Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag vill påpeka att Nikon och Canon fortfarande saxar sina kameror för att inte helt gå "head to head" och trådskaparenville ju ha direktåtkomst till viktiga funktioner. Då skulle jag hävda att sett till detta så är 550D mer avancerad som kamera än D5100 men att D90 är ett steg upp. Glöm heller inte bort att med kameror under D90 hos Nikon saknas autofokus med alla objektiv f u AF-S. För framtidsutveckling som fotograf är därför D90 ett bättre val än D5100. Hos Canon fungerar alla EF objektiv sedan 1987 fullt ut. Med D90 fungerar alla CPU och AF objektiv sedan 80 talet fullt ut. Med D5100 kan alla objektiv sedan1959 monteras men med de äldre blir det att gissa exponering och försöka ställa skärpan manuellt med live view eller den lite mörkare och kontrastlösare pentaspegel (dachspegel) sökaren.
Vad gäller paketlösningar förefaller Canon 55-250 IS vara skarpare än Nikkor 55-300 VR.
Mot bakgrund av TS krav är D90 eller, i lite mindre omfattning, Canon 550D de mest logiska alternativen om man måste köpa nytt.
Jag vill även påpeka att många större kameraaffärer (Hegethorns, Scandinavian Photo t ex) har en del begagnat och då är ju detta alternativ också. I så fall skulle jag titta på ffa Canon 40D om brusprestanda och pris är viktigt (max 3500:- är rimligt) eller Nikon D300 för max 7000:- (gärna någon tusenlapp under) vettiga köp. D90 är knappt lönt att köpa beg då nypriset är så bra.
Vad gäller paketlösningar förefaller Canon 55-250 IS vara skarpare än Nikkor 55-300 VR.
Mot bakgrund av TS krav är D90 eller, i lite mindre omfattning, Canon 550D de mest logiska alternativen om man måste köpa nytt.
Jag vill även påpeka att många större kameraaffärer (Hegethorns, Scandinavian Photo t ex) har en del begagnat och då är ju detta alternativ också. I så fall skulle jag titta på ffa Canon 40D om brusprestanda och pris är viktigt (max 3500:- är rimligt) eller Nikon D300 för max 7000:- (gärna någon tusenlapp under) vettiga köp. D90 är knappt lönt att köpa beg då nypriset är så bra.