Annons

Folkmassa - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där har du nog missuppfattat. Något sådant förbud finns givetvis inte. Däremot kan det vara olagligt att ta bilder av poliser som är "likely to be useful to a person committing or preparing an act of terrorism".

Inte helt missuppfattat, tyvärr, för så här står det i texten


A person commits an offence who— .
(a)
elicits or attempts to elicit information about an individual who is or has been— .
(i)
a member of Her Majesty’s forces, .
(ii)
a member of any of the intelligence services, or .
(iii)
a constable, .
which is of a kind likely to be useful to a person committing or preparing an act of terrorism, or
(b)
publishes or communicates any such information.

Det viktiga här torde vara punkten (b) "publishes or communicates".

Det hela är naturligvis upp till den enskilde polisen men redan nu har det märkts en skärpning i polisernas attityd, gentemot obekväma fotografer.

Eftersom detta inte var trådstartarens fråga så är det ointressant att fortsätta i detta ämne i denna tråd.
 
Nej, det är fortfarande meningen "which is of a kind likely to be useful to a person committing or preparing an act of terrorism" som är kriteriet för att det ska vara brottsligt. Visserligen är det en formulering som inbjuder till väldigt olika tolkningar, men att ta (och publicera) t ex vanliga turistbilder på "bobbies" i London är fortfarande helt lagligt.
 
Jag menar att jag skulle nog bli så heligt förbannad över det att jag kort om rena handgripligheter skulle göra allt för att ställa till ett helvete för fotografen. "The power of arga insändare" och ev. en del missnöjessamtal till uppdragsgivare etc.

Skaffa en hobby.
 
Jag fotade en massa under Göteborgsvarvet igår... Men om man ska vara rädd om skinnet och knäskålarna borde jag kanske inte publicera någon av de bilderna.....
(OBS. ironi!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.