Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Otroligt fina tips, tusen tack! Tar åt mig och lär mig av kunskapen!

Behöver absolut inte den nya tekniken och ska inte skriva ut några stora posters. Och precis som du säger kommer jag aldrig ta några porträttbilder i mörker 😄 Det gör inget att det blir stort och tungt tror jag. Har aldrig ägt någon kamera med tyngd i, men kan inte tänka mig att det skulle vara ett alltför stort problem.
haha bra, då har du några bra svar där redan ju:) Då har du inget större behov av just den nyare tekniken vad gäller pixlar etc, och inte några otroliga ISO egenskaper heller, plus att de flesta kameror som nämnts förutom de som inte är fullformat( och med rätt förutsättningar t.o.m DX kamerahusen också som nämnts egentligen) har tillräckliga egenskaper för det du ska fota i de flesta lägen( förutom just i mörker då :p)

Personligen rekommenderar jag inget märke alls, anledningen är enkel, det är inga enorma skillnader på de olika tillverkarnas kameror idag rent bildmässigt, så ta en tur till närmaste "elektronik-lada" eller kameraaffär och känn på lite olika kameramodeller och se vilket hus du tycker känns bäst/mest naturlig i dina händer, trivs du inte med kameran du köper är risken att den bara blir liggandes som hyllvärmare någonstans.

Stort, litet, tungt eller lätt, såg att du är jämngammal med min yngsta, hon vill ha lite tyngre hus så hon snor min gamla A900 tillsammans med en 85mm f/1,4 så fort jag vänder ryggen till, äldsta grabben, tja han föredrar min A6300 med en liten 50mm f/1,8 så vad som passar bäst är nog något du måste känna dig fram till själv.

När du hittat ett hus som passar dig, lyckligtvis ändrar inte tillverkarna jättemycket på det ergonomiska mellan generationerna, kan det vara dags att börja leta efter ett begagnat hus på nätet (eller låna din sambos A6000 om du gillar den) och ett relativt ljusstarkt objektiv, t.ex. 50mm f/1.8 och 85mm f/1.8 eller liknande, ett eller ett par fasta eller en bra zoom.
mycket bra råd :)

Kom att tänka på en grej nu när jag såg bilderna som är bra att fråga dig också.
Hur tänker du dig att ta dina porträtt?
I naturligt ljus eller använda dig av blixt etc? och tänker du dig att ta ta porträtt i miljö? Alltså tex en häst med landskapet bakom i lite oskärpa, eller är det mest viktigt att bara djuret ska vara i bild med väldigt fin oskärpa bakom? Vad gillar du bäst och vad vill du åstadkomma där med dina porträtt?

Tänker bara naturligt ljus, ingen blixt! Om det är fin miljö förhöjer det ju bilden, tycker det blir allra finast när man fotar precis som du beskrev det "häst med landskapet bakom i oskärpa" 😃

Älskar också när det bara är väldigt fin oskärpa bakom, som vid denna bilden! Jag har frågat vad personen som tog bilden använde för kamera och objektiv, tyvärr var det utanför min prisklass.

Bilagor

• Screenshot_20201002-175730_Instagram.jpg
    Screenshot_20201002-175730_Instagram.jpg
    334.2 KB · Visningar: 19
Jaha, det blev ju bäst bilder med Sony, hette det nyss, men det kanske är så att man bara ska köpa nya(re) prylar om det står Sony på dem, vilket illustreras av dina egna kamerainnehav? Du har alltså själv en A7 III, men tycker att frågeställaren ska fortsätta med 1000D. Det är en kamera som har sensorn från 400D (2006) och fokusmodul från 300/350D (2003-2005) och vi pratar de absolut enklaste och mest prispressade modellerna i Canons sortiment, inte några toppmodeller. Jag har haft en D80 och 1000D är ju inte ens på den nivån i flera avseenden, även om sensorn väl är i ungefär liknande klass. Att använda min D700 har jag inga problem med, även om D850:n har en del fördelar, men att gå tillbaka till D80? Aldrig!

Red: rättstavning
Du har alltså själv en A7 III, men tycker att frågeställaren ska fortsätta med 1000D.
Red: rättstavning
Var inte prisnivån satt till ca 10 000 sv kr, i tråden?
Du surrar om en kamera, som jag har, Sony A7 III, idag ny prissatt till ca 24 000 sv kr, något dyrare när jag köpte den!
Grundmodellen Sony A7, ny prissatt idag till ca 8 000 - 8 900 sv kr, var mitt tips.
Inte Sony A7 III!
Lägg ner, dina påhopp, bara naiva! (n)
Mina egna kamerainnehav?
Började tidigt 2006, - Minolta A100, sedan Nikon D90, har kvar de två.
Erfarenhet av analogt/film foto sedan 1922, tror jag det var.

Jag förstår vad du menar. Men du måste medge att själva skapandet av bilder kan underlättas med bra teknik.

Detta är tre mobil-kamera bilder jag vet hade kommit till en ny nivå om jag tagit dem på exakt samma sätt, fast med en systemkamera istället, det tror jag du också kan hålla med om. Eller? :)
Ja, det kan jag göra!
En kamera med större bildsensor, än en mobilkamera, ger bättre bilder, syns vid måttlig förstoring, speciellt vid skymning.

Du har ju som sagt fått rätt många olika råd nu. Och alla är helt ok för olika typer av behov och typer av fotografer. men det viktigaste du bör fråga dig är som sagt dina krav, alltså budgeten och det du ska fotografera.
Och där kan du redan sålla bort en del av de modellerna som är för dyra tex( typ D810, kanske D750 och i viss mån kanske tex med D7200) OM du ska ha råd med lite finare porträtt objektiv( om just oskärpa i bakgrunden var det viktiga). så spendera inte för mycket på huset. För objektiven kommer att spela större roll för hur "fina" bilderna blir när du tar porträtt om syftet är att få till en fin "Bokeh" i bakgrunden.

.............................................
Varför envisas du med att hela tiden föreslå köp av äldre/sämre hus i stället för lite modernare med motivering att det är porträttfotografering TS ska ägna sig åt? Obegripligt faktiskt. Observera att det inte är "människoporträtt" det är frågan om där man kan rigga ljus, be motivet "sitta still" och man kan bortse från behovet av att beskära.

TS ska fotografera (porträttera) hästar och hundar! Det är något helt annat och kräver inga extremt ljusstarka porträttobjektiv. Däremot snabb och bra AF, hyffsat snabb seriebildtagning, helst zoomobjektiv med normal till lite längre brännvidd och tillräcklig upplösning för lite hårdare beskärning.

Till TS: Köp en kamera med lite hyfsade prestanda och relativt ny annars kommer du bara att ångra dig. Och även om lite äldre och billigare kameror i princip kan ta lika bra bilder så är det mycket roligare att skaffa lite nyare och mer avancerade grejer. Det ger inspiration och kan kicka igång ett intresse som tillfälligt slumrat in och hamnat i "stand by" (y)

Varför envisas du med att hela tiden föreslå köp av äldre/sämre hus i stället för lite modernare med motivering att det är porträttfotografering TS ska ägna sig åt? Obegripligt faktiskt. Observera att det inte är "människoporträtt" det är frågan om där man kan rigga ljus, be motivet "sitta still" och man kan bortse från behovet av att beskära.

TS ska fotografera (porträttera) hästar och hundar! Det är något helt annat och kräver inga extremt ljusstarka porträttobjektiv. Däremot snabb och bra AF, hyffsat snabb seriebildtagning, helst zoomobjektiv med normal till lite längre brännvidd och tillräcklig upplösning för lite hårdare beskärning.

Till TS: Köp en kamera med lite hyfsade prestanda och relativt ny annars kommer du bara att ångra dig. Och även om lite äldre och billigare kameror i princip kan ta lika bra bilder så är det mycket roligare att skaffa lite nyare och mer avancerade grejer. Det ger inspiration och kan kicka igång ett intresse som tillfälligt slumrat in och hamnat i "stand by" (y)

Tack så jättemycket för din input! Uppskattar det verkligen! Har du något specifikt förslag? :D

Tack så jättemycket för din input! Uppskattar det verkligen! Har du något specifikt förslag? :D
Jag lämnade mitt förslag i inlägg 61. Så här skrev jag:
Frågar du mig så föreslår jag Nikon eftersom jag själv har Nikon-systemet. Och var jag i dina kläder skulle valet vara mellan D800, D810 eller D750 om jag skulle välja småbild (fullformat). Men D7200 är ett utmärkt och lättare alternativ med den lite mindre APS-C sensorn.

Att välja objektiv är är svårare eftersom det beror så mycket på vad man fotograferar. Men för fullformat är ett begagnat Tamron 24-70 /2,8 ett bra alternativ och Nikons normal AF-S 50 1,8 är fantastiskt bra med tanke på priset. Om valet blir D7200 så väljer jag Nikons AF-S 16-85 3,5 - 5,6 alla dar i veckan. Någon D700 blir det i alla fall inte:)

Fast du kan hitta motsvarande och lika bra alternativ om du tittar på t ex Canon eller Sony fast det är märken jag inte är lika "familjär" med av förklarliga skäl

Tänker bara naturligt ljus, ingen blixt! Om det är fin miljö förhöjer det ju bilden, tycker det blir allra finast när man fotar precis som du beskrev det "häst med landskapet bakom i oskärpa" 😃

Älskar också när det bara är väldigt fin oskärpa bakom, som vid denna bilden! Jag har frågat vad personen som tog bilden använde för kamera och objektiv, tyvärr var det utanför min prisklass.

Var både kamera och objektiv utanför din prisklass? Annars kan du ju bara köpa samma objektiv men ett billigare kamerahus kanske? :) Var onekligen fin bokeh iaf. :) Dock finns det ju flertalet objektiv som kan uppnå snarlikt resultat.

Jag lämnade mitt förslag i inlägg 61. Så här skrev jag:
Frågar du mig så föreslår jag Nikon eftersom jag själv har Nikon-systemet. Och var jag i dina kläder skulle valet vara mellan D800, D810 eller D750 om jag skulle välja småbild (fullformat). Men D7200 är ett utmärkt och lättare alternativ med den lite mindre APS-C sensorn.

Att välja objektiv är är svårare eftersom det beror så mycket på vad man fotograferar. Men för fullformat är ett begagnat Tamron 24-70 /2,8 ett bra alternativ och Nikons normal AF-S 50 1,8 är fantastiskt bra med tanke på priset. Om valet blir D7200 så väljer jag Nikons AF-S 16-85 3,5 - 5,6 alla dar i veckan. Någon D700 blir det i alla fall inte:)

Fast du kan hitta motsvarande och lika bra alternativ om du tittar på t ex Canon eller Sony fast det är märken jag inte är lika "familjär" med av förklarliga skäl

Ahh var det du, förlåt det missade jag! Det var mycket bra förslag!

Fick ett erbjudande här på sidan på en Nikon D7200 + 35mm 1,8 + 50 mm 1,8. Skulle kosta 5 000 kr. Låter bra i mina öron, men vad tycker du?

Ahh var det du, förlåt det missade jag! Det var mycket bra förslag!

Fick ett erbjudande här på sidan på en Nikon D7200 + 35mm 1,8 + 50 mm 1,8. Skulle kosta 5 000 kr. Låter bra i mina öron, men vad tycker du?
Har inte så bra koll på beg-priser men i mina öron låter det rimligt. Det är i alla fall en fantastiskt bra (och avancerad) kamera och två bra objektiv (om det är AF-S modellen). Obeservera att det är APS-c format och inte "fullformat". Du behöver komplettera med en telezoom för dina "häst- och hundbilder" typ 70-300 eller kanske allra helst 70-200 /2,8 av något slag. Men det går nog att hitta något lämpligt för dina resterande 5000:)

Har inte så bra koll på beg-priser men i mina öron låter det rimligt. Det är i alla fall en fantastiskt bra (och avancerad) kamera och två bra objektiv (om det är AF-S modellen). Obeservera att det är APS-c format och inte "fullformat". Du behöver komplettera med en telezoom för dina "häst- och hundbilder" typ 70-300 eller kanske allra helst 70-200 /2,8 av något slag. Men det går nog att hitta något lämpligt för dina resterande 5000:)

Tack! Tycker du det skulle vara en bättre idé att köpa kameran utan objektiven och istället satsa på ett telezoom då? 😊

Tack! Tycker du det skulle vara en bättre idé att köpa kameran utan objektiven och istället satsa på ett telezoom då? 😊
Svårt att säga, men det beror väl på priset för enbart huset. Om det är AF-S modellerna av objektiven så är det två väldigt bra objektiv. 35an passar bra som "walk around"objektiv och 50an är utmärkt för porträtt (på människor) med APS-C sensorn. (För du fotar väl även annat än hundar och hästar). Jag skulle nog välja med objektiv (om det är AF-S).

Men innan du eventuellt köper så kolla upp att kameran inte är skadad och att den inte har "för många" exponeringar.

Varför envisas du med att föreslå massa kameror som ligger i en budget som ligger utanför hennes som hon angav då hon vill ha objektiv som kommer vara lite dyrare eftersom oskärpan bakom är en viktig detalj för henne? Och varför har du endast uppfattningen att ny teknik och nya kameror är kapabel till att leverera till de krav hon har för sin fotografering? Så kan vi vända på det också:)
Och jag föreslår inte äldre kameror med mottot att dom klarar porträtt fotografering bättre, utan för att kraven för porträtt både av djur och människor inte riktigt har samma krav av "nyare" teknik som du verkar tro är ett måste. Jag har även fotograferat djur precis som människor så jag är fullt medveten om att man inte behöver ljussätta dessa, men faktumet att du oftast inte behöver fotografera dessa i komplett mörker eller ha några speciellt höga krav på bra ISO egenskaper som de lite nyare och DYRARE kamerorna har kvarstår.
Du har en poäng med att ska hon fotografera springande hästar eller hundar eller djur så är det bra med en snabbare och precis autofokus etc, men hur tror du att folk har klarat att fota med just D700 och kameror från den tiden och lyckats få de resultaten? tror du på fullt allvar att endast kameror från de allra senaste åren klarar av det?
Det är egentligen skitsamma om det är en D700 eller en annan kamera som är äldre eller nyare, anledningen till att jag föreslog den är att jag förhöll mig till de krav på budget och val av bilder hon beskrev, men du verkar fast beslutan att tro att går man förbi en viss ålder för när kameran är lanserad så spelar det ingen roll vilken kombination av hus eller objektiv man väljer då är det automatiskt fel.....eh ok ;)

Men vi behöver inte diskutera mellan varandra vem som har rätt eller fel, nu har vi båda sagt vad vi tycker och givit de råd från egen erfarenhet det viktigaste är att hon själv tar till sig det som verkar passa henne.

Och till TS, köp inget som är varken nyare eller äldre för att vi säger det utanför att det passar dina krav och din budget för vad du ska fota och hur du vill ha det :)

Senast ändrad:
Var både kamera och objektiv utanför din prisklass? Annars kan du ju bara köpa samma objektiv men ett billigare kamerahus kanske? :) Var onekligen fin bokeh iaf. :) Dock finns det ju flertalet objektiv som kan uppnå snarlikt resultat.

Det var fotat med Canon 5D mark iii och objektivet Var ett canon EF 135mm f/2L USM. Kollade på priserna på objektivet och det låg på över 10 tusen 🙁

Ok, ja det ser ut atta vara ett lite "finare" objektiv, antingen med lite längre brännvidd som ett 70-200 eller typ ett fast 105 eller 85 som är ljusstarkt. Alltså med lite större bländare kanske ett 1,4 eller så ser det ut som. och då får man som sagt lägga lite mer på ett fast objektiv om det är viktigt. alltså inga mindre zoomar eller likande...då går det inte riktigt att få fram den oskärpan.
Såg just att du sa ett 135 så lite längre brännvidd då. Men ett fast 180 med 2,8 ger väldigt fin teckning bakom och ligger runt 4000 kronor tex, men även ett 85mm f1,8 ger hyfsad oskärpa, men du kan nog inte gå till en kortare brännvidd än det om du ska ha den typen av Bokeh bakom.
Köper du ett billigare hus så kan ett 58mm f1,4 ge väldigt fin bakgrundsoskärpa men samtidigt få med en del av landskapet bakom också. Men det är ett rätt dyrt objektiv, men jag tror man kan få det för runt 6000 eller så. Lite osäker har inte sett ett ute på ett tag.

Drog ned några snabba från Flickr med några av de objektiven bara för att få ett hum om oskärpan etc
23228114194_aefae933ae_c.jpg Exempel på oskärpa från 58mm

23035095394_d56485a44c_c.jpg Ännu ett med 58mm.

23715212984_c1c9038e11_c.jpg Ett med ett 180mm

17201134776_27de2fcd87_c.jpg Ett med 85mm f1,4

17201135146_fed2e630fc_c.jpg Ett till med 85mm f1,4

Kollade bara snabbt igenom men hittade inte så mycket typiska djur porträtt men mest fö att få ett hum om oskärpan bakom och huruvida man gillar det eller ej.

Senast ändrad:
Sofia, du får lov att komma tillbaka sen och tala om vad det blev :)
Håller på och säljer objektiv nu både här och på blocket, den ena av intresserad av bl.a min 18-35:a (min absoluta favorit) varpå killen har ställt lika många frågor som en teknisk specifikation...jag sa åt honom ironiskt att skriva en fråga om det på Fotosidan så får du alla svar du vill...och inte vill :)
Lycka till med kameraköpet, hur kul som helst att köp nytt (begagnat) ju!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar