådde ändå viss oenighet. Bilden i fråga var från en kräftskiva och den inbyggda blixten var använd. Skulle det då betyda att folk som har som huvudsakligt mål att dokumentera fester med minimal utrustning var bannlysta?

Nej, för där kom David med ett i mina ögon jäkligt bra svar; Om Calle hade laddat upp bilden och i textfältet skrivit "jag tog den här bilden på en kräftskiva, men tycker inte att jag fick fram stämningen riktigt. Vad kunde jag ha gjort bättre?", då hade exakt samma bild platsat. Så det har något med intentionen att göra, visst.

Naturligtvis inser jag hur osammanhängande mitt referat låter :) Bara desto större skäl för er att läsa källan. För mig var den där lilla diskussionen en aha-upplevelse i ämnet.

Ja just det, Calles bild... hihi. Fast den var nog lite charmig också! Men det där var ju en typisk sån där "rörig" bild. Skulle någon ha laddat upp den hade jag skrivit till personen att den känns för rörig.

Hm... eller nåt... kan inte koncentera mig nu känner jag... är helt GALEN AV GLÄDJE!!!!!!!!!

Min lillebror och hans flickvän ringde just... De har försökt få barn i flera år men fått missfall på missfall kanske 4-5 gånger i streck... men nu ringde han och... DE HAR FÅTT EN LITEN FLICKA!

Ringde sambon och frågade om han inte kunde "skolka" från jobbet bara för den häääär gången.... Hihi... nä, det gick inte för sig. Måste snällt vänta tills ikväll. DÅ ska vi titta på den lilla nykläckta. Hoppas belysningen är bra, så kan ni få se bebisfoto ikväll! (Inte mitt barn nu... men likväl släkt... hihi... jag är FASTER för första gången i mitt liv!)

Ursäkta överhoppet till nåt helt annat, ni kan gå tillbaka till diskussionen, jag var bara tvungen att andas ut min glädje!

~Kriss~

KUL! Grattis till fasterskapet då:) Ska bli kul att ev. få se bebisbilder ikväll;) Belysningen på sjukhus tycker jag är jobbig förresten. Lycka till med bilderna.
/Lotta

Jag tycker alla borde lägga upp bilder på sin egen nivå och få kritik på dom utifrån det.
Alla har ju olika smak och gillar man en bild mindre så kritiserar man och vill göra om
den till hur man själv skulle gjort. Det bästa tycker jag är att kommentera fotografer som
tycker om ens egna bilder får då vet man att de har ungefär samma smak. Kan man då
kommentera något som man anser vara bristfälligt i den fotografens bild så anser jag att
man hjälper till för den fotografen gillar ju ens egen stil och kanske vill ta liknande bilder.

festfotografen skrev:

Min erfarenhet är att vissa inte alls behöver mycket uppmuntran medans andra behöver betydligt mer.

Jag tror inte att man utvecklar människors bildsyn och skaparkraft genom att tala om för dom att deras bilder är så dåliga så att vi inte vill se deras bilder.

Poäng.

Problemet är ju bara att många här gärna vill minska den lilla belastning på bildflödet som dessa bilder trots allt utgör.

Jag tror att det absolut bästa vore att ha en inkörningsperiod under vilken den nya medlemmen ska vara aktiv (vara inloggad ett antal gånger, kommentera bilder, etc) innan han eller hon får ladda upp några bilder.
Den som är seriöst intresserad finner troligen uppmuntran och inspiration i andras bilder, foruminlägg och lärorika artiklar och har efter inkörningsperioden möjligen kommit så långt att han kan vara iaf. lite självkritisk och klara ut de där uppenbara nybörjarmissarna själv. Jag menar, handen på hjärtat, om man bara läser sin kameras instruktionsbok, tittar i en grundläggande fotobok och läser lite på nätet så är det inte svårt att iaf. kunna ta bilder med minimal skakningsoskärpa och hjälplig komposition. Vilket hursomhelst är en bra utgångspunkt.
Den som inte är seriös lägger av direkt när han upptäcker att det inte går att lägga upp bilder direkt och då har troligen ingen förlorat någonting ty vi här på Fotosidan slipper bilderna och personen i fråga hittar ett bättre onlinealbum att ladda upp bilderna till.

Om man kompletterar detta med tydlig(are) uppmuntran att skriva ner sina tankar om bilden om man är det minsta tveksam till hur den kommer att mottas så är vi nog en bra bit på väg.

Äta kakan och ha kvar den? ;-)

Jennie skrev:
Jag spinner vidare på området "utan att peka ut någon"...

Jag tycker att det verkar som om det finns en viss typ här som enbart laddar upp bilder för att visa hur duktiga dom är, deras alster är bra och deras sinne för att ta bilder är otroligt och de har säkert hållt på med fotografering i femtiotre år och kan verkligen hantera en kamera. Den här typen tar inte åt sig av kritik från andra utan svarar (om de överhuvudet taget svarar) nonchalant att "Det ska vara så" om någon kommer med bra och konstruktiv kritik.

Det är ju inte heller rätt.

Jo så verkar det ju vara ibland. Tänk att det går att komma så långt i utvecklingen att det inte finns något kvar att lära. För mig ganska otroligt, hoppas jag aldrig når dit..
/Lotta

Senast ändrad:
Låt sorteringen göras av medlemmarna

Jag tror det bästa sättet att slippa se de tråkiga bilderna är att lägga upp lite "browsnings-kategorier". Typ, mest kommenterade, minst kommenterade, högst betygsatta o.s.v. Med såna här kategorier så sorteras ju bilderna av medlemmarna själva. Inte som en topplista som det var förut, utan som en översiktlig sida, precis som "nya senaste dygnet". Jo, jag vet att endel av detta går at få fram via sökverktyget, men jag tycker det är för jobbigt att gå den vägen. Bilder som inte hamnar högt upp på någon av kategorierna kommer ju inte att visas så ofta och därmed inte heller dra någon bandbredd.

För att få igång kommenterandet så tycker jag också att man skall ta bort funktionen "svara på en kommentar". Jag tror att den hämmar kommenterandet mer än den gynnar. I alla fall har den gjort det för mig.

God jul kompisar!

Nackdelen med att ta bort funktionen "Svara på kommentar" är att man tappar möjligheten till diskussioner och resonemang kring en bild. Det vore synd.

Christer kan säkert hacka i hop nått som sållar ut de bästa bilderna. Det är ju bara att analysera jpeg-filer.. Det kan inte vara så svårt ;)

obs! *skämt*

arleklint skrev:
Nackdelen med att ta bort funktionen "Svara på kommentar" är att man tappar möjligheten till diskussioner och resonemang kring en bild. Det vore synd.

Vill man diskutera en bild skulle man kunna knyta en forumtråd till en bild istället. Jag tycker det är svårt att diskutera i kommentarerna. Rörigt.

arleklint skrev:
Christer kan säkert hacka i hop nått som sållar ut de bästa bilderna. Det är ju bara att analysera jpeg-filer.. Det kan inte vara så svårt ;)

Nä precis. Det är väl bara att köra ett filter som tar fram kanter som det där "find edges" i Photoshop, spåra eventuella diagonaler, osv, kolla färgkontraster och sedan ge ett betyg och slumpa fram en kommentar från några lämpliga standardfraser som stämmer på bilden. ;-)
Vore iofs. rätt kul att se resultatet av ett sånt program. Något för AI-forskarna att bita i...

Vad är det för "svara på kommentar"-funktion ni pratar om? Jag hittar då ingen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar