Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektiv för modellfotning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hollsten69

Ny medlem
Hej,
jag är en glad amatör som på senare tid har fastnat för detta med modellfotning och då främst av min sambo :) Jag har en enkel systemkamera Canon 350D med tillhörande orginalobjektiv. Får till de bästa bilderna utomhus. Men undrar nu om jag ska investera i något bättre i min utrustning för att få ännu bättre bilder. Frågan är bara vad jag ska satsa på? Ny kamera, nytt objektiv ( i så fall vilket?), tillbehör? Ska även lägga upp mina som jag tycker bästa bilder här (sitter fn på jobbet o bilderna är hemma på datorn :)
Mvh
Patrik

objektiv!! 350D är en utmärkt kamera och du har inga begränsingar i den för modellfoto. Ditt "kit-objektiv" däremot är ganska mediokert. tråkiga föärger och skärpa. Satsa på ett 50 1.8 som är utmärkt optiskt och kostar inte mycket. Då får du en bra upplevelse hur ett bättre objektiv presterar och om du vill lägga mer pengar så finns det många bra. Som alltid; you get what you pay for.
70-200 L utan IS får du beg för lite över 4000.-
Ett 24-70 L kostar ca 8000 begagnad.
Där har du nog de vanligaste objektiven för modell. 70-200 lämpar sig för porträtt och något större avstånd. 24-70 (eller 24 - 105 L) fungerar bra för helkropp på normala avstånd.

Finns även ganska bra Sigma och Tamron zoomar i samma omfång samt även 17-55 EF-S Canon är mycket bra.

Håller med. Bröja smått och köp ett beg. 50/1.8. Såg ett nyss för 500 kr på blocket.
Sen när du ska uppgradera så säljer du 350D tillsammans med 50/1.8 så lär du få det gamla kameran sålt på ett snafs.

/Stefan