Annons

Behöver hjälp med min Hasselblad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag tog bort obketivet på min Hsbl 500c/m och sedan måste det blivit nått fel för nu får jag inte tillbaka det.
När jag ska virda på objektivet så låser den inte fast gluggen. Den ska ju som klicka till och gå i lås, men nu när man vrider så blir det bara stumt.

Vad beror detta på? Hur löser man det?

Mvh Fredrik

Fredrik Ottosson skrev:
Jag tog bort obketivet på min Hsbl 500c/m och sedan måste det blivit nått fel för nu får jag inte tillbaka det.
När jag ska virda på objektivet så låser den inte fast gluggen. Den ska ju som klicka till och gå i lås, men nu när man vrider så blir det bara stumt.

Vad beror detta på? Hur löser man det?

Mvh Fredrik
Är slutaren stängd eller öppen?

Okej, i nederkanten på objektivets bakplatta finns en "skruvskalle", vrid den med en skruvmejsel så spänner du slutaren. Sedan skall det gå att sätta fast objektivet igen under förutsättning att du "drar fram" kameran.
Us

Ingen orsak, hade just scannat av bakdelen av ett objektiv för att förklara vilken "skruvskalle" jag menade. Förmodligen hade du råkat komma åt den lilla "piggen" som är inringad i grönt, den utlöser slutaren.
Ha en bra söndag!
Us

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    41.2 KB · Visningar: 157
Ja alltid lär man sig nått nytt! Var nog lite för feg och rädd att ha sönder något när jag skruvade först.
Men tack än en gång för hjälpen och trevlig söndag på dig oxå!

mvh fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar