Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektiv för modellfotning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett inlägg beträffande brännvidd.

Du har ett zoomobjektiv, uppenbarligen. Gissningsvis är det 18-55mm.Prova att fotografera som du tänkt dig inomhus, ställ zoomoptiken för bästa bildtäckning och läs av vilken brännvidd du behöver!

Lätt som en plätt!

Per.

Själv kör jag mestadels med min 50-150mm zoom. Detta på en kamera med "brännvidsförlängning" på 1,6ggr. Då håller jag mig mellan 50-85mm från halvporträtt till ansikte. Visst, jag äger både fasta 50mm och 85mm objektiv men lägger mig sällan under bländare 5,6. Oftast mellan 8 och 11 när jag kör porträtt med blixtar. Zoomen ger mig betydligt större flexibilitet. Speciellt när jag har barn framför kameran. Dels för att de rör på sig, dels helt enkelt för att de är mindre, precis som vuxna kommer i varierande storlekar. Vilket även lokaler gör! 85 kan vara på tok för långt i ett litet rum.

Kör med en zoom och kolla efter i datorn var du ligger i brännvidd är också mitt tips.

Många bra tips här!

En av mina favoriter bland zoomar är Tamron 28-75/2.8

Ljusstark och skarp på full öppning. Fast bländare genom hela intervallet är alltid trevligt.

Inte samma byggkvalitet som Canons motsvarighet men klarar du dig utan det så är detta mycket prisvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar