Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

EOS Utility kan du ladda ned här: http://www.usa.canon.com/consumer/c...ategoryid=215&modelid=17662#DownloadDetailAct

Du måste ha något Canonprogram installerat på datorn sedan tidigare för att det skall fungera, dvs. ZoomBrowser eller Digital Photo Professional (DPP).

DPP är väl värt att installera, kanske inte värdens mest lättjobbade men resultatet med högisobilderna är fantastiskt i jämförelse med Adobe Camera Raw (ACR), mycket bättre brusreducering och automatisk korrektion för kromatisk aberration. Förhoppningsvis rycker Adobe upp sig med nästa version av ACR, men idag väljer jag DPP. (För övrigt ett väldigt bra argument för att alltid fotografera med rå-format, vi kan då komma i åtnjutande av framtida förbättringar i råkonverterarna.)

Senaste uppdateringen av DPP kan du ladda ned här (liksom med EOS Utility måste du först installera ZoomBrowser eller DPP från CD:n): http://www.usa.canon.com/consumer/c...ategoryid=223&modelid=19210#DownloadDetailAct

Sedan är det faktiskt lite märkligt att EOS Utility (eller något liknade) inte följer med på S90:s CD då man via detta program kan få kameran att automatiskt lägga in sitt namn i bildens EXIF-information.
 
Senast ändrad:
hallojs
nyfiken på G11.
hur reaktionssnabb är den kameran ? är den instinktiv i avtrycket eller är den slö som många andra kompakter.. ?
 
Bästa kompaktkameran?
Är inte vattentålig eller att man kan bada med kameran något som skall graderas som ett urvalskriterium? Stötsäker är ett annat. Som sagt den allt igenom bästa kameran existerar inte! Canon s90 verkar vara en superkamera men faller ju helt bort om man skall snorkla med den. Då måste man köpa till ett undervattenshus. Den faller bort även för den som skall ha en kamera som ideligen får kraftiga stötar. För dom finns det som tur är andra modeller av nämnt fabrikat!
 
Bästa kompaktkameran? Är inte vattentålig eller att man kan bada med kameran något som skall graderas som ett urvalskriterium? Stötsäker är ett annat.
Det är säkert många som håller med dig, men trådstartaren hade inte med dessa saker i sin lista över viktiga egenskaper. Istället var det ganska tydligt att bildkvalité stod i första rummet.

Bästa vattentäta och stöttåliga kompakten har ganska nyligen diskuterats i andra trådar.
 
Ursäkta en idiot, men hur konverterar jag RAW-filerna i DPP för att kunna öppna dem i PS? Och i mitt PS7 hittar jag inget filformat som heter DNG. Är PS7 kanske för gammalt i alla fall?

Visst ja, Adobe Camera Raw var ett tillägg som kostade pengar till PS7. Möjligheten att köpa ACR för PS7 försvann dessutom när Adobe släppte CS, så det går inte längre att få PS7 att läsa råfiler (vare sig DNG eller CR2). Så om du vill öppna råfilerna direkt i Photoshop måste du uppgradera till en senare version, varför inte Elements versionen om du vill komma billigare undan. (Du slipper då konvertera filerna till DNG-format.)

För att öppna råbilder via DPP börjar du med att markera bilden och därefter öppna den i "Edit window" (dubbelklicka på den valda bilden, eller Ctrl+O alternativt "File" -> "Open in Edit window"), i "Edit window" gör du sedan så mycket som möjligt av bearbetningen (färg, brus, skärpa och optisk korrektion). När du är klar kan du välja att direkt öppna bilden i Photoshop, med Alt+P eller "Tools" -> "Transfer to Photoshop".

Du kan även välja att spara bilden som en TIFF-fil direkt i DPP för att senare öppna den i Photoshop med Ctrl+D eller "File" -> "Convert and Save...". (Jag har för mig att det skapas en TIFF-fil även när du väljer att överföra direkt till Photoshop, men då sker det så att säga bakom kulisserna.)
 
Återigen tack, Sara.

Så eländigt att det finns olika raw-format! Det visste inte jag när jag köpte S90-an. Raw-filerna från min Nikonkamera heter NEF och de öppnar jag hur lätt som helst direkt i Photoshop.

Någon som vet om/hur Gimp hanterar raw?
 
hallojs
nyfiken på G11.
hur reaktionssnabb är den kameran ? är den instinktiv i avtrycket eller är den slö som många andra kompakter.. ?

0,5-0,8 sekunder mellan avtryck och exponering, dvs. normalslö, enligt Imaging Resource. (Som en jämförelse ligger Panasonics G-serie, som än så länge har vad som antagligen är marknadens snabbaste kontrastmätningsfokussystem, på mellan 0,3 och 0,4 sekunder.)

Anders
 
Men varför förlöjliga detta att man kan redan "klippa ur" via "smart telekonverter" också paralellt med inzoom? Fördelen är ju att man då kan direkt se om man fått skärpa i stället för sedan behöva krypa in i bilden och titta..

Jag har ibland användt detta i min systemkamera då jag velat se direkt om skärpan kommer rätt i stället för i bildprogram sedan . Eller via krypa in i bilden och kolla.. Då är det suveränt bra funktion även om en del tror detta är fjanterier..


Men med okunskap hur man KAN använda funktioner så kommer iofs okunniga förlöjliganden då man tror man vet allt här i världen... Mitt tips är att innan man garvar åt saker sätter sig in i om det faktiskt kan vara användbart... Och det kan "smart telekonverter" vara...

Men.. Man kan också vara utan funktionen och ändå via ta bilden. Sedan förstora och se om skärpan kommit rätt... Tar lite längre tid iofs.. Men det går ju... Under samma tid har jag tagit tex tio bilder med Live view samt "smart telkonverter" samt där jag direkt ser i förstoringen vart skärpan ligger och tar bilder varav säkerligen många är skarpa medans den utan fiunktionen står och pillar med förstoring och sedan se om allt blev som det var tänkt...Och tar igen och igen om ens fototillfället finns kvar...

Fast klart.. Funktionen är ju bara larvig och nått att garva åt..........
 
Jo, visst verkar det larvigt. Det tycker jag. Eller är det just benämningen på funktionen som får det att verka extra tramsigt? Jag vet inte. Personligen tycker jag att t.ex. zoom x10 räcker gott och väl för att kontrollera fokus under live view och jag känner inget behov av att låta kameran beskära själva bilden.
Å andra sidan har jag inte heller fotograferat med en kamera som har "smart teleconverter" och säger du att du har användning för funktionen så tror jag dig! För övrigt verkar Sony sopa banan med konkurrenterna när det gäller autofokusering under live view, men jag saknar förstås egen erfarenhet även av detta.

Nu är vi dessutom rejält off-topic i denna tråden! Sorry!
 
Canon Powershot S90 är nog en av bästa . Tyvärr kostar den runt 5000 och säljs tyvärr inte av Siba , Onoff och Elgiganten men annars är den nog en riktigt bra och funktionsrik kamera .
 
hallojs
nyfiken på G11.
hur reaktionssnabb är den kameran ? är den instinktiv i avtrycket eller är den slö som många andra kompakter.. ?

Har haft min G11a i två dygn nu, så jag är fortfarande i förälskelsestadiet ... Är dock mycket nöjd. Gedigen, lagom stor för mina händer, och får plats i mina fickor. Detta är den kamera som kommer att följa med dagligen.
 
*funderar*
Skulle inte en begagnad Olympus EP-1 kunna vara ett riktigt bra alternativ?
De hamnar ju i de prisklasserna som de dyrare kompakterna men man har lite fler möjligheter sen.

Vete tusan om inte jag skall börja titta lite på sådana även om jag är mer än nöjd med LX-3'an.

/K
 
*funderar*
Skulle inte en begagnad Olympus EP-1 kunna vara ett riktigt bra alternativ?
De hamnar ju i de prisklasserna som de dyrare kompakterna men man har lite fler möjligheter sen.

Vete tusan om inte jag skall börja titta lite på sådana även om jag är mer än nöjd med LX-3'an.

/K

Behöver ju inte vara en begagnad EP-1, en ny Olympus E-P1 Pen + 17/2,8 pancake + optisk sökare kostar inte mer än 7.985 kr och då ingår blixten FL-14 värde 1.950 kr.

Vad jag förstår så skiljer det inget bildmässigt mellan EP-1 och EP-2?

Rätta mig gärna om jag har fel!

LX-3'an kan du sälja begagnad, utomlands är det ett häftigt sug efter LX3 för att inte säga D-LUX 4.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.