Rommel
Avslutat medlemskap
Vad Fotosidan räknar som manipulation eller ej struntar jag i. Jag gör det som krävs av min kund så länge jag kan fakturera tiden jag lägger ned. "De stora proffsen brukar lämna över PS jobbet åt en annan"? Har du gjort en undersökning om det? Nu har jag förvisso en bakgrund som retuschör sedan 23 år, så för MIG vore det väldigt konstigt att lämna det vidare. Men jag tillhör ju inte de stora proffsen...
Om jag var tvungen att ha endast ett bildprogram i min dator skulle det självklart bli PS.
Oj, lugn nu. Försöker bara reda ut begreppen.
En rallyförare/folkrace förare brukar mecka med sina egna bilar. Ena stunden är är rallyförare andra stunden är han mekaniker. För mig två yrkeskategorier som en enda person kan genomföra. Proffsen, ja.... En F1 förare har väl ett team? Som alla utför olika saker.
En fotograf är oftast också retuschör. Men behöver inte vara det.
Ehh undersökning? Nä, behöver man det? Statistik är ändå värre än förbannad lögn.
Iaf många youtube klipp BTS ser man tydligt olika yrkeskategorier.
Visst kan du skita i andras definitioner, är väl upp till dig. Försök håll lite bredare perspektiv. Försöker besvara frågan i tråden. Och vidhåller att LR funkar alldeles utmärkt som det enda program en fotograf behöver för de flesta. PS, Gimp odyl är suveräna program som kan göra en bra bild till till en grym. Men börjar man pilla med klona bort saker, lägga till, förvränga så är det helt plötsligt bildmanipulering man sysslar med. Nåt som LR absolut inte är bra på.
Sent from my iPad using Tapatalk HD