Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

När ni bestämt vilken den bästa kompaktkameran på marknaden just nu är så får ni gärna berätta för mig vilken den bästa bilen på marknaden just nu är.
 
Hur står sig dessa?

Hej,

Hur tror ni Nikon's nya P100 och L110 står sig i kampen om bästa kompakt kamera? Precis som alla andra så är det läge att handla nåt nytt...

/p
 
How about that Leica D-Lux 5?

How about that Leica D-Lux 5?
By LR admin | February 16, 2010

Panasonic is currently running a teaser ad that displays the silhouettes of two cameras – one of them appears to have the shape of the LX3.

The official announcement should be during the Focus on Imaging show in Birmingham NEC (March 7-10, 2010). At that point it is not clear if this will be the new LX4 but if it is, we can expect the Leica D-Lux 5 to be announced for Photokina 2010.

Here are some rumored Leica D-Lux 5 specs found on dpreview:

* New backlit 12.1mp sensor
* Built-in EVF
* Lumix lens (not Leica; not sure about specs, but I am hearing 1.7/20mm)
* 1:1, 3:2, 16:9, 2.39:1, 1.85:1 aspect ratios
* New B&W high-sensitivity mode (almost no-noise in iso 3200)
* Improved noise reduction system (all ISO settings)
* Priced at under $600 USD at launch
* Stiffer controls compared to LX3
* Screen to be equal to or better than LX3/D-Lux 4 screen
* Manual focus/selector ring, similar to canon S90
* Magnesium alloy body
* Higher capacity batteries
* Built-in lens cap

ShareThis

Related posts:

1. Official Leica X1 specs
2. Leica X1 specs?
3. Leica D-Lux 4 firmware v2.10 released
4. New Voigtländer 12mm F5.6 lens for M-mount
5. Leica X1 & Leica M9 specs

This entry was posted in Leica Compacts, Leica D-Lux 4 and tagged Leica D-Lux 5. Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can post a comment.
 
* New backlit 12.1mp sensor
* Built-in EVF
* Lumix lens (not Leica; not sure about specs, but I am hearing 1.7/20mm)
* 1:1, 3:2, 16:9, 2.39:1, 1.85:1 aspect ratios
* New B&W high-sensitivity mode (almost no-noise in iso 3200)
* Improved noise reduction system (all ISO settings)
* Priced at under $600 USD at launch
* Stiffer controls compared to LX3
* Screen to be equal to or better than LX3/D-Lux 4 screen
* Manual focus/selector ring, similar to canon S90
* Magnesium alloy body
* Higher capacity batteries
* Built-in lens cap

Det är en sådan här kompakt jag går och väntar på !!!
 
Here are some rumored Leica D-Lux 5 specs found on dpreview:
* New backlit 12.1mp sensor
* Built-in EVF
* Lumix lens (not Leica; not sure about specs, but I am hearing 1.7/20mm)
Nja, det där vet jag inte om jag tror så mycket på. Det objektivet skulle ju innebära att sensorn måste vara i 4/3-storlek eller större.
 
Känner mig naken utan kamera och vill inte bära på 2,5 kg

* Priced at under $300 USD at lunch

Det är vad jag väntar på..

Jäkligt jobbigt eftersom jag ska köpa en ny kompakt och inte vill köpa den bästa i februari för att sedan stå där med brallorna nere i mars eftersom min drömkompakt kommer då med Back-side Illumination. Eller ska jag behöva vänta till augusti, vilket jag inte tänker göra.

Under $300 är ju inte mer än 3.000 SEK, tror jag är lite väl optimistiskt, snarare $599, dvs 6.000 SEK. Min gräns går vid ung 8.000 SEK men då ska jag ha kvalitet jämförbar med 4/3-systemet!
 
Det kostar på att ligga i framkant

http://43rumors.com/tag/e-p2/ står följande att läsa:

One of my favorite websites tested the Olympus E-P2. Click here to read the whole review made by CameraLabs!

http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_E-P2/index.shtml

The most interesting part to me is when they talk about the E-P2 versus the new E-PL1:

“There’s simply no getting away from the fact the E-PL1 includes the most important aspects of the E-P2 at a lower price and throws a flash in too.”

Detta håller jag med till 110% Har själv dessa tankar, det är ju i alla fall bildresultatet som räknas!
 
Behöver ju inte vara en begagnad EP-1, en ny Olympus E-P1 Pen + 17/2,8 pancake + optisk sökare kostar inte mer än 7.985 kr och då ingår blixten FL-14 värde 1.950 kr.

Vad jag förstår så skiljer det inget bildmässigt mellan EP-1 och EP-2?

Rätta mig gärna om jag har fel!

LX-3'an kan du sälja begagnad, utomlands är det ett häftigt sug efter LX3 för att inte säga D-LUX 4.

Sant och attans att du fick mig att tänka på det *S*
Sen tillkommer en läderväska så ja, kanske möjligt att räkna hem.
Men trist då jag precis köpt sökare till LX-3'an
Lite lockande är det ändå

/K
 
När ni bestämt vilken den bästa kompaktkameran på marknaden just nu är så får ni gärna berätta för mig vilken den bästa bilen på marknaden just nu är.

Det är en betydligt mer komplex fråga än om kameror...men av erfarenhet kan jag säga att du kan välja vilken modell som helst ur BMW's modellprogram och du kommer att vara nöjd med allt - utom möjligen inköpspriset...för i kontrast med vad alla som INTE kör BMW så är de INTE dyra i drift...med undantag för den kollektiva bestraffningen försäkringsbolagen genomför utan att någon protesterar..

Men är du inte skit intresserad av de finare nyanserna av vad en bil kan ge så är det bara å välja Toyota, Mazda, Subaru eller Huyndai...ingen är i närheten av deras felfrihet hos besiktningen...

M.v.h.

/Magnus

f.n. INTE BMW-ägare, men har varit länge tidigare...

ps. Jag vet inte om jag ställer upp på att vissa av nämnda kameror verkligen skall klassas som kompakta...G11 t.ex. är inte speciellt liten med dagens mått mätt...men i bra ljus presterar Panasonic TZ7 väldigt bra...nästan så jag ångrar att min pappa fick den av mig...
 
Snart kommer AF-systemet i PEN-kamerorna att vara lika snabbt som i E3-systemet

February 21, 2010

Olympus E system to go 100% mirrorless in two years.

This is according to Olympus America’s DSLR product manager Richard S. Pelkowski:

“I would say that within 24 months the E system will not have a mirror box at all. Up until we launched the Pen cameras all manufacturers were doing was fitting a digital sensor in what is ultimately a film camera body – there was nothing different. But with digital and electronic technology we can make cameras so much smaller. Soon the AF system in the Pen cameras will be as fast as that in the E system DSLRs so there it will be possible to get just as good AF performance without the mirror system. We have a great range of lenses for the Four Thirds system, and they’re not going anywhere, but they will be used on smaller and lighter more modern bodies.”

Detta innebär ju att det inte är någon idé att köpa PEN EP-2 eftersom det inom en snar framtid kommer bättre PEN (gör det i och för sig alltid) EP-3 ???

Känns mer rätt att köpa en EP-1 med Olympus E-P1 Pen + 14-42/3,5-5,6 + 17/2,8 pancake + optisk sökare för 9.880:- och få blixt på köpet värd 1.950:- ;-)
 
Någon som vet hur Canon PowerShot SX210 IS är gentemot Canon S90 ?
Ganska annorlunda. SX210 har ju lång, ljussvag zoom och "normalstor" sensor. S90 har relativt kort men ljusstark zoom och större sensor. S90 kan dessutom spara bilderna i raw och är ganska enkel att göra manuella inställningar på.

Vill man ta bra snapshots i taskigt ljus ska man köpa S90. Vill man kunna zooma mycket och ta hyfasde bilder i dagsljus är SX210 ett bra och kompakt alternativ.
 
Tack för info. Jag hade tänkt mig SX210 med ett undervattenshus om det funnits något, men om den är ljussvag är det kanske ingen bra idé? Jag har provat Sonys DSC-W300 på 20m djup och den var rätt bra faktiskt..
 
Om du tyckte W300 funkade ska det nog inte vara någon fara med SX210, det är ungefär samma ljusstyrka. Canon gör ju uv-hus till många av sina kompakter, men om det finns till SX210 vet jag inte. Det kanske är svårare när den har så lång zoom.
 
Höst 2010 - nu har det gått ett par månader..

Hur ser ni på denna frågeställning nu? Vilken kompakt är bäst i handeln nu?

Fortfarande Canon S90 och G11 som regerar?

Det jag främst bedömer när jag säger "bäst" är:

Megapixlar
Bildkvalité
Bildsensor
Brännvidd
Optisk zoom
ISO
Vikt (gärna smidig och "lätt")
Skärmstl (gärna "stor" skärm)


Tacksam för hjälp då jag tänkte köpa en kompakt i present inom kort .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.