Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bilden någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Bläddrade lite bland Ansel Adams bilder, hm... inte imponerad. Vem skulle vilja betala sådana pengar för bilderna?!!! Vad tror ni denna bild skulle ha fått för kritik här på FS? ;-)

Man gör något bra och blir känd som konstnär/fotograf e.d. Sen kan man göra vad skit som helst och det säljer ändå, så är det ju...

Bilden du refererar till var verkligen inget att hänga i julgranen, men det förtar inte hans verk i stort. Naturligtvis står det dig fritt att tycka vad du vill, men jag förbehåller mig rätten till min egna åsikter. Okej? ;)

Såsom så många fler har påpekat i denna tråd så är det naturligtvis omöjligt att utse "Världens bästa bild" men diskussionen är intressant och jag kommer säkert att lära mig om flera fotografer än jag kände till tidigare.
Och inspiration kan i alla fall inte jag få för mycket av. :)
/Micke
 
Söderlund skrev:
Vilken bild som är bäst är ju högst subjektivt. Om jag tycker att den eller den bilden är bäst så tycker jag att den är bäst, det är ju min åsikt. Alla har rätt till en åsikt och ingen annan kan säga att en annans åsikt är fel så därför kommer alla i denna tråden att ha rätt. :)
Kortfattat och 100% rätt. Alla har rätt, det är också min inställning.
/Fred
 
Håller med om att det är en högst personlig uppfattning vilken den bästa bilden är och det är inte lätt bestämma sig för en enda bild.

Men många verkar tänka att den bästa bilden är åtminstone väldigt välkänd? Som ett utav de viktigaste kraven?

För rent bildmässigt / fototekniskt är ju flera utav de bästa nämnda bilderna eg inte mycket hurra för.

Däremot förmågan att beröra betraktaren..

Så fotografins betydelse i situationer som berör hela nationer eller hela världen är en bra grund till komma med i "bästa bild"-diskussioner.

Vietnam - napalmflickan
Nazismen - kärringen som slår med handväskan
Irak - den nakna förnedrande högen med fångar och kvinnlig vakt
Thailand - här drunknade vi i ett överflöd av bilder, men den jag råkade se och minns bäst är ett halvt föruttnat barnlik delvis begravt i sanden. Osmakligt och "förbjudet" att visa, men så såg det ut.

Varje sådan bild berör och väcker känslor / åsikter.

Men så är vi återigen där, vilken är bäst utav alla? Det går inte säga. Vi skulla alla ändra oss lite då och då, för att inte säga hela tiden.

Själv skulle jag nog säga någon trevligare och roligare bild i positiv anda. Marilyn Monroe med luftdrag under kjolen, också en bild som alla känner till.

Eller nä förresten.. de där knastrande bilderna på när första människan sätter sin fot på månen. Wow!
 
incus skrev:
Håller med om att det är en högst personlig uppfattning vilken den bästa bilden är och det är inte lätt bestämma sig för en enda bild.

Men många verkar tänka att den bästa bilden är åtminstone väldigt välkänd? Som ett utav de viktigaste kraven?

För rent bildmässigt / fototekniskt är ju flera utav de bästa nämnda bilderna eg inte mycket hurra för.

Däremot förmågan att beröra betraktaren..

Så fotografins betydelse i situationer som berör hela nationer eller hela världen är en bra grund till komma med i "bästa bild"-diskussioner.

Vietnam - napalmflickan
Nazismen - kärringen som slår med handväskan
Irak - den nakna förnedrande högen med fångar och kvinnlig vakt
Thailand - här drunknade vi i ett överflöd av bilder, men den jag råkade se och minns bäst är ett halvt föruttnat barnlik delvis begravt i sanden. Osmakligt och "förbjudet" att visa, men så såg det ut.

Varje sådan bild berör och väcker känslor / åsikter.

Men så är vi återigen där, vilken är bäst utav alla? Det går inte säga. Vi skulla alla ändra oss lite då och då, för att inte säga hela tiden.

Själv skulle jag nog säga någon trevligare och roligare bild i positiv anda. Marilyn Monroe med luftdrag under kjolen, också en bild som alla känner till.

Eller nä förresten.. de där knastrande bilderna på när första människan sätter sin fot på månen. Wow!


Riktigt bra uttryckt!

En bild som skapar glädje har bättre möjlighet att förbättra världen än en bild som skapar förtvivlan.

/Erik
 
Bilden på en Irakisk fånge med svart huva över huvudet, sittandes på marken med en amerikansk soldat vakandes över sig. Fången har sitt barn i famnen.

Kommer inte ihåg var jag såg bilden, men den har förekommit på ett flertal ställen.

Stark bild.

/Håkan
 
eon skrev:
En bild som skapar glädje har bättre möjlighet att förbättra världen än en bild som skapar förtvivlan.

/Erik

Nja,,, jag håller nog inte med riktigt. Napalmflickan påverkade den amerikanska opinionen ordentligt under vietnamkriget. Likadant med filmklippet, med polischefen som skjuter en fånge i huvudet, som man tog en stillbild ur och satt in i alla tidningar. Inte ett rent foto, men dock en bild!
Jag såg en bild på fotomässan som berörde mig djupt. Det var en gigantisk bild på en gul vägg med skotthål i och längst ner i kanten står ett litet barn. Vet inte vad fotografen heter , men det kanske någon av er vet?
 
timofej skrev:
Bläddrade lite bland Ansel Adams bilder, hm... inte imponerad. Vem skulle vilja betala sådana pengar för bilderna?!!! Vad tror ni denna bild skulle ha fått för kritik här på FS? ;-)

Det där är en jäkligt intressant poäng tycker jag.. För MÅNGA av "bra" bilder hade fått riktigt mycket skit här på fotosidan. Det känns lite som att om man lägger upp en bild här, så är syftet att få negativ kritik.. Vilket iofs är förståeligt, det är ju det det är till för. Men jag är helt med på poängen där, det är ofta människan bakom bilden som bestämmer om den är bra eller dålig, inte bilden i sig. Tyvärr..

För att komma med ett konkret exempel.. Tittade i Terry Richardsons fotobok "Terryworld" för nån vecka sedan.. Nu kanske jag är obildad och idiot, men jag visste inte vem han var.. Och jag tycker verkligen att 95% av bilderna i den boken var riktig skit.. Hade dom lags upp här så är jag ganska övertygad om att smutskastningen hade varit ganska intensiv. Men det är klart, det är ju min personliga åsikt..
 
Många krigsbilder som brukar komma upp i sådana här situationer. Bilden på t.ex. napalmflickan berör ju riktigt djupt, den får mig att må illa...gör det bilden bra? Förmodligen, fast jag gillar att titta på bilder som får mig att bli glad eller må bra......inte må illa.

Den med de två små barnen i skogsöppningen t.ex. den tycker jag är helt lysande. Berör starkt men på ett positivt sätt.

Önskar jag kunde bidra med ngn bild men ingen speciell har fastnat sådär extra så jag kommer ihåg den, det finns så mycket som är ruggit bra.

Sådana här trådar är dock alltid mycket intresanta, ser fram emot fler länkar :)
 
Världens bästa bild är från månen när austronauten står bredvid den amerikanska flaggan. Den bilden är så enkel men ändå helt omöjlig.
 
Kommer och tänka på en bild som en dokumentärfotograf tog i Colombia (tror jag att det var) när militären/drogpoliser spränger en landningsbana i djungel som används vid drogsmuggling. En svartvit bild var det. Fanns en artikel i tidningen FOTO för något år sen. Hittar inte numret. Är det någon som vet vilken fotograf det rör sig om?
 
Tanten med handväskan

vi hade upp bilden med tanten som slåss med handväskan till diskussion på en lektion i samhällskunskap...

hon skulle tydligen ha varit jude och överlevande från något av alla läger sades det...
han skinskallen skulle tydligen ha anmält henne för misshandel också...

sanningshalten kan kanske vara låg men helt otroligt är det inte iaf...
 
Re: Re: Ansel Adams

Fred H skrev:
Om man ser priset av 22000$ då MÅSTE det vara...
Vi har ju olika smak i alla fall. Men bilden ÄR bra.
/Fred

Nja, priset är väl knappast ett mått hur bra bilden är. Det går att köpa "bättre" eller "vackrare" bilder för några dollar.

Men frågan är om samlarvärde. Ansel Adams signerad kontaktkopia, som ÄR mycket fin och vacker. Det tro fan att det ska kosta.
 
En annan bra bild med nazist-koppling är en från andra världskriget, warzava tror jag där en tysk soldat går med geväret pekande på en judisk pojke som går med händerna på huvudet.

johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.