Annons

Barn som stjäl bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Typiskt mig att göra folk upprörda såhär. Det är svårt att behålla en lättsam ton i ett forum när man annars säger det mesta med ett leende över läpparna.

Jag antar att det jag menar med "hästfolk" framförallt är ponnymammorna i några av ridklubbarna kring min hemstad Västerås. Förhoppningsvis och förmodligen är de dåliga representanter för resten av hästsverige.

Blev i vilket fall gång på gång förvånad över hur otroligt vacuumförpackad en människas omvärldssyn kan bli när jag under en period, via en nära vän, fick insyn i stallens värld.
 
Senast ändrad:
sagoland skrev:
Det behövs mer respekt för upphovsrättslagen i allmänhet, men av egen erfarenhet vet jag att inte ens folk som dagligen sysslar med upphovsrättsskyddat material är särskilt kunniga, och det är snarare i den änden man ska börja.
Varför inte börja i båda ändar? Informera folk som dagligen sysslar med upphovsrättsskyddat material om vad som egentligen gäller, och informera gemene man om vad som gäller. Det tjänar ju alla på, oerhört många människor har inte en susning om att det överhuvudtaget existerar upphovsrätt på bilder. Tänk om alla blev lite mer medvetna om den saken...

Det är inte bara yrkeschaufförer som behöver veta vad som gäller när man passerar en rund vägskylt med två siffror på...
 
Jag var/är inte upprörd. Var inte meningen att låta så men som sagt.. i text.. ibland..

Hur som helst håller jag med dig i mycket annat du skrivit i tråden.

(känner inte ponnymammorna i Västerås)
 
Bengt, jag instämmer!

Blev själv mycket förvånad när jag plötsligt såg en bild som väl liknade en jag tagit för länge sedan på en webbsida tillhörande ett av Sveriges större textiltryckerier. Sidan visade sig vara producerad av Xelera, ett välkänt kommunikationsbolag.Kikade på min bild och jo, det var exakt samma.

Har fortfarande inte fått en ursäkt från personen på Xelera som tog bilden, trots att jag bett om det. Textiltryckeriet däremot gav mig några meter tyg som ursäkt, förutom ett mycket vänligt bemötande.

Tjuven ifråga hade dessutom tidigare jobbat som bildredaktör på nån större dagstidning i västsverige...

Varför inte använda internet bättre för att sprida kännedom om våra lagar?
 
är det ändå inte lite fjantigt? jag tycker det mest verkar som vän av ordning som satt morgonkaffet i halsen. handlade det om barn som lånar bilder till en liten community som dom sitter och chattar med? på kanske en häst som står i en hage? det lär väl itne vara några mästerverk direkt....
 
Jag hoppas du aldrig har laddat ner en enda låt från internet. Eller kopierat ett kasettband och gett till någon annan eller spelat av en skiva från en vän.
 
Senast ändrad:
Qonos skrev:
Jag hoppas du aldrig har laddat ner en enda låt från internet. Eller kopierat ett kasettband och gett till någon annan eller spelat av en skiva från en vän.

precis vad jag menar! Den som har gjort något utav detta kan sluta gnälla om privatpersoner som av misstag lånar en bild NU :)
 
Måste säga att det här är humor på hög nivå.
Nu använder ordet snor, snatta och liknande ord.
Försvinner din bild för att dom kopierar den NEJ. Alltså inte stöld för stöld då försvinner något.
Det måste man se skillnad på. Dessutom är det svårt att sitta här och försvara en lag dom flesta i Sverige inte bryr sig om eller är emot.
Men som någon redan sagt är det här ett "problem" som inte drabbar riktiga proffsfotografer. Om ni känner till något fall skriv gärna det.

Det här är ett så kallat problem för dom som lyssnar på en lag som är skapad av stora lobby grupper i USA som vanligt folk är emot. Nej fixa till patent och upphovsrätten. www.piratpartiet.se
 
mkt bra skrivet! instämmer till 110%! Ibland känns det som om det är det enda sättet för vissa att få betalt för en bild. Att fakturera nån stackare som gjort ett misstag.
 
Måste säga att den här diskutionen är väldigt intressant! Kanske för att jag själv funnits på stallet.se (det var dock länge sen jag var aktiv).

Det verkar som om ni tror att barn är helt omedvetna av upphovsrätten osv. Tråkigt nog tror jag inte riktigt det stämmer, iallafall inte när det gäller "barn" över 12-13 år. Dom vet att det dom gör är fel men gör det iallafall, jag var sån iallafall (använder nu bara mina egna bilder). Tror att anledning till att man tar andras bilder är att man själv inte kan fota sina egna, det är inte alla som har en digitalkamera eller hästar/andra djur att fota. Då "lånar" man helt enkelt den där fina bilden man hittat på internet.

Men jag förstår givetvis ni som blir arga/ledsna när era bilder blir tagna då jag också fått mina bilder stulna på stallet.se. Det tog flera månader innan dom försvann på sidan men det enda som tycks hjälpa är att maila stallet.se's crew så försvinner bilderna för dom har blivit mycket hårdare när det gäller bildstöld då det är ett uppenbart problem på sidan.

Kan även tillägga att det här problemet inte begärnsar sej till stallet.se, det finns sk. I-stall (internet-stall), de funkar på ungefär samma sätt bara att det finns på groups.msn.com. Där finns en slags huvudsida, en samlingsplats med över 1000 medlemmar. Dessa medlemmar har egna stall och många har "lånade" bilder. Det är visserligen bättre nu än förut då flera på SISF (som sidan heter) är 15-16 år och fotar sina bilder själva men det finns mängder med djur där bilderna är tagna. Sen finns alla rollspels sidor (som också huserar på groups.msn.com) där det också finns snodda bilder. Listan kan göras lång och tråkigt nog tror jag inte att man kan göra så mycket åt saken om man nu inte vill ägna hela sin fritid åt att patrullera dessa sidor och leta efter sina bilder som ev. blivit stulna.

Ojj, mitt medelnade har kanske svävat ut lite :p
Kram iaf, Julia
 
men liksom.....det lär ju inte vara några tekniska underverk ändå :) jag skulle slå vad om att 95 % av bilderna kan tas av vem som helst med en kamera.... jag tycker att det är att göra mycket väsen av ingenting bara för att hävda sin rätt. men det är såklart bara min åsikt som vanlit....
 
hmmm...

Hej! Jag är en 12 årig tjej som håller på med den där sidan och jag tycker det är tråkit att de snor bilder... Men ansvaret ligger ju på den som låter bilderna bli uppladdade.. Jag håller med er.. ingen ska få sno bilder om man inte har tillstånd till dom eller har tagit dom själv. Själv har ja inte så bra bilder att ladda upp här.. Jag har bara bilder med djur men ja vill inte ladda upp dessa för att riskera att de blir snodda... Men ja vet inte riktit hur det är...
Svara gärna och sej vad ni tycker...

PS. De flesta vet reglerna men endel struntar i dom ändå!!!
 
Jag menar att.. När man ska ladda upp bilder på en häst tex. så måste man vänta tills bilden godkäns... Dom som jobbar på stallet.se godkänner alla bilder utan att ens titta på dom.. då måste ju den som låter bilden godkännas ha annsvaret.. Jag vet inte hur ni tycker man ja kan skicka mejl till dom som är ägarna till stallet.se. så kan ja visa svaret här inne!

Det var pricis som du sa jag menade Marcus!
 
Ytterligare en tråd som totalt spårar ur ...ibland undrar jag om vissa lever på en annan planet..självinsikt är en bra egenskap..har man det så hade säkert inte dessa trådar uppstått..kul läsning för oss som lever på jorden är det i alla fall.. :)
 
En helt gratis hästbild!

Använd den precis som ni vill!!!
 

Bilagor

  • hast.jpg
    hast.jpg
    19.9 KB · Visningar: 479
mrberg skrev:
Ytterligare en tråd som totalt spårar ur ...ibland undrar jag om vissa lever på en annan planet..
...
kul läsning för oss som lever på jorden är det i alla fall.. :)
Med tanke på att du antyder att det finns en icke oväsentlig mängd trådar så kanske det snarare är så att det är trådskaparna som är på jorden om man skulle rösta om det:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.