Mathias5
Medlem
BUDSKAP OCH BILDORIENTERING.
Egentligen finns det någon form av budskap i de flesta bilder men hur den förmedlar budskapet beror givetvis mycket på bildens komposition, färgerna och vad syftet med budskapet är, vad man vill framhäva. En bild av sämre kvalitet får t ex svårare att förmedla budskapet. Alla bilder har ju en inneboende rörelse som påverkar betraktaren på olika sätt. Bildelementen kan t ex sticka iväg åt något håll och ta betraktaren med sig. Dessa bildelement kan delas in i många olika kompositionsformer där de 5 vanligaste är.
Horisontalen
Vertikalen
Diagonalen
Cirkeln
Triangeln
HORISONTELL OCH VERTIKAL ORIENTERING
En horisontellt orienterad bild upplevs som lugn och harmonisk eftersom rörelseenergin i en sådan bild nästan inte har någon dragningskraft alls. Kraften förstärks ju av det liggande formatet men motverkas av det stående. En bildrörelse riktad åt vänster ger en bakåtkänsla medan en rörelse åt höger ger en framåtkänsla (detta beskrivs närmare i bildens ”hemma och borta”).En lodrät eller vertikal komposition däremot upplever betraktaren som mer levande och dynamisk än den horisontella. Här finns mer rörelse i bilden som kan förstärkas av det stående formatet men givetvis motverkas av det liggande. Ett vanligt motiv i vertikalkompositionen är den mänskliga gestalten.
DIAGONAL KOMPOSITION.
En diagonal komposition däremot ger ordentlig fart, dramatik och dynamik i bilden och den skapar även en mycket stark djupkänsla som på ett väldigt effektivt sätt nästan kastar betraktaren in i bilden.Ögat är ju vant vid ett ordnat spel mellan det horisontella och vertikala planet. Det diagonala däremot sätter detta helt ur spel och kan lura ögat lite och få ett motiv att se väldigt spännande och ovanligt ut.En rysk konstnär och fotograf, Alexander Rodchenko (1864 – 1956), hade en stark förkärlek för diagonalen och utnyttjade den för att göra vanliga motiv ovanligt och spännande. Diagonalen kan också rikta sig mot en kraftpunkt längre in i bilden. ”Där öppningen är minst är kraften störst” säger Christer Strömholm. Det finns både konvergerande och divergerande diagonaler. En konvergerande diagonal strålar från en enda punkt i bilden medan en divergerande diagonal strålar mot en viss punkt.Flera diagonaler kan användas. Man kan t ex kompensera en alltför kraftig diagonal med en mindre som vänds åt motsatta hållet, detta känner fotografen till. Beroende på diagonalens riktning kan en orientering från bildens nedre vänstra hörn upp till det övre högra uppfattas som framåtskridande medan den omvända riktningen upplevs som en sänkning eller bakåtsträvan. Ingången i bilden kan störas av ett element som blockerar den vänstra delen av bilden. Det blir lättare att ta sig in i bilden om objektet flyttas till högra delen istället och därmed så har fotografen öppnat upp bilden.
CIRKELKOMPOSITION.
En cirkulär komposition står för harmoni och obruten rörelse och är också en universell symbol för helhet och fulländning. Några samtalande par i en cirkelrörelse ger t ex ett lugnt och harmoniskt intryck. Cirkelns kusin är ovalen som också är relativt vanlig i kompositionssammanhang.
TRIANGELKOMPOSITION.
Tringeln är symbol för universums trefaldiga natur, jord, himmel och människa. Den kan uppträda antingen i vilande eller stående position. Den vilande (en av sidorna är basen) ger givetvis intrycket av lugn, balans och harmoni, medan det i den stående blir totalt kaos och fullständig obalans och betraktaren upplever att bilden kommer att rasa.
FÄRGKOMPOSITION.
Färgen i en bild påverkar givetvis även kompositionen. Färger skapar olika assosiationer hos betraktaren, den kan även skapa djup och dynamik i bilden. Leta efter mycket kontraster, kontraster får man genom att ställa ljusa färger mot mörka exempelvis gult mot blått. Man kan också utnyttja förhållandet mellan kalla och varma färger för att få kontrastsamverkan. En rysk konstnär vid namn Kandinsky tillkännagav att gult strävar mot betraktaren, blått drar sig undan, grönt är rogivande och rött har en stark rörelse inom sig själv.
BILD I TRE DELAR.
De fotografiska bildernas rum består av tre delar:
Förgrund
Mellanplan
Bakgrund
Dessa tre delar måste finnas med för att ge en visuellt intressant bild. En solnedgång bör således innehålla:
Förgrunden (stranden)
Mellanplan (vattnet)
Bakgrunden (solnedgången).
TREDJEDELSKOMPOSITION.
Det finns inga givna regler för hur en bra komponerad bild bör se ut, bara riktlinjer. Men man bör ändå dela in bilden i tredjedelsregeln vilket betyder att man delar in formatet i lodräta och (eller) vågräta tredjedelar. På så sätt har ett asymmetriskt och dynamiskt rutsystem skapats. Sedan placerar man de intressantaste motiven i någon av skärningspunkterna. Den högra delen av bildytan är den känsligaste.
RÖRELSE I STILLBILD.
Ett effektivt och uttrycksfullt sätt att skapa känslan av fart i en stillbild är att utnyttja eller uppkommen rörelseoskärpa eller helt enkelt planera för det. Rörelsen behöver inte vara så kraftig för att bilden ska uppfattas som verklig. Det är ju kontrasten mellan det skarpa och oskarpa det rörliga och stilla som ger den där fartupplevelsen. Andra sätt är att upprepa bilder, dubbelexponering av bilder eller att förvränga bilder. Ett motiv i rörelse kallas för aktivt element medan det stillastående motivet är statiskt
MEDRYCKANDE RIKTNING
Fotografen kan även utnyttja rörelseriktningen i bilden för att rycka med betraktaren. Bilder har ju alltid en riktning åt något håll. Genom bildriktningar kan fotografen välja mellan att fånga eller släppa lös betraktaren. Bilder har även en ”hemma/borta” sida, vilket betyder att en riktning från vänster till höger upplevs som bortåt och framåt medan en riktning från höger till vänster upplevs som bakåt och hem. På samma sätt bör man lämna lite plats för motivet att röra sig på. Om motivet är på väg åt höger ska plats till höger lämnas fritt. Om så inte sker stoppar bildkanten upp rörelsen och motivet har ingen plats att röra sig på. Det ser ut som om motivet ska ”krocka” med bildkanten.
VINKEL TILL MOTIVET.
Kameravinkeln skapar också olika intryck av en bild. Det finns två vanliga och mycket användbara vinklar som härstammar från djuren.
Grod/Maskperspektiv
Fågelperspektiv
I grod/mask perspektivet som skapas genom en låg placering av kameran kan få en person på bild att se överlägsen ut medan fågelperspektivet som skapas genom en hög placering av kameran gör en person på bild mycket underlägsen.
SYMMETRISK OCH ASYMMETRISK KOMPOSITION
I en symmetrisk komposition, även kallad axial komposition, placerar fotografen motivet i mitten av bilden vilket ibland kan uppfattas som stelt och tråkigt något som även de flesta nybörjare gör. Men i en asymmetrisk komposition är motivet placerat något till höger eller vänster i bilden vilket ger en mer "levande" och dynamisk känsla.
Egentligen finns det någon form av budskap i de flesta bilder men hur den förmedlar budskapet beror givetvis mycket på bildens komposition, färgerna och vad syftet med budskapet är, vad man vill framhäva. En bild av sämre kvalitet får t ex svårare att förmedla budskapet. Alla bilder har ju en inneboende rörelse som påverkar betraktaren på olika sätt. Bildelementen kan t ex sticka iväg åt något håll och ta betraktaren med sig. Dessa bildelement kan delas in i många olika kompositionsformer där de 5 vanligaste är.
Horisontalen
Vertikalen
Diagonalen
Cirkeln
Triangeln
HORISONTELL OCH VERTIKAL ORIENTERING
En horisontellt orienterad bild upplevs som lugn och harmonisk eftersom rörelseenergin i en sådan bild nästan inte har någon dragningskraft alls. Kraften förstärks ju av det liggande formatet men motverkas av det stående. En bildrörelse riktad åt vänster ger en bakåtkänsla medan en rörelse åt höger ger en framåtkänsla (detta beskrivs närmare i bildens ”hemma och borta”).En lodrät eller vertikal komposition däremot upplever betraktaren som mer levande och dynamisk än den horisontella. Här finns mer rörelse i bilden som kan förstärkas av det stående formatet men givetvis motverkas av det liggande. Ett vanligt motiv i vertikalkompositionen är den mänskliga gestalten.
DIAGONAL KOMPOSITION.
En diagonal komposition däremot ger ordentlig fart, dramatik och dynamik i bilden och den skapar även en mycket stark djupkänsla som på ett väldigt effektivt sätt nästan kastar betraktaren in i bilden.Ögat är ju vant vid ett ordnat spel mellan det horisontella och vertikala planet. Det diagonala däremot sätter detta helt ur spel och kan lura ögat lite och få ett motiv att se väldigt spännande och ovanligt ut.En rysk konstnär och fotograf, Alexander Rodchenko (1864 – 1956), hade en stark förkärlek för diagonalen och utnyttjade den för att göra vanliga motiv ovanligt och spännande. Diagonalen kan också rikta sig mot en kraftpunkt längre in i bilden. ”Där öppningen är minst är kraften störst” säger Christer Strömholm. Det finns både konvergerande och divergerande diagonaler. En konvergerande diagonal strålar från en enda punkt i bilden medan en divergerande diagonal strålar mot en viss punkt.Flera diagonaler kan användas. Man kan t ex kompensera en alltför kraftig diagonal med en mindre som vänds åt motsatta hållet, detta känner fotografen till. Beroende på diagonalens riktning kan en orientering från bildens nedre vänstra hörn upp till det övre högra uppfattas som framåtskridande medan den omvända riktningen upplevs som en sänkning eller bakåtsträvan. Ingången i bilden kan störas av ett element som blockerar den vänstra delen av bilden. Det blir lättare att ta sig in i bilden om objektet flyttas till högra delen istället och därmed så har fotografen öppnat upp bilden.
CIRKELKOMPOSITION.
En cirkulär komposition står för harmoni och obruten rörelse och är också en universell symbol för helhet och fulländning. Några samtalande par i en cirkelrörelse ger t ex ett lugnt och harmoniskt intryck. Cirkelns kusin är ovalen som också är relativt vanlig i kompositionssammanhang.
TRIANGELKOMPOSITION.
Tringeln är symbol för universums trefaldiga natur, jord, himmel och människa. Den kan uppträda antingen i vilande eller stående position. Den vilande (en av sidorna är basen) ger givetvis intrycket av lugn, balans och harmoni, medan det i den stående blir totalt kaos och fullständig obalans och betraktaren upplever att bilden kommer att rasa.
FÄRGKOMPOSITION.
Färgen i en bild påverkar givetvis även kompositionen. Färger skapar olika assosiationer hos betraktaren, den kan även skapa djup och dynamik i bilden. Leta efter mycket kontraster, kontraster får man genom att ställa ljusa färger mot mörka exempelvis gult mot blått. Man kan också utnyttja förhållandet mellan kalla och varma färger för att få kontrastsamverkan. En rysk konstnär vid namn Kandinsky tillkännagav att gult strävar mot betraktaren, blått drar sig undan, grönt är rogivande och rött har en stark rörelse inom sig själv.
BILD I TRE DELAR.
De fotografiska bildernas rum består av tre delar:
Förgrund
Mellanplan
Bakgrund
Dessa tre delar måste finnas med för att ge en visuellt intressant bild. En solnedgång bör således innehålla:
Förgrunden (stranden)
Mellanplan (vattnet)
Bakgrunden (solnedgången).
TREDJEDELSKOMPOSITION.
Det finns inga givna regler för hur en bra komponerad bild bör se ut, bara riktlinjer. Men man bör ändå dela in bilden i tredjedelsregeln vilket betyder att man delar in formatet i lodräta och (eller) vågräta tredjedelar. På så sätt har ett asymmetriskt och dynamiskt rutsystem skapats. Sedan placerar man de intressantaste motiven i någon av skärningspunkterna. Den högra delen av bildytan är den känsligaste.
RÖRELSE I STILLBILD.
Ett effektivt och uttrycksfullt sätt att skapa känslan av fart i en stillbild är att utnyttja eller uppkommen rörelseoskärpa eller helt enkelt planera för det. Rörelsen behöver inte vara så kraftig för att bilden ska uppfattas som verklig. Det är ju kontrasten mellan det skarpa och oskarpa det rörliga och stilla som ger den där fartupplevelsen. Andra sätt är att upprepa bilder, dubbelexponering av bilder eller att förvränga bilder. Ett motiv i rörelse kallas för aktivt element medan det stillastående motivet är statiskt
MEDRYCKANDE RIKTNING
Fotografen kan även utnyttja rörelseriktningen i bilden för att rycka med betraktaren. Bilder har ju alltid en riktning åt något håll. Genom bildriktningar kan fotografen välja mellan att fånga eller släppa lös betraktaren. Bilder har även en ”hemma/borta” sida, vilket betyder att en riktning från vänster till höger upplevs som bortåt och framåt medan en riktning från höger till vänster upplevs som bakåt och hem. På samma sätt bör man lämna lite plats för motivet att röra sig på. Om motivet är på väg åt höger ska plats till höger lämnas fritt. Om så inte sker stoppar bildkanten upp rörelsen och motivet har ingen plats att röra sig på. Det ser ut som om motivet ska ”krocka” med bildkanten.
VINKEL TILL MOTIVET.
Kameravinkeln skapar också olika intryck av en bild. Det finns två vanliga och mycket användbara vinklar som härstammar från djuren.
Grod/Maskperspektiv
Fågelperspektiv
I grod/mask perspektivet som skapas genom en låg placering av kameran kan få en person på bild att se överlägsen ut medan fågelperspektivet som skapas genom en hög placering av kameran gör en person på bild mycket underlägsen.
SYMMETRISK OCH ASYMMETRISK KOMPOSITION
I en symmetrisk komposition, även kallad axial komposition, placerar fotografen motivet i mitten av bilden vilket ibland kan uppfattas som stelt och tråkigt något som även de flesta nybörjare gör. Men i en asymmetrisk komposition är motivet placerat något till höger eller vänster i bilden vilket ger en mer "levande" och dynamisk känsla.