Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle satsa på en Nikon D700 som du nu kan få för runt 3000 kronor i hyfsat skick. helt fantastisk kamera på alla sätt och vis. Och sedan satsa på en 85mm, och helt ärligt räcker det bra med ett på f1,8 och då kommer du undan mycket billigare och kanske kan klämma in ett annat fast objektiv till typ ett 180 mm f2,8 som också är ett superfint objektiv med fin bakgrundsoskärpa.
Hittar du inte det kan jag rekommendera ett 58 1,4g där du kan fota lite allt möjligt med men ändå också få till väldigt fin oskärpa i bakgrunden. Har själ fotat en del hästar etc med det och gillar att man får mer lite mer av djuret med den gluggen.
Och som ett annat alternativ får du ju det allsidiga 24-70 för runt 6000 och där har du en ok oskärpa för porträtt även om det inte är som ett 85mm på en fast glugg, men å andra sidan har du ett objektiv du kan fotografera allt möjligt med sedan och som är ett grymt allsidigt objektiv på alla sätt. och ska man fotografera just ljus kan det va skönt att kunna zooma bak eller fram lite om det skulle röra sig eller för att få med lite mer av djuret.
Men det beror helt på vad du är ute efter för typ av bilder såklart. Men alla dom kombinationerna med ett D700 hus ger superfina bilder och är bra grejer som håller länge.
/lycka till,

EXAKT så! Du satte verkligen ord på det, tack! Har du någon rekommendation på kamera och objektiv? :D

Haha nu är jag bara insatt i Nikons modeller men en Nikon D750 (fullformat) i kombo med en 50mm 1,4 eller 1,8 eller en 85mm 1,8 borde landa på runt 10 000 kr. Annars typ Nikon D7200 är lite billigare och mellanformat. 85mm är nog att föredra för djurfoto som kanske inte alltid är lika samarbetsvänliga på nära håll :) D750 har gått ner ganska mycket i pris det senaste året tycker jag mig ha sett.

Jag skulle satsa på en Nikon D700 som du nu kan få för runt 3000 kronor i hyfsat skick. helt fantastisk kamera på alla sätt och vis. Och sedan satsa på en 85mm, och helt ärligt räcker det bra med ett på f1,8 och då kommer du undan mycket billigare och kanske kan klämma in ett annat fast objektiv till typ ett 180 mm f2,8 som också är ett superfint objektiv med fin bakgrundsoskärpa.
Hittar du inte det kan jag rekommendera ett 58 1,4g där du kan fota lite allt möjligt med men ändå också få till väldigt fin oskärpa i bakgrunden. Har själ fotat en del hästar etc med det och gillar att man får mer lite mer av djuret med den gluggen.
Och som ett annat alternativ får du ju det allsidiga 24-70 för runt 6000 och där har du en ok oskärpa för porträtt även om det inte är som ett 85mm på en fast glugg, men å andra sidan har du ett objektiv du kan fotografera allt möjligt med sedan och som är ett grymt allsidigt objektiv på alla sätt. och ska man fotografera just ljus kan det va skönt att kunna zooma bak eller fram lite om det skulle röra sig eller för att få med lite mer av djuret.
Men det beror helt på vad du är ute efter för typ av bilder såklart. Men alla dom kombinationerna med ett D700 hus ger superfina bilder och är bra grejer som håller länge.
/lycka till,

Wow tack snälla!!! Ska genast titta upp d700 och tillhörande objektiv :love:

Tack återigen för era förslag! Jag måste bara betona att jag är högst medveten om att det är personen bakom kameran som gör största skillnaden, såklart. Jag fotade som sagt mycket med min 10 år gamla canon 1000d och problemet där var att den verkligen begränsade mig. Så fort det blev det minsta dåligt ljus så blev bilderna oskarpa och den klarade av rörelse väldigt dåligt. Jag drömde alltid om att kunna uppgradera till en kamera som gjorde allting enklare och nu har jag tillräckligt med sparade pengar för att kunna unna mig något under 10 tusen. Det verkar bara finnas tusen olika alternativ och jag blir verkligen förvirrad av alla olika alternativ! Önskar bara någon annan kunde välja åt mig 😅

Här är några bilder jag tog med min gamla 1000d.
Jättefina bilder, inte minst på hästarna.

Wow tack snälla!!! Ska genast titta upp d700 och tillhörande objektiv :love:
Varsågod, och kan bara säga att D700an har jag tagit några av mina favorit porträtt från någon kamera jag haft. Så behöver du inte massor av megapixlar eller wifi i kameran etc etc och vi pratar fin bildkvalitet räcker den till ALLT du behöver göra när det gäller porträtt. Så för det priset är det nästan oslagbart:)

Varsågod, och kan bara säga att D700an har jag tagit några av mina favorit porträtt från någon kamera jag haft. Så behöver du inte massor av megapixlar eller wifi i kameran etc etc och vi pratar fin bildkvalitet räcker den till ALLT du behöver göra när det gäller porträtt. Så för det priset är det nästan oslagbart:)

Nu har du verkligen sålt in den, jag tycker den låter perfekt :D(y)
Har du något tips när man ska köpa den begagnat, typ max ålder och exponeringar?

Nu har du verkligen sålt in den, jag tycker den låter perfekt :D(y)
Har du något tips när man ska köpa den begagnat, typ max ålder och exponeringar?
kolla så den inte har något gummisläpp etc eller andra fula märken( jag är rätt "känslig för det själv)) men sedan tycker jag du ska kolla efter en som gått max 40 tusen exponeringar typ. Då brukar dom bara i ok skick , har sett flera ute för runt 3000 som legat under 30-40 ibland runt 20.
Det är en väldigt robust kamera så dom håller för det mesta.
Åldern spelar mindre roll för mig när jag kollar iaf, utan exponeringarna är viktigt för mig när jag kollar, och hur den blivit använd( som proffs eller amatör) men det går oftast hand i hand.

Tack återigen för era förslag! Jag måste bara betona att jag är högst medveten om att det är personen bakom kameran som gör största skillnaden, såklart. Jag fotade som sagt mycket med min 10 år gamla canon 1000d och problemet där var att den verkligen begränsade mig. Så fort det blev det minsta dåligt ljus så blev bilderna oskarpa och den klarade av rörelse väldigt dåligt. Jag drömde alltid om att kunna uppgradera till en kamera som gjorde allting enklare och nu har jag tillräckligt med sparade pengar för att kunna unna mig något under 10 tusen. Det verkar bara finnas tusen olika alternativ och jag blir verkligen förvirrad av alla olika alternativ! Önskar bara någon annan kunde välja åt mig 😅

Här är några bilder jag tog med min gamla 1000d.
Canon 1000D kan knappast ha begränsat dig, utan det är din erfarenhet, som har begränsat dig, till bättre bilder.

"Så fort det blev det minsta dåligt ljus så blev bilderna oskarpa och den klarade av rörelse väldigt dåligt."
Vid dåligt ljus skall bilder, utan tvekan bli skarpa, med en "gammal" Canon 1000D!
Troligen har du den sk. kitoptiken, tillräckligt skarp, - felet är säkert, allt för lång exp.tid, ger alltid rörelseoskärpa när du håller i kameran, ändra till kortare exp.tid!
Rörelse?
Menar du, att det fotograferade föremålet, hund, häst, inte blir skarpt, - när de rusar förbi?
Samma sak här, - mycket kort exp.tid är ett måste, typ 1/1000 sek!
Läs manualen, till din Canon 1000D, där finns exempel hur kameran skall
användas, under varierande förhållanden.
Använd inte auto funktionen till kameran, den rör bara till all fotografering,
lär dig de grundläggande funktionerna, - exp.tid och bländare och ändring av känsligheten på bildsensorn.
Har man kunnat fotografera, alla möjliga motiv, redan för mera än 70-80 år sedan,
med utmärkta resultat, - konstigt om det inte skulle fungerar idag, med en kamera, som bara är 10 år gammal??!!

Senast ändrad:
Haha nu är jag bara insatt i Nikons modeller men en Nikon D750 (fullformat) i kombo med en 50mm 1,4 eller 1,8 eller en 85mm 1,8 borde landa på runt 10 000 kr. Annars typ Nikon D7200 är lite billigare och mellanformat. 85mm är nog att föredra för djurfoto som kanske inte alltid är lika samarbetsvänliga på nära håll :) D750 har gått ner ganska mycket i pris det senaste året tycker jag mig ha sett.

Hur stor skillnad är det på D750, D7200 och D700?

Canon 1000D kan knappast ha begränsat dig, utan det är din erfarenhet, som har begränsat dig, till bättre bilder.

"Så fort det blev det minsta dåligt ljus så blev bilderna oskarpa och den klarade av rörelse väldigt dåligt."
Vid dåligt ljus skall bilder, utan tvekan bli skarpa, med en "gammal" Canon 1000D!
Troligen har du den sk. kitoptiken, tillräckligt skarp, - felet är säkert, allt för lång exp.tid, ger alltid rörelseoskärpa när du håller i kameran, ändra till kortare exp.tid!
Rörelse?
Menar du, att det fotograferade föremålet, hund, häst, inte blir skarpt,
- när de rusar förbi?
Samma sak här, - mycket kort exp.tid är ett måste, typ 1/1000 sek!
Läs manualen, till din Canon 1000D, där finns exempel hur kameran skall
användas, under varierande förhållanden.
Använd inte auto funktionen till kameran, den rör bara till all fotografering,
lär dig de grundläggande funktionerna, - exp.tid och bländare och ändring av känsligheten på bildsensorn.
Har man kunnat fotografera, alla möjliga motiv, redan för mera än 70 år sedan,
med utmärkta resultat, - konstigt om det inte skulle fungerar idag,
med en kamera, som bara är 10 år gammal?!!

Jag fotade aldrig i auto funktionen och jag vet, tro det eller ej, en hel del om hur man använder kamerans olika inställningar. Du verkar reagera väldigt på att jag inte var nöjd med min Canon eos 1000d. Är väl bara att konstatera att jag inte var tillräckligt duktig då och nu gärna vill att min dåliga erfarenhet enklare ska resultera i bättre bilder. Tycker det är roligare med bättre utrustning som kan vara en hjälp mer än en utmaning. Är det så fel? :)

Tror du kan få en D750 för runt 6000-7000 men inte helt säker på vad dom ligger nu. Hittade inga ute nu direkt heller, 7200 kan du nog få för mellan 3-5000 tror jag också. det är också ett bra alternativ och den är något lättare. Dock är det inte fullformat så just för bäst bildkvalitet och oskärpan du är ute efter tycker jag D700 är ett bättre val för detta :)

För att få till de där bilderna behöver du framför allt ett objektiv som skapar snygg bakgrundsoskärpa. På de bilder du lagt upp som är tagna med din 1000d känns bakgrunden lite rörig och inte särskilt mjuk/len eller hur man nu ska uttrycka det. Tänker framför allt på första bilden av de fyra.

När du väl har fått din oskarpa bakgrund är det bara att slänga in bilden i Lightroom och lägga på lite väl mycket vinjett så har du din bild :)
Tror inte hon har fotograferat i RAW format tidigare, ännu mindre använt
Lightroom.
Det infot, imponerar inte på någon nybörjare!

Om det inte var priset du syftade på så är skillnaderna lite kort: D700 en äldre kamera än D750 men i mitt eget tycke inte lika "proffsig" ( D750 alltså) vet att dom som gillar D750 svär troget för den och tycker den är det. Jag gillade den inte alls och efter min D700 när jag letade efter en efterträdare blev jag besviken på den och valde hellre en D810 när den kom även om jag tyckte bättre om D700 även där egentligen.
Den har dock mer nya finesser och är annan ny teknik som D700 saknar. men pratar vi bara porträtt i ditt syfte så skulle jag inte tveka över vilken jag själv skulle välja.
Priset är dessutom en faktor också och du hittar inte en D750 för samma pris skulle jag tro.
D7200 är inte fullformat som sagt, men kan filma och lite annat som inte D700 kan. Så är du ute efter lite nyare teknik och att filma etc och en något mindre kamera så kan den vara ett alternativ.

Du har fått många bra råd men som flera har sagt så spelar det egentligen ingen roll vilket märke du väljer. Alla kameror som föreslagits ger fantastiska bilder om de används på rätt sätt. Dagens kameror är nog nästan alltid betydligt mer kompetenta än deras ägare 😉

Men det finns en del påståenden i tråden som är fel enligt min mening. Att t ex Sony skulle ta bättre bilder än andra fabrikat är naturligtvis bara nys. Det är ett märke som alla andra med både brister och förtjänster. Samma gäller Nikon D700. Det var en fantastisk kamera när den lanserades för 13 år sedan i juli 2007. Men det har hänt mycket sedan dess:). Det är en rejäl klump, omodern och med låg upplösning med dagens mått mätt. Men klart den är rejält byggd och lär aldrig gå sönder. Så välj inte D700. Fastnar du för Nikon så är D750, D800, D810, D7200 med flera betydligt bättre alternativ. Men som sagt - fabrikat spelar nog ingen roll. Det är din förmåga som skapar bilder(y)

Du har fått många bra råd men som flera har sagt så spelar det egentligen ingen roll vilket märke du väljer. Alla kameror som föreslagits ger fantastiska bilder om de används på rätt sätt. Dagens kameror är nog nästan alltid betydligt mer kompetenta än deras ägare 😉

Men det finns en del påståenden i tråden som är fel enligt min mening. Att t ex Sony skulle ta bättre bilder än andra fabrikat är naturligtvis bara nys. Det är ett märke som alla andra med både brister och förtjänster. Samma gäller Nikon D700. Det var en fantastisk kamera när den lanserades för 13 år sedan i juli 2007. Men det har hänt mycket sedan dess:). Det är en rejäl klump, omodern och med låg upplösning med dagens mått mätt. Men klart den är rejält byggd och lär aldrig gå sönder. Så välj inte D700. Fastnar du för Nikon så är D750, D800, D810, D7200 med flera betydligt bättre alternativ. Men som sagt - fabrikat spelar nog ingen roll. Det är din förmåga som skapar bilder(y)

Åhh! Det är verkligen enormt svårt att navigera när alla rekommenderar olika :ROFLMAO:
Jag har inte fastnat för Nikon specifikt, jag är öppen för allt. Vad skulle du rekommendera av alla olika märken där kamera + objektiv ska landa under 10 tusen?

D700 tar precis lika fina bilder som den gjorde när den lanserades för de åren sedan, och att det är en äldre kamera låter iaf inte jag mig luras av längre. Kanske innan jag hade gått igenom en del kameror och insåg att det i vissa fall inte spelar någon roll alls, beroende på vad du ska plåta såklart.
Vill man plåta porträtt och inte behöver massor av annan ny teknik och inte vill plåta sport eller andra "smalare "typ av fotografering är D700 ( för det priset också...en viktig faktor i just hennes fall) helt tillräcklig och i mitt tycke till och med en bättre kamera som känns mer gedigen och ger en annan känsla än jag fick när jag plockade upp en D750.
Glömde också att nämna att jag gillade inte alls min D810 för porträtt. D700 var mycket finare för hudtoner och färger och jag kände dessutom att detaljerna man får med alla de extra pixlarna gjorde at jag inte tyckte om den för porträtt alls lika mycket som varken D700 eller min D4a jag kör med för porträtt nu. den är fantastiskt för landskap dock. Men det var inte det hon skulle fotografera nu.
Men hon får avgöra och känna själv. Det kanske är en helt annan sak för henne när hon väl tittar närmare på den.

Åhh! Det är verkligen enormt svårt att navigera när alla rekommenderar olika :ROFLMAO:
Jag har inte fastnat för Nikon specifikt, jag är öppen för allt. Vad skulle du rekommendera av alla olika märken där kamera + objektiv ska landa under 10 tusen?
Ett tips också Sofia är att gå in på tex Flickr och söka på kamerorna och kolla olika grupper där och hur foton där ser ut med olika kombinationer av objektiv etc. När kah ska köpa olika hus eller objektiv brukar jag gå in och kolla lite på hur bilderna se ut överlag för att få ett hum om vad sensorn ger för toner och typ av bilder och också hur objektiven du är efter ser ut i bilder.
Det brukar hjälpa mig att bestämma mig lite lättare ibland.

Ett tips också Sofia är att gå in på tex Flickr och söka på kamerorna och kolla olika grupper där och hur foton där ser ut med olika kombinationer av objektiv etc. När kah ska köpa olika hus eller objektiv brukar jag gå in och kolla lite på hur bilderna se ut överlag för att få ett hum om vad sensorn ger för toner och typ av bilder och också hur objektiven du är efter ser ut i bilder.
Det brukar hjälpa mig att bestämma mig lite lättare ibland.

Jättebra tips, tack! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar