Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

Zoom är övervärderat (tycker jag och tar på mig flamdräkten). ;-)

Men hursomhelst skulle jag tycka det skulle vara begränsande att inte ha zoom om man endast har en enda kompakt med icke-utbytbar optik. Jag skulle kunna tänka mig ricoh-kameran som komplement, och då skulle jag inte sakna zoom eftersom jag har en systemkamera som funkar då jag vill ta bilder på olika brännvidder.

Det som gör en kamera allround för mig är ljusstyrkan, inte "mängden zoom".
 
Det hänger ju på vad man använder sin kamera till. Just för min del har jag ett precist behov av en lätt-att-ta-med-kamera med både ljusstyrka och zoom (+RAW), och det var avsaknaden av dessa tydligen oförenliga komponenter i en och samma kamera som gjorde mig intresserad av ämnet.
 
JAg håller mer Gunnvor, det är absolut inte något märkvärdigt önskemål, eller hur?!

Hej!

Men Canon S90 har väl i princip detta? Zoomen motsvarar ju 28-105, vilket väl får anses som ganska OK. Den har bra ljusstyrka, zoom och raw.

Dock är det ju fortfarande så att S90 inte kommer i närheten min Nikon D300 i bildkvalitet. Inte för att jag ångrar att jag köpte S90, men den är verkligen ett komplement, och inte en ersättare för stora utrustningen. Jag väntar fortfarande på något med DSLR-kvalitet i litet format, vilket jag inte tror att någon av dagens kompakter lever upp till.
 
S90 är en bra bit på väg men det är som att simma 150m och tro att man tagit simborgarmärket.

Förbaskat märklig liknelse, men ni hajar?

(kom just på att den första digitalkamera som jag blev imponerad av var Canon S80)
 
JAg håller mer Gunnvor, det är absolut inte något märkvärdigt önskemål, eller hur?!

Jo, jag tycker tyvärr att det är det, speciellt om man önskar mer än 3x zoom. Ser man på systemkamerasidan så är objektiv med bra ljusstyrka och många gångers zoom nånting som helt enkelt inte finns. Superzoomarna 18-200+ har i bästa fall en ljusstyrka på f/5,6 i teleändan, alltså där man mest av allt behöver bra ljusstyrka för att undvika skakningsoskärpa (bildstabilisatorer i all ära...). Varför skulle det vara annorlunda på en kompakt?

Mycket zoom och bra ljusstyrka rimmar tyvärr inte så bra ihop alltså. Och en kompakt om någon kamera behöver bra ljusstyrka för att de i dagens läge generellt presterar rätt dåligt på högre iso p.g.a. de små sensorerna.

Jag kan ingenting om Olympus PEN-sortiment, men kanske det kan finnas nåt intressant där?
 
För intresseklubben att anteckna kan jag meddela att det blev en Canon S90. Känns riktigt djärvt gränsöverskridande för mig som Nikonfantast.
Så nu gäller det att ta och sätta sig in i funktionerna!
 
Ska göra mitt bästa. Men jag kan ju inte jämföra med annat än min gamla Coolpix, och så systemkameran förstås.
 
Rapport efter en halv dags innehav:
1. S90 är liten. Knapparna är små också. Man bör vara lite fingerfärdig. Inget för stora valhänta nävar alltså.
2. Den är väldigt lättnavigerad. Åtminstone jag som är någorlunda van kameraanvändare har inga problem att hitta det jag söker i menyerna.
3. Alla funktioner man behöver finns nära till hands, du kan välja vilka du vill ha på ratten runt objektivet, ringen runt multifunktionsknappen och extraknappen Genväg. Övriga val hittar du lätt via Funkknappen.
4. Kameran har ingen optisk sökare. Än så länge saknar jag den inte. Får väl se hur det blir i starkt ljus ute.
5. Man kan inte välja fokuspunkt. Vanesak kanske att låsa fokus och komponera om.
6. Har tagit en hel del bilder i dåligt ljus nu i kväll. De ser OK ut i kameran. Ska kolla dem i datorn i morgon!
 
Nu har jag ett problem. Fast jag valt alternativet Lagra endast RAW i kameran, så får jag inte fram några RAW-filer när jag fört över bilderna till datorn, endast jpg. Jag använde programmet CameraWindow, som man enligt manualen ska använda för överföring. Nu ser jag att i manualen för programmet Digital Photo Professional DPP står det att man ska använda nåt som heter EOS Utilities, men nåt sånt verkar inte jag ha att tillgå. Åtminstone är den raden gråtonad för mig.
Visst, jag kan ringa butiken, men dom har inte öppnat än....
 
Nu ser jag att i manualen för programmet Digital Photo Professional DPP står det att man ska använda nåt som heter EOS Utilities, men nåt sånt verkar inte jag ha att tillgå. Åtminstone är den raden gråtonad för mig.
Du kanske inte har installerat EOS Utilities? Tror att den ligger på en annan installationsskiva än DPP.
 
Vänta till "payday" med att köpa!

PMA2010 konferens 19-23 och utställning 21-23 februari.

Här kommer alla tillverkare att presentera sina senaste skapelser. Vad jag själv går och väntar på är uppföljaren till LX3/D-LUX 4. Det ryktas att Panasonic kommer med en LX4 som ska ersätta LX3. Googla på LX4 så finns massvis att filtrera/läsa.

Själv vill jag se vad som kommer innan jag köper en ny kompakt som komplement till min D300.

Det kan vara dumt att köpa veckorna före årets stora fotoutställning!
 
Du kanske inte har installerat EOS Utilities? Tror att den ligger på en annan installationsskiva än DPP.

EOS Utilities finns inte på någon av de cd som följde med köpet.
Det märkliga är, att även om jag ställer in kameran på att enbart spara i RAW, så är alla bilderna jpg om jag går in direkt i kameran via Den här datorn.
 
EOS Utilities finns inte på någon av de cd som följde med köpet.
Det märkliga är, att även om jag ställer in kameran på att enbart spara i RAW, så är alla bilderna jpg om jag går in direkt i kameran via Den här datorn.

Det är inte så att du har ngt "grönt läge" och där kanske det inte går att lagra i RAW. Försök med A (bländare) eller S (tid), i dessa lägen borde du kunna spara i RAW.
 
Hej!

Detta är en av de (få) saker som är lite ologiska i Canon-menyn.

Om du väljer 'Bara spara raw' i menyn så innebär det att OM du har valt att spara i raw (i func/set-meny, se nedan) så får du bara en raw-fil (och inte en raw- och jpg-fil). Om du däremot väljer något annat kvalitetsläge, eller auto-läget har denna menyinställning ingen betydelse alls.

Kvalietsläget väljer du med func/set-knappen och går sedan ner och väljer raw. I auto-läget kan du som sagt tyvärr inte välja raw dock.
 
Ja, jag upptäckte just att jag hade missat just detta som du säger "Kvalitetsläget väljer du med func/set-knappen och går sedan ner och väljer raw." Läget för RAW syns inte när man kommer in här, utan man måste högerbläddra förbi läget W innan RAW blir synligt på displayen.

Nu har jag RAW och allt är frid och fröjd! Tack för alla tips!

Nån som vet hur/var man får tag på EOS Utilities - om det nu är nåt att ha?
 
Ja, jag upptäckte just att jag hade missat just detta som du säger "Kvalitetsläget väljer du med func/set-knappen och går sedan ner och väljer raw." Läget för RAW syns inte när man kommer in här, utan man måste högerbläddra förbi läget W innan RAW blir synligt på displayen.

Nu har jag RAW och allt är frid och fröjd! Tack för alla tips!

Nån som vet hur/var man får tag på EOS Utilities - om det nu är nåt att ha?

Kör du Mac eller PC. Jag vet att det står i manualen att man ska använda Canons program för att föra över bilderna. Jag har dock struntat i det (på Mac) och låter Lightroom importera direkt från minneskortet istället. Jag har inte haft några problem med det. Däremot har jag förstått att det för en del verkar bli problem om man inte använder Canons program, men det är ju bara att testa.

Canons Digital Photo Professional ger ju bra resultat på raw-bilderna, men jag har valt att framkalla alla raw-bilder i Lightroom istället. Dock behöver du åtminstone version 2.6 av Lightroom om vill få perspektivkorrektionen gjord. Jag har också märkt att Lightroom (och antagligen även Camera raw för Photoshop) ger ganska annorlunda resultat beroende på vilken kamera-profil man använder. Jag kör 'Camera Standard' som default då jag tycker att 'Adobe Standard' ger väl ljusa bilder med inte helt bra färger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.