Annons

Bästa bilden någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
En bild ur boken okänt paris med foto av tore johnson.

bilden visar en gata på en höjd med några pojkar på, i bakgrunden ser man paris breda ut sig.
 
Bästa bilden någonsin vet jag inte men en bild jag älskar är den på byggnadsarbetarna som tar fika på en balk högt upp i det blå. Vet inte vem som tagit den.
 
Mmm.. Byggnadsarbetarna (i Chicago?) som mumsar smörgås hundra meter upp i luften utan skyddsnät.. Den tycker jag om.
 
Ansel Adams

Clearing winter storm

Hoppas länken funkar nu. Denna tillsammans med ett antal av hans andra fotografier tycker jag är topp 10 av vad jag har sett.
Men Janne har rätt också! :) Drömbilden, den man aldrig kommer att uppnå.
MVH /Micke
 
Re: Ansel Adams

AlfaGTV skrev:
Clearing winter storm

Hoppas länken funkar nu. Denna tillsammans med ett antal av hans andra fotografier tycker jag är topp 10 av vad jag har sett.
Men Janne har rätt också! :) Drömbilden, den man aldrig kommer att uppnå.
MVH /Micke
Om man ser priset av 22000$ då MÅSTE det vara...
Vi har ju olika smak i alla fall. Men bilden ÄR bra.
/Fred
 
Bläddrade lite bland Ansel Adams bilder, hm... inte imponerad. Vem skulle vilja betala sådana pengar för bilderna?!!! Vad tror ni denna bild skulle ha fått för kritik här på FS? ;-)
 
0Andreas0 skrev:
Eftersom ingen redan gjort det, så får jag slå ett slag för Hans Runessons bild från en nazistdemonstration i Växjö, där en äldre kvinna slår med handväskan mot en nynazists rakade skalle.

Bilden blev årets Pressbild 1985 och har även fått andra utmärkelser.

http://www.blekingemuseum.se/fothist/bilder/vaxjo1.jpg

Det var den bilden som jag först tänkte på! Helt fantastisk bild tycker jag.
 
arnenym skrev:
Det var den bilden som jag först tänkte på! Helt fantastisk bild tycker jag.

Har inte sett bilden förut men visst är den bra! Kan inte nämna ut den bästa bilden någonsin själv men tror att det skulle vara en dokumentär bild, där ögonblicken är avgörande. De ovannämnda byggarna, napalmflickan, nazitanten platsar väl i denna kategori.

Stilla bilder som Mikael länkade till är visst bra men det finns sååååå många liknande om inte exakt likadana.
 
Jag tror inte man kan svara på "Bästa bilden någonsin?"
Vem kan känna sig vara SÅ kompetent att bedöma det, "den bästa"?
Växjöbilden är verkligen mycket bra bild, pressbild.
Vilken är den bästa bilden publicerad här på FS? Den som har sets flera gånger? Den som har fått flest kommentarer?
Jag har sett bilder (en bild, faktiskt) här som fick massor med bra kritik utom min och några få andras. De flesta hurrade så jag blev spyfärdig bara av det, ursäkta mig. Den bästa bilden kommer man ihåg länge. Den sämsta gör man också...
/Fred
 
Fred H skrev:
Jag tror inte man kan svara på "Bästa bilden någonsin?"
Vem kan känna sig vara SÅ kompetent att bedöma det, "den bästa"?
Växjöbilden är verkligen mycket bra bild, pressbild.
Vilken är den bästa bilden publicerad här på FS? Den som har sets flera gånger? Den som har fått flest kommentarer?
Jag har sett bilder (en bild, faktiskt) här som fick massor med bra kritik utom min och några få andras. De flesta hurrade så jag blev spyfärdig bara av det, ursäkta mig. Den bästa bilden kommer man ihåg länge. Den sämsta gör man också...
/Fred

Självklart kan man ju inte objektivt säga vilken som är den bästa bilden men man får ju se det som en liten kul grej. Lite som att utse 1900-talets bästa skiva eller nåt. :)

Återkommer med bilden..
 
Dokumentärt finns det många bra och viktiga bilder. Nick Uts bild är en jag tänker på. Det svältande barnet i Afrika med en gam i bakgrunden är en annan.

Estetiska bilder finns det oxå många av. Men det är lättare att nämna en viss fotogra snarare än en enskild bild. Herb Ritts bild av Madonna på True Blue albumet är en bild jag gillar.

Ganska många bilder av Helmut Newton.

Mvh
Maverick
 
Fred H skrev:
Jag tror inte man kan svara på "Bästa bilden någonsin?"
Vem kan känna sig vara SÅ kompetent att bedöma det, "den bästa"?
Växjöbilden är verkligen mycket bra bild, pressbild.
Vilken är den bästa bilden publicerad här på FS? Den som har sets flera gånger? Den som har fått flest kommentarer?
Jag har sett bilder (en bild, faktiskt) här som fick massor med bra kritik utom min och några få andras. De flesta hurrade så jag blev spyfärdig bara av det, ursäkta mig. Den bästa bilden kommer man ihåg länge. Den sämsta gör man också...
/Fred
Vilken bild som är bäst är ju högst subjektivt. Om jag tycker att den eller den bilden är bäst så tycker jag att den är bäst, det är ju min åsikt. Alla har rätt till en åsikt och ingen annan kan säga att en annans åsikt är fel så därför kommer alla i denna tråden att ha rätt. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.