Hej igen Markus! Danne är så laddad att snart sätter han motorn i en skottkärra!!
Nåja..
Det jag pratade om är lite det som Christel är inne på om bakgrunder. Med stor bländaröppning och mycket zoom så krymper skärpedjupet en del vilket skapar oskärpa över bakgrunden vilket i sin tur flyttar tyngdpunkten till objektet men det som finns i bakgrunden finns kvar i bild och återspeglar situationen som sådan. Dock ska man vara medveten om att man tappar en del skärpa vid stora bländaröppningar och zoom objektiv brukar visst tappa skärpa vid dom yttre lägena oxå om jag fattat saken rätt. Min tamron 28-105 2,8 är väldigt skarpt på 50mm men tappar successivt skärpan när man zoomar in eller ut.
Slutartider. Om jag ser ett motiv som jag vill dokumentera med mycket detaljer och bra skärpedjup så brukar jag sätta bländaren på f10 och kontrollera slutartiden. Blir den för lång så öppnar jag bländaren mer och får en kortare tid. f8 ger maximal skärpa så ner till f6,3 är jag beredd att gå, efter det så är det högre ISO eller stativ som gäller. Blir slutartiden ändå för lång så får jag helt enkelt kompromissa och öppna bländaren ännu mer eller ta fram blixten.
Vill jag tvärsomt frilägga / isolera ett objekt i bilden från bakgrund och/eller förgrund så mycket som möjligt så rattar jag in största möjliga bländaröppning och ställer zoomen i teleläge, sedan komponerar jag bilden genom att förflytta mig. Korta tider är ofta att föredra vid fotande med korta skärpedjup då minsta förflyttning i djupled gör att objektet flyttas in i det oskarpa området (särskilt vid närfoto och macro).
Använder även exponeringskompensation flitigt till att kapa slutartider. Minuskompensering innebär att bilden underexponeras. Man vrider bara på en ratt på kameran så många steg man vill ha bilden under/överexponerad. Vid underexponering ser man direkt att slutartiden blir snabbare men som Christel skriver så krävs det lite efterbehandling för att återställa nivåerna.
Den känslan jag har är att bländaren är den kreativa motorn i det mesta fotandet och slutaren är en mekanisk del som har som uppgift att tillgodose en korrekt exponering. Detta är inte helt sant eftersom alla pinaler i en kamera hänger samman. Det blir många saker att tänka på innan en bild blir 100% och till sist om syvende
m man bara plåtar nå't tillräckligt intressant så gäller inga regler om komponering eller perfekt exponering. Det är där jag ser din styrka. Man kan se länge på dina dragracing bilder!
Hoppas att det jag skrivit går att förstå för jag är fan inte van att skriva så här långa grejer. Jag är ju oxå bara en glad amatör med inte alltför djupa kunskaper i ämnet så om något inte stämmer helt så får man gärna påpeka det!
Hoppas du får en bra dragracing sommar, ska försöka ta mig ner med Danne och kika/fota lite
jag med.
MVH/Tommy