4 EU är en tullzon, USA en annan. I princip tillverkas alla kameror i Japan(en annan tullzon) idag...
Handlar du ifrån USA får du lägga på:
1 Frakt
2 tull -Du kan läsa på tullverket vad tullsatsen är för vilka varor, faktiskt fantastiskt smidigt idag med webbsidan.
elektronik har ingen tull o hit räknas digitalkameror.
Videokameror har tull.
3 moms
I den ordningen.
Import är nog inget alternativ för mig pga. omständigt. Kanske klara mig på 30 min. Jag har inte tänkt att filma några föreläsningar eller konserter (än), sen brukar de ha avbrott ändå.
Annars får jag försöka hitta något liknande Magic Lantern eller ge mig på det själv. Inget högaktuellt i varje fall.
Jag röstar på FZ1000 i så fall. Personligen hade jag nog valt en GH4 eller Samsungs NX1 men det är helt andra priser.
Kommer jag ihåg rätt så skrevs ett test av FZ1000 kameran här på FS i höstas eller vintras o jämfördes samtidigt med en kamera till i samma klass. Kan också varit i tidningen FOTO, kolla biblioteket.
Det är just det här jag pratar om. Min budget var först satt på max 5000 kr. Jag börjar snegla FZ1000 mest för att FZ200 är en så pass gammal modell (men ger mycket kamera för pengarna). Så nämner du bl.a. GH4. Visserligen har GH4 många likheter med FZ1000 men den kostar mer än det dubbla med kitobjektiv mot FZ1000. Vi snackar alltså om tre gånger så mycket mot min först satta budget på 5000 kr. Känns inte helt OK att föreslå det. Det är inget alternativ. Jag kommer inte spendera över 10.000 kr på bara ett kamerahus.
Jag ser redan mycket av FZ1000 på YouTube. Finns massor av videos som jämför den med både lillebror FZ200, storebror GH4 och konkurrenter som RX10 och AX100. Jag är mycket imponerad av FZ1000 (och FZ200) med tanke på vad den kostar. Ingen kamera är perfekt men den verkar närmast perfektion för mig.
När man fotar djur så är det två egenskaper som uteslutande är viktigast.
1 kunskap om djuret.
2 Tålamod o målmedvetenhet i mängd o parti.
Tekniskt sett så har man plåtat djur sedan 1800-talet, det säger mest en del om hur mycket mer krävande vi konsumenter har blivit.
Stora bländaröppningar(2,8 o de är dyra) bör vara det viktigaste rent tekniska parametern för djuren brukar röra sig som mest i gryning o skymning o gärna i skydd av skog.
Tele(också dyrt, i alla fall ljusstarka telen) för att få upp förstoringen o komma närmre.
Just sekvenstagning ser jag inte som ngt viktigt alls vid djurfotografering. Det svåra är att vara på rätt plats vid rätt tid.
Ett bra stativ gör underverk(bra stativ är dyra, framförallt med bra oljedämpade videohuvud), tom ett enbensstativ är bättre än inget(inte så dyrt o snabbjobbat).
Givetvis har du rätt i att kameran inte tar bra bilder, det gör fotografen. Men det är inte acceptabelt att min telefonkamera är snabbare än min kompaktkamera. Nu är telefonen från 2014 och kompaktkameran från 2006 och telefoner utvecklas i enormt snabb takt. Bara titta på Nokia Lumia 1020 som jag också har haft (men den var slö, annars jättebra bildkvalité bortsett från färger/vitbalansen). iPhone 6 Plus gör det som en telefonkamera ska göra, den är snabb nog för fånga ögonblicken och fantastiska autoinställningar (gillar dess färgåtergivning out of box).
Hur som helst ska kameran jag köper vara så pass bra att jag känner att den inte blir utkonkurrerad av en telefonkamera inom närmsta framtiden. Grejen med bridgekamera till skillnad från kompaktkamera är att den ger fler möjligheter än vad någon telefonkamera troligen kommer göra med zoom osv.
Tror jag blir misstolkad när jag skrev att jag vill fota djur. Jag fotar inte vilda djurlivet. Jag fotar husdjur och boskapsdjur som jag mycket väl vet var de finns. Problemet är mer att de inte står helt still när jag ber dem och tar kameran för lång tid på sig att fokusera och ta bilden så går bilden förlorad och jag har ännu en bild på en nacke eller bakdel. Just min gamla kompaktkamera verkar ta tid på sig att dels ta ett foto och dels vara redo för att ta ett nytt foto.
Bara så att man inte glömmer: En systemkamera och endast ett objektiv får samma funktion som en icke systemkamera.
MEN sensorytan är troligtvis större vilket ger bättre brusförhållande.
Samtidigt finns det ingen systemkamera med ETT objektiv som kan vara lika kompakt och mångsidig som en bridgekamera.
FZ1000 har en stor sensor. Visst har systemkameror större sensor eller varför inte en fullformat. Fast det är ju inte det jag efterfrågar. Den bästa av alla. Jag efterfrågar en mångsidig kamera som kan göra det mesta bra även om den inte är bäst.
Finns även videos på YouTube som jämför brusnivåerna mellan FZ1000 och andra kameror t.ex. GH4. Visst är GH4 bättre på högre ISO men med tanke på prisskillnaden så tycker jag FZ1000 har mycket bra brusnivåer.