Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skriver att du är mest intresserad av porträtt och landskap. Det finns fler sätt att fotografera dessa än det finns fotografer så det är svårt att rekommendera någonting, men jag berätta gärna vad som passar mig.

Det är en sliten kliche, men ett normalobjektiv räcker långt. Det första objektiv jag skaffade när jag började fotografera var ett 50/1.4D, men ett 50/1.8G hade nog varit ett vettigare val. Det är ett av de mest prisvärda objektiven någonsin. 50mm fungerar jättebra för porträtt både på DX och FX.

Jag fotograferade i flera år med nästan bara 50mm.

När jag blev lite mer avancerad köpte jag en vidvinkelzoom och ett 70-200/2.8 VR. Jag anser personligen att 200mm passar mig bäst för porträtt.

För landskap med djup, som du skriver, gillar jag ultravida objektiv. För en DX-kamera skulle jag fundera på en zoom som startar från 10mm eller 12mm. En vanlig teknik med en sån brännvidd är att rikta kameran nedåt mot någon intressant i förgrunden. Skapa en intressant förgrund, bakgrund och något mittemellan och försök förbind dessa med linjer som bildar diagonaler, trianglar eller någon annan form.

Tack Jonas för svaret, det uppskattas! Jag känner som sagt att 50/1,8 eller 35 ligger högt upp på listan just nu. Jag skrev nyss en annan kommentar, undrar om 50 känns långt (har ju en DX) för att fota porträtt, i alla fall inomhus? Fast en 50 kanske känns mer "versatile" än en 35, mer användbar till annat med?

Intressant med tanken om ultravida objektiv. Min fråga är, blir effekten markant annorlunda när man fotar landskap med ett sådant (om man fotar på ex 10 eller 12mm), jämfört med mitt normalobjektiv på 18mm? jag skulle så gärna vilja se exempelbilder för att se hur skillnaden blir, om djupet blir annorlunda...
 
Precis som många andra här är inne på så tror jag inte att en annan normalzoom skulle göra någon större skillnad för landskapsfoton av anledningar som redan är redogjorda för. Ett bra stativ är A och O och beroende på vad du har för stativ idag och ditt tillvägagångssätt kan det rent av vara så att du antingen behöver förbättra din teknik eller eventuellt skaffa ett bättre stativ för att skärpan ska få dendär sista "krispigheten" som du verkar sakna, utifrån vad du skrivit.

I objektivväg tror jag att det skulle göra mer att skaffa något med annan brännvidd. För landskap skulle exempelvis en supervidvinkel ge möjligheter till att ta "helt andra" bilder. Sigma 10-20/4-5.6 går att hitta för från ca 1500kr begagnat, kanske lite billigare om man har tålamod.
Kanske skulle ett ND-filter som gör att du kan använda längre slutartider kunna vara något?

Eftersom du skriver att du fotar mestadels porträtt så tycker jag, som några andra varit inne på, att ett 50/1.8 kan vara värt att överväga. Den gamla AF-versionen går att hitta billigt begagnat om man vill men den ger inte autofokus på ditt hus, så den nyare AF-S-versionen är kanske att föredra. Den är även optiskt bättre på stora bländare och är ganska skarp redan vidöppen där den gamla AF-versionen är lite mjuk och har en del kromatisk aberration om man inte bländar ner den lite. Nya versionen har även bättre bokeh, dvs hur bakgrundsoskärpan ser ut.
Med 50mm får man ett utsnitt som är ganska nära klassisk porträtt.

Vill du slå två flugor i en smäll kan du även kolla på Tamrons 60/2 macro. Då får du "rätt" bildvinkel och dessutom möjligheten att fota makro. Fast det blir nog lite dyrare. Autofokusen är förmodligen lite långsammare med.

Tack Robert för ditt svar! Jag har fotat en hel del utan stativ, in fact, så utefter det flera skrivit så tror jag det har varit den enkla anledningen till att jag haft problem ibland. Men tekniskt är jag säker på att jag kan lära mig mer för att få det där sista på plats.

Ja, eftersom jag tycker mycket om att fota landskap och vida vyer så blir jag intresserad av hur mycket en supervidvinkel skulle kunna tillföra. Har ingen aning om hur effekten skulle bli. Jag får försöka provfota med en sådan eller leta rätt på exempelbilder online eller så!
 
På den här sidan kan du se vad objektiv med olika brännvidder innebär för din kamera. Välj DX-format för kamera och objektiv:)
 
På den här sidan kan du se vad objektiv med olika brännvidder innebär för din kamera. Välj DX-format för kamera och objektiv:)

Frågeställaren har ju en kitzoom så det är bara att ställa den på 35 och 50 mm och tejpa fast den. 50 mm är nog inte markerat, så man får kanske leta lite eller så tycker man att 55 är tillräckligt nära. Ljusstyrkan får man förstås inte del av den vägen, men utsnittet går ju att testa.
 
Frågeställaren har ju en kitzoom så det är bara att ställa den på 35 och 50 mm och tejpa fast den. 50 mm är nog inte markerat, så man får kanske leta lite eller så tycker man att 55 är tillräckligt nära. Ljusstyrkan får man förstås inte del av den vägen, men utsnittet går ju att testa.
Jovisst, men TS undrade vad en "supervidvinkel" skull kunna tillföra. 18-55 räknas knappast in i den kategorin:)
 
Min målsättning är att främst kunna fota riktigt bra landskapsbilder med djup, men även porträtt. Bör man köpa olika sorters objektiv för dessa ändamål eller finns det bra allroundobjektiv?
För landskapsfoto bör du ha ett stadigt stativ. Välj ett stativ som är lite bättre än du tror att du behöver. Annars kommer du så småningom att inse att du behöver ett bättre stativ. :)

Med kameran på ett stativ behövs inget ljusstarkt objektiv för landskapsfoto. Landskap brukar oftast hålla sig så pass stilla att man använda en ganska lång slutartid. Om du med djup menar stort skärpedjup så är också ett ljusstarkt objektiv ganska ointressant. För att få stort skärpedjup måste man ändå blända ner ganska mycket.

Jag tror att du kan få bra bilder med ditt 18-55 om du använder det rätt.
 
Som andra varit inne på: stativ och möjligen en AF-S 50/1,8. Sedan håller jag med om, bortsett från det viktigaste, teknik och komposition, att ett redigeringsprogram och att fota i råformat gör mer än objektivbyte för landskap. Det finns många sådana program idag. Lightroom finns efter version 6 enbart som prenumeration och byter man inte kamera varje år tycker jag det är onödiga pengar. Man kan titta på t ex Luminar eller Nikons eget men det finns många fler. Jag skulle inte köpa Nikons eget eftersom det inte kommer fungera med andra system om man byter och dels är pengarna då bortkastade och dels måste man lärs sig ett nytt program.
 
Till att börja med håller jag med om att för din tillämpning är nog uppgradering på objektivsidan viktigare än kamerahuset. Men ett av problemen med att ge råd i det du frågar om är att ”porträtt” inte precis är något entydigt begrepp – det kan ju vara allt från helkroppsporträtt i miljö där miljön är viktig för bilden via halvbild/ head-and-shoulders till väldigt tajta ansiktsporträtt där inte ens hela huvudet är med i utsnittet.

Jag gillar att ta tajta porträtt, head-and-shoulders eller tätare, och då väljer jag gärna längre brännvidder. På DX-kameror betyder det någonstans 85-105 mm (har både en vintage 105/2,5 AI och en 105/2 AF-D DC som jag gärna använder) och på FX kan jag tänkas montera en också äldre 180/2,8 AF eller en sprillans färsk AF-S 70-200/2,8E (som jag ännu så länge bara har hunnit testa på actionporträtt, tidigare hade jag en 70-200/2,8 VR1 som var utmärkt för porträtt). Om du också gillar tajta utsnitt och vill ha snygg bokeh, men inte vill sitta i knät på dina modeller, skulle jag alltså rekommendera lite längre brännvidder. Inser förstås att en 70-200 till sisådär 28.000 är ett orimligt val för de flesta hobbyfotografer, men Nikons 70-200/4 är, om den ryms inom din budget, en väldigt bra och allround telezoom. Den ingår i mitt lättvikts (nåja) resekit och tar helt ok porträtt även om den inte är riktigt samma ”cream machine” som sina ljusstarkare syskon. Om det är för mycket pengar att lägga skulle jag föreslå att du kollar på begagnatmarknaden efter lite längre fasta objektiv. Tamrons 90mm makro är t.ex. i sina olika inkarnationer fullt dugliga för porträtt med makro-kapaciteten som en extra bonus.

Fredrik AVT:s kommentar ovan om att Nikons redigeringsprogram skulle vara bortkastade pengar kanske ska tas med en nypa salt, eftersom det är gratis nedladdningsbart. Däremot räcker det inte som ensamt redigeringsprogram, åtminstone inte för mina behov, och då kan det förstås kosta pengar att komplettera.
 
Till att börja med håller jag med om att för din tillämpning är nog uppgradering på objektivsidan viktigare än kamerahuset. Men ett av problemen med att ge råd i det du frågar om är att ”porträtt” inte precis är något entydigt begrepp – det kan ju vara allt från helkroppsporträtt i miljö där miljön är viktig för bilden via halvbild/ head-and-shoulders till väldigt tajta ansiktsporträtt där inte ens hela huvudet är med i utsnittet.

Jag gillar att ta tajta porträtt, head-and-shoulders eller tätare, och då väljer jag gärna längre brännvidder. På DX-kameror betyder det någonstans 85-105 mm (har både en vintage 105/2,5 AI och en 105/2 AF-D DC som jag gärna använder) och på FX kan jag tänkas montera en också äldre 180/2,8 AF eller en sprillans färsk AF-S 70-200/2,8E (som jag ännu så länge bara har hunnit testa på actionporträtt, tidigare hade jag en 70-200/2,8 VR1 som var utmärkt för porträtt). Om du också gillar tajta utsnitt och vill ha snygg bokeh, men inte vill sitta i knät på dina modeller, skulle jag alltså rekommendera lite längre brännvidder. Inser förstås att en 70-200 till sisådär 28.000 är ett orimligt val för de flesta hobbyfotografer, men Nikons 70-200/4 är, om den ryms inom din budget, en väldigt bra och allround telezoom. Den ingår i mitt lättvikts (nåja) resekit och tar helt ok porträtt även om den inte är riktigt samma ”cream machine” som sina ljusstarkare syskon. Om det är för mycket pengar att lägga skulle jag föreslå att du kollar på begagnatmarknaden efter lite längre fasta objektiv. Tamrons 90mm makro är t.ex. i sina olika inkarnationer fullt dugliga för porträtt med makro-kapaciteten som en extra bonus.

Fredrik AVT:s kommentar ovan om att Nikons redigeringsprogram skulle vara bortkastade pengar kanske ska tas med en nypa salt, eftersom det är gratis nedladdningsbart. Däremot räcker det inte som ensamt redigeringsprogram, åtminstone inte för mina behov, och då kan det förstås kosta pengar att komplettera.

Nikon har väl 2: ett enkelt gratis och ett bättre mot kostnad eller har det ändrats?
 
Flera inlägg rekommenderar ett stativ, jag måste fråga till när? Jag använder såklart stativ till nattbilder och bilder med ND filter men klarar man typ 1/100 och f/8 så tycker jag inte stativ tillför så mycket, eller hur tänker ni om stativ
 
TACK för alla svar!! Jag är väldigt tacksam, eftersom jag, trots att jag fotat en hel del, inte gått in så mycket i det tekniska fram tills nyligen. Kastade ut frågan i forumet med ganska lite koll på olika sorters objektiv och vad jag var ute efter mer exakt. Har fått många bra tips och förtydliganden på olika fronter som gjort det mycket lättare att veta hur jag ska gå vidare, så tack för det alla!

Tack Per för orden om landskapsfoto, och även alla andra som hjälpt till där. Känns kul att jag borde klara mig med 18-55 till landskapsfoto med rätt teknik (stativ, etc) och bättre redigering (tack Fredrik för tipsen, Luminar verkar bra).

Snarare förstått att jag är ute efter ett objektiv som passar bättre till porträtt. Jag är intresserad av 50/1,8 AF-S eller kanske det Tamron 60 som vissa nämnt. Tack Anders för det väldigt informativa du skrev om porträtt. 70-200 skulle vara väldigt kul att ha både till porträtt och att kunna komma närmare andra motiv, men med tanke på att jag i nuläget bara skulle ha råd med ett billigare sådant så vet jag inte om det känns som att man skulle tappa för mycket i ljuskänslighet. Då kanske det är bättre att jag satsar på ett fast objektiv i alla fall. 90 känns som att det borde bli för långt för porträtt inomhus...
 
Flera inlägg rekommenderar ett stativ, jag måste fråga till när? Jag använder såklart stativ till nattbilder och bilder med ND filter men klarar man typ 1/100 och f/8 så tycker jag inte stativ tillför så mycket, eller hur tänker ni om stativ
Vad behöver man för ISO-inställning för 1/100 sekund och f/8 en mulen vinterdag?

1/100 sekund är kanske också i längsta laget för att vara säker på att få en skakfri bild. Lite extra marginal bör man nog lägga på (beroende på hur darrhänt man är).
 
Nikon har väl 2: ett enkelt gratis och ett bättre mot kostnad eller har det ändrats?

Nikon har ersatt alla tidigare raw-konverterare/redigeringsprogram med Capture NX-D som är gratis.

Senaste versionen har möjlighet till lokal redigering med så kallade Control Points. Förvånansvärt kraftfullt!
 
Vad behöver man för ISO-inställning för 1/100 sekund och f/8 en mulen vinterdag?

1/100 sekund är kanske också i längsta laget för att vara säker på att få en skakfri bild. Lite extra marginal bör man nog lägga på (beroende på hur darrhänt man är).

Vet inte på rak arm, men det är inget som jag har funderat något på. Om vi antar man fotograferar landskap i 14-28mm så klarar man sig med ganska långa tider
 
Vad behöver man för ISO-inställning för 1/100 sekund och f/8 en mulen vinterdag?

1/100 sekund är kanske också i längsta laget för att vara säker på att få en skakfri bild. Lite extra marginal bör man nog lägga på (beroende på hur darrhänt man är).

Troligen 1600 eller 3200
 
Med ett stativ som har ett vattenpass är det också lättare att undvika lutande horisonter. En del kameror har ett elektroniskt pass som syns i sökaren men det är ändå lättare med ett stativmonterat vattenpass.
 
Tack Anders för det väldigt informativa du skrev om porträtt. 70-200 skulle vara väldigt kul att ha både till porträtt och att kunna komma närmare andra motiv, men med tanke på att jag i nuläget bara skulle ha råd med ett billigare sådant så vet jag inte om det känns som att man skulle tappa för mycket i ljuskänslighet. Då kanske det är bättre att jag satsar på ett fast objektiv i alla fall. 90 känns som att det borde bli för långt för porträtt inomhus...

Point taken, men till ett DX-hus är 70-200/2.8 VR1 (den första versionen efter ett antal 80-200 och som egentligen hette bara VR, inte VR1) ett mycket bra objektiv vars främsta nackdel anses vara att det blir såsigt utåt hörnen på ett FX-hus. Nu var det aldrig något som störde mig när jag använde det på en D800 (FX), men jag kanske hade tur med ett bra ex, kanske också kombinerat med att hörnen inte var så viktiga för mina främsta användningsområden, mode- och konsertfoto. Den första 70-200:an går att hitta begagnad till anständiga priser – misstänker att många resonerade som jag och skippade uppföljaren VR2 men bytte när den senaste versionen kom. Det är dock en stor och tung klump, som hos mig går under smeknamnet ”bazookan”.

Jag föredrar att fotografera porträtt utomhus med naturljus/reflektorskärm(ar), ibland också fyllnadsblixt, men det finns förstås tider på året då det är praktiskt omöjligt och inomhus måste man förstås anpassa valet av brännvidd så att det utsnitt man eftersträvar ”får plats”. Dock måste jag (tyvärr) avråda från Nikons 60/2.8 Micro som porträttoptik. Det är ett mycket bra makroobjektiv, speciellt för DX, men för porträtt är det med min smak alldeles för ”analytiskt” (i brist på bättre beskrivning).
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar