Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på barn

Produkter
(logga in för att koppla)

Revilo

Ny medlem
Hej.

Jag jobbar som fritidsledare och vi tar ständigt upp frågan på våra möten ang. bilder på barn/ungdomar som vi publicerar på nätet.
Får man göra det utan förälders godkännande?
Likaså med videoklipp.

Vi har sagt att vi publicerar och skulle sedan någon inte tycka det är rätt, så tar vi bort dem...men då är skadan redan gjord och vi kanske kan bli stämda...eller?

Vore tacksam ifall någon kunde ge lite klarhet i denna fråga, samt kanske hänvisa till någon lag/paragraf eller liknande...

Tack på förhand!

mvh
/Oliver

Det korta svaret är att det är fritt fram att publicera, vad lagen beträffar. Rent mänskligt är det väl däremot bäst att fråga försäldrarna först.

Det långa svaret får någon annan ge. Det finns en film på Moderskeppet, som är bra. Någon som har URL:en?

Per.

Är det så att Ni publicerar för Er marknadsföring är det dock ytterligare regler som spökar.
Lagen om namn och bild i reklam 1978:800 (lonb)
Nja, den lagen "spökar" bara om man är näringsidkare. Eftersom trådstartaren jobbar som fritidsledare förutsatte jag att detta inte var aktuellt (men kan givetvis ha fel).

Om t ex en kommunal fritidsgård skulle annonsera för att locka besökare till vissa evenemang kan de alltså använda bilder på personer utan att fråga om lov.

Nja, den lagen "spökar" bara om man är näringsidkare. Eftersom trådstartaren jobbar som fritidsledare förutsatte jag att detta inte var aktuellt (men kan givetvis ha fel).

Om t ex en kommunal fritidsgård skulle annonsera för att locka besökare till vissa evenemang kan de alltså använda bilder på personer utan att fråga om lov.

Jag är inte alls säker på att en kommun undantas från den lagen men jag är på intet sätt jurist.
Har Du något underlag för detta!? (Jag avser inte alls att försöka sätta mig på Dig. Är bara nyfiken på vad som faktiskt gäller)

EDIT: Norrtälje kommun verkar tolka sig som "näringsidkare" i alla fall:
http://www.roden.se/personal/Publicering/

/Peter

Inte bara om man är näringsidkare utan även om man är anställd hos näringsidkare eller handlar å näringsidkares vägnar. Frågan blir förstås fortfarande om kommunen eller kommunens upphandlade utförare är att betrakta som näringsidkare i sammanhanget.

Edit: Sedan infinner sig även frågan om den aktuella publiceringen är att betrakta som marknadsföring. Är det inte marknadsföring i lagens mening omfattas det inte av lagen.

Frågan blir förstås fortfarande om kommunen eller kommunens upphandlade utförare är att betrakta som näringsidkare i sammanhanget.
Nej, kommunens fritidsgårdar är inte näringsidkare. En kommun kan givetvis uppträda som näringsidkare i olika sammanhang, men den normala kommunala servicen faller inte under den kategorin.

Ett privatägt företag som har kommunens uppdrag att utföra en viss service är däremot näringsidkare. Om man då tänker sig en kommunal fritidsgård som drivs av ett privat företag så måste man skilja på de båda verksamheterna. Fritidsgården är fortfarande inte näringsidkare, men företaget är det. Om fritidsgården gör reklam för sin verksamhet är alltså inte lagen tillämplig, men om företaget gör reklam för sin verksamhet gäller lagen.

Okej, då förutsätter jag att det är helt i sin ordning.
Syftet med bilderna är i första hand att visa hur "duktiga" vi fritidsledare är som erbjuder olika aktiviteter för våra ungdomar.
Sen kan det kanske tolkas som så att vi efterlyser fler ungdomar till våra verksamheter, som alltså är i kommunal regi, och därför även ses som reklam....

Men vad jag har förstått, så ska det inte spela någon roll, eftersom vi inte är ett företag som driver eget.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Vårt nästa möte är på onsdag om en vecka, då jag ska lämna en rapport i ärendet.

mvh
/Oliver

Några ord på vägen

Du behöver inte vara orolig för att publicera bilder på barn och ungdomar.
Folk var för några år sedan uppskrämda av alla dessa pedofiler och blev maniska
när det gällde att skydda barnen.
Men det har gått över nu, och du behöver inte oroa dig alls för att någon blir arg.

Publicera du bilder och om någon förälder hör av sig eller barn och säger de inte vill vara med på nätet på bild så är det bara att byta bilden, det är ingen som blir arg, förutom de som är lite "snurriga i skallen" och de blir förbannade oavsett vad du gör.

Dina bilder hjälper ungdomar mer än vad du tror då de kommer in i en givande verksamhet
som formar dem att bli bra och goda människor.

Så bra jobbat !

Sen finns det ju barn som lever under skyddad identitet där publiceringen kan vara direkt farlig för familjen.... men jag utgår från att ni har sån koll på de som springer på fritidsgården att ni har känsla för detta.

Kanske kan vara idé att fråga ungdomarna själva om de vill vara med på bilderna så har de ju möjlighet att säga nej INNAN de publiceras.

Mja, skyddad identitet betyder ingenting annat än att skattemyndigheten inte lämnar ut adressen för en person med skyddad identitet. Sen finns lite extra skyddad identitet och då syns man inte ens i skattemydighetens adressregister. De flesta statliga och komunala myndigheter brukar dock följa skattemyndighetens normer för skyddad indentitet.
I andra register som tex kundregister får man själv se till att man inte syns. Något lagligt stöd för att slippa bli fotograferad för att man har skyddad identitet finns inte och man kan inte anta att personen man fotograferar har skyddad identitet.

Däremot är det säket mycket uppskattat av den som har skyddad indentitet at slippa bli fotograferad om denne ber om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar