Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild:Lyckat rådjursfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Känns som att jag lyckades få till bilden, ny skärm så jag har absolut ingen aning om hur det ser ut igentligen =) Men alla mina andra foton ser grådassiga ut nu ^^

I alla fall.. gillar denna bild

www.bassel.se/AmazingDeer1.jpg

30D + 400 F/5.6L

Superduperfinfin bild!

Aningens hög kontrast men det är då väääldigt lite för mycket, enligt mig.

MVH Niclas,

tycker den är perfa! Kontrast är bara härligt, likaså objektivet, tycker det är ruggigt bra! Däremot så vet jag inte var dessa djur hålelr till... :(

Verkligen snyggt! Riktigt stora horn som framgår tydligt mot den rena bakgrunden.

Kalle: rådjur finns lite överallt i skogen men även som hemma hos mig där vi har några grupper djur som lärt sig att leva inne i förorten. Dom gottar sig gärna i våra komposthögar. Tagit ca 400 bilder på dem denna vår. I skogen är dom skyggare.

Beror helt och hållet på vart i landet man bor..
Rådjuren finns ju inte ens i hela Sverige heller;)!

Rådjuren ses ju på i många regioner som nästan skadedjur, förståeligt när de äter sig mätta av krokusar och andra blomlökar..

Där jag kommer ifrån i Sverige (Ö-vik) måste man söka upp regelrätta foderplatser för att komma på ok avstånd. Det beror väl på att vi har mer skog och mindre/glesare samhällen..

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
tycker den är perfa! Kontrast är bara härligt, likaså objektivet, tycker det är ruggigt bra! Däremot så vet jag inte var dessa djur hålelr till... :(

Ja, de kanske är lite sällsynta i Gbg. Men testa i närheten av nån skog :)!

Åker jag till mina föräldrar ser jag ofta 5-10 stycken bara på vägen dit... Och var är det då? Jo, det du :). Det är som med smultronställen, det gäller att leta på dem själv!

Edit: Ett 400 får nog bli mitt nästa, då det inte några större problem att få dem ca 20-30 meter ifrån sig.

Kalle_B skrev:
Håller till??? De finns överallt och äter upp allt som finns i trädgårdar! Jag har fem stycken sådana #¤%&&#¤¤ som bor på min tomt nere i en del som är intill ett område som är sankmark nu efter snösmältningen. Minst chans att träffa på dem numera är i skogen eftersom lodjur och varg skrämmer in dem i byarna/nära husen.
Nä, de är inte så där väldigt älskade - fast de är ju vackra att se på.....
Fin bild men ganska uppdriven i färgerna - ser inte riktigt naturligt ut.
Us

Kalle_B skrev:
Däremot så vet jag inte var dessa djur hålelr till... :(
Strax norr om Göteborg, kör mot Kungälv. Mellan Angeredsbron och Rödbo på höger sida. Där ser man nästan alltid rådjur ute på ängarna!
Som bonus brukar det finnas en hel del rovfåglar också.

Är med inne på att dessa färger är HELT ok, starka o fina. var stolt över denna bild, hade jag varit!

Mvh
Dave

Det roliga är att helt ärligt så har jag aldrig sett ett rådjur, örn, björn i hela mitt 30 åriga liv... Jag har sett en utstött Älg käka på våra vinbärbuskar när jag var kanske 7-8 år... i övrigt har jag inte sett en älg heller... Jag har bott 20 år i Falun, vandrat ett flertal gånger i Sarek och i närområdet... Dock brukar jag faktiskt inte vara ute så mkt i skogen här hemma... Däremot har jag sett vilda sälar, lemmlar, renar, fasan och andra konstiga saker... jag måste verkligen ut mera, jag rör mig helt klart på fel ställen.. :)

Gillar bilden rent generellt men tycker också den är aningen uppdriven vad gäller färger och kontrast. Har du ökat bakgrundens oskärpa i PS?

/Johan

Kalle_B skrev:
Det roliga är att helt ärligt så har jag aldrig sett ett rådjur, örn, björn i hela mitt 30 åriga liv... Jag har sett en utstött Älg käka på våra vinbärbuskar när jag var kanske 7-8 år... i övrigt har jag inte sett en älg heller... Jag har bott 20 år i Falun, vandrat ett flertal gånger i Sarek och i närområdet... Dock brukar jag faktiskt inte vara ute så mkt i skogen här hemma... Däremot har jag sett vilda sälar, lemmlar, renar, fasan och andra konstiga saker... jag måste verkligen ut mera, jag rör mig helt klart på fel ställen.. :)

Hahaha! Du måste skämta! Aldrig sett ett rådjur??? Ser i din profil att du bor i södra Sverige. Åker du aldrig bil utanför tättbebyggt område?
//Anders

Niclasfoto skrev:
Beror helt och hållet på vart i landet man bor..
Rådjuren finns ju inte ens i hela Sverige heller;)!

Rådjuren ses ju på i många regioner som nästan skadedjur, förståeligt när de äter sig mätta av krokusar och andra blomlökar..

Där jag kommer ifrån i Sverige (Ö-vik) måste man söka upp regelrätta foderplatser för att komma på ok avstånd. Det beror väl på att vi har mer skog och mindre/glesare samhällen..

MVH Niclas,

Tack för att du rättar mig Niclas. Det var inte min mening att generalisera över Sveriges alla områden.
MVH/Tommy

Midhrafn skrev:
Tack för att du rättar mig Niclas. Det var inte min mening att generalisera över Sveriges alla områden.
MVH/Tommy

Lugnt,, det var inte meningen som en regelrätt tillrättavisning heller;)

Det är faktiskt bara de senaste åren den spridit sig till längst norri vårt land. Den finns (naturliog nog) inte över trädgränsen eller på kalfjäll.. En art som sprider sig snabbt.. när den har möjlighet. Mycket har väl nog att göra med att bockarna söker sig ut på sina ungdomsäventyr:)

På Gotland finns också en (dock liten) rådjursstam. Öland (tror inte det) ?

MVH Niclas,

haha tack alla =) Fortsätt ni nu på sidospåret ni hamnade i :) Gör mig ingenting då detta också är kul och intressant ^^

Kalle,vet ej om jag har rätt, bor inte du i Kungsbacka?
Om så är fallet,så kan du bara leta upp en åker i Vallda,Fjärås,Onsala,med lite skog brevid.
Säkrast är på morgonen,dom finns överallt.
Lättast att se är nog Rådjur.
Någon tyckte att Rådjuren är jobbiga,då ska ni se när Vildsvinen varit i trädgårdarna.
Har man tur så har dom bara bökat upp 20-30m2,
Är dom många så är hela trädgården förstörd.

ok.. jag har förstått att rådjuren finns i min närhet, har väl bara med att jag inte har varit på rätt plats vid rätt tid... jag har inte aktivt letat efter dom heller... Men som så många andra fotografer så är ju fotoprojekt en källa till frustration, men nu ska jag ha som projekt att fotografera rådjur! Bilder kommer att komma...hoppas jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar