Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lr standalone tillsammans med Prenumerationsmodellen !?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, den delen har jag förstått, men jag kan väl använda develop-modulen i mitt fristående Lr, eller !?
Nej, som jag skrev (Och Wilhelmsson) LRC´s catalog är INTE bakåtkompatibel.
Du kan inte öppna en katalog som du skapat i LRC12 i LR6.
Däremot kan du KANSKE få lite hjälp från xmp-filer, men det blir inte hela din redigering.

Däremot kan du KANSKE få lite hjälp från xmp-filer, men det blir inte hela din redigering.
Ok, tack för förtydligandet, det blir till att lägga pannan i djupa veck innan jag bestämmer mig för hur jag skall göra. kan kort nämna att jag har tagit del av andra kommentarer i diskussionen, som jag inte svarat på (ännu), men jag återkommer till det.

Kan man inte konvertera 6.x-katalogen till 12? Det måste man väl kunna?? Annars kan man ju inte migrera från stand alone till migration. Vill någon verkligen gå tillbaka från ver 12 till er 6.x idag? Väljer man inte hellre då någon annan mjukvara om nu prenumerationsmodellen är helt otänkbar?

Verkar dock som färre erbjuder det nu. Den senaste jag vet som slutade erbjuda ""eviga licenser" var väl Capture One och det kanske finns flef.

KLart man kan, Varför tror du ngt annat?

Bara en kontrollfråga. Det var 10 år sedan jag lämnade Lightroom och jag har aldrig tittat bakåt igen. Konstigare saker har hänt än att tillverkare ibland klippt kompatibiliteten bakåt. Min näst sista dator med senaste versionen av Windows 10 och Intel i5-processor kunde inte uppgraderas till Windows 11 då dess i5 var av för gammal "generation", så oavsett programvara kan ingen ta kompatibiliteten för given - någonsin.

Även Adobe lämnade de som de tvingade migrera från RAW-shooter Premium till just Lightroom efter en "hostile take over" av danska Pixmantec. Allt vi gjort i RAW-shooter fick vi lämna då Adobe vägrade ta fram en fungerande migration för oss. Det har jag aldrig förlåtit dem. I det fallet är jag väldigt långsint.

Jag vet inte hur många kompatibilitetsbrott jag sett genom åren. De är rätt många.

Ett av de värsta var väl när Windows 2.x kom då Lotus 1-2-3 inte längre kunde köras alls ihop med med Windows då deras minneshanterare båda krävde exklusiv rätt till minneshanteringen. Lotus 1-2-3 var dåtidens industristandard för kalkylprogram och hade över 60 % av den marknaden.

När jag uppgraderade till Win 11 slutade min Hanvon digitaliserinfsplatta att funka för gott. När jag uppgraderade till Win 10 så slutade mjukvaran till Datacolor 4 kalibratorn att funka. Efter kalibreringen blev skärmen helt lila.

Det är inte bara i India-land bak Himalayas rand som det händer konstiga saker ibland och det behöver inte ens vara någon trollkarl inblandad för att det ska sita sig. Det räcker med lite taskig slapptestning och lite vanlig inkompetens eller som i Microsofts och Intels att det fanns en fin uppsida där folk tvingades skrota fungerande datorer som helt plötsligt by design blivit en evig dead end. Intel fick sälja en massa nya processorer och chip set de aldrig skulle fått sälja annars.

Bara en kontrollfråga. Det var 10 år sedan jag lämnade Lightroom och jag har aldrig tittat bakåt igen. Konstigare saker har hänt än att tillverkare ibland klippt kompatibiliteten bakåt. Min näst sista dator med senaste versionen av Windows 10 och Intel i5-processor kunde inte uppgraderas till Windows 11 då dess i5 var av för gammal "generation", så oavsett programvara kan ingen ta kompatibiliteten för given - någonsin.

Även Adobe lämnade de som de tvingade migrera från RAW-shooter Premium till just Lightroom efter en "hostile take over" av danska Pixmantec. Allt vi gjort i RAW-shooter fick vi lämna då Adobe vägrade ta fram en fungerande migration för oss. Det har jag aldrig förlåtit dem. I det fallet är jag väldigt långsint.

Jag vet inte hur många kompatibilitetsbrott jag sett genom åren. De är rätt många.

Ett av de värsta var väl när Windows 2.x kom då Lotus 1-2-3 inte längre kunde köras alls ihop med med Windows då deras minneshanterare båda krävde exklusiv rätt till minneshanteringen. Lotus 1-2-3 var dåtidens industristandard för kalkylprogram och hade över 60 % av den marknaden.

När jag uppgraderade till Win 11 slutade min Hanvon digitaliserinfsplatta att funka för gott. När jag uppgraderade till Win 10 så slutade mjukvaran till Datacolor 4 kalibratorn att funka. Efter kalibreringen blev skärmen helt lila.

Det är inte bara i India-land bak Himalayas rand som det händer konstiga saker ibland och det behöver inte ens vara någon trollkarl inblandad för att det ska sita sig. Det räcker med lite taskig slapptestning och lite vanlig inkompetens eller som i Microsofts och Intels att det fanns en fin uppsida där folk tvingades skrota fungerande datorer som helt plötsligt by design blivit en evig dead end. Intel fick sälja en massa nya processorer och chip set de aldrig skulle fått sälja annars.
Din första mening med 3 ord hade räckt.

Jag skulle inte chansa om det är viktigt att kunna gå tillbaka till 6.14.
Inte jätteviktigt, men det är bra om möjligheten finns. Jag tänker att om jag skulle (av någon anledning) vilja avsluta en ev. prenumeration, så kan jag använda mitt gamla (6.14) igen, för inte förlorar man "rättigheten" till den licensen, bara för att man går över till prenumerationsmodellen !? Jag menar, jag har fortfarande licensnyckeln kvar till mitt Lr 6.14.
I Creative Cloud som ju hanterar prenumerationsmodellen kan man ju t ex välja att ha kvar den gamla versionen också av PS eller LR när det kommer en ny så man kan ha 2 installerade samtidigt.
Och här tycker jag ha fått svar på frågan jag ställde (eller) ?

Senast ändrad:
Själv har jag versionen där Photoshop ingår fast jag sällan använder programmet. Men då och då använder jag det.
Finns väl inte utan Ps, d v s, man kan väl inte prenumerera bara på Lr, utan dessa bägge (Ps och Lr) kommer i et paket, s a s.
Har du väl börjat använda nyare versioner tror jag inte att du vill gå tillbaka till 6.14.
Det ligger sannolikt mycket i det och troligen har du rätt, men jag vill ändå sondera terrängen om möjligheten att gå tillbaka, inte minst i ljuset av prisbilden. Som det ser ut nu, är det väl överkomligt, men vem vet vad Adobe hittar på framöver, vad det gäller priset för prenumerationsmodellen😁.
Nu är jag inlärd på LR arbetssätt och så lång tid som det tog att lära sig det tvekar jag inför uppgiften att försöka lära mig ett helt nytt arbetssätt. Så roligt är det inte att sitta framför datorn.
Det är just av denna anledning som jag vill fortsätta med Lr (och i förlängningen) Ps; Trösken att lära sig en ny programvara. Den tröskeln är exeptionellt hög, för mig.

Ok, det är ett mindre bekymmer (kan jag tycka), om jag av någon anledning skulle vilja gå tillbaka till Lr 6.14, så kan jag helt enkelt bara ladda in bilderna i biblioteket igen, det är ju ett mindre bekymmer, eller vad är det ni menar med "katalog" !?

Lr ändrar inte bildfilerna utan sparar ändringarna i katalogen lrcat, den katalog som du gör backup på när du avslutar Lr. En ny version av Lr ändrar katalogen så att den äldre inte kan läsa den. Därför måste du spara undan några ex av den gamla katalogen om du vill kunna gå tillbaka till Lr 6.14

Ok, det är ett mindre bekymmer (kan jag tycka), om jag av någon anledning skulle vilja gå tillbaka till Lr 6.14, så kan jag helt enkelt bara ladda in bilderna i biblioteket igen, det är ju ett mindre bekymmer, eller vad är det ni menar med "katalog" !?
På ”Adobiska” heter LRs databas ”katalog” det är den som mellan versioner får ändrat utseende då nya funktioner tillkommer. Det gör att en katalog/databas för en nyare version inte kan öppnas av en äldre.
1 du kan ha flera versioner av LR installerade. Men en version fungerar bara med en version av databasen som den är anpassad för. En nyare version av LR kan konvertera en äldre version av databasen så att den kan användas av den nya versionen. Konvertering tillbaka till en äldre version är inte möjlig.
2 LR stöder flera process versioner, en process version är hela uppsättning verktyg för för bildbehandling. Jag tror men vet inte säkert att den innehåller samtliga versioner. Anledningen är att när Adobe uppdaterar med nya/förändrade möjligheter ska inte bilder som processats tidigare ändras utan användarens kontroll. Men har du en gammalbild kan du byta process version på den. LR konverterar då de gamla inställningarna till de nya efter bästa förmåga. Man kan även byta till en äldre process version samt redan vid import ange vilken version man vill använda.
3 möjligheten att gå tillbaka till en äldre version är därför mycket begränsad. Har du redigeringar i en senare process version än du går tillbaka till kommer du nog förlora det mesta av dina redigeringar. Ett alternativ skulle kunna vara att använda senaste version för att dra nytta av ai brusreducering, vilket skapar en ny bildfil. Sen kan man direkt eller senare byta till en tidigare process version och justera om redigeringarna. Slå på att redigeringar ska sparas i X-men-fil så borde den vara kompatibel med den äldre versionen. Men t ex nya mask hanteringen är tveksamt om det går att få med.
4, Om du är beredd att ta jobbet att göra dina redigeringar så finns ju alltid möjligheten att importera ursprungs bilderna på nytt i den äldre versionen…
5 eller exportera alla editerade bilder i dng-format och importera dessa i den äldre versionen. Men då växer filstorleken markant.

njae LR6.14 kommer du nog aldrig mer att kunna installera.
För det första har man en skiva för LR6 men uppdateringen till 6,14 har man fått stå med mössan i handen och be snällt för att få av Adobe under flera års tid nu.
Om det ens är möjligt att installera en 10 år gammal programvara....

På ”Adobiska” heter LRs databas ”katalog” det är den som mellan versioner får ändrat utseende då nya funktioner tillkommer. Det gör att en katalog/databas för en nyare version inte kan öppnas av en äldre.
1 du kan ha flera versioner av LR installerade. Men en version fungerar bara med en version av databasen som den är anpassad för. En nyare version av LR kan konvertera en äldre version av databasen så att den kan användas av den nya versionen. Konvertering tillbaka till en äldre version är inte möjlig.
2 LR stöder flera process versioner, en process version är hela uppsättning verktyg för för bildbehandling. Jag tror men vet inte säkert att den innehåller samtliga versioner. Anledningen är att när Adobe uppdaterar med nya/förändrade möjligheter ska inte bilder som processats tidigare ändras utan användarens kontroll. Men har du en gammalbild kan du byta process version på den. LR konverterar då de gamla inställningarna till de nya efter bästa förmåga. Man kan även byta till en äldre process version samt redan vid import ange vilken version man vill använda.
3 möjligheten att gå tillbaka till en äldre version är därför mycket begränsad. Har du redigeringar i en senare process version än du går tillbaka till kommer du nog förlora det mesta av dina redigeringar. Ett alternativ skulle kunna vara att använda senaste version för att dra nytta av ai brusreducering, vilket skapar en ny bildfil. Sen kan man direkt eller senare byta till en tidigare process version och justera om redigeringarna. Slå på att redigeringar ska sparas i X-men-fil så borde den vara kompatibel med den äldre versionen. Men t ex nya mask hanteringen är tveksamt om det går att få med.
4, Om du är beredd att ta jobbet att göra dina redigeringar så finns ju alltid möjligheten att importera ursprungs bilderna på nytt i den äldre versionen…
5 eller exportera alla editerade bilder i dng-format och importera dessa i den äldre versionen. Men då växer filstorleken markant.
Tackar för förtydligandet, det blir till att tänka ett par extra varv innan jag bestämmer mig, men som sagts tidigare, de nya verktygen som finns i LrC (prenumerationsmodellen) är onekligen lockande.

Det som gör att jag känner tveksamhet är om Adobe skulle få för sig att höja månadsavgiften till 500 :- / mån. Då känns det helt plötsligt betydligt mindre prisvärt, om man säger så 😁.

njae LR6.14 kommer du nog aldrig mer att kunna installera.
För det första har man en skiva för LR6 men uppdateringen till 6,14 har man fått stå med mössan i handen och be snällt för att få av Adobe under flera års tid nu.
Om det ens är möjligt att installera en 10 år gammal programvara....
Är inte så säker på att du har rätt här. Dels för att när jag fick hem min dator med uppdaterad hårdvara (dock ej C-disken, där alla program ligger), så fick jag uppmaning om att ange produktnyckel, vilket jag gjorde, och nu fungerar det som tidigare, igen.

Därtill har jag en CD-skiva med Lr 5 (med produktnyckel), som jag kan ladda in och sedan uppgradera till Lr 6.14 och ange produktnyckeln till den uppgraderingen, då jag även har produktnyckel till Lr 6.14.
Eller 🤔 !?

F*n att man är så j*vla kass på datorer och allt runtikring...

Senast ändrad:
Det som gör att jag känner tveksamhet är om Adobe skulle få för sig att höja månadsavgiften till 500 :- / mån. Då känns det helt plötsligt betydligt mindre prisvärt, om man säger så 😁.

Nu skall man aldrig säga aldrig, men.
Jag har prenumererat på lightroom sedan de släppte planen ”för fotografer” Vill minnas att det var november 2013.
Då ansåg jag det var så pass billigt att det måste vara ett lockpris för att skaffa ett stort kundunderlag och att priset skulle gå upp avsevärt efter första året.
”Lockpriset” var då ca 106 kr/månad. Nu är kostnaden 120.
Jag tror risken att Adobe skall chockhöja priset är ganska liten, men man skall aldrig säga aldrig.

”Lockpriset” var då ca 106 kr/månad. Nu är kostnaden 120.
Ja, den prisökningstakten över tio år, skulle jag kunna leva med 😁.
Jag tror risken att Adobe skall chockhöja priset är ganska liten, men man skall aldrig säga aldrig.
Det är ju det, ja 😁. Nåväl, som tidigare nämnts skall jag på semester i mitten av Okt till mitten av Nov, så innan dess lär det inte bli aktuellt.

Hinner lägga pannan i djupa veck innan hemkomst m a ord. Har jag tur så kanske det dyker upp ett attraktivt erbjudande lagom till Black Friday, för jag är rejält sugen på att uppgradera och få tillgång till alla nya verktyg och andra fördelar en uppdaterad programvara för med sig.

Är inte så säker på att du har rätt här. Dels för att när jag fick hem min dator med uppdaterad hårdvara (dock ej C-disken, där alla program ligger), så fick jag uppmaning om att ange produktnyckel, vilket jag gjorde, och nu fungerar det som tidigare, igen.

Därtill har jag en CD-skiva med Lr 5 (med produktnyckel), som jag kan ladda in och sedan uppgradera till Lr 6.14 och ange produktnyckeln till den uppgraderingen, då jag även har produktnyckel till Lr 6.14.
Eller 🤔 !?

F*n att man är så j*vla kass på datorer och allt runtikring...
LR5 är LR5 och LR6 är LR6.
LR5 tror jag är helt dött, det som finns på skivan är det som finns.
Så det kan jag inte tänka mig.
De senaste 2-3 åren har du inte kunnat installera fastlicenser från Adobe utan att kontakta dem.

Du kan tydligen få tag i 6,14 fram till årsskiftet:

Det är ändock en produkt som är över 10 år gammal.

LR5 är LR5 och LR6 är LR6.
Känner till det, men jag började med Lr 5 och uppraderade sedan till Lr 6 och till sist till Lr 6.14. För att ö h t kunna uppgradera till Lr 6.14, måste man ha en"bas" modell att utgå från, och det har jag (på skiva) som bekant
Du kan tydligen få tag i 6,14 fram till årsskiftet:
Hm, funderar på om jag skall flytta på mitt Lr 6.14 till en annan disk och ha det separat från C-disken, där jag kommer att lägga prenumerationsmodellen, så jag slipper att blanda dessa med de problem som uppstår om man lägger bägge på samma disk, s a s.
Det är ändock en produkt som är över 10 år gammal.
Jo, så är det ju. Om det inte vore detta med prenumeration vore det inte ett så svårt beslut, egentligen.

Jo, även dom programvaror du köper av Adobe är i princip bara en långprenumeration. Adobe sätter stopp för att installera dom efter ett tag.

Vill du köra LR så är det nog bara att ta den där tuggan i det sura äpplet och skaffa prenumerationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar