Annons

Behöver tips inför fjällvandring i sommar

Produkter
(logga in för att koppla)

fridh

Ny medlem
Hej! Det måste nog finnas tusentals liknande frågor som jag tänker ställa här. Ifall det finns svar på detta så länka mig gärna vidare !

Jag har inte varit så jätte aktiv på fotosidan på ett bra tag, men jag fotograferar fortfarande väldigt mycket. I år tänkte jag bege mig ut på en fjällvandring i mitten av sommaren och sedan eventuellt(hoppas!) åka iväg till Island. Såklart tänkte jag ta med mig min kamera för att fotografera.

Jag har tagit en del landskapsfoton förut men känner inte att min utrustning når hela vägen. Behöver därför lite råd och tips på vad jag ska införskaffa, tänka på. Om ni själv har fjällvandrat med kamera utrustning så dela gärna med er av er erfarenhet och upplevelser :)

I min kameraväska finns
En canon 5D mark II
50mm 1.4
24 - 70mm 2.8
Ett stort och tungt stativ (för film)
1x 4gig minneskort
1x 8gig minneskort
1x 16gig minneskort
1x canon orginal batteri
1x ir filter för 27-70mm
Samt på båda objektiven finns skyddande filter.
Har en 15" macbook från 2010.

Vet inte hur länge jag kommer vara borta än, men minst en vecka. Jag kommer först och främst tälta och äta av det jag packat med mig.

Vad ska jag tänka på? Vad ska jag byta ut? Vad behöver jag införskaffa?

Är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Du lär väl ta med fler batterier. En vecka i fjällen drar en hel del ström, speciellt om du tänker filma också. Sen vete katten om jag skulle orka bära ett stort tungt stativ. Om jag behöver nåt stadigt så skulle jag satsa på nåt lättare som inte blir så högt. Det går ju alltid att fylla en påse med sten som man hänger under stativet.
Nästa gång jag går till fjälls så hänger nog ett tele med. Visst behöver man ofta lite vidare vinklar, men det blir en helt annan känsla i bilderna med telet på.
 
Det kan vara en bra idé att kolla på packlistor som andra gjort för motsvarande resor/vandringar... Sedan är det bara utgå från hur mycket du orkar bära i en veckas tid, räkna bort vikten för annat nödvändigt för att se hur mycket utrustning du kan få med dig... Det sticker lätt iväg och blir många kilon redan innan kamerautrustningen är medräknad.

Spontant så känns det inte som att en dator hör hemma i packningen - fixa bilderna kan du ju ändå göra hemma - bättre satsa på lite extra batterier / solcellsladdare etc. och några extra minneskort.
 
Om du inte råkar vara en mycket stark och uthållig vandrare så räknas varje gram av det som du bär på ryggen. Dvs för varje extra gram av fotoutrustning så antingen förkortar du din räckvidd eller minskar mängden mat/bekvämligheter du kan ta med dig.

Du borde satsa på ett kolfiberstativ kring ett kilo och ev ta bara ett objektiv med dig. Kanske även regnskydd till kameran. Och finns det solceller som kan ladda ditt batteri ? Behövs macbooken ??

PS: Niklasl hann före med vissa kommentarer
 
Sjävla listan jag har är bara för lista upp den utrustning jag har idag. Inte tänkt packa ner allt eller nått av de om ni inte tycker det behövs dvs. Datorn kommer såklart inte med ^^

Vad för sorts objektiv tycker ni man ska ta med sig? Grimmer, du nämnde tele, vad för tele tänkte du då?
Räcker mitt 24-70 till något? Ska jag ens ta med 50mm?

Hur många batterier bör man har med sig? Jag tänkte inte filma något.
Har ni något tips på ett stativ?
Om ni har någon bra länk där en fotograf har en packlista så länka gärna :)
 
Skall man göra fjällvandringar med stugövernattningar blir det lite enklare, då kan man prioritera kamerautrustningen men datorn skulle jag aldrig ta med. Annars skulle jag nöja mig med 24-70:an. 3-4 batterier samt ett 32GB-kort.

På min senaste 3-veckors vandring (nordkalottleden) fick min 5DMkIII stanna hemma och jag hade bara med en NEX5N + Summicron35/2. Lite minimalistiskt kanske så nästa gång blir det nog Fuji med ett 18-55/2,8-4. För mycket att bära på reducerar nöjet betydligt därför har hektojakt blivit högprio.

/Stephan
 
Det framgår inte om du har fjällvandrat tidigare. Jag kan försäkra dig att varje gram du ska bära kommer att kännas... Jag gick i fjällen på 60-talet och fick tillsammans med min far bära på en Hasselblad 500c + 50, 80 och 150 mm objektiv - inte roligt kan jag säga. Vi hade en Leica med också - betydligt lättare.

Jag skulle försöka ta med en modern bra spegellös kamera med ett zoomobjektiv, ett antal batterier, gärna med solcellsladdare (ibland kan solen lysa med sin frånvaro (!) ganska länge i fjällen dock), och om du måste ha ett stativ, i så fall ar ett enbent stativ som du kan använda som vandringsstav också ett lättare alternativ som kan funka rätt bra.

Har du bara 5D m III så ta med 24-70, 50 mm behöver du knappast, lämna datorn hemma, ta med extra minneskort i stället och extra batterier som sagt.

Ibland (tycker jag) man vill fotografera makro i fjällen, blommor och så´nt. Canon har ett 50 mm makro som inte är så dyrt 2500:- ca och inte så tungt, skulle kunna vara ett extra objektiv. Teleobjektiv är bra, men tunga och stora, skulle inte ta med ett dylikt. Vill man minimera utrustningen för 5D så finns ju Canons 40 mm pannkaksobjektiv (väldigt litet och lätt), men då blir det kanske lite väl minimalistiskt som någon uttryckte det. Själva kameran är ju dessutom stor och tung.

/Tomas
 
Senast ändrad:
Jag har nyligen bytt kamera från en Canon 40D till en mindre Fujifilm X-E2. Ett tag funderade jag på att byta upp mig till en fullformat istället, men så läste jag detta blogginlägg: http://grundstensfotoblogg.blogg.se/2013/june/lattviksfotografering-och-de-sma-kamerornas-era-2.html

Kamerabytet har inneburit 400 gram mindre vikt bara för huset. Räknar man på objektiv har jag sparat ytterligare 300 gram. Totalt inklusive stativ blir viktbesparingen över 1 kilogram. Det är inte en obetydlig förändring för en fjällryggsäck. Jämför man med en Canon 5D som jag tänkt köpa blir "besparingen" än större. Men till vilket pris kom då detta?

Ja, läser man Grundstens artikel är snudd på omöjligt att urskilja någon skillnad i bildkvalitet mellan en Fujifilm X och en fullformats-Canon.
 
Tack så mycket för svaren! Kollar genom packlistan nu :)
Intressant det där med Fjujifilm kameran faktiskt ! Dock behåller jag nog min mark 2a tills vidare. Jag har inte fjällvandrat förut, men har varit rätt aktiv med att träna och springa flitigt. Jag kommer inte bära tältet, utan vi är några stycken som ska vandra tillsammans så vi delar upp packningen mellan oss.

Har kikat runt lite på landskapsfoton och man vill helst komma hem med lite häftigare bilder på både berg och dalar.

Ni är fler som tipsar om att bara ta med mig 27-70 på vandringen. Om man ska bara kolla ur "bästa möjliga" bild synvinkel, är det bättre/sämre att ta med sig vidvinkel mot tele ? Om vidvinkel, räcker min 27-70 ? Ska man köpa med sig något filter?
 
Några tips!

Hej!

Vikt är viktigt, skippa 50mm, du har ju 24-70mm.
Senast jag var i fjällen använde jag en fast 24mm och det kom jag långt med.
Jag har tidigare haft en 10-24mm och visst är det kul och praktiskt med en zoom med sådan brännvidd, men jag saknade den inte när jag endast hade 24mm.
En tele eller telezoom kan vara värt att fundera på, tungt men som Grimmer skrev så blir det annan känsla i bilderna.

Två saker som jag tycker är ett måste; polarisationsfilter och vattentäta packpåsar att stoppa ned objektiv och kameran i.
Oftast har man inte objektiv med samma filtergänga men jag rekommenderar att köpa ett större filter t.ex 77mm och sedan stepring så du kan skruva på filtret på ett objektiv med mindre filtergänga, då spar du både vikt, volym och pengar.

För egen del ska jag ta med 24 f2,8 och 70-200 f4, det räcker. Vill jag ha något mellan 24 och 70mm får jag använda fotzoomen, det finns gott om utrymme i fjällen. ;)
När jag fjällvandrar använder jag enbenstativ med kula och kan säga att det fungerar ok, det är ju alltid en kompromiss.
Ett extra batteri brukar räcka för mig. Polarisationsfilter, stepring, rengöringsutrustning, 2x32 minne pluss några extra minnen. Allt detta har jag i en vattentät fotoväska som jag köpt på Addnature.
Ja…och kameran naturligtvis. Jag kan tillägga att jag kör på Nikon för den som undrar.

Trevlig resa!
Sven
 
Jag vandrar mycket, alltid med tält och oftast turer kring 14 dagar.

Nu för tiden packar jag bara en 5DmkIII och ett 24-105/4L. Kanske inte de lättaste grejerna men jag trivs med dom och tycker det är ett omfång som funkar bra till det mesta om det är miljön man vill fota. Har föresten en liten, vattentät kompakt också för de dagar det är riktigt uselt väder.

Utöver det så är batterier och minneskort viktigt, så där skulle jag ju tipsa dig om att skaffa fler batterier iallafall. Eller åtminstone minst ett extra.

Tidigare hade jag alltid med mig en 100-400-zoom också. Ett tele kan vara rätt trevligt att ha med sig och jag fotar mycket djur/fåglar i vanliga fall så det ville jag inte lämna hemma. Oftast blev det dock liggande i ryggsäcken mestadels av tiden så jag valde helt enkelt bort att ta med det. Några fina bilder har jag ju missat p.g.a. det men det får den lägre packvikten väga upp. Brukar inte heller känna för att byta för mycket om det är fuktigt etc.

Tror du kommer långt på ditt 24-70, vill du ha ett lite längre omfång är som sagt 24-105 ett alternativ eller att komplettera det du har med ett 70-200 exempelvis.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Första gången jag fjällvandrade så tog jag med cropkamera + tamron 17-50/2,8. Andra gången blev det FF + Tamron 28-75/2.8 + Tamron 90 macro.
I sommar skulle jag vilja komplettera detta med lite stativ under kilot inkl. kula. Detta för att kunna ta bra panoramor. Sen ett tele, typ 70-210/4 för att få lite mer 3D i bilderna. Fast det blir 800g till...
Fick jag önska skulle jag vilja ha en spegellös kamera, just bara för vandring. Då skulle jag också få liveview vilket jag hade första gången och saknade andra gången. Det är inte lätt att ligga och krypa i bäckarna med 20 kg packning på ryggen, och att ta av sig ryggan i tid och otid är för tidskrävande.
För att fördela vikten och för att alltid ha kameran beredd så har jag en midjeväska på magen. Den har jag i sin tur avlastat med två snören upp till axelremmarna på ryggan. Då får jag dessutom plats med karta, handskar, godis o vatten mm. Sånt man behöver medans man går.
Lowepro offroad heter den. Finns på ebay för en 500:ing.
 
Om du inte råkar vara en mycket stark och uthållig vandrare så räknas varje gram av det som du bär på ryggen. Dvs för varje extra gram av fotoutrustning så antingen förkortar du din räckvidd eller minskar mängden mat/bekvämligheter du kan ta med dig.

Du borde satsa på ett kolfiberstativ kring ett kilo och ev ta bara ett objektiv med dig. Kanske även regnskydd till kameran. Och finns det solceller som kan ladda ditt batteri ? Behövs macbooken ??

PS: Niklasl hann före med vissa kommentarer

Kanske ett enbens kolfiberstativ kan räcka? Det kan dessutom tjänstgöra som vandringsstav!
 
Tror du kommer långt på ditt 24-70, vill du ha ett lite längre omfång är som sagt 24-105 ett alternativ eller att komplettera det du har med ett 70-200 exempelvis.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto[/QUOTE]

Jag brukar sällan avlägsna min normalzoom då jag är i fjällen. Nittio procent av bilderna ligger på brännvidder mellan 30-50 mm - normal eller svag tele alltså på APS-C-sensor. Ett teleobjektiv har jag med i det fall jag stöter på något djur, men det är ju ytterst sällan det händer. Möjligen kan telebrännvidderna komma till pass om jag vill ta lite mer extrema bilder, men fjälltopografin blir då oftast väldigt överdriven.
 
Tror du kommer långt på ditt 24-70, vill du ha ett lite längre omfång är som sagt 24-105 ett alternativ eller att komplettera det du har med ett 70-200 exempelvis.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto

Jag brukar sällan avlägsna min normalzoom då jag är i fjällen. Nittio procent av bilderna ligger på brännvidder mellan 30-50 mm - normal eller svag tele alltså på APS-C-sensor. Ett teleobjektiv har jag med i det fall jag stöter på något djur, men det är ju ytterst sällan det händer. Möjligen kan telebrännvidderna komma till pass om jag vill ta lite mer extrema bilder, men fjälltopografin blir då oftast väldigt överdriven.

Det var väl ungefär det jag skrev också.

Men tele kan vara trevligt ibland, exempelvis för bilder typ den här.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.