Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

Ixus då?

Var hamnar Ixus 1**? 100, 107, 120, 130 osv, vad det nu är för skillnad) när det gäller kvalitet på bilder osv. Ixus 100 har blivit lovordad av Cyberphoto exempelvis.

Har haft en Panasonic FX01 som get fina bilder men som nu bara startar ibland...
 
G11

Kan bara säga att jag är otroligt nöjd med min Canon G11. Som vuxen karl kan man inte ha för små och tunna kamerahus, G11an är perfekt i storlek, och den går i alla fall ned i mina fickor. Den är också byggd i gediget material, och man kan styra mycket direkt från utsidan – som på den gamla, goda tiden! – utan att behöva ta kameran från ögat för att titta på displayen. Den har alltså genomsiktssökare, plus en display på baksidan som man kan vika ut och/eller vinkla. Perfekt för mig.
"Tar den bra bilder, då?" – Bilden beror, som alla vet, mer på fotografen och tillfället än kameran ... men antalet pixlar räcker för A3-utskrifter, och större skrivare har inte jag. Kameran behandlar dessa pixlar till ett rätt så brusfritt resultat. Bättre än många som har fler MP.
Det jag kan ha emot kameran, är att den är något långsam. Efter avtryck tar det lite för lång stund innan bilden faktiskt tas.
 
Var hamnar Ixus 1**? 100, 107, 120, 130 osv, vad det nu är för skillnad) när det gäller kvalitet på bilder osv. Ixus 100 har blivit lovordad av Cyberphoto exempelvis.

Har haft en Panasonic FX01 som get fina bilder men som nu bara startar ibland...

IXUS100 och 130 (har haft båda två, eller rättare sagt har kvar 130:an men till frugan) och de är suveräna pga sitt format. Men det går inte att jämför med S90 som jag sålde för någon vecka sen. Bildkvalitén på S90 är fantastiskt tycker jag, och hade LX3 som kompakt i ett drygt år förut och ha beställt en LX5 nu, som jag hoppas få snart. Jag gillade känslan i LX3 bättre än S90 men S90 gav bättre bilder. Men nu hoppas jag på LX5.

Jag skulle säga att S90 och G11 idag utan tvekan tar de bästa kompaktbilderna. Ricoh är det enda jag inte testat eller använt dock...

Frågan nu är snarare, vilken är bäst? S95 eller LX5?
 
Vad jag förstår finns det i princip ingen skillnad mellan S90 och S95 när det gäller de åtta kriterier du satt upp. Däremot kan man nu få S90 för 3000 kr medan S95 kostar en bit över 4000 kr.

Håller med. Du får S90 för 2999kr på rajala på webben, eller 16gigs minne väska och batteri hos cyberphoto för 3990kr. Det är bästa dealerna just nu. Sen ryktas det om G12 som kommer nästa vecka. Skulle säga att det är 99% säkert. S95 specar i ett G-skal.
 
Canon PowerShot G12 är på gång

Får nog bli en G11:a eller S95 - Tack

G11? Varför inte vänta tills G12 presenteras innan du bestämmer dig?

http://www.alltomprylar.se/2010/08/20/canon-powershot-g12/

Då kan du bestämma dig för om du vill köpa en ny G12 eller nöjer dig med nuvarande G11, som i och för sig inte har blivit ett dugg sämre bara för att det har kommit en uppdatering.

Den smarte köper utgående modeller, det kostar att ligga på topp ;-)
 
Apropå Canon G11.
Cyberphoto kör kampanj just nu över helgen. 4995;- och då får man med 16GB + ett fodral för kameran.

...jag slog till.
 
>Jag skulle säga att S90 och G11 idag utan tvekan tar de bästa kompaktbilderna. Ricoh är det >enda jag inte testat eller använt dock...

>Frågan nu är snarare, vilken är bäst? S95 eller LX5?

Troligen kommer snart test/ jämförelse mellan S95 och LX5 på dpreview. Speciellt intresserad om prestanda i svag ljus. Skulle bli intressant om de väntar med testet innan G12 kommer...
 
Canon Digital IXUS 100 IS - VÄRDEFULL INFO!

Denna förträffliga lilla kamera är super.
Den överlevde ca 3 timmar i en jacuzzi. Slå det om ni kan... :D


Annars är detta det man får:

**********
Senaste ultrakompaktkameran från Canon. Lika stor som ett kreditkort och endast 18mm tjock. Finns i fyra färger; svart, silver, guld och röd.

- 12 Mpixel
- 720p HD-inspelning med 30 b/s
- 3x zoomoptik motsvarande 33-100mm
- Optisk bildstabilisering
- 2,5" LCD-display och optisk sökare
- HDMI-utgång
- Digic IV-processor
- antiblink-funktion

**********
Klockren! Har alltid den med mig.
 
Denna förträffliga lilla kamera är super.
Den överlevde ca 3 timmar i en jacuzzi. Slå det om ni kan... :D


Annars är detta det man får:

**********
Senaste ultrakompaktkameran från Canon. Lika stor som ett kreditkort och endast 18mm tjock. Finns i fyra färger; svart, silver, guld och röd.

- 12 Mpixel
- 720p HD-inspelning med 30 b/s
- 3x zoomoptik motsvarande 33-100mm
- Optisk bildstabilisering
- 2,5" LCD-display och optisk sökare
- HDMI-utgång
- Digic IV-processor
- antiblink-funktion

**********
Klockren! Har alltid den med mig.


3timmar i vattnet? hur är det med bildkvalite osv?
 
Med bäst menar jag bäst specad

Bäst:

Bildkvalité
Bildsensor
Brännvidd
Digital zoom
ISO
Optisk zoom
Rekommenderad i tester
osv..

Trodde inte att det var så svårt att förstå.

Om man struntar i det där med zoom (för de använder jag inte). Finns det någon kompaktkamera som är bra på bildkvalitet, bildsensor och brännvidd?

Det borde ju finnas, då vi tagit bort några av kriterierna, inte sant?

Det verkar som om de lite dyrare kompaktkamerorna lägger stor vikt vid zoomen. Finns det en rejält bra kompaktkamera som inte lägger vikt vid zoomen?

Übertacksam för svar!
Sara
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.