Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
5 CPS..
Hade tillräckligt med prylar för att kvala in, är för beroende av kamera för att vara utan.

OT: skickar de etiketter och annat för Servicegrejer?
Anders Östberg har jag för mig skrev nå't om det tidigare i annan tråd /OT.

Kvala in?
ska man anmäla sig dit då man har en jädrans massa grejer för att få förtur i kön?
/Rogge

edit: fattades ett t :)

Först och främst ska man kvala in. Sen kontrollerar Per Karlsson, som är CPS-ansvarig vid Canon Svenska AB, att man försörjer sig på sitt plåtande. F-skattsedel och så vidare.

Man kan alltså inte bara anmäla sig och sen tro att det är klart. Alla CPS-medlemmar får ett speciellt medlemskort som sen ska visas vid uppmaning hos servicestället.

PhotoJoe skrev:
Först och främst ska man kvala in. Sen kontrollerar Per Karlsson, som är CPS-ansvarig vid Canon Svenska AB, att man försörjer sig på sitt plåtande. F-skattsedel och så vidare.

Man kan alltså inte bara anmäla sig och sen tro att det är klart. Alla CPS-medlemmar får ett speciellt medlemskort som sen ska visas vid uppmaning hos servicestället.

Nästan allt du skrev är fel :)

Per Karlsson kollar inte alls att du försörjer dig på ditt plåtande. Du behöver inte visa någon F-skattsedel eller liknande grejor.
Du kan anmäla dig över internet (det tar kanske 10 minuer) och sen får du ditt medlems-kort hem efter några veckor.

Bussmicke skrev:
5 CPS..
Hade tillräckligt med prylar för att kvala in, är för beroende av kamera för att vara utan.

OT: skickar de etiketter och annat för Servicegrejer?
Anders Östberg har jag för mig skrev nå't om det tidigare i annan tråd /OT.

Om du är CPS medlem så får du etiketter hemskickade. Sen klistrar du fast dem på kartongerna eller paketet du lämnar in för service.

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Nästan allt du skrev är fel :)

Per Karlsson kollar inte alls att du försörjer dig på ditt plåtande. Du behöver inte visa någon F-skattsedel eller liknande grejor.
Du kan anmäla dig över internet (det tar kanske 10 minuer) och sen får du ditt medlems-kort hem efter några veckor.

OK, kul för dig. När jag blev medlem 2004 så var det så som jag förklarade. Det verkar konstigt om de ändrat på det, eftersom då kan ju både kreti och pleti bli medlemmar och då faller hela grejen med medlemsskapet.

När jag blev medlem för en tid sedan så fanns det också krav på viss mängd utrustning och bevis på verksamhet i firma eller uppdrag från tidningar och liknande.

PhotoJoe skrev:
OK, kul för dig. När jag blev medlem 2004 så var det så som jag förklarade. Det verkar konstigt om de ändrat på det, eftersom då kan ju både kreti och pleti bli medlemmar och då faller hela grejen med medlemsskapet.

Jag blev medlem 2003 eller 2004 (kommer inte ihåg vilket) Då var det inte så. Känner även många andra medlemmar (både medlemmar som varit det sen 90-talet och nya medlemmar) och aldrig någon som behövt visa F-skattsedel eller liknade grejor.

Det är ju inget fel på om kreti o pleti kan bli medlemmar som du säger lite "fisförnämt" :) Det är ju ingen klubb för inbördes beundran.

en sen stämmer det ju inte heller. Kravet på utrustning är ju,
2 Professional SLR bodies
3 L-series lenses

Där faller 99% av befolkning i Sverige bort med en gång.

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Jag blev medlem 2003 eller 2004 (kommer inte ihåg vilket) Då var det inte så. Känner även många andra medlemmar (både medlemmar som varit det sen 90-talet och nya medlemmar) och aldrig någon som behövt visa F-skattsedel eller liknade grejor.

Som sagt, roligt för dig. Jag tycker det är tråkigt att grejen urholkas av att gemene man kan bli medlem hur enkelt som helst. Vad är det då för vits med CPS om den inte är till för professionella fotografer?

PhotoJoe skrev:
Som sagt, roligt för dig. Jag tycker det är tråkigt att grejen urholkas av att gemene man kan bli medlem hur enkelt som helst. Vad är det då för vits med CPS om den inte är till för professionella fotografer?

Den är till för professionella fotografer (och jag har aldrig sagt att jag är något annat) men kraven är inte de som du beskriver.

Sen kan inte gemene man bli medlem hur lätt som helst som du skriver.
Mer än 99% av människorna äger inte den utrustning som krävs för medlemskap

PhotoJoe skrev:

Har man köpt professionell utrustning för X antal tusen kronor, vilket Canon har som krav så kvittar det väl om man endast har foto som 100% inkomst, hobby, eller extra inkomst. Samtliga har ju lagt massor av pengar på professionell utrustning. Du skriver själv på din sida att du jobbar med VVS, då borde inte du heller rimligen få vara med i CPS då det inte är din huvudsakliga inkomst eller?

Har iafall precis ansökt har Canon prylar för en bra bit över 100k har eget företag där även kameran används flitigt, dock inte för externa uppdrag.

PhotoJoe skrev:

Hej

Jag håller delvis med. Själv så har jag företag men går inte över till vara fotograf på heltid om jag inte drar in minst ca 500.000kr per år i ren bildförsäljning, hur många gör det?.

Finns ju många som typ drar in 50 lakan per år och kallar sig professionell fotograf men i verkligheten lever på sin fru eller släkt, eller är pensionerad eller sjukpensionerad.

Rätt många "proffs" har så dålig ekonomi att de inte alls köper lika mycket eller så dyra prylar som seriösa "amtörer/semiproffs gör" som har ekonomi från annat håll.

De proffs jag känner har mindre utrustning än vad jag har.

Vissa proffs har ju mer bråttom med service, men vissa aktiva amatörerer/semiproffs fungerar bättre som reklam för tex Canon än ett proffs och i de fall kan det vara bra att de får tillbaka sin kamera snabbt och skriver om det och lägger ut en massa bilder.

När jag sökte så hade jag 2 proffs hus och 3 L gluggar.

Mvh

Omar

wildnature skrev:
Har man köpt professionell utrustning för X antal tusen kronor, vilket Canon har som krav så kvittar det väl om man endast har foto som 100% inkomst, hobby, eller extra inkomst. Samtliga har ju lagt massor av pengar på professionell utrustning. Du skriver själv på din sida att du jobbar med VVS, då borde inte du heller rimligen få vara med i CPS då det inte är din huvudsakliga inkomst eller?

Har iafall precis ansökt har Canon prylar för en bra bit över 100k har eget företag där även kameran används flitigt, dock inte för externa uppdrag.

CPS handlar om snabb service, inget annat. Om alla som äger Canonprodukter blir medlemmar så urholkas idén med snabb service för dem som verkligen behöver det. Jag skulle rent utsagt bli förbannad om "Kalle" som plåtar familjen på semestern med sin Mark III:a går förbi mig som har ett stort jobb till helgen, exempelvis. Det är så det kommer bli om kreti och pleti blir medlemmar.
Se det som om alla fick VIP-kort på alla krogar, vad är det då för vits med ett VIP-kort?

Priset på utrustningen spelar ingen roll heller. Bara för att du köper en Porsche så betyder inte det att du automatiskt ska gå förbi alla Golfägare.

Huruvida jag har ett annat arbete än foto som mitt dagliga arbete spelar heller ingen roll. Jag är en professionell fotograf och driver den verksamheten på sidan om min tjänst. Jag känner ingen fotograf som enbart plåtar och lever på det.

PhotoJoe skrev:
CPS handlar om snabb service, inget annat. Om alla som äger Canonprodukter blir medlemmar så urholkas idén med snabb service för dem som verkligen behöver det. Jag skulle rent utsagt bli förbannad om "Kalle" som plåtar familjen på semestern med sin Mark III:a går förbi mig som har ett stort jobb till helgen, exempelvis. Det är så det kommer bli om kreti och pleti blir medlemmar.
Se det som om alla fick VIP-kort på alla krogar, vad är det då för vits med ett VIP-kort?

Varje svensson med en kompakt kamera eller en 30D blir inte medlemmar, det krävs som sagt att du har profesionell utrustning för X antal tusen kronor, och det bör räcka för att kvalificera, om du har ett litet fotojobb på helgen som ger lite "fickpengar" utöver din vanliga inkomst finner jag totalt ointressant, det är väl därför du har 2st profesionella kameror, så du överlever en helg även med 1 kamera? Kollar man i din fotoväska här på fotosidan så har du iafall bara 1 profesionell kamera registrerad och 3 L gluggari den lägre prisklassen. Men det ska bli intressant att se om jag får bli en CPS:are eller inte, då jag inte gör små fotojobb på fritiden för att dryga ut lönen med.

PhotoJoe skrev:

. Jag är en professionell fotograf och driver den verksamheten på sidan om min tjänst. Jag känner ingen fotograf som enbart plåtar och lever på det.

Hej

Ingen aning hur man defenierar ett proffs, kan tänka mig en som till 100% lever på bildförsäljning.

Av din beskrivning ser jag dig som semi profs eller amatör, många har foto som företag.

Nu trodde jag att du levde till 100% på foto eftersom du tog upp det.

Mvh

Omar

wildnature skrev:
Varje svensson med en kompakt kamera eller en 30D blir inte medlemmar, det krävs som sagt att du har profesionell utrustning för X antal tusen kronor, och det bör räcka för att kvalificera, om du har ett litet fotojobb på helgen som ger lite "fickpengar" utöver din vanliga inkomst finner jag totalt ointressant, det är väl därför du har 2st profesionella kameror, så du överlever en helg även med 1 kamera? Kollar man i din fotoväska här på fotosidan så har du iafall bara 1 profesionell kamera registrerad och 3 L gluggari den lägre prisklassen. Men det ska bli intressant att se om jag får bli en CPS:are eller inte, då jag inte gör små fotojobb på fritiden för att dryga ut lönen med.

Hoppla, här var det friskt med personangrepp och elitism. För det första "lilla fröken", du har ingen aning om vad jag har för "jobb på helgen" eller hur mycket/lite jag plåtar. Jag har ett behov av snabb service, räcker inte det för dig? Hur understår ni er sen att bedöma mig efter vad jag har i min fotoväska eller inte. Jag anpassar min fotoväska efter mina behov. Jag behöver inte "flasha" och skryta med att jag har minsann råd med ett 300/2,8L IS USM, vad f-n ska jag med den gluggen till? Jag behöver den inte, har ingen användning av den. Behöver inte ens IS på min 70-200!

Både 20D och 30D är kvalificerande för att bli CPS-medlem. 85/1,8 USM likaså, om du behöver veta, fast det inte är en L-glugg. Jag började med två stycken 10D när jag blev CPS-medlem. Det verkar som om det handlar om pengarna för din del och vad din utrustning är värd. Tyvärr, men du är helt fel ute isåfall.

Självklart kommer du bli CPS:are, inte för att du är värd det, utan endast för att du har "de rätta grejerna".

Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Ingen aning hur man defenierar ett proffs, kan tänka mig en som till 100% lever på bildförsäljning.

Av din beskrivning ser jag dig som semi profs eller amatör, många har foto som företag.

Nu trodde jag att du levde till 100% på foto eftersom du tog upp det.

Mvh

Omar

Professionell betyder inget annat än att man tjänar pengar på det man gör, oavsett utsträckning, handlar inte om 100%.
Spelar du tennis och får betalt, så är du en professionell tennisspelare.

PhotoJoe skrev:

Priset på utrustningen spelar ingen roll heller. Bara för att du köper en Porsche så betyder inte det att du automatiskt ska gå förbi alla Golfägare.

Huruvida jag har ett annat arbete än foto som mitt dagliga arbete spelar heller ingen roll. Jag är en professionell fotograf och driver den verksamheten på sidan om min tjänst. Jag känner ingen fotograf som enbart plåtar och lever på det.

Du vill inte att utrustning eller annat ska ha någon betydelse.
Men som du själv säger. Skule alla som har fotografering och tjänar lite pengar vid sidan om sitt riktiga jobb få vara med i CPS. (du tex.) Då skulle ju kreti och pleti (gemene man) få vara med.
Om du inte känner någon som lever på att plåta är ju helt oväsentligt. Det finns ju jätte många som gör just det.

Vad du vill är att reglerna ska utformas så att de passar precis till dig. Men det är Canon som bestämmer dem, och som tur är så har de lite vettigare åsikter :)

PhotoJoe skrev:
Professionell betyder inget annat än att man tjänar pengar på det man gör, oavsett utsträckning, handlar inte om 100%.
Spelar du tennis och får betalt, så är du en professionell tennisspelare.

Professionell brukar menas att man har sin huvudsakliga inkomst av det man är professionell i.

Du är inte en professionell fotograf eller tennis-spelare för att du fått betalt ett par tusen kronor, om du har ett annat jobb också.

Lars Johnsson skrev:
Du vill inte att utrustning eller annat ska ha någon betydelse.
Men som du själv säger. Skule alla som har fotografering och tjänar lite pengar vid sidan om sitt riktiga jobb få vara med i CPS. (du tex.) Då skulle ju kreti och pleti (gemene man) få vara med.
Om du inte känner någon som lever på att plåta är ju helt oväsentligt. Det finns ju jätte många som gör just det.

Vad du vill är att reglerna ska utformas så att de passar precis till dig. Men det är Canon som bestämmer dem, och som tur är så har de lite vettigare åsikter :)

Intressant svar Lars, patetiskt men ändock intressant. Alla som uppfyller kraven för medlemsskapet ska naturligtvis få vara medlemmar. Jag tycker det är synd att de som verkligen behöver servicen snabbt blir lidande när de som inte är i behov av samma snabba service tränger sig emellan. Precis som när vissa krogar delar ut för många VIP-kort. Förstår du vad jag menar med hjälp av den liknelsen?

Hmm, jo det är visst Fotosidan. Var tvungen att titta efter, från tonen i diskussionen trodde jag ett tag att jag hamnat på dpreview. :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar