Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bra för er, då borde det vara kort kö för reparationen. :)
 
Anders Östberg skrev:
Det är väl bra för er, då borde det vara kort kö för reparationen. :)

Haha, om det vore så väl! Just nu har InfoCare kö även för CPS-medlemmar. De ligger runt en vecka nu, ska vara max 72 timmar. När Stockholms Centralservice (fd. Canon IT Service) i Hägersten hade hand om servicen kunde man få grejerna fixade över dagen. Det är samma tekniker på InfoCare som fanns på SCS, tack och lov, för de är grymt duktiga.

//J
 
PhotoJoe skrev:
Kravet är att du är en professionell användare av Canons kamerasystem, dvs att du tjänar pengar på din fotografering. Sen måste du äga minst två professionella dSLR/SLR-hus och minst tre L-gluggar. Sen är det fritt fram!

Enligt denna: http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=8109

...så är vi bara två CPS-medlemmar på Fotosidan.se, låter lite lite om du frågar mig. ;P

//J
Nu är vi tre!
 
PhotoJoe skrev:
Haha, om det vore så väl! Just nu har InfoCare kö även för CPS-medlemmar. De ligger runt en vecka nu, ska vara max 72 timmar. När Stockholms Centralservice (fd. Canon IT Service) i Hägersten hade hand om servicen kunde man få grejerna fixade över dagen. Det är samma tekniker på InfoCare som fanns på SCS, tack och lov, för de är grymt duktiga.

//J

Tyvärr har jag inte alls samma erfarenhet, om jag får välja så kommer min reparation att utföras hos RCC i Mölndal trots att jag bor i Stockholm.
 
Anders Östberg skrev:
Tyvärr har jag inte alls samma erfarenhet, om jag får välja så kommer min reparation att utföras hos RCC i Mölndal trots att jag bor i Stockholm.

Håller me!
Infocare hade inne min mark II N för bandning, deras åtgärd va "justering av CMOS-sensorn" de blev lika mkt bandning efter de. Förstår inte hur dom kan skicka tillbaka en trasig kamera...
(samma gäller Intervision i malmö, som sen fick ta itu me den) Dom bytte ett kretskort, men felet kvarstod.

Till sist la Canon RCC - Mölndal ner 10 timmars arbete på den, men fick inte bukt med felet. Så jag skulle få ett nytt hus, fast brist på marknaden på mk2N så fick jag en mk3 istället :)

Så tack infocare o intervision att ni höll på med min kamera i 11 veckor utan att fixa problemet!

Fick den för ca 6 veckor sen.. serienr: 536***
 
Laesk skrev:
Håller me!
Infocare hade inne min mark II N för bandning, deras åtgärd va "justering av CMOS-sensorn" de blev lika mkt bandning efter de. Förstår inte hur dom kan skicka tillbaka en trasig kamera...
(samma gäller Intervision i malmö, som sen fick ta itu me den) Dom bytte ett kretskort, men felet kvarstod.

Till sist la Canon RCC - Mölndal ner 10 timmars arbete på den, men fick inte bukt med felet. Så jag skulle få ett nytt hus, fast brist på marknaden på mk2N så fick jag en mk3 istället :)

Så tack infocare o intervision att ni höll på med min kamera i 11 veckor utan att fixa problemet!

Fick den för ca 6 veckor sen.. serienr: 536***

Vad trist att du nu, eventuellt, måste skicka in din nya Mark III för att fixa AF-problemet. :-/
 
Gäller det samtliga?

Hejsan!

Har samtliga Mark III (med ovanstående serienr) detta problem?
Finns det något bra sätt att kolla om felet finns eller är det uppenbart när man använder AI Servo?

mvh
Lasse
 
Hej

Intressant fråga, som jag också skulle vilja veta.

Enligt Canon är det bara vissa kameror som falerar, men det tror jag inte riktigt på.

Själv har jag inte märkt något med min MarkIII i al servo jämfört med mina tidigare MarkII hus.

Men jag fotar med 5.6 glugg ej 2.8 glugg, så mitt ökade skärpedjup kanske maskerar detta problem.

Frågan är hur bra af skall vara för att man skall tycka att den är OK. När jag tog en burst "tex 20 RAW) med mina förra MarkII hus så var det inte alla som var knivskarpa.

Hade jag inte läst på nätet så hade jag inte vetat att jag har AF problem med min kamera :) :)

Skall bli intressant att följa utvecklingen.

Mvh

Omar
 
Det kan mycket väl vara så att det varierar om eller hur mycket kamerorna är påverkade men eftersom Canon inte visat på ett test som gör att man kan undersöka det så finns liksom inget val annat än att skicka in kameran som jag ser det.

Det kan väl t.ex. vara så att det framförallt visar sig vid höga temperaturer och det kan ju ta ett tag innan man är i en sådan situation här uppe i Norden. Kanske man tar kameran på en resa till Afrika och upptäcker det där nere.

För andrahandsvärdets skull är det också nödvändigt att skicka in kameran på koll/reparation eftersom det förstås är en sak en framtida köpare kommer att vilja ha bevis på.
 
Jag har samma funderingar som Omar. Har inte märkt några problem med min Mk III. Har kört den på t.ex. motorsport och det funkar bra. Visst blir vissa bilder oskarpa, beror det på mig eller huset???

Funderar på att köra en burst med kameran på stativ, låta grabben springa mot mig eller köra på sin elscooter. Samtidigt, om jag inte upplever ett problem, ska jag då provocera fram det??? :)

Hursomhelst vågar jag nog inte chansa på att låta det bero, kanske dyker felet upp efter en tid och då står man där. Kommer att lämna in huset för att få det fixat. Men jag kommer nog vänta någon månad tills den värsta stormen lagt sig på verkstäderna. Jag kan ju plåta så länge och då slipper jag vara av med huset någon längre tid.

/Arne
 
Testade min nu på Ai-servo med flickvännens lillebror cyklandes emot mig i hög hastighet...

300/2,8 @ 1/640 F2,8 ISO400

Resultatet blev mkt bra! Men men lär skicka in min ändå som sagt.
 
Blir väl till att skicka in den för service för säkerhetsskull.

Tog en serie på en snabb dvärgpinscher för några veckor sedan, var tyvärr tvungen att plocka bort en hel del frames i animationen för att storleken inte skulle bli för stor för de med modem/långsamt bredband. Men tycker inte att kameran hade några större problem med att följa den snabba hunden, iofs var det en höst dag och ganska kallt ute :)

http://www.doggie.se/pa-parka-khaki-p-655.html
 
I One shot får jag knivskarpa bilder, däremot får jag inte knivskarpa bilder i AI Servo..
Varför???
Jag kommer också skicka in min för koll.
 
micke80 skrev:
fyra CPS...

;o)

5 CPS..
Hade tillräckligt med prylar för att kvala in, är för beroende av kamera för att vara utan.

OT: skickar de etiketter och annat för Servicegrejer?
Anders Östberg har jag för mig skrev nå't om det tidigare i annan tråd /OT.
 
Jag tror det var så att man skulle få adresslappar via den affär man köpt kameran från, men det var lite inofficiell info, jag tror inte Canon/CPS är riktigt klara med exakt hur det ska gå till än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.