Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips, prisklass ca 10'000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill påpeka att Nikon och Canon fortfarande saxar sina kameror för att inte helt gå "head to head" och trådskaparenville ju ha direktåtkomst till viktiga funktioner. Då skulle jag hävda att sett till detta så är 550D mer avancerad som kamera än D5100 men att D90 är ett steg upp. Glöm heller inte bort att med kameror under D90 hos Nikon saknas autofokus med alla objektiv f u AF-S. För framtidsutveckling som fotograf är därför D90 ett bättre val än D5100. Hos Canon fungerar alla EF objektiv sedan 1987 fullt ut. Med D90 fungerar alla CPU och AF objektiv sedan 80 talet fullt ut. Med D5100 kan alla objektiv sedan1959 monteras men med de äldre blir det att gissa exponering och försöka ställa skärpan manuellt med live view eller den lite mörkare och kontrastlösare pentaspegel (dachspegel) sökaren.

Vad gäller paketlösningar förefaller Canon 55-250 IS vara skarpare än Nikkor 55-300 VR.

Mot bakgrund av TS krav är D90 eller, i lite mindre omfattning, Canon 550D de mest logiska alternativen om man måste köpa nytt.

Jag vill även påpeka att många större kameraaffärer (Hegethorns, Scandinavian Photo t ex) har en del begagnat och då är ju detta alternativ också. I så fall skulle jag titta på ffa Canon 40D om brusprestanda och pris är viktigt (max 3500:- är rimligt) eller Nikon D300 för max 7000:- (gärna någon tusenlapp under) vettiga köp. D90 är knappt lönt att köpa beg då nypriset är så bra.
 
Oj..
Nu blev det lite klurigare igen.. jag som nästan bestämt mig ;-)

Kan få en D90 med AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II för ca 12'000.
Lite över det jag tänkte mig och från 55-300 till 18-200 då vad gäller objektivet. Men det kanske är värt det iofs om 5100 är så mycket familjekamera.
Är nöjd med hur D80 fungerar och så men inte helt nöjd med standarden.
 
Kan få en D90 med AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II för ca 12'000.
Lite över det jag tänkte mig och från 55-300 till 18-200 då vad gäller objektivet.
Å andra sidan kan du få D90 med kitzoomen 18-55 för 7000 kr (eller med 18-105 för 7500 kr). Nikon 55-300 kostar 3000 kr, sammanlagt alltså 10000-10500 kr. Bara några hundringar dyrare än det D5100-paket du tittade på. Men mycket trevligare imho.
 
Oj..
Nu blev det lite klurigare igen.. jag som nästan bestämt mig ;-)

Kan få en D90 med AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II för ca 12'000.
Lite över det jag tänkte mig och från 55-300 till 18-200 då vad gäller objektivet. Men det kanske är värt det iofs om 5100 är så mycket familjekamera.
Är nöjd med hur D80 fungerar och så men inte helt nöjd med standarden.

D90 är gammal, D5100 är helt ny. Väg in det. (finns den ute i butik? jag kollade för en vecka sedan, då fanns den ej)
 
Okay.
Jag fundera lite på vilka fördelar man kan ha med så långt tal som 18 dock?
Sedan har jag läst lite om VR2 och jag är inte världens stadigaste på handen så det kan ju vara något för mig? Och ev. köpa ett bättre teleobj. senare?
 
D90 är gammal, D5100 är helt ny. Väg in det.
"Nyare" behöver inte betyda "bättre". D5100 kan filma i full hd (D90 bara i "vanlig" hd) och har lite högre upplösning på stillbilder. Dessutom kan man svänga på skärmen. I övrigt har den, vad jag kan se, inga fördelar mot D90. Däremot ett antal nackdelar. De viktigaste är nog sökaren, hur lätt det är att göra olika inställningar och af-motorn.
 
Ja. Jag får nog hålla med om att D90 ändå verkar bättre.
Men läs mitt inlägg ovan om VR II. Jag undrar om det kanske ändå är ett bra objektiv att börja med då den ju har ett ganska brett omfång minst sagt. Och VR II.

Tips på sidor man kan handla på vore bra förresten.
Jag söker via kelkoo och pricerunner och som jag ser det är netonnet billigast.
 
"Nyare" behöver inte betyda "bättre". D5100 kan filma i full hd (D90 bara i "vanlig" hd) och har lite högre upplösning på stillbilder. Dessutom kan man svänga på skärmen. I övrigt har den, vad jag kan se, inga fördelar mot D90. Däremot ett antal nackdelar. De viktigaste är nog sökaren, hur lätt det är att göra olika inställningar och af-motorn.

Sensorns ISO? Brus? Färger? Något måste väl hänt på några år.
 
Men läs mitt inlägg ovan om VR II. Jag undrar om det kanske ändå är ett bra objektiv att börja med då den ju har ett ganska brett omfång minst sagt. Och VR II.
Även Nikon 55-300 har VR2, om jag förstått rätt.

Sensorns ISO? Brus? Färger? Något måste väl hänt på några år.
Jo, men den utvecklingen har man utnyttjat till att ge D5100 lite högre upplösning. Om man jämför D90 med D7000 (som väl har samma sensor som D5100) på t ex DXOmark så är skillnaderna försumbara. D7000 har lite mindre brus på höga iso, D90 har lite bättre DR på höga iso och lite bättre färgomfång.
 
Ah.. kollade lite mer noga nu.
Kan ju faktiskt få D90 + "18 - 105" + "55 - 300" för 10 700 ungefär.
 
Nja.. "55 - 300" har "bara" VR :)
Verkar som att åsikterna går isär om hur mycket det gör egentligen så de pengarna är nog inte värt och lägga förrns man uppgradera till en fullformatskamera. VR duger nog, har gjort så här långt i alla fall :)
 
Hej, börjar fundera om det är mig själv jag ser som trådskapare.

Jag personligen var i exakt samma sitts som dig i för 1 vecka sedan, det var mycket velandes hit och dit, men jag bestämde mig för att det skulle bli nikon och inte canon.

Sen är det en djungel och som ny fotograf så är det verkligen svårt att hitta något passande, har du mediamarkt i närheten så har dom d5000 med 2 st objektiv för 5.9, 1st 18-55 och 1st 55-200 fördelen jag såg med d5000 var att den har en vikbar skärm, vilket kan vara praktiskt, speciellt om du har nyfödda ungar.

Efter mycket velande hit och dit så slog jag till på en d90 med ett 18-105 objektiv just för att jag är nybörjare men jag lär mig snabbt och vill inte byta kamera inom den närmaste tiden och då kändes d90 som en lite mer avancerad kamera men som har fått riktigt bra respons från dom flesta och objektiven är som sagt något jag kommer byta ut med tiden och nu i början så ville jag inte ha 2 objektiv men efter påsk så blir det att köpa ett 70-300 då jag personligen vill ha en 18-105 och 70-300 setup i början än ett 18-55 55-200.

Så sattsa på ett bättre kamerahus och då rekomenderar jag d90 första 30min kan det verka krångligt om man inte pysslar med dslr innan men jag har aldrig fotat på point and shoot lägena och kommer inte göra det heller.
 
Pentax

Du ska ha en Pentax K-r med ett Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM ≈ 10.000kr

När du lärt dig utnyttja kameran så fyller du på med Pentax-optik efter behov.

Pentax = Lättanvända men mycket potenta hus. Bra priser. Bästa optiken (Ibland dyr).
 
Med tanke på att D90 börjar bli "gammal" och prisvärd är ju det ett bra köp.
Köpte den som min första (och enda) kamera och är otroligt nöjd.

Har mediamarkt kvar husen för 5000 är det riktigt bra pris.
Dom hade även 50 1.8 för 999kr och 18-55 kan man alltid hitta någonstans nytt för 1000 lappen.

Sen har du 3000 kvar för lite zoom innan du nått 10000 kr.
 
Det var väldigt mycket prat om Nikon i tråden, så jag känner att det är dags att nämna Canon. Trådskaparen sade sig vara intresserad av telen för fotografera fåglar. Utan att ha expertkoll känns det som att Canon har ett större utbud av telen och större chans att hitta något på begagnatmarknaden. Trådskaparen ville visserligen inte köpa begagnat, något jag kan förstå vad det gäller kamerahus, men välskötta objektiv håller länge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.