ztenlund
Aktiv medlem
Svaret kan ju bero på den underton som återfinns i dina inlägg.Håller med dig!
Mycket trist svar, - bottennapp!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Svaret kan ju bero på den underton som återfinns i dina inlägg.Håller med dig!
Mycket trist svar, - bottennapp!
Svaret kan ju bero på den underton som återfinns i dina inlägg.
Bra! Nu har du väl fått så många råd o tips att skulle behöva råd för att välja bland alla dessa!Exakt, tack!
Men jag får ursäkta om jag blev otrevlig. Är verkligen jättetacksam för all hjälp här. Behövde verkligen detta forumet! Uppskattar verkligen alla som tar sig tid att hjälpa mig jättemycket
Exakt min tanke !Bra! Nu har du väl fått så många råd o tips att skulle behöva råd för att välja bland alla dessa!
.Men jag får ursäkta om jag blev otrevlig.
Bra! Nu har du väl fått så många råd o tips att skulle behöva råd för att välja bland alla dessa!
Helt OK!Min poäng var att det kan vara en bonus för utsatt marknad att underhålla den genom köp, och senare följdköp av objektiv,.
Min poäng med att hennes budget är rimlig är kopplad till att hon inte är ute efter att köpa sig till bättre bilder genom att spendera en enorm summa pengar, utan endast uppgradera sig inom rimliga ramar.
Och nej, ingen har ifrågasatt att erfarenheten är viktigast. Kommentaren var ett svar din kommentar, där jag förstod det som att du tyckte att hennes Canon 1000d hade varit tillräcklig och att hon skulle satsa på den i stället för en ny kamera. Men jag kan förstås ha missuppfattat dig där.
D610 är i princip samma kamera som D600, fast med en uppdaterad slutare som inte har samma påtagliga problem med att den skvätter olja på sensorn. De gjorde väl några små uppdateringar som att öka serietagningshastigheten pyttelite, men som sagt är det i princip samma kamera. Sensorn är samma som i D750, men den den har sämre AF-system (en anpassad variant av det som satt i DX/APS-C-modellen D7000, vilket bl a ger sämre täckning över bildytan och sämre prestanda i dåligt ljus).När man ska köpa begagnat tillhör det ju tyvärr att man inte kan välja och vraka på alla modeller utan man får anpassa sig till vad som ligger ute. Jag vill dessutom gärna att kameran ska finnas i Skåne så att jag kan känna på den innan jag köper den.
Såg en annons på en Nikon d610. Inget som jag tror föreslagits men verkar vad jag förstått vara rätt lik d600 som ni däremot tipsat om. Någon som har någon imput på denna annonsen?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: NIKON D610 Fullformat https://www.blocket.se/vi/93144600.htm
Helt OK!
Ja, Canon 1000D bör vara tillräcklig även idag, för alla motiv, bara att fortsätta
öka erfarenheten.
Men, valet är fritt.
Helt rätt!Att du några kommentarer om att det borde gå att ta sådana bilder med en EOS 1000D också, det kunde jag själv skrivit. Hade jag gjort det hade det varit för att du inte skulle hamna i villfarelsen att allting automatiskt blir bättre bara för att man har en ny kamera.
Tar man en bild på 1/60 s och den blir suddig, då kommer den att bli suddig om den tas på 1/60 s med en annan kamera också.
Det som kan göra skillnad med en "bättre" kamera, och i just detta fallet är "bättre" ofta lika med "nyare", är om kameran kan klara högre ISO utan att bildkvalitén blir alltför lidande. Det kan i så fall möjliggöra kortare slutartid, om ljuset är svagt.
Likaså innebär "bättre" objektiv ofta, om än inte alltid, högre ljusstyrka, vilket också kan tillåta kortare slutartid.
Så på det sättet kan man förstås få bättre bilder med en annan kamera. Under förutsättning att man förstått varför de inte blev bra tidigare. Det är alltid svårt att veta vilka färdigheter en frågeställare har. Särskilt när det är en helt ny forummedlem, som ingen "känner" sen tidigare.
Jag vistas ofta i norra Skåne. Vilken ände är du i?
Jaha, det blev ju bäst bilder med Sony, hette det nyss, men det kanske är så att man bara ska köpa nya(re) prylar om det står Sony på dem, vilket illustreras av dina egna kamerainnehav? Du har alltså själv en A7 III, men tycker att frågeställaren ska fortsätta med 1000D. Det är en kamera som har sensorn från 400D (2006) och fokusmodul från 300/350D (2003-2005) och vi pratar de absolut enklaste och mest prispressade modellerna i Canons sortiment, inte några toppmodeller. Jag har haft en D80 och 1000D är ju inte ens på den nivån i flera avseenden, även om sensorn väl är i ungefär liknande klass. Att använda min D700 har jag inga problem med, även om D850:n har en del fördelar, men att gå tillbaka till D80? Aldrig!Helt rätt!
Det var exakt min bedömning också, i mina tidigare inlägg!
Ny kamera kan verka intressant, visst, men inte alltid en bästa lösning,
för bättre bilder.
Nya inköp kan ibland bli sämre, - med nya menyer och handhavande behövs
nytt pluggande, den tidigare kameran är man van vid.
Bara mitt tips, valet får man göra själv.
Jaha, det blev ju bäst bilder med Sony, hette det nyss, men det kanske är så att man bara ska köpa nya(re) prylar om det står Sony på dem, vilket illustreras av dina egna kamerainnehav? Du har alltså själv en A7 III, men tycker att frågeställaren ska fortsätta med 1000D. Det är en kamera som har sensorn från 400D (2006) och fokusmodul från 300/350D (2003-2005) och vi pratat de absolut enklaste och mest prispressade modellerna i Canons sortiment, inte några toppmodeller. Jag har haft en D80 och 1000D är ju inte ens på den nivån i flera avseenden, även om sensorn väl är i ungefär liknande klass. Att använda min D700 har jag inga problem med, även om D850:n har en del fördelar, men att gå tillbaka till D80? Aldrig!
Finns inga undertoner, från mig iaf.Svaret kan ju bero på den underton som återfinns i dina inlägg.
Finns inga undertoner, från mig iaf.
Enbart klara erfarenheter, nytt kan vara intressant, men inte alltid ett givet mål.
Under de 17 år, som jag har varit med på FS forum har många trillat dit, på ständiga "uppgraderingar", i tron på bättre bilder.
Många har hoppat av, från FS forum, då kamerateknik har varit viktigare än själva
skapandet av bilder!
Du har ju som sagt fått rätt många olika råd nu. Och alla är helt ok för olika typer av behov och typer av fotografer. men det viktigaste du bör fråga dig är som sagt dina krav, alltså budgeten och det du ska fotografera.
Och där kan du redan sålla bort en del av de modellerna som är för dyra tex( typ D810, kanske D750 och i viss mån kanske tex med D7200) OM du ska ha råd med lite finare porträtt objektiv( om just oskärpa i bakgrunden var det viktiga). så spendera inte för mycket på huset. För objektiven kommer att spela större roll för hur "fina" bilderna blir när du tar porträtt om syftet är att få till en fin "Bokeh" i bakgrunden.
Det var därför jag nämnde möjligheten med att gå in på tex Flickr för att just jämföra hur kamerorna tar bilder och hur liten skillnaden egentligen är för tex porträtt. Där är det objektivet som kommer vara den största skillnaden. de andra skillnaderna med dynamiskt omfång, ISO egenskaper etc spelar mer roll i andra situationer( hur ofta tar du ett porträtt en sen kväll utan blixt, inte speciellt ofta), och högre seriebildstagning eller en avancerad AF är inte heller något som kommer synas i porträtt. Så all den nyare tekniken i husen spelar så mycket mindre roll än de objektiv val du kommer att göra i slutändan.
Men det låter som att du redan vet om det och vad du är ute efter
Och som du fick andra bra råd om, ska du ha nyare teknik i kameran så kostar det också en slant mer, så då får du ställa dig frågan om det är viktigt för dig när du tar dina porträtt bilder, dvs ska du skriva ut enorma posters, ja då är fler pixlar viktigt.
Om inte, ja då tar det mer plats och är krångligare i ditt arbersflöde sedan och som för mig personligen mest av "ondo" då det tar mer plats på hårddiskar går långsammare att föra över. Ja du kan klippa mer i bilderna om du har större upplösning, men får du till det i kameran så har du inget större behov heller, jag saknar det inte. Så det är återigen upp till dig om du vill ha den möjligheten och om det är något du vill lägga pengar på.
Och som någon annan sa, hur tung får utrustningen vara, är det jobbigt för dig med en "tung" kamera, ja då går både D700, D810, D800 etc och de proffshusen bort. Och alla zoomar folk har nämnt också.
Är husen ok med att vara lite större, ja då kanske ett fast objektiv är ett bra kompliment då du får finare Bokeh i bakgrunden och vikten på Hus+glugg blir lättare tillsammans än en större klumpig zoom med sämre prestanda för att få till bra Bokeh i bakgrunden
Ska bli spännande att höra vad du kommer fram till!
Jag förstår vad du menar. Men du måste medge att själva skapandet av bilder kan underlättas med bra teknik.
Detta är tre mobil-kamera bilder jag vet hade kommit till en ny nivå om jag tagit dem på exakt samma sätt, fast med en systemkamera istället, det tror jag du också kan hålla med om. Eller?