Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet(i synnerhet skärpa) så det är där du bör satsa mest. Även bokeh(suddig bakgrund) avgörs av objektivet.

Går att få till fantastiska bilder även med en Canon 1000D så länge man har ett hyffsat objektiv på den och vet vad man gör.

Kanske en Fujifilm X-T20 med ett Fujinon 50/2 skulle passa dina ändamål? Ligger inom ditt maxpris. Bra kamera och ett väldigt fint objektiv. Fuji har generellt sett mycket bra objektiv. Du får då dessutom ett kompakt och lätt system.

Det absolut viktigaste för att få till bra bilder är dock du själv. Man kan ha världens bästa kamera och objektiv, men bilderna blir inte bra för det om man inte har kunskapen att använda dem.

Intressant med Fuji! Inte alls tittat på dem. Tack snälla!

Min sambo har en Sony A6000 som han inte använder och jag kan få låna. Tror ni ett nytt objektiv till den hade kunnat generera fina bilder? Vilket isåfall? 😃 Uppskattar verkligen all hjälp för detta är en DJUNGEL :oops:

Olympus OMD-M1 och ett 25mm 1,8 kan du få till ett mycket bra pris idag. En superproffsig kamera i ett mycket litet format som följer med överallt.

Förlåt, glömde en nolla! Menade 10.000kr!
Du skrev rätt från början!
".... Har en budget på max 10000kr. Är student, .... "
Några tidigare svar, som lästes av, för snabbt.

De bästa bilderna får du, med ett kamerahus från Sony. :)
T.ex. Splittnytt litet lätt spegellöst kamerahus fullformat (FF) Sony A7
(MediaMarkt ca 8900 sv kr), samt med en original 1,7/50 mm optik,
bör du kunna få tillsammans, med prutmån, för ca 10 000 sv kr.
Begagnat kamerahus, aldrig något jag vill rekommendera, - splittnytt
ger en säkerhet vid problem, garanti alltid bra.
50 mm optik, även kallat normaloptik, ger den vy, som du själv ser,
med dina ögon, bra bakgrundsoskärpa (Bokeh), ljusstarkt (1,7), fungerar
alltså även vid dåligt ljus.

Senast ändrad:
Du skrev rätt från början!
".... Har en budget på max 10000kr. Är student, .... "
Några tidigare svar, som lästes av, för snabbt.

De bästa bilderna får du, med ett kamerahus från Sony. :)
T.ex. Splittnytt litet spegellöst kamerahus fullformat (FF) Sony A7
(MediaMarkt ca 8900 sv kr), samt med ett 1,7/50 mm optik,
bör du kunna få tillsammans, med prutmån, för ca 10 000 sv kr.
Begagnat kamerahus, aldrig något jag vill rekommendera, splittnytt
ger en säkerhet vid problem, garanti alltid bra.
50 mm optik, även kallat normaloptik, ger den vy, som du själv ser,
med dina ögon, bra bakgrundsoskärpa (Bokeh), även ljusstarkt, fungerar
alltså även vid dåligt ljus.

Haha, nej. De bästa bilderna får man med kunskap och skicklighet.
Sen kan man få precis lika bra bilder med vilket märke som helst så länge man använder ett hyffsat objektiv och vet hur man använder grejorna. Varför skulle man få bättre med just Sony..?

Och huruvida man får bra bokeh eller inte varierar ju från objektiv till objektiv. Det finns 50mm-objektiv som har ful/dålig bokeh också. Sen är ju dock såklart utseendet på en bokeh ganska subjektivt.

Haha, nej. De bästa bilderna får man med kunskap och skicklighet.
Sen kan man få precis lika bra bilder med vilket märke som helst så länge man använder ett hyffsat objektiv och vet hur man använder grejorna. Varför skulle man få bättre med just Sony..?

Och huruvida man får bra bokeh eller inte varierar ju från objektiv till objektiv. Det finns 50mm-objektiv som har ful/dålig bokeh också. Sen är ju dock såklart utseendet på en bokeh ganska subjektivt.

Ha-ha, ja! Ett kamerahus från Sony, med en högklassig original optik ger den
bästa bilden, de övriga tillverkarna ger nära nog lika bra bilder,
- kan vara svårt, att se skillnaden, med Sony är du säker. :)
Ja, kunskap och erfarenhet är något fotografen bygger upp, med tiden.
Hur man uppfattar en sk. bokeh är självklart subjektivt, som du även skriver,
- det varierar från optik till optik (antal bländarlameller).

För att förtydliga lite vad jag vill kunna uppnå, så är dessa bildexempel på vad jag verkligen DRÖMMER om att kunna fota! :love:

Bilagor

• 20201001_120850.jpg
    20201001_120850.jpg
    167.3 KB · Visningar: 33
  • 20201001_120909.jpg
    20201001_120909.jpg
    275.4 KB · Visningar: 34
Fortsött snylta pojkvännens kamera och lägg hela budgeten på objektiv ;-)
Det går t, ex att fulköpa (gråimport) Tamrons erkänt bra 70-180/2.8 splitter nytt för 9,400 (Eu) och om det dessutom finns någon motsvarande "nifty fifty/plastic fantastic" 50/1.8 för Sony under tusenlappen begagnat så kommer man välldigt långt bokehmässigt. Och klar att hoppa upp till fullformat när den dagen kommer (och få ännu kortare skärpedjup).
Andemeningen, kan du nyttja pojkvännens kamera och lägga pengen på objektiv så kan du ju köpa "drömhuset" när studentlivet är över, om man nu kan tänka sig att ha Sony :)

Fortsött snylta pojkvännens kamera och lägg hela budgeten på objektiv ;-)
Det går t, ex att fulköpa (gråimport) Tamrons erkänt bra 70-180/2.8 splitter nytt för 9,400 (Eu) och om det dessutom finns någon motsvarande "nifty fifty/plastic fantastic" 50/1.8 för Sony under tusenlappen begagnat så kommer man välldigt långt bokehmässigt. Och klar att hoppa upp till fullformat när den dagen kommer (och få ännu kortare skärpedjup).
Andemeningen, kan du nyttja pojkvännens kamera och lägga pengen på objektiv så kan du ju köpa "drömhuset" när studentlivet är över, om man nu kan tänka sig att ha Sony :)

Tack så jättemycket för din input! Det finns faktiskt ett plast-sony 50/1.8. Tror du jag kan få till liknande bilder med den kombinationen som bilderna ovan? Förstår att det är svårt att säga, men kan själv verkligen inte visualisera hur det skulle bli :confused:

Klokt råd att jag ska vänta att investera i dyrare grejer till efter jag pluggat klart, har helt klart tänkt samma sak själv emellanåt :LOL:

För att förtydliga lite vad jag vill kunna uppnå, så är dessa bildexempel på vad jag verkligen DRÖMMER om att kunna fota! :love:
Du har fått många bra förslag på lämplig utrustning du kan köpa för de pengarna du har till ditt förfogande och jag sticker ut hakan och påstår att du kan ta denna typen av bilder med vilken utrustning som helst som föreslagits tråden. Make your pick.

Nyare (d v s yngre) kamerahus, är sannolikt bättre. Det har föreslagits ett nytt Sony-hus, kanske kan det vara ett alternativ (med reservation för Sonys lite röriga menysystem). Då får du (som också nämnts), garanti på kameran (om du köper nytt).

Jag själv har (bl.a) en Nikon D800E som jag köpte ny för ~ 8 år sedan och den kommer jag att använda så länge den fungerar, det är fortfarande en mycket kompetent kamera som tar fantastiska bilder !

På tal om att ta bilder, det är inte kameran som tar bilderna, det är personen som håller i kameran, som tar bilderna. För att du skall kunna ta de bilder du vill ha måste du först visualisera vad det är du vill göra och hur du vill att bilden skall se ut när den är färdig, s a s.

För att nå dit måste du sedan veta hur du skall använda den utrustning du har till ditt förfogande, för att uppnå det önskvärda resultatet och det är en kunskap du inte kan köpa dig till, utan sådant du måste lära dig genom att förstå hur kameran fungerar och öva, öva och öva ännu mer.

Ta t ex det korta skärpedjupet (bokeh) som du kan se i bilderna du lagt in. Hur får man till det resultatet och varför blir det så !?

Men återigen; Du kan med vilken kamera som helst som nämnts i tråden, ta den typen av bilder du lagt in. Vad som är svårare än valet av kamera, är att få modellerna att agera som man vill (om vi talar om hästar och hundar i detta sammanhanget), och inte minst viktigt; Det som är av största betydelse (inom allt fotograferande) är ljuset.

När du väl bestämt dig för vilken utrustning du vill satsa dina pengar på, tycker jag att du skall lägga lite tid (och pengar) på att köpa böcker/titta på tuben vad det gäller ljus och komposition. Själv gillar jag väldigt mycket Photogtraphylife (på engelska), som är mycket informativt och pedagogiskt upplagd. Finns en hemsida där du kan läsa istället, om du tycker att det går för fort i videorna.

Önskar dig lycka till på din fotografiska resa, en resa utan slut.

Tack återigen för era förslag! Jag måste bara betona att jag är högst medveten om att det är personen bakom kameran som gör största skillnaden, såklart. Jag fotade som sagt mycket med min 10 år gamla canon 1000d och problemet där var att den verkligen begränsade mig. Så fort det blev det minsta dåligt ljus så blev bilderna oskarpa och den klarade av rörelse väldigt dåligt. Jag drömde alltid om att kunna uppgradera till en kamera som gjorde allting enklare och nu har jag tillräckligt med sparade pengar för att kunna unna mig något under 10 tusen. Det verkar bara finnas tusen olika alternativ och jag blir verkligen förvirrad av alla olika alternativ! Önskar bara någon annan kunde välja åt mig 😅

Här är några bilder jag tog med min gamla 1000d.

Bilagor

• 20201002_123307.jpg
    20201002_123307.jpg
    443.3 KB · Visningar: 30
  • 20201002_123252.jpg
    20201002_123252.jpg
    270.5 KB · Visningar: 30
  • 20201002_123229.jpg
    20201002_123229.jpg
    170.1 KB · Visningar: 29
  • 20201002_123217.jpg
    20201002_123217.jpg
    405.2 KB · Visningar: 24

För att få till de där bilderna behöver du framför allt ett objektiv som skapar snygg bakgrundsoskärpa. På de bilder du lagt upp som är tagna med din 1000d känns bakgrunden lite rörig och inte särskilt mjuk/len eller hur man nu ska uttrycka det. Tänker framför allt på första bilden av de fyra.

När du väl har fått din oskarpa bakgrund är det bara att slänga in bilden i Lightroom och lägga på lite väl mycket vinjett så har du din bild :)

För att få till de där bilderna behöver du framför allt ett objektiv som skapar snygg bakgrundsoskärpa. På de bilder du lagt upp som är tagna med din 1000d känns bakgrunden lite rörig och inte särskilt mjuk/len eller hur man nu ska uttrycka det. Tänker framför allt på första bilden av de fyra.

När du väl har fått din oskarpa bakgrund är det bara att slänga in bilden i Lightroom och lägga på lite väl mycket vinjett så har du din bild :)

EXAKT så! Du satte verkligen ord på det, tack! Har du någon rekommendation på kamera och objektiv? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar