Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bära kameran???

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå till ursprungsfrågan hur man lämpligen ska bära kameran så frågar jag mej om det är hälsosamt för t ex en Canon 40D att bli buren i kameraremmen om kameran försetts med t ex ett 70-200/2.8 L IS. 1Ds vet jag klarar detta men hur är det med 40D och 450D etc.?
Minns att jag körde en Olympus OM2 med ett 400mm/4 och den kameran blev skev när jag åkt skidor med denna hängande i en rem runt halsen…
/Harald

Marcus Nordén skrev:
Tidigare hängde nog kameran bäst på höger höft med remmen på vänster axel. Diagonalt alltså.

Så gör jag nu och det funkar mycket bra, tycker jag. På det viset får man tyngden jämnt fördelad över bröstkorgen och det blir ingen belastning på hals och axlar. Är det trångt där man går är det bara att dra kameran bakåt ryggen, så ligger den tryggt där.

Man skaffar en assistent...

Bär den över axeln, men skydda den så den inte stöter i saker och ting...

Mycket beklagligt att vuxna människor allt som oftast måste ge sig på lite yngre personer som i Robins fall, jag ser allt som oftast att han blir angripen av personer här på fotosidan som tycker sig vara både proffs och dessutom komiker.

Jag ser dessbättre att det idenna tråd stigit fram både en och annan person som tagit Robin i försvart :)

Stå på dig Robin.

Själv bär jag förövrigt min kameran på magen en Canon 40D med 70-200 2.8 IS USM, men funderar på hur jag skall bära min andra när väl Canon 50D kommer ut på marknaden ;-)

//Peter

Robin Gyllander skrev:
Hur ska man egentligen bära kameran på axeln eller runt halsen?
Frågan är verkligen inte dumt ställd. HUr man skall bära kameran är både beroende av hur man själv är skapad och delvis beroende på utrustning.
För den som har raka axlar är det inget problem att bära en kamera från axeln. För den som ser ut som en fantaflaska är det däremot inte så praktiskt.
En liten lätt kamera har man lätt hångande runt halsen men en 1DMKIIN med 70-200/2,8 är inte särskilt bekvämt efter en stund.
En proffskamera med 500/4 hänger man absolut inte kring halsen.
Har man 2 kameror blir det än mer intressant. Dessutom om man är ute och reser skall man kanske släpa på en kameraväska med 10 kilo objektiv också.
Hur gör man då för att inte bli handikappad efter ett tag?
Min personliga lösning är att ha min 1DMKIIN och det större objektivet hängande i en Black rapid rem på höger sida. MIn 5D med vidvinkel zoom hängande från vänster axel och en kameraryggsäck för all annan utrustning. Man ser givetvis ut som en djävla fotonisse vilket kan vara en nackdel.
Så ibland lämnar jag tekniken hemma och stoppar ner en Canon G9 i fickan. Nej bilderna blir inte tekniskt lika bra men ger ibland bilder jag inte hade fått med en stor uppseende dSLR.

Kast rull

tobias- skrev:
Jag vill ha goda ägg.

Ska man använda stor eller liten kastrull? (kastrull är ett roligt ord)
Du menar till förlorade ägg?
För kast(rull) rekommenderas en liten.
Och för (kast)rull passar nog en stor.

photographer skrev:
Mycket beklagligt att vuxna människor allt som oftast måste ge sig på lite yngre personer som i Robins fall, jag ser allt som oftast att han blir angripen av personer här på fotosidan som tycker sig vara både proffs och dessutom komiker.

Jag ser dessbättre att det idenna tråd stigit fram både en och annan person som tagit Robin i försvart :)

Stå på dig Robin. ..
Bra att du nämnde det Peter. Jag har också noterat att Robin får oförskyllt mycket svar av det slag som förekommer i denna tråd.

Jag tycker inte heller att frågan är dum, vilket Mats påvisar på ett bra sätt.

Alltid i handen/händerna.
Beror väl lite på vad man fotar men rent generellt så anser jag att man knappast är redo med kameran hängande...

MVH niclas,

Jeppe skrev:
Mycket sällan runt halsen, antingen på axlen (nej har aldrig tappat en kamera av den anledningen) eller i handen.

Följdfråga, hur byter ni objektiv? ;)

Brukar köra ta av det som sitter på o sätter dit ett annat, sj?

Hej Robin,
jag fick också lust att göra mig lustig över frågan, men jag insåg faktiskt att det är en berättigad fråga - varför utgå från att alla vet allt, alla är nybörjare någon gång...

För mig beror det på vad jag ute på...förväntar jag mig att det kommer ett fotoläge inom kort så brukar jag faktiskt bara ha den i handen, och då brukar jag vira upp remmen runt handen för att inte haka i någonting med remmen...
Promenerar jag i jämn fin terräng så hänger den över axeln...om det är strulig terräng så hänger den snett över axeln OCH runt halsen...
Den hänger aldrig runt halsen bara, jag tycker det är irriterande när den "guppar" ...

Mina väskor är egentligen bara för transport, har den aldrig i väskan när jag är ute och fotar - i väskan ligger däremot det mesta annat jag tror mig behöva..

Molly hade den klart skönaste kommentaren dock...men det finns inte så långa remmar att jag kan ha den runt midjan...

Robin, häng inte upp dig på att andra försöker hävda sig på din bekostnad - fortsätter du fråga saker så är du snart mycket duktigare än de någonsin kan bli...för man måste fråga ibland för att lära sig...

/Magnus

Senast ändrad:
ANNONS