Annons

Asus vivobook S15 Snapdragon, vad tror ni om denna för LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag behöver en mer kraftfull dator för att hantera nya funktioner som brushantering i LR samt nya AI processer i PS. Denna dator med Snapdragon-processor, med 1TB SSD-typ och RAM-minnet på 32 GB verkar prisvärd för runt 15000:-

Reser du mycket med din dator? Om inte, köp en stationär.

Ska man lägga 15 tusen på en dator med undermålig kylning (jämfört med en stationär), ynklig hårddisk och utan riktigt grafikkort får man antingen vara säker på att man kommer bära med sig den väldigt ofta eller redan ha en kraftfullare maskin hemma.

Reser du mycket med din dator? Om inte, köp en stationär.

Ska man lägga 15 tusen på en dator med undermålig kylning (jämfört med en stationär), ynklig hårddisk och utan riktigt grafikkort får man antingen vara säker på att man kommer bära med sig den väldigt ofta eller redan ha en kraftfullare maskin hemma.
Jo så är det, pendlar mellan ett antal ställen så 15” laptop är på max, har 14” nu. Jag har alltid haft mitt eget material på externa diskar och endast programmen internt, så 1TB är OK.

Det finns ju laptops med geforce 40xx kort också, så frågan är om denna med lite modern design kan konkurrera mot tex en 4060 i tex LR brusreducering som tar 10 min på min dator medan jag har hört att vissa gör det på 30 sekunder

Senast ändrad:
Intressant om LrC kan utnyttja den nya AI hårdvaran.

Min 4 år gamla stationära PC gör LrC brusreducering på ca 16 sekunder med ett 3060Ti. Då är det en fil från R5 (45 Mpix).

Intressant om LrC kan utnyttja den nya AI hårdvaran.

Min 4 år gamla stationära PC gör LrC brusreducering på ca 16 sekunder med ett 3060Ti. Då är det en fil från R5 (45 Mpix).
Jo, man skulle vilja veta det innan man köper. Jag har ändå en i7 med 16GB RAM, men den står i princip still med de nya AI baserade programmen. Testade att lägga oskärpa på bakgrunden, en ny AI i PS och det gick ju inte alls i min laptop. AI har gjort den mer grafikkrävande än vad det har behövts tidigare

Jo så är det, pendlar mellan ett antal ställen så 15” laptop är på max, har 14” nu. Jag har alltid haft mitt eget material på externa diskar och endast programmen internt, så 1TB är OK.
Har en 16" MacBook Pro som jobbdator, men det fungerar för att jag alltid tar bilen om jag skall besöka något kontor i jobbet.

Personligen så föredrar jag 13"-14" gällande mina egna bärbara då de är trevligare och mycket lättare att resa med.

Mina favoriter är MacBook Air med Apples M-processor och nya Microsoft Surface Laptop 7 med Snapdragon X. 16GB RAM är minimum tycker jag.

Har en 16" MacBook Pro som jobbdator, men det fungerar för att jag alltid tar bilen om jag skall besöka något kontor i jobbet.

Personligen så föredrar jag 13"-14" gällande mina egna bärbara då de är trevligare och mycket lättare att resa med.

Mina favoriter är MacBook Air med Apples M-processor och nya Microsoft Surface Laptop 7 med Snapdragon X. 16GB RAM är minimum tycker jag.
Din Microsoft Surface med Snapdragon har väl ett integrerat grafikkort och likt det från ASUS skulle jag tro? Har du kört något LR/PS med den?

Jag tvekar eftersom jag inte kör Adobes program, men jag kör Davinci. Adobe och Davinci har ARM-optimerat sina program, vilket dom förmodligen redan hade eftersom Apple kört ARM ett tag. Kör man x64-program så körs dom genom en emulator och då tappar man prestanda.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto