Annons

Bästa bilden någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Xi_ skrev:
Min favorit måste nog bli denna bild.
http://www.nationalgeographic.com/ngm/100best/storyA_story.html

Alla har säkert sett den men det gör den inte sämmre. Jag tycker den är fenomenal.


Håller med dig... Fullständigt... En tidlös klassisker... Visste ni förresten att denna bild följdes upp för några år sedan... Samma fotograf (Steve McCurry). Tog en uppdaterad version av samma flicka... (Nu en medelålders kvinna). Har letat efter bilden men inte hittat den... Hur som helst... Den är långt ifrån lika bra...

För övrigt så tror jag inte att världens bästa bild är tagen ännu...
 
timofej skrev:
Bläddrade lite bland Ansel Adams bilder, hm... inte imponerad. Vem skulle vilja betala sådana pengar för bilderna?!!! Vad tror ni denna bild skulle ha fått för kritik här på FS? ;-)

Du har rätt, mörkrumsbilder på gelatinsilverpapper gör sig bäst i verkligheten, inte på en bildskärm. Jag tillhör den skara som sett hans bilder i original, dock inte denna bild, men jag försäkrar att det är en vitt skild upplevelse att se hans bilder på riktigt i jämförelse med bildskärm och i låg upplösning. Även om trycket i böckerna som återger hans bilder är väldigt bra så återger inte heller dessa den känsla man får när man ser bilderna i original.
 
timofej skrev:
Bläddrade lite bland Ansel Adams bilder, hm... inte imponerad. Vem skulle vilja betala sådana pengar för bilderna?!!! Vad tror ni denna bild skulle ha fått för kritik här på FS? ;-)

Oj, den hade nog passerat utan alltför många kommentarer. OM någon kommenterat hade det nog blivit en klapp på huvudet o "bättre lycka nästa gång". Fast nu när jag vet att det är Ansel o att priset är 8500 dollar så... tycker jag den är skitdålig ändå. Nån som ser styrkan i den!? Vad missar jag?
 
Erik Schalin skrev:
Kopians kvalité

Det kan jag köpa, för så här ser den platt intet ut.

Å andra sidan, varför göra en lyxig kopia på den bilden ö h t? Ser mest ut som ett misslyckat höftskott. Skulle vara skoj att lägga upp den bilden för kritik...
 
National Geographic är verkligen en källa för bra bilder.
En del bra bilder här på tråden är rena pressfotobilder. De är bra, jätte bra, för grenen pressfoto.
/Fred
 
Bilden på W. Eugene Smiths barn som går mot ljuset heter "Walk to paradise garden"

Soldaten och barnet:
"US Marine holding a wounded and dying baby found in the mountains."

Det är två väldigt intressanta bilder för dom är två helt olika världar. Smiths andravärldskrigs bilder är mer eller propaganda för den amerikanska kriginsatsen. Fast det bryter igenom en skepsis mot krigets lidande.

"Walk To Paradise Garden" var den första bilden han tog efter att ha blivit allvarligt skadad av splitter på Okinawa. Det handlar på ett väldigt fint sätt om vägen tillbaka (eller in i) livet.

Ansel Adams är det lätt att hysa en viss skepsis emot. Själv så tycker jag hans tekniska mästerskap är inponerade men hans bilder är mest en polerad yta. Det finns inte så mycket för betraktaren.
 
Re: Tanten med handväskan

taegu skrev:
vi hade upp bilden med tanten som slåss med handväskan till diskussion på en lektion i samhällskunskap...

hon skulle tydligen ha varit jude och överlevande från något av alla läger sades det...
han skinskallen skulle tydligen ha anmält henne för misshandel också...

sanningshalten kan kanske vara låg men helt otroligt är det inte iaf...

Att hon var en judinna som överlevde nazismen stämmer nog bra, och det finns visst mer tragisk historia än så kring bilden.

I vilket fall så är det en oerhört stark bild som jag tycker tillhör det absoluta toppskiktet.
 
Förresten en efterlysning!

Jag såg i en tråd för länge sedan exempelbilder från en fotograf som hade en väldigt speciell stil på dokumentär och porträtt, påminde nästan om målningar. Jag tror trådskaparen undrade över hur man i PS skulle få fram liknande effekter. Om jag inte minns fel så hade fotografen ett ryskt namn. Någon som har en aning om vem jag pratar om? Jag skulle vilja kika på hans bilder igen.
 
abbeman skrev:
Förresten en efterlysning!

Jag såg i en tråd för länge sedan exempelbilder från en fotograf som hade en väldigt speciell stil på dokumentär och porträtt, påminde nästan om målningar. Jag tror trådskaparen undrade över hur man i PS skulle få fram liknande effekter. Om jag inte minns fel så hade fotografen ett ryskt namn. Någon som har en aning om vem jag pratar om? Jag skulle vilja kika på hans bilder igen.

Var det http://www.andrzejdragan.com/ du tänkte på?
 
Är en bra bild bra första gången man ser den, eller blir den bra av de tankar den väcker?

Om jag kapar tråden ber jag om ursäkt, men jag är spontan och fick den tanken....

Jag tror en bra bild blir bra först i eftertanken.
 
Vi bara snackar och snackar om andras bästa bilder. Kritisera är vi bra på (jag menar VI). Kan vi inte skapa våra egna "bästa bilder"? Vi är ju fotografer/profs/amatörfotografer.
Ny infallsvinkel? Jag provocerar... :)
/Fred
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.