Var ganska sen att hoppa på prenumerationsmodellen och uppdaterade från LR6 i slutet av förra året.
Då är du i gott sällskap, som du förstår. Jag stretar emot in i det sista.
Man kan ju ta en backup av Lightrooms databas och ev sidecar-filer innan man gör uppdateringen så kan man ju gå tillbaka.
Ah, det är inte så många bilder jag har som jag redigerat och dessutom om jag går på prenumerationsmodellen, så kan jag (med de nya möjligheterna som följer med det) redigera om de bilder jag tycker det är värt att lägga ner den mödan på, och de bilderna kan jag nästan räkna på ena handens fingrar...
Om 120kr/månad är dyrt eller billigt kan ju diskuteras. Helt klart blir det ju en betydligt högre månadskostnad än jag hade under de minst 3 år jag körde på en köpt LR6-licens.
Ja, det kan man. Själv har jag hängt kvar vid mitt Lr 6.14 sedan det släpptes, och det är några år sedan dess. Månadskostnaden blir i sammanhanget därmed försumbar, men notera att jag började med Lr 5 och sedan kompletterat med uppdateringar till Lr 6.14.
Med det sagt så tror jag inte att du kommer att vilja gå tillbaka till LR6, dels är nyare versioner rejält mycket snabbare.
Jag tror du har rätt i ditt antagande, utifrån vad jag sett på tuben.
Sedan har det kommit en rad verktyg under de här åren som verkligen underlättar.
Jo, jag har sett det, och det är lite det som gör att jag vill uppgradera.
Att sedan ha tillgång till Photoshop de gånger det behövs är ju en bonus.
Ja precis ! Både Lr och Ps för 120 :-/mån är ju överkomligt, med tanke på att bara Ps kostade runt 10 lusentappar när det gick att köpa löst, s a s. Här får man då två program för 120:- /mån, vilket jag tycker är överkomligt, faktiskt. Sedan om det är dyrt eller ej, det beror väl på vilka ekonomiska förutsättningar man har, antar jag. I mitt fall, som det ser ut nu, är det inte något oöverkomligt hinder ö h t.
Vill man spara några kronor så brukar det gå att köpa en årsprenumeration lite billigare på black friday
Känner till det, och jag tänker avvakta med att göra några köp tills dess att jag kommit hem från semestern, i mitten av Nov. Kanske det dyker upp ett intressant erbjudande lagom tills dess
.