Annons

Behöver hjälp med fotande, jag har stagnerat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Markus! Har suttit en hel med Danne J "Fd blå Nova" och kikat på dina bilder. Helt suveränt när man sitter med en "expert" i ämnet.

Såg att du kör slutarprioriterat läge mest vilket innebär att du får ganska liten bländaröppning och långt skärpedjup speciellt vid soliga dagar.
Vet inte vad du har för erfarenhet av att köra bländarprioriterat läge, men det är mitt första hands val iom att det är en långt mer kreativ zon att röra sig inom.
MVH/Tommy
 
Hej Markus!
Du har väll fotat ur alla vinklar som är möjligt vid det här laget, Men du kanske skulle börja eperimentera lite med blixt och få lite balla effekter med synktider på olika ridåer osv.
Mitt enda råd vid mulet väder är nog blixt!
Keep it up som dom säger over there.
 
Midhrafn skrev:
Hej Markus! Har suttit en hel med Danne J "Fd blå Nova" och kikat på dina bilder. Helt suveränt när man sitter med en "expert" i ämnet.


Hoppas han gillar bilderna =)


Såg att du kör slutarprioriterat läge mest vilket innebär att du får ganska liten bländaröppning och långt skärpedjup speciellt vid soliga dagar.
Vet inte vad du har för erfarenhet av att köra bländarprioriterat läge, men det är mitt första hands val iom att det är en långt mer kreativ zon att röra sig inom.
MVH/Tommy

Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av att köra bländarprioritering, men har man inte lite väl dålig kontroll över slutartider då? om man tex vill ha rörelse i bilden osv? Hur funkar det igenligen, förklara gärna om du vill/orkar =)
 
General skrev:
Hej Markus!
Du har väll fotat ur alla vinklar som är möjligt vid det här laget, Men du kanske skulle börja eperimentera lite med blixt och få lite balla effekter med synktider på olika ridåer osv.
Mitt enda råd vid mulet väder är nog blixt!
Keep it up som dom säger over there.

Ja jag har provat på dom flesta sätt tycker jag, samtidigt så trivs jag att fota dom traditionella vinklarna som är på dom flesta av mina bilder. Me ndet är ju skoj att kompletera med lite annat.

Vad menar du med synktider på olika ridåer? kan du förklara med hjälp av nån bild tex?

Markus
 
Mycket bra ämne det här! Alla drabbas vi till och från av "bildleda/fotoleda". Markus jag vill ge dig 2 råd för att komma vidare. 1, Gör som Benganbus förslog, Läs/bläddra i böcker och inspireras. 2 Fota ihop med andra, träffas före och efter. På det viset får man både inspiration och möjligheter att dryfta tekniska problem. Du har många bra bilder och bilder som kan bli bättre så du har mycket framför dig. Lycka till/Erik
 
Med DSLR går det ju åt en del arbete i PS innan det ser riktigt bra ut.
Fixade lite med de bilder du tyckte va sämst.
Syns ju inte så jättebra i denna storleken men ändå...
 

Bilagor

  • 02-kopia.jpg
    02-kopia.jpg
    54.1 KB · Visningar: 286
Vad menar du med synktider på olika ridåer?

Jag har inget bildexempel men kan förklara ändå vad jag menar.
Blixtsynk på första ridån då tänds blixten direkt när slutarridån går upp = Tar du bilden precis när fordonet åker iväg så blir det som ett avtryck på startögonblicket och rörelsen framåt suddas ut i en rörelseoskärpa.

Andra ridån och det blir det motsatta.
 
jag skulle först börjat köra manuellt istället. tycker inte man alltid kan lita på D100's ljusmätning. jag litar mer på mig själv.

och så skulle jag börjat fundera på något annat objektiv. mera tele, lixom.
för bakgrunderna är inte så roliga. bakgrunden är viktigare i en bild än vad man först kan tro.
om man kan stå lite längre bort och kör teleobjektiv, så krymper man ihop bakgrunden lite på bredden (och djupet) och man kan skapa en renare bild.

mulet väder är annars ett ypperligt ljus eftersom det är mjukare än strålande sol.
den enda nackdelen är att ljuset kommer rakt uppifrån.
att köra på vitbalans efter mulet väder tycker jag oftast funkar mycket bra. då får man bort det där lite gråblåa. och glöm inte att du kan lägga till eller ta bort lite blått i dina vitbalansförval.
eller vitbalansera manuellt mot gråkort.

sen är tanken med en digisystem att man ska ge bilden "det" med lite efterbehandling.
det behöver inte vara avancerat alls, bara ge lite extra tryck, ta bort den "grå hinnan" som gärna blir när man måste underexponera en skvätt.

testa andra utsnitt. måste tex. hela bilen vara med i bild? försök göra väldigt olika bilder. ta med detaljer. tänk lite "reportagemässigt".
använd olika vinklar. lek med både symmetri och asymmetri.
väldigt olika objektiv är bra att ha. teleobjektiv kan ge stilrena bilder. extrema vidvinklar kan ge roligt perspektiv.

jag tycker du gärna kan köpa en skojig pryl (ett objektiv då) till din kamera.
för visst kanske du ska koppla bort tekniken när du plåtar, men det är tekniken som ger dig möjligheten att göra något roligare.
och en ny teknisk pryl att förändra sina bilder med, kan ge en enorm nytändning.
 
Hej igen Markus! Danne är så laddad att snart sätter han motorn i en skottkärra!!
Nåja..
Det jag pratade om är lite det som Christel är inne på om bakgrunder. Med stor bländaröppning och mycket zoom så krymper skärpedjupet en del vilket skapar oskärpa över bakgrunden vilket i sin tur flyttar tyngdpunkten till objektet men det som finns i bakgrunden finns kvar i bild och återspeglar situationen som sådan. Dock ska man vara medveten om att man tappar en del skärpa vid stora bländaröppningar och zoom objektiv brukar visst tappa skärpa vid dom yttre lägena oxå om jag fattat saken rätt. Min tamron 28-105 2,8 är väldigt skarpt på 50mm men tappar successivt skärpan när man zoomar in eller ut.

Slutartider. Om jag ser ett motiv som jag vill dokumentera med mycket detaljer och bra skärpedjup så brukar jag sätta bländaren på f10 och kontrollera slutartiden. Blir den för lång så öppnar jag bländaren mer och får en kortare tid. f8 ger maximal skärpa så ner till f6,3 är jag beredd att gå, efter det så är det högre ISO eller stativ som gäller. Blir slutartiden ändå för lång så får jag helt enkelt kompromissa och öppna bländaren ännu mer eller ta fram blixten.

Vill jag tvärsomt frilägga / isolera ett objekt i bilden från bakgrund och/eller förgrund så mycket som möjligt så rattar jag in största möjliga bländaröppning och ställer zoomen i teleläge, sedan komponerar jag bilden genom att förflytta mig. Korta tider är ofta att föredra vid fotande med korta skärpedjup då minsta förflyttning i djupled gör att objektet flyttas in i det oskarpa området (särskilt vid närfoto och macro).

Använder även exponeringskompensation flitigt till att kapa slutartider. Minuskompensering innebär att bilden underexponeras. Man vrider bara på en ratt på kameran så många steg man vill ha bilden under/överexponerad. Vid underexponering ser man direkt att slutartiden blir snabbare men som Christel skriver så krävs det lite efterbehandling för att återställa nivåerna.

Den känslan jag har är att bländaren är den kreativa motorn i det mesta fotandet och slutaren är en mekanisk del som har som uppgift att tillgodose en korrekt exponering. Detta är inte helt sant eftersom alla pinaler i en kamera hänger samman. Det blir många saker att tänka på innan en bild blir 100% och till sist om syvende:eek:m man bara plåtar nå't tillräckligt intressant så gäller inga regler om komponering eller perfekt exponering. Det är där jag ser din styrka. Man kan se länge på dina dragracing bilder!
Hoppas att det jag skrivit går att förstå för jag är fan inte van att skriva så här långa grejer. Jag är ju oxå bara en glad amatör med inte alltför djupa kunskaper i ämnet så om något inte stämmer helt så får man gärna påpeka det!
Hoppas du får en bra dragracing sommar, ska försöka ta mig ner med Danne och kika/fota lite
jag med.
MVH/Tommy
 
Midhrafn skrev:
Hej igen Markus! Danne är så laddad att snart sätter han motorn i en skottkärra!!
Nåja..
Det jag pratade om är lite det som Christel är inne på om bakgrunder. Med stor bländaröppning och mycket zoom så krymper skärpedjupet en del vilket skapar oskärpa över bakgrunden vilket i sin tur flyttar tyngdpunkten till objektet men det som finns i bakgrunden finns kvar i bild och återspeglar situationen som sådan. Dock ska man vara medveten om att man tappar en del skärpa vid stora bländaröppningar och zoom objektiv brukar visst tappa skärpa vid dom yttre lägena oxå om jag fattat saken rätt. Min tamron 28-105 2,8 är väldigt skarpt på 50mm men tappar successivt skärpan när man zoomar in eller ut.

Slutartider. Om jag ser ett motiv som jag vill dokumentera med mycket detaljer och bra skärpedjup så brukar jag sätta bländaren på f10 och kontrollera slutartiden. Blir den för lång så öppnar jag bländaren mer och får en kortare tid. f8 ger maximal skärpa så ner till f6,3 är jag beredd att gå, efter det så är det högre ISO eller stativ som gäller. Blir slutartiden ändå för lång så får jag helt enkelt kompromissa och öppna bländaren ännu mer eller ta fram blixten.

Vill jag tvärsomt frilägga / isolera ett objekt i bilden från bakgrund och/eller förgrund så mycket som möjligt så rattar jag in största möjliga bländaröppning och ställer zoomen i teleläge, sedan komponerar jag bilden genom att förflytta mig. Korta tider är ofta att föredra vid fotande med korta skärpedjup då minsta förflyttning i djupled gör att objektet flyttas in i det oskarpa området (särskilt vid närfoto och macro).

Använder även exponeringskompensation flitigt till att kapa slutartider. Minuskompensering innebär att bilden underexponeras. Man vrider bara på en ratt på kameran så många steg man vill ha bilden under/överexponerad. Vid underexponering ser man direkt att slutartiden blir snabbare men som Christel skriver så krävs det lite efterbehandling för att återställa nivåerna.

Den känslan jag har är att bländaren är den kreativa motorn i det mesta fotandet och slutaren är en mekanisk del som har som uppgift att tillgodose en korrekt exponering. Detta är inte helt sant eftersom alla pinaler i en kamera hänger samman. Det blir många saker att tänka på innan en bild blir 100% och till sist om syvende:eek:m man bara plåtar nå't tillräckligt intressant så gäller inga regler om komponering eller perfekt exponering. Det är där jag ser din styrka. Man kan se länge på dina dragracing bilder!
Hoppas att det jag skrivit går att förstå för jag är fan inte van att skriva så här långa grejer. Jag är ju oxå bara en glad amatör med inte alltför djupa kunskaper i ämnet så om något inte stämmer helt så får man gärna påpeka det!
Hoppas du får en bra dragracing sommar, ska försöka ta mig ner med Danne och kika/fota lite
jag med.
MVH/Tommy

quota kanske lite mycket men, tänkte mest tacka för det du skrev, ska prova mig fram lite på lördag då det är tullinge som gäller igen. Ska kolla upp tipsen i tråden och prova lite nytt.

Även detta att jobba lite mer med bländare tåls att kolla upp, då jag själv aldrig direkt gjort det.

Tack
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.