ambricadian
Medlem
Du skriver att du är mest intresserad av porträtt och landskap. Det finns fler sätt att fotografera dessa än det finns fotografer så det är svårt att rekommendera någonting, men jag berätta gärna vad som passar mig.
Det är en sliten kliche, men ett normalobjektiv räcker långt. Det första objektiv jag skaffade när jag började fotografera var ett 50/1.4D, men ett 50/1.8G hade nog varit ett vettigare val. Det är ett av de mest prisvärda objektiven någonsin. 50mm fungerar jättebra för porträtt både på DX och FX.
Jag fotograferade i flera år med nästan bara 50mm.
När jag blev lite mer avancerad köpte jag en vidvinkelzoom och ett 70-200/2.8 VR. Jag anser personligen att 200mm passar mig bäst för porträtt.
För landskap med djup, som du skriver, gillar jag ultravida objektiv. För en DX-kamera skulle jag fundera på en zoom som startar från 10mm eller 12mm. En vanlig teknik med en sån brännvidd är att rikta kameran nedåt mot någon intressant i förgrunden. Skapa en intressant förgrund, bakgrund och något mittemellan och försök förbind dessa med linjer som bildar diagonaler, trianglar eller någon annan form.
Tack Jonas för svaret, det uppskattas! Jag känner som sagt att 50/1,8 eller 35 ligger högt upp på listan just nu. Jag skrev nyss en annan kommentar, undrar om 50 känns långt (har ju en DX) för att fota porträtt, i alla fall inomhus? Fast en 50 kanske känns mer "versatile" än en 35, mer användbar till annat med?
Intressant med tanken om ultravida objektiv. Min fråga är, blir effekten markant annorlunda när man fotar landskap med ett sådant (om man fotar på ex 10 eller 12mm), jämfört med mitt normalobjektiv på 18mm? jag skulle så gärna vilja se exempelbilder för att se hur skillnaden blir, om djupet blir annorlunda...