Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
Intressant svar Lars, patetiskt men ändock intressant. Alla som uppfyller kraven för medlemsskapet ska naturligtvis få vara medlemmar. Jag tycker det är synd att de som verkligen behöver servicen snabbt blir lidande när de som inte är i behov av samma snabba service tränger sig emellan. Precis som när vissa krogar delar ut för många VIP-kort. Förstår du vad jag menar med hjälp av den liknelsen?

Jag förstår vad du menar. Men med din tolkning skulle antagligen ännu fler kunna bli medlemmar.
Om alla som fått betalt för något foto räknas som ett pro (din tolkning) så blev det ganska många.
En professionell fotograf är normalt en som har det som sin huvudsakliga inkomst och sysselsättning. En som jobbar inom ett annat yrke och sen har foto som extra-knäck eller lite vid sidan om, han är inte ett proffs.
 
Omar skrev:
Hej

Ingen aning hur man defenierar ett proffs, kan tänka mig en som till 100% lever på bildförsäljning.

Av din beskrivning ser jag dig som semi profs eller amatör, många har foto som företag.

Nu trodde jag att du levde till 100% på foto eftersom du tog upp det.

Mvh

Omar

Jag är helt enig med dig och din tolkning Omar.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag förstår vad du menar. Men med din tolkning skulle antagligen ännu fler kunna bli medlemmar.
Om alla som fått betalt för något foto räknas som ett pro (din tolkning) så blev det ganska många.
En professionell fotograf är normalt en som har det som sin huvudsakliga inkomst och sysselsättning. En som jobbar inom ett annat yrke och sen har foto som extra-knäck eller lite vid sidan om, han är inte ett proffs.

Nu handlade det inte om tolkning av ordet "professionell" utan definitionen av det. Slå upp ordet i närmaste SAOL, så får du se själv vad det står.

Vad som är normalt är väl upp till var och en eller har du löst en av världens största filosofiska gåtor med att här och nu berätta för oss alla vad som är normalt? Det finns inte mer över 20 olika ord och meningar som definierar ordet "normal" i SAOL.

Om jag har en anställning som teknisk projekterare inom VVS-branschen, på vilket sätt inkräktar det på min yrkesutövning som fotograf? Är jag inte rättrogen eller vad exakt menar du? Påstår du att man inte kan vara en professionell fotograf om man inte lever på det? Ska vi räkna procent nu eller är det bara 100% det handlar om?

För mig så är man professionell inom ett område om man får betalt för att utöva det, det är tillika definitionen av ordet, punkt slut.
 
PhotoJoe skrev:
Nu handlade det inte om tolkning av ordet "professionell" utan definitionen av det. Slå upp ordet i närmaste SAOL, så får du se själv vad det står.

Vad som är normalt är väl upp till var och en eller har du löst en av världens största filosofiska gåtor med att här och nu berätta för oss alla vad som är normalt? Det finns inte mer över 20 olika ord och meningar som definierar ordet "normal" i SAOL.

Om jag har en anställning som teknisk projekterare inom VVS-branschen, på vilket sätt inkräktar det på min yrkesutövning som fotograf? Är jag inte rättrogen eller vad exakt menar du? Påstår du att man inte kan vara en professionell fotograf om man inte lever på det? Ska vi räkna procent nu eller är det bara 100% det handlar om?

För mig så är man professionell inom ett område om man får betalt för att utöva det, det är tillika definitionen av ordet, punkt slut.

Om alla som fått betalning inom foto är professionella så skulle det innebära ännu fler CPS medlemmar. Bara här på Fotosidan finns ju tusentals medlemmar som sålt några bilder.
Det skulle ju bli som att dela ut för många VIP-kort som du sa tidigare.
Själv så skulle jag vara professionell inom flera sporter och yrken då:)

Förstår heller inte varför du gnäller ? Canon har ju satt upp reglerna. Och följer man dem så fattar jag inte varför du klagar.....
 
Jag har egentligen ingen aning om kriterierna för ett medlemsskap i CPS. Själv tycker jag att man borde ha en registrerad fotofirma, samt bevis på viss professionell utrustning. Tycker personligen att kraven skall vara rätt höga eftersom det är av vikt att de yrkesverksamma får service fort. sen är det synd att kapaciteten är så pass dålig som den tyvärr är på fotoverkstäderna i landet. Ofta är det som att spela på Lotto när man skall få tillbaka sina inlämnade prylar. För egen del har det handlat om allt från ca 2 veckor upp till 10 veckor. man drar sig tyvärr för att lämna in saker när man som jag endast äger ett hus. Kommer när pengarna finns skaffa mig en 40D i tillägg.
 
paul innergård skrev:
Jag har egentligen ingen aning om kriterierna för ett medlemsskap i CPS. Själv tycker jag att man borde ha en registrerad fotofirma, samt bevis på viss professionell utrustning. Tycker personligen att kraven skall vara rätt höga eftersom det är av vikt att de yrkesverksamma får service fort. sen är det synd att kapaciteten är så pass dålig som den tyvärr är på fotoverkstäderna i landet. Ofta är det som att spela på Lotto när man skall få tillbaka sina inlämnade prylar. För egen del har det handlat om allt från ca 2 veckor upp till 10 veckor. man drar sig tyvärr för att lämna in saker när man som jag endast äger ett hus. Kommer när pengarna finns skaffa mig en 40D i tillägg.

Så du tycker bra de med en egen firma ska få vara medlemmar. Alla anställda fotografer skulle inte få vara med :)
 
Lars Johnsson skrev:
Så du tycker bra de med en egen firma ska få vara medlemmar. Alla anställda fotografer skulle inte få vara med :)
Tänkte inte så långt. Men självklart är det så. Huvudsaken är väl att de som har det som någon form av levebröd och behöver ha utrustningen i trim måste få tillgång till snabb service. Jag är nog egentligen för dåligt insatt, för att måla upp särskilda kriterier för vilka som borde kontra inte borde få vara CPS-medlemmar.
 
När min slutare rasade på min 1ds mark 2 så är jag tacksam att jag är kvalificerad för cps för kameran vart lagad på 2 dar o jag fick med mig den på jobbet utomlands.
Vad jag vet är att när jag sökte medlemskap så kontaktar du Per på canon o registrerar din kameragrejer via nätet.
För att vara kvalificerad så ska du ha minst 2 proffshus samt har för mig att det var minst 3 l-optik.
Är du yrkesfotograf eller tät amatör så är det knappast speciellt svårt att uppfylla kraven.
 

Bilagor

  • ve.jpg
    ve.jpg
    95.7 KB · Visningar: 597
PhotoJoe skrev:
Hoppla, här var det friskt med personangrepp och elitism. För det första "lilla fröken", du har ingen aning om vad jag har för "jobb på helgen" eller hur mycket/lite jag plåtar.

Nej nej, nu gör du ju som en tjej och blandar in känslor i diskussionen. det får man inte, man kan aldrig vinna då" - Anders & Måns
 
PhotoJoe skrev:
Hoppla, här var det friskt med personangrepp och elitism. För det första "lilla fröken", du har ingen aning om vad jag har för "jobb på helgen" eller hur mycket/lite jag plåtar. Jag har ett behov av snabb service, räcker inte det för dig?


Det finns många som har behov av snabb service inte bara du, Det var du som började med elitism med att klanka ned på "killen med en MK3 som tar semesterfoton" han kanske har lagt ned rejält med pengar på sin Canon utrustning, jobbar dygnet runt och värderar den lilla tid han har med sin familj betydligt mer än någon tusenlapp i extra inkomst på ett fotojobb under helgen. Själv värderar jag min minimiala fritid oerhört mycket, förmodligen långt mycket mer än du tjänar på dina extraknäck.

Både 20D och 30D är kvalificerande för att bli CPS-medlem. 85/1,8 USM likaså.

Jag skulle inte kalla något av ovanstående för profesionell utrustning, men det är Canon som lägger ribban så....

Det verkar som om det handlar om pengarna för din del och vad din utrustning är värd. Tyvärr, men du är helt fel ute isåfall.

Inte alls, antingen så är CPS strikt för profesionella fotografer som har det som levebröd. eller så är det för personer med profesionell utrustning som har lagt en bra summa pengar hos Canon och därför förväntar sig och bör få första klassens service. Och det ska kvitta om man måste ta betalt för helgjobb för att få extra inkomst eller tar bilder för nöjesskull.
 
Joseph,

85/1,8 är inte kvalificerande för medlemskap i CPS, som du skrev tidigare. Och har inte varit det när du blev medlem heller.
I objektiv gäller 3 L objektiv och det har varit så i många år. 85/1,8 är inget L objektiv.
 
Lars Johnsson skrev:
Joseph,

85/1,8 är inte kvalificerande för medlemskap i CPS, som du skrev tidigare. Och har inte varit det när du blev medlem heller.
I objektiv gäller 3 L objektiv och det har varit så i många år. 85/1,8 är inget L objektiv.

Det stämmer inte riktigt, läs gärna vad Canon själva säger http://www.cps.canon-europe.com/membership/apply.do

(exempelvis är faktiskt t.ex. EF85mm f/1.8 USM kvalificerande)
 
Akerstrom skrev:
Det stämmer inte riktigt, läs gärna vad Canon själva säger http://www.cps.canon-europe.com/membership/apply.do

(exempelvis är faktiskt t.ex. EF85mm f/1.8 USM kvalificerande)
Stämmer precis som du säger. man kan tolka in en 85 1,8 samt ett fåtal andra icke L-gluggar. I övrigt kan jag inte hålla med om det vissa andra skrivit att man som glad amatör utan några kommersiella uppdrag skulle få vara med i CPS. Åtminstone inte på bekostnad på proffessionen oavsett hur dyr utrustning man skaffat sig. Jag har själv en rätt präktig kameraväska men anser mig inte ha rätt till förtur hur gärna jag än vill. Självklart måste ex brölloppsfotografen få möjlighet att serva sina prylar inför helgen om ha/hon har ett uppdrag. Sen tycker jag som sagt att det är lite tråkigt att verkstäderna har så lite kapacitet idag. De är helt enkelt för få.
 
När du anmäler dig och blir medlem så får du sen skriva in alla dina kameror, objektiv och andra Canon grejor. Med serie-nummer till varje grej. Kanske det har med det att göra.
När jag anmälde mig så kom du inte vidare i anmälan som är i flera steg om du inte hade de 2 kamerorna och 3 L objektiven.
 
paul innergård skrev:
Stämmer precis som du säger. man kan tolka in en 85 1,8 samt ett fåtal andra icke L-gluggar. I övrigt kan jag inte hålla med om det vissa andra skrivit att man som glad amatör utan några kommersiella uppdrag skulle få vara med i CPS. Åtminstone inte på bekostnad på proffessionen oavsett hur dyr utrustning man skaffat sig. Jag har själv en rätt präktig kameraväska men anser mig inte ha rätt till förtur hur gärna jag än vill. Självklart måste ex brölloppsfotografen få möjlighet att serva sina prylar inför helgen om ha/hon har ett uppdrag. Sen tycker jag som sagt att det är lite tråkigt att verkstäderna har så lite kapacitet idag. De är helt enkelt för få.

Det är riktigt och står också i anmälan. Förutom utrustningen så ska du vara professionell. Och det skriver Canon ut tydligt också.
 
paul innergård skrev:
Krävs det någon form av verifikation på att man är yrkesverksam?

Du behöver inte skicka in några papper, dokument eller liknande. Allt du gör vid anmälan görs över internet.
Sen står det att Canon har rätt att godkänna eller själv bestämma vem de vill ha eller inte ha som medlem.
Efter några veckor får du papper hem om du blivit godkännd av dem
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.