Annons

Bära kameran???

Produkter
(logga in för att koppla)
Runt halsen i en riktigt kort rem, så att kameran hänger uppe på bröstet snarare än på magen. Då undviker jag att kameran slår i något när jag lutar mig framåt etc.

Eller så i handen, med remmen lindad runt handleden.

Mycket sällan runt halsen, antingen på axlen (nej har aldrig tappat en kamera av den anledningen) eller i handen.

Följdfråga, hur byter ni objektiv? ;)

Anders Östberg skrev:
Öhh, tar av det som sitter på kameran och sätter dit ett annat istället? :)

Så går det naturligtvis till, men jag tror Jesper vill fram lite detaljer.

Själv har jag inte så feta gluggar så jag klarar av att hålla kameran och ett objektiv klämt mellan fingrarna på vänster hand. Så långt är allt enkelt.

Men så ska jag ju plötsligt ha ett objektiv i högerhanden och låta det byta plats med det i vänsterhanden för att kunna sätta på det nya. Bakre objektivlocket ska också flyttas. Det går och hittills har jag inte tappat något objektiv.

Men finns det något att ställa ifrån sej objektiven på eller att väskan är tillgänglig så är det att föredra. Men bakre locket ska på genast!

Det damm som lägrar sej på bakre delen av objektivet hamnar gärna längre bak i kameran, det var sanning redan på den tiden man använde film. Främre lock använder jag inte på de objektiv som är i "dragläge" Motljusskyddet räcker.

Om jag trivs bäst med kameran runt halsen har jag ingen anledning att fråga andra vad som är bäst! Det som är bäst är det man själv trivs bäst med. Om jag mot förmodan skulle trivas bäst med att ha kameran i en ICA kass, vad hade det svaret gett frågeställaren?

Fläsk-Tarzan skrev:
Om jag trivs bäst med kameran runt halsen har jag ingen anledning att fråga andra vad som är bäst! Det som är bäst är det man själv trivs bäst med. Om jag mot förmodan skulle trivas bäst med att ha kameran i en ICA kass, vad hade det svaret gett frågeställaren?
Ett nytt alternativ för att bära omkring kameran? :)

js1 skrev:
Kanske lite mer utvecklad?

Nu är det ungefär som att fråga om du ska ha skjorta eller t-shirt på dig utan att berätta om du ska på fest eller måla om i köket.
När man är ute och går med kameran när man fotar typ ute i skogen.

Men tycker du inte själv det är en korkad fråga som inte har ngt givet svar?

Om du snabbt vill få fram kameran ska du ha den i handen.

Om det är svår terräng vill du kanske ha händerna fria ifall du snubblar, då hänger du kameran på tvärs över ena axeln, då kan den hänga antingen fram på magen så du ändå får fram den hyfsat snabbt men då riskerar du att den slår i marken om du trillar så det kanske är bättre att den trots allt hänger på ryggen osv osv.

Allt är väl enkelt för den som har svaren... det har ju kommit fram flera alternativa sätt att bära kameran i den här tråden så kanske det inte var så tokig fråga, bara för oprecis formulering.

Så HÄR bär Jag...

Min(a)"system" bär Jag i b-r-e-d välpolstrad rem runt halsen, kompletterad med Hama's kamerasäkerhetsrem som eliminerar risken att nå'n kamera/nå't objektiv slår i nå't, HELT idealisk kombination i samband med cykling&snabba promenader och detta speciellt ifall det är "lite' glugg" på...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK

PS. "Känga" till Er som IRONISERAR över frågan, har Ni glömt när Ni va' "nya"? DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar