fotobollfoto
Aktiv medlem
Du började fotografera för 98 år sedan!!!!?[...] Erfarenhet av analogt/film foto sedan 1922, tror jag det var.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du började fotografera för 98 år sedan!!!!?[...] Erfarenhet av analogt/film foto sedan 1922, tror jag det var.
Det finns ju 105/2D DC och 135/2D DC, som dock är lite mer egensinniga i vissa fall, men samtidigt ämnade just för det som frågeställaren vill åstadkomma. Åtminstone 105:an brukar väl ligga på 6 tkr +-1 tkr eller så.Ok, ja det ser ut atta vara ett lite "finare" objektiv, antingen med lite längre brännvidd som ett 70-200 eller typ ett fast 105 eller 85 som är ljusstarkt. Alltså med lite större bländare kanske ett 1,4 eller så ser det ut som. och då får man som sagt lägga lite mer på ett fast objektiv om det är viktigt. alltså inga mindre zoomar eller likande...då går det inte riktigt att få fram den oskärpan.
Såg just att du sa ett 135 så lite längre brännvidd då. Men ett fast 180 med 2,8 ger väldigt fin teckning bakom och ligger runt 4000 kronor tex, men även ett 85mm f1,8 ger hyfsad oskärpa, men du kan nog inte gå till en kortare brännvidd än det om du ska ha den typen av Bokeh bakom.
Köper du ett billigare hus så kan ett 58mm f1,4 ge väldigt fin bakgrundsoskärpa men samtidigt få med en del av landskapet bakom också. Men det är ett rätt dyrt objektiv, men jag tror man kan få det för runt 6000 eller så. Lite osäker har inte sett ett ute på ett tag.
Det finns ju 105/2D DC och 135/2D DC, som dock är lite mer egensinniga i vissa fall, men samtidigt ämnade just för det som frågeställaren vill åstadkomma. Åtminstone 105:an brukar väl ligga på 6 tkr +-1 tkr eller så.
AF-S 85/1,8G är riktigt bra för vad det kostar. Jag har ett själv, trots att jag egentligen gillar 105 mm bättre. Den äldre AF 85/1,4D är ju rätt smetig, men inte lika bra över bildytan. Den nyare G-versionen ryms väl inte i budgeten.
Här bör man ju dock observera att ovan nämnda 105, 135 och 85/1,4 har skruvdriven autofokus, så de är ju inte lika moderna (och ger inte AF på enklare modeller eller Nikons nya spegellösa med adaptern).
Du började fotografera för 98 år sedan!!!!?
Det tog många år, efter min Nikon D90 (riktigt bra kamerahus!), innan köpet av Sony A7 III, - så trilla dit, nej, det blev bara nudlar under tiden ....Då har, väl, också du, trillat dit, eftersom, du har den senaste versionen, av A7 - A7 III?
Och ändå tycker du att trådskaparen, som har en kamera som är äldre än din D90, ska nöja sig med sin 1000D och i stället lära sig fotografera?
Canon 1000D lär nog vara lika gammal, som Nikon D90, lanserad ca 2008,Och ändå tycker du att trådskaparen, som har en kamera som är äldre än din D90, ska nöja sig med sin 1000D och i stället lära sig fotografera?
Håller faktiskt inte alls med där tycker utvecklingen just innan det faktiskt var mycket större skillnad med tanke på hur lite pixlar och annat man hade och för att inte tala om allt annat som gjorde att bilderna faktiskt såg sämre ut fast du plåtade med bra förutsättningar( bra ljus etc). Om du har ett fint objektiv och plåtar med en kamera ( ett av proffshusen tex ) så får du en bild som än idag håller ALLA gånger. det kan jag inte säga om du går 12 år bakåt åt andra hållet på samma vis. jag minns när jag plåtade med en D1 när det begav sig och trodde inte direkt på den digitala tekniken när jag såg resultatet av bilder som jag kunde ta med den kameran i jämförelse med kameror som kom ett antal år senare...Utvecklingen mellan 2008 och idag har varit så stor att sättet man fotograferar på har ändrat sig. Det är förmodligen få tidsspann som har haft en större utveckling när det kommer till kameror. Så att lära sig att ISO 800 är max vad en kamera klarar utan att bli överdrivet brusig eller begränsning i AF-systemet på en 12år gammal kamera ger inte mycket när man får en modern kamera i handen.
Det är väl lite som att ge någon en telefon med snurrskiva för att förbereda någon för en smartphone. För man lär sig att prata i telefon med en snurrskivetelefon också.
För egen del körde jag med film ända fram tills jag köpte en Canon eos 30 för att sedan gå över till D700 och båda dom var de första digitala kamerorna som gjorde att jag kände mig bekväm med att helt sluta fota med film, allt innan det kändes för dåligt för att sälja min analoga utrustning helt. Jag hade kört Panasonic LX3, och LX5 som var grymma kompakter och tog riktigt bra bilder för at bara så små kameror.Nu var ju D3 och D700 dom första kamerorna som hade någorlunda moderna egenskaper. Min D700 används av min son fortfarande och han tar jättefina bilder med den, men det är stor skillnad i AF och ISO-egenskaper mellan D700 och Z6. Enligt mig var D700 och D3 dom första digitalkamerorna som slog dom ananloga kamerorna helt och hållet. Så det var väl där utvecklingen framåt började. Innan dess var det i princip en dip jämfört med vad som funnits ett bra tag hos dom analoga kamerorna.
........
Och trots detta väljer jag gärna att fotografera med en D700a.
........
jag avskyr tex de nyare Z kamerorna och skulle aldrig byta en av de jag har mot en. Men jag vet att andra älskar dom
hehe skrev just i andra tråden om z serien Nej har ju inte en Z kamera av de skäl jag nämnde i andra, men hade jag haft en hade jag gärna bytt mot en D700 med pangar i mellanJag är imponerad av greppet på Z-kamerorna och EVFen och min Z6:a. Så har du en Z-kamera till övers byter jag den gärna mot min D700, så länge den är i minst likartat skick.
Jag har inte läst trådens alla sju sidor. Om det fortfarande är obestämt kan jag erbjuda en Canon 70D med ett Canon EF 100/2,0 för 5.000 pix. PM om det är intressant.
Det är en APS-C kamera, Sofia. Bättre du satsar på en fullformat (tycker jag). Varför kan du läsa om i tråden . Men om du vill ha omdöme från användare, kan du hitta det, i den här tråden.Förövrigt så har jag sett en Nikon d7100 ligga ute till väldigt bra pris. Letade igenom tråden och ingen verkade ha rekommenderat den. Sökte och såg att den var snarlik med d7200. Är det någon som kan avråda från en d7100 eller har något positivt att säga? Såklart oroande att ingen har nämnt den av alla 100 förslag här
Jag tror jag nämnde d7200 men D7100 är snarlik som sagt. Gav en åt en flickvän tidigare och hon gillade den mycket, den är ju lite lättare och mindre att släpa på, men du förlorar lite andra egenskaper som en fullformat kamera(d700, d800, d810 etc) har tex bättre möjlighet till just oskärpan och lite annat. Men en helt ok kamera annars.Förövrigt så har jag sett en Nikon d7100 ligga ute till väldigt bra pris. Letade igenom tråden och ingen verkade ha rekommenderat den. Sökte och såg att den var snarlik med d7200. Är det någon som kan avråda från en d7100 eller har något positivt att säga? Såklart oroande att ingen har nämnt den av alla 100 förslag här