AWid
Aktiv medlem
Frågar du mig så föreslår jag Nikon eftersom jag själv har Nikon-systemet. Och var jag i dina kläder skulle valet vara mellan D800, D810 eller D750 om jag skulle välja småbild (fullformat). Men D7200 är ett utmärkt och lättare alternativ med den lite mindre APS-C sensorn.Åhh! Det är verkligen enormt svårt att navigera när alla rekommenderar olika
Jag har inte fastnat för Nikon specifikt, jag är öppen för allt. Vad skulle du rekommendera av alla olika märken där kamera + objektiv ska landa under 10 tusen?
Att välja objektiv är är svårare eftersom det beror så mycket på vad man fotograferar. Men för fullformat är ett begagnat Tamron 24-70 /2,8 ett bra alternativ och Nikons normal AF-S 50 1,8 är fantastiskt bra med tanke på priset. Om valet blir D7200 så väljer jag Nikons AF-S 16-85 3,5 - 5,6 alla dar i veckan. Någon D700 blir det i alla fall inte
Fast du kan hitta motsvarande och lika bra alternativ om du tittar på t ex Canon eller Sony fast det är märken jag inte är lika "familjär" med av förklarliga skäl