Maverick skrev:
Ja, eller tillräckligt självgod.
Tack. Den värmde.
Poängen är att en gammal amatör sållar hårdare pga att denna höjt kraven på sig själv. Medans en nybörjare inte gör det. Nybörjaren kanske dessutom finner bilden som intressant och vill utveckla idén trots att du finner hopplöst värdelös.
Jotack, jag är fullt medveten om att t.ex. jag själv sållar bra mycket hårdare idag än vad jag gjorde för ett och ett halvt år sen.
Tror du ändå verkligen inte att man även som hyfsat avancerad amatör (vilket är vad jag helt skamlöst kallar mig idag, självgod eller ej) kan se skillnad på en intresserad nybörjares seriösa försök som har misslyckats och något som någon laddar upp bara för att han tyckte att motivet var häftigt?
Speciellt som våra kära administratörer också verkar inställda på att försöka hålla någon sorts nivå på bilderna så ser jag inte vad som skulle vara fel med att eventuellt sortera bort vissa bilder som inte når upp till en minimumnivå vad gäller upplevd ambition. Och ja, jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att man med en hyfsad säkerhet kan se på bilden och på eventuell text till bilden huruvida fotografen är seriös eller inte.
En seriös nybörjare som verkligen är intresserad kan ju faktiskt gardera sig genom att helt enkelt skriva något som kommentar till bilden.
Ett "Hjälp! Hur får jag bilden skarp?" kan räcka.
Jag kan dock försäkra er om att om jag hamnade i en sådan hypotetisk "kommité" så skulle jag inte alls gallra speciellt hårt. Troligen bara precis tillräckligt för att Örjan skulle bli sur men det brukar jag ju inte kunna undvika hursomhelst... ;-)
Positiv tolkning är något som jag håller på. T.ex. skulle jag troligen inte ens sortera bort rätt många av de relativt få bilder jag ger ettor.
Så självklart bör man hellre fria än fälla men jag tycker att det finns en del solklara exempel på bilder som i mina ögon inte borde ha laddats upp på en sida som är till för att fotografer ska kunna utvecklas.
Det jag menar är egentligen att om Elmfeldt & Co beslutar att en lite skara medlemmar ska plocka fram arbetshandskarna och gallra bort lite uppenbara stolpskott så tror jag inte att det skulle vara några problem att hitta folk som kan hålla en viss nivå. Det "problemet" verkar vara ett av de vanligaste argumenten mot ett sånt här förfarande.
Jag fattar inte var denna bedömningsångest kommer ifrån...? Iofs. verkar den genomsyra hela samhället men det kanske kan ta på ett annat forum...
Personligen tror jag dock mer på att t.ex. inte låta nykomlingar ladda upp bilder innan en viss tid förflutit alternativt personen ifråga har gett ett visst antal kommentarer.
Som jag har skrivit i flera andra trådar, jag betraktar inte fotosidan.se som något betraktarna ska ha nytta av utan något som fotografer ska ha nytta av.
Fotografer kan också vara betraktare. Vad gör du mest här på Fotosidan? - Laddar upp bilder och läser andras kommentarer på dem eller tittar på andras bilder och eventuellt kommenterar dem? Vi kan bortse från tiden på forumet i den här jämförelsen.
Min halvkvalificerade gissning är att möjligen Terje kan få tillräckligt med feedback på sina egna bilder för att kunna köra på det första alternativet.
Vilket är mest utvecklande? Jag skulle nästan svara att det är det andra alternativet även på den frågan. Jag tror iaf. att
min fotografering har utvecklats mer av att titta på andras bra (och i viss mån dåliga) bilder än av andras kommentarer på mina egna bilder.
Det kan iofs. bero på att jag tittar på och kommenterar rätt många bilder (i perioder)...