Personligen rekommenderar jag inget märke alls, anledningen är enkel, det är inga enorma skillnader på de olika tillverkarnas kameror idag rent bildmässigt, så ta en tur till närmaste "elektronik-lada" eller kameraaffär och känn på lite olika kameramodeller och se vilket hus du tycker känns bäst/mest naturlig i dina händer, trivs du inte med kameran du köper är risken att den bara blir liggandes som hyllvärmare någonstans.
Stort, litet, tungt eller lätt, såg att du är jämngammal med min yngsta, hon vill ha lite tyngre hus så hon snor min gamla A900 tillsammans med en 85mm f/1,4 så fort jag vänder ryggen till, äldsta grabben, tja han föredrar min A6300 med en liten 50mm f/1,8 så vad som passar bäst är nog något du måste känna dig fram till själv.
När du hittat ett hus som passar dig, lyckligtvis ändrar inte tillverkarna jättemycket på det ergonomiska mellan generationerna, kan det vara dags att börja leta efter ett begagnat hus på nätet (eller låna din sambos A6000 om du gillar den) och ett relativt ljusstarkt objektiv, t.ex. 50mm f/1.8 och 85mm f/1.8 eller liknande, ett eller ett par fasta eller en bra zoom.