freolo
Aktiv medlem
Jag tänkte berätta en liten historia om en förhållandevis objektiv jämförelse mellan A2 och 300D:
Detta är en dialog mellan mig och en kompis som är sugen på att köpa en digitalkamera av "lite mer avancerad" modell.
Här nedan är det som jag berättade för honom:
Det ska tilläggas att denna jämförelse är HELT ovetenskaplig. Det enda jag vill förmedla är att på fotosidan.se finns bara "experter" som VET vilken kamera som är bäst. Men om man frågar "beställaren" kan man få ett annat, mer ärligt svar...
Fotnot: Jag vill framhäva min kusin som en duktig fotograf!
Detta är en dialog mellan mig och en kompis som är sugen på att köpa en digitalkamera av "lite mer avancerad" modell.
Här nedan är det som jag berättade för honom:
Jag måste få berätta en sak för dig. Väldigt subjektivt ska tilläggas. Men eftersom du har kikat på A1/A2 och nämner nu 300D.
- Jag och min kusin fick ett fotouppdrag av min far.
Vi skulle fotografera lite bilder åt VD:n på farsans jobb.
Dom gör traktorer.
Bilderna skulle användas till en artikel som skulle gå ut till kunder, men även lite bilder internt inom företaget. (typ sätta upp på väggarna)
När VD:n skulle välja ut vilka bilder som han tyckte bäst om, var fler bilder från min samling. *ler malligt*
Denne VD, har haft mycket med yrkesfotografer att göra som har fotograferat företagets traktorer tidigare, men han kan egentligen ingenting om fotografering.
Han vet ju knappt vad orden komposition och exponering betyder, men han vet EXAKT HUR en bra bild på hans traktor ska se ut!!
Han tyckte att vinklar på traktor, var bättre från min kamera, men även att färger och skärpa var bättre från den som kom från min kamera. *sträcker på ryggen*
Med andra ord, jag vet att 300D tar bättre bilder än min. Men om man frågar en icke-fotograf (VD:n) så tycker han att mina bilder är bättre...
Den här bilden var en av de bilder han var nöjd med som jag tog...
Dimage A2
För att jämföra med en liknande bild som min kusin, som använde 300D:
Canon 300D
Dessa bilder är helt original, förutom att jag har förminskat dom i ACDSee till 1024x768.
Inte gjort något annat med dom...
Som sagt, det beror ju mycket på vad man uppskattar i bilden.
300D har ju bättre och klarare färger, men den svarta färgen blir nästan lite väl mörk. A2 har mera blaskiga färger och ger en bättre "verklig" återgivning.
Ja visst, jag tycker att 300D tar bättre bilder generellt!! Jag vet även att den har komponenter i kameran som ger bättre resultat!
Men det är ju kul att höra en icke-fotograf som säger sitt, vad gäller resultat och fylla syftet till hans ändamål och då tar A2:an bättre bilder enligt honom.
Det ska tilläggas att denna jämförelse är HELT ovetenskaplig. Det enda jag vill förmedla är att på fotosidan.se finns bara "experter" som VET vilken kamera som är bäst. Men om man frågar "beställaren" kan man få ett annat, mer ärligt svar...
Fotnot: Jag vill framhäva min kusin som en duktig fotograf!