Räknas inte friläggning, avancerad kloning, sammanfogning av olika bilder, färgförvrängning, lägga oskärpa på bilder etc som bildmanipulering?
Tror nästan t.o.m. Fotosidan klassat det som det. Kan dock minnas fel. För mig är det det, därav skrev jag att PS är mer för bildmanipulering än LR.
Webdesign, friläggning, high-end retusch ligger för mig i en yrkeskategori som tillhör retuschör, grafiker odyl. Men klart man kan jobba med båda, flyter ihop och håller samman på ett bra sätt.
De stora proffsen brukar lämna över PS jobbet åt en annan så de kan koncentrera sig på fotandet. Glamour/modellfotografer som stora agenturer jobbar så. De som jobbar för tidningar lämnar väl också in bilderna för vidare behandling?
Själv jobbat jag som fotograf, ibland som bildbehandlare, men oftast som en kombination av båda.
Blurra bakgrund, ta bort störande element etc fixar jag helst på plats.
Jag har PS och en drös andra program som jag ständigt använder, men lik väl så för titeln fotograf räcker LR till 100%, endast en bråkdel måste vidare i ex photomatix och PS.
Jag tror att behärskar man LR bra så kommer det att fylla de flestas behov som fotograf.
För det andra web, friläggnkng. HDR, kloning, high end retusch, astrofoto etc, krävs andra program.