** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfloran..

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang. avregistrering av bilder...
Jag återkommer till en bild rätt ofta som jag tycker är jättebra. Den fotografen var senast inloggad i 11 minuter efter att han blivit medlem någon gång i Maj. Tycker bara det är synd om jag går miste om att kunna titta på den. Kanske är det för egoistiskt??

1990 träffade jag en söt tjej i Chicago, vi pussades och kramades på en nattklubb.
Sedan tog vi adjö och har aldrig setts igen. Jag tänker ofta på henne, så är det, saker är flyktiga lotelo.

Skriv ut bilden.

En risk om det är så att bilder granskas innan de godkänns för publicering är att folk inte vill lägga upp sina bilder inför risken att blir ratad.

En annan risk är att mångfalden av bilder minskar genom att folk sneglar på andra bilder som har blivit godkända.

Alltså färre och mer likartade bilder. Det vore tråkigt.

Jag vet fortfarande inte hur den "granskningskommitté" skall se ut som har mandat och förmåga att sålla bilder. Jag tror jobbet är omöjligt att utföra.

Skulle någon vara beredd att axla ett sådant ansvar?

Handuppräckning!

Re: Nu trillade den ner!

Jennie skrev:
(till maverick)

Jag missförstod det du skrev, det håller jag med om, men inte innebörden för jag anser att det är upp till var och en om man vill bedöma bilder med intressant motivval eller inte... =)

Som sagt :)

Innebörden är att motivet är betydelselöst för huruvida du kan bedömma bilden eller inte.

Jag kan till viss del hålla med om att det borde vara upp till var och en att avgöra vilka bilder man vill kritisera, men jag får det inte att gå ihop med att vi vill öka antalet kommentarer. Folk har på ett ganska tydligt sätt visat vad normläget är, vi vill ha kommentarer men inte ge lika många tillbaka. Vill man ändra på det så får man nog bygga in någon slags tvingande system. Å andra sidan kanske man inte vill ändra på det och då är det ju bra som det är.

Jag stöder också iden att inaktiva medlemmer tas bort liksom deras bilder, men det avhjälper inte problemet med bildflödet. Det gör heller inte begrännsningar i antalet bilder eftersom en aktiv medlem kan radera och lägga till i samma utsträckning som idag. Så flödet riskerar snarare att öka istället för att minska eftersom vi får ett flöde ut från sidan förutom inflödet.

Mvh
Maverick

maverick

jag brukar ge minst två kommentarer för varje kommentar jag får... och jag kommenterar inte till dem som har fått fler kommentarer än dom givit... det är MITT lilla sätt att försöka vända kurvan i alla fall :)

p.s. flödet ökar men mängen bilder som faller i glömska försvinner...

Jeppe skrev:
Själv röjer jag ganska friskt bland mina egna bilder. Däremot retar det mig när andra fotografer inte har den insynen att en bild är kass och nej...jag är ingen snobbig fotograf utan en glad amatör.

Tack. Du uttryckte just precis vad jag har försökt få fram under loppet av flera såna här diskussioner.

...och jag tar bort en bild om den inte fått nån kommentar de första tre dagarna... så jag har också röjt en del.

Tips i lekskoledebatten

Har idag använt mig av funktionen sök bilder.
Botaniserat bland diverse kategorier och inte sprungit på en enda katt!

Pröva gärna denna funktion Du som inte redan gjort det.

Kan vara en trevlig sysselsättning. Jag märkte att det kom fram bilder som jag inte borde ha missat tidigare.

Min åsikt är att även om jag håller med de som säger att man inte säkert kan säga att det ligger någon fotografisk tanke bakom en viss bild så är det däremot fullt möjligt att konstatera om det med största sannolikhet inte ligger någon fotografisk tanke bakom en bild.

Vid en eventuell sållning skulle man alltså kunna tolka positivt när tvivel finns men som svar på en fråga som har ställts här så ja, jag har tillräckligt gott självförtroende för att kunna peka ut ett antal bilder som med väldigt hög sannolikhet inte kom till för att "fotografen" ville skapa ett bra fotografisk utan för att t.ex. lattja med kameran och ta kort på kompisen (eller husdjuret) i ett för "fotografen" säkert väldigt trevligt ögonblick som dock resulterade i för andra än de närmast sörjande en totalt ointressant bild.

Re: Tips i lekskoledebatten

sture skrev:
Har idag använt mig av funktionen sök bilder.
Botaniserat bland diverse kategorier och inte sprungit på en enda katt!

Sture, bara för att du inte gillar katter så finns det andra som gör det och det finns också dem som inte gillar macrobilder på blommor.

(förresten är det lättare att ta kort på en stilla blomma än en katt som rör sig)

LeadHead skrev:
Min åsikt är att även om jag håller med de som säger att man inte säkert kan säga att det ligger någon fotografisk tanke bakom en viss bild....

...lattja med kameran och ta kort på kompisen (eller husdjuret) i ett för "fotografen" säkert väldigt trevligt ögonblick som dock resulterade i för andra än de närmast sörjande en totalt ointressant bild.

För det första undrar jag vad du menar med "fotografisk tanke"

För det andra tas det många bra kort som inte är planerade eller när man lattjar med kameran, i alla fall tillräckligt bra för att få fyror och femmor och flera kommentarer här.

Jag vågar nog påstå att jag vill räkna mig till kategorin som lattjar med kameran och tar kort när andan faller på - gör det mina bilder automatiskt dåliga? Nej, faktiskt inte. Ointressanta? Beror på vem som tittar, såklart. :)

mipert skrev:
1990 träffade jag en söt tjej i Chicago, vi pussades och kramades på en nattklubb.
Sedan tog vi adjö och har aldrig setts igen. Jag tänker ofta på henne, så är det, saker är flyktiga lotelo.

Skriv ut bilden.

Ok, du har rätt. behövde nog bara få bekräftat att jag var en egoist i det här fallet.
/Lotta

LeadHead skrev:
Min åsikt är att även om jag håller med de som säger att man inte säkert kan säga att det ligger någon fotografisk tanke bakom en viss bild så är det däremot fullt möjligt att konstatera om det med största sannolikhet inte ligger någon fotografisk tanke bakom en bild.

Vid en eventuell sållning skulle man alltså kunna tolka positivt när tvivel finns men som svar på en fråga som har ställts här så ja, jag har tillräckligt gott självförtroende för att kunna peka ut ett antal bilder som med väldigt hög sannolikhet inte kom till för att "fotografen" ville skapa ett bra fotografisk utan för att t.ex. lattja med kameran och ta kort på kompisen (eller husdjuret) i ett för "fotografen" säkert väldigt trevligt ögonblick som dock resulterade i för andra än de närmast sörjande en totalt ointressant bild.

Ja, eller tillräckligt självgod.

Poängen är att en gammal amatör sållar hårdare pga att denna höjt kraven på sig själv. Medans en nybörjare inte gör det. Nybörjaren kanske dessutom finner bilden som intressant och vill utveckla idén trots att du finner hopplöst värdelös.

Som jag har skrivit i flera andra trådar, jag betraktar inte fotosidan.se som något betraktarna ska ha nytta av utan något som fotografer ska ha nytta av. Vill jag se vackra bilder går jag på utställning eller köper en bok. En dataskärm är iaf värdelös som medium i detta sammanhang.

/Maverick

" eller kanske radera bilder som inte visats mer än 100 gånger på ett år??) "

Välkommen till tjejfotosidan ;-)

"Låt fotografen själv få bestämma vad han/hon vill lägga upp här på fotosidan. Jag vill själv kunna ha den rätten att bestämma över mina egna bilder, och andra bör få ha den samma rättigheten. Oberoende av hur bra fotografen är."
Enkelt och bra utryckt !

mvh Örjan (som noterat att vissa bilder försvunnit)

Senast ändrad:
Re: maverick

Jennie skrev:
jag brukar ge minst två kommentarer för varje kommentar jag får... och jag kommenterar inte till dem som har fått fler kommentarer än dom givit... det är MITT lilla sätt att försöka vända kurvan i alla fall :)

p.s. flödet ökar men mängen bilder som faller i glömska försvinner...

Bra, då drar du ditt strå till stacken. Synd att bara att det är betydligt fler som inte gör det.

Själv har jag en liknande filosofi och eftersom jag får så lite kommentarer så är den i det närmaste självuppfyllande och inte särskilt ansträngande.

Mvh
Maverick

festfotografen skrev:
" eller kanske radera bilder som inte visats mer än 100 gånger på ett år??) "

Välkommen till tjejfotosidan ;-)

"Låt fotografen själv få bestämma vad han/hon vill lägga upp här på fotosidan. Jag vill själv kunna ha den rätten att bestämma över mina egna bilder, och andra bör få ha den samma rättigheten. Oberoende av hur bra fotografen är."
Enkelt och bra utryckt !

mvh Örjan (som noterat att vissa bilder försvunnit)

Visst är det bra uttryckt men det är inte det saken handlar om.Det ska inte vara förbjudet att lägga in bilder på fotosidan som vissa trögisar tycks tro.Amatör precis som proffs ska lägga in bilder efter dom kriterier som gäller,det är bara att läsa innantill när inläggningssidan är framklickad.
mvh/gunte..

Maverick skrev:
Ja, eller tillräckligt självgod.

Tack. Den värmde.

Poängen är att en gammal amatör sållar hårdare pga att denna höjt kraven på sig själv. Medans en nybörjare inte gör det. Nybörjaren kanske dessutom finner bilden som intressant och vill utveckla idén trots att du finner hopplöst värdelös.

Jotack, jag är fullt medveten om att t.ex. jag själv sållar bra mycket hårdare idag än vad jag gjorde för ett och ett halvt år sen.
Tror du ändå verkligen inte att man även som hyfsat avancerad amatör (vilket är vad jag helt skamlöst kallar mig idag, självgod eller ej) kan se skillnad på en intresserad nybörjares seriösa försök som har misslyckats och något som någon laddar upp bara för att han tyckte att motivet var häftigt?
Speciellt som våra kära administratörer också verkar inställda på att försöka hålla någon sorts nivå på bilderna så ser jag inte vad som skulle vara fel med att eventuellt sortera bort vissa bilder som inte når upp till en minimumnivå vad gäller upplevd ambition. Och ja, jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att man med en hyfsad säkerhet kan se på bilden och på eventuell text till bilden huruvida fotografen är seriös eller inte.
En seriös nybörjare som verkligen är intresserad kan ju faktiskt gardera sig genom att helt enkelt skriva något som kommentar till bilden.
Ett "Hjälp! Hur får jag bilden skarp?" kan räcka.

Jag kan dock försäkra er om att om jag hamnade i en sådan hypotetisk "kommité" så skulle jag inte alls gallra speciellt hårt. Troligen bara precis tillräckligt för att Örjan skulle bli sur men det brukar jag ju inte kunna undvika hursomhelst... ;-)
Positiv tolkning är något som jag håller på. T.ex. skulle jag troligen inte ens sortera bort rätt många av de relativt få bilder jag ger ettor.
Så självklart bör man hellre fria än fälla men jag tycker att det finns en del solklara exempel på bilder som i mina ögon inte borde ha laddats upp på en sida som är till för att fotografer ska kunna utvecklas.

Det jag menar är egentligen att om Elmfeldt & Co beslutar att en lite skara medlemmar ska plocka fram arbetshandskarna och gallra bort lite uppenbara stolpskott så tror jag inte att det skulle vara några problem att hitta folk som kan hålla en viss nivå. Det "problemet" verkar vara ett av de vanligaste argumenten mot ett sånt här förfarande.

Jag fattar inte var denna bedömningsångest kommer ifrån...? Iofs. verkar den genomsyra hela samhället men det kanske kan ta på ett annat forum...

Personligen tror jag dock mer på att t.ex. inte låta nykomlingar ladda upp bilder innan en viss tid förflutit alternativt personen ifråga har gett ett visst antal kommentarer.

Som jag har skrivit i flera andra trådar, jag betraktar inte fotosidan.se som något betraktarna ska ha nytta av utan något som fotografer ska ha nytta av.

Fotografer kan också vara betraktare. Vad gör du mest här på Fotosidan? - Laddar upp bilder och läser andras kommentarer på dem eller tittar på andras bilder och eventuellt kommenterar dem? Vi kan bortse från tiden på forumet i den här jämförelsen.
Min halvkvalificerade gissning är att möjligen Terje kan få tillräckligt med feedback på sina egna bilder för att kunna köra på det första alternativet.
Vilket är mest utvecklande? Jag skulle nästan svara att det är det andra alternativet även på den frågan. Jag tror iaf. att min fotografering har utvecklats mer av att titta på andras bra (och i viss mån dåliga) bilder än av andras kommentarer på mina egna bilder.
Det kan iofs. bero på att jag tittar på och kommenterar rätt många bilder (i perioder)...

Senast ändrad:
Jennie skrev:
För det första undrar jag vad du menar med "fotografisk tanke"

Vi har diskutterat den frågan en del men jag tror inte att vi nådde konsensus (haha...). Se nedan.

För det andra tas det många bra kort som inte är planerade eller när man lattjar med kameran, i alla fall tillräckligt bra för att få fyror och femmor och flera kommentarer här.

Jag är inte så säker på det. Hur många riktigt bra bilder (vilket en fyra eller femma bör antyda) tror du tillkommer av att någon tar en automatkamera och trycker av utan att bry sig om något annat än att motivet (eller delar av motivet) kommer med i rutan? Min gissning är att det antalet kan räknas som försummbart.

Om jag nu inte kan definera vad som egentligen är "fotografisk tanke" så vågar jag påstå att detta ovan definerar något som inte är fotografisk tanke.
Det skulle ju i såna fall räcka vid ett eventuellt sorteringsförfarande då det räcker att man vet vad som ska bort istället för att börja fundera över vad som ska vara kvar.
Om man börjar tänka på det senare sättet så hopar sig problemen.

Jag vågar nog påstå att jag vill räkna mig till kategorin som lattjar med kameran och tar kort när andan faller på - gör det mina bilder automatiskt dåliga? Nej, faktiskt inte. Ointressanta? Beror på vem som tittar, såklart. :)

"Lattjar med kameran", var lite klumpigt uttryckt men jag kom inte på något bättre.
Jag är övertygad att du när du som såvitt jag har förstått, iaf. hyfsat bildintresserad fotograf även när du "lattjar med kameran och tar kort när andan faller på" åtminstone gör undermedvetna övervägande om bland annat komposition. Det är väl det man brukar kalla bildseende.

Om så inte är fallet har du ju per definition tur om det blir en bra bild men det skulle ju inte märkas (om det blev en bra bild) och följaktligen skulle ingen sortera bort bilden och alla kan vara glada. :)

Jag håller med dig LeadHead. Sen är ju frågan vart den här tråden leder överhuvudtaget. Elmfeltd skrev ju redan i en tidigare tråd om redaktionens tankar och presenterade några "åtgärder" de funderade på. Jag har inget annat att tillägga här mer än att jag sympatiserade med varenda punkt där. I den här tråden verkar vi vara några till. Jag tror på admins förslag och tror på att bara den omnämnda knapptryckningen kan vara en bit på vägen vid en "sållning"
/Lotta

Svar till LeadHead

Ok, jag förstår vad du menar tror jag.

Det jag blev lite förvirrad av var att du skrev just "fotografisk tanke", för dettat är nog något jag inte har när jag tar en bild, däremot har jag en tanke, utan något ord framför.

Enda anledningen till att jag tog åt mig från början var att någon (inte du) skrev om att ta kort på nära och kära och hittills är det faktiskt enbart sådana bilder jag har laddat upp, av den enkla anledningen att på mina husdjur har jag tagit de kort jag är mest nöjd med och som visar mer av mig som fotograf än om jag skulle ta kort på annat.

Nåväl, i grund och botten håller jag med dig. och tack för något som jag tror att jag uppfattade som en sorts komplimang?? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar