Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på barn

Produkter
(logga in för att koppla)

Revilo

Ny medlem
Hej.

Jag jobbar som fritidsledare och vi tar ständigt upp frågan på våra möten ang. bilder på barn/ungdomar som vi publicerar på nätet.
Får man göra det utan förälders godkännande?
Likaså med videoklipp.

Vi har sagt att vi publicerar och skulle sedan någon inte tycka det är rätt, så tar vi bort dem...men då är skadan redan gjord och vi kanske kan bli stämda...eller?

Vore tacksam ifall någon kunde ge lite klarhet i denna fråga, samt kanske hänvisa till någon lag/paragraf eller liknande...

Tack på förhand!

mvh
/Oliver

Det korta svaret är att det är fritt fram att publicera, vad lagen beträffar. Rent mänskligt är det väl däremot bäst att fråga försäldrarna först.

Det långa svaret får någon annan ge. Det finns en film på Moderskeppet, som är bra. Någon som har URL:en?

Per.

Är det så att Ni publicerar för Er marknadsföring är det dock ytterligare regler som spökar.
Lagen om namn och bild i reklam 1978:800 (lonb)
Nja, den lagen "spökar" bara om man är näringsidkare. Eftersom trådstartaren jobbar som fritidsledare förutsatte jag att detta inte var aktuellt (men kan givetvis ha fel).

Om t ex en kommunal fritidsgård skulle annonsera för att locka besökare till vissa evenemang kan de alltså använda bilder på personer utan att fråga om lov.

Nja, den lagen "spökar" bara om man är näringsidkare. Eftersom trådstartaren jobbar som fritidsledare förutsatte jag att detta inte var aktuellt (men kan givetvis ha fel).

Om t ex en kommunal fritidsgård skulle annonsera för att locka besökare till vissa evenemang kan de alltså använda bilder på personer utan att fråga om lov.