Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders, det kan ju faktiskt vara så att Canon inte har haft ordentlig kännedom om felet och att detta har uppfattats som att de skulle ha mörkat.
Men varför inte se det som ett positivt tecken att nu när de har fått klart för sig att problemet verkligen existerar, och även kommit på hur det skall fixas, och tar sitt ansvar och åtgärdar det. Visserligen blir kameraägarna utan kameran under tiden servicen utförs men ändå..
Det kan knappast vara märkligare att en kamerafabrikant "återkallar" en produkt än när en bilfabrikant gör det.

(PS. Det var inte jag som sa att Canon "förnekat" felet).

Jag tror dock att Canon bör ha känt till felet ett bra tag, redan dom tidiga pre-production exemplar som Rob Galbraith fick testa kom med en notering från Canon att dom hade AF-problem som skulle åtgärdas innan produktionen startade. Efter det så har det kommit många rapporter om problem, långt innan RGs numera berömda löpartest, bl.a. på SportsShooter och andra webplatser diskuterades det tidigt. Canon har säkert legat i som små troll för att konstruera om, testa och producera dom nya komponenterna, det har nog tagit några månader.

Det är förstås jättebra att det nu finns en förklaring och en lösning, jag har hela tiden trott och förutsatt att Canon skulle stå bakom sin nya flaggskeppsmodell och fixa det.

Senast redigerad av en moderator:
Anders: Du har troligen ganska så rätt. Kanske kan det vara så att brådskan av att komma före konkurrenterna med en storsäljare kan ha ett finger med i spelet, så att det slinker ut produkter som inte är helt färdigtestade. Det är ju olyckligt när konsumenterna får agera testpanel åt fabrikanterna, oavsett vilken fabrikant det än gäller.

Det är ju bara en gissning förstås, dom kan ju vetat att det är något fel men inte kunnat hitta det förrän på senare tid. Tråkigt som sagt att låta användarna vara försökskaniner och tråkigt att fortsätta sälja kameran om dom nu vetat att något är fel. Men som sagt, det är ju bara spekulationer och på sätt och vis inte så intressant, får jag bara min kamera uppdaterad inom rimlig tid så blir jag glad, när fous sitter där det ska är det en toppkamera.

Per Karlsson på Canon CPS tillät mig referera hans mailsvar, vilket är att han också hört talas om detta men inte har någon mer info. Han har kollat med serviceorganisationen som är ansvarig för Norden och de har heller ingen info. "Är det så kommer det självklart att meddelas på olika sätt".

Så vi får vänta ett tag till.

Enligt Per Karlsson på Canon så är det nära för en offentlig redogörelse för vilka serienummer som är påverkade av detta. Serierna är inte i nummerordning eftersom husen tillverkas i tre olika fabriker. Så det kan vara exempelvis 513XXX och 542XXX som har felet. Man är således inte säker för att man har exempelvis 534XXX eller 551XXX.

Detta fel påverkar ENDAST Ai Servo, INTE One Shot, oavsett vad andra tidigare har sagt.

Om din kamera ska skickas in så måste du gå via butiken som du köpte den hos. De ska skicka ut fraktsedel åt dig för att du kostnadsfritt ska kunna skicka in huset för service. Räkna med att det tar runt 5 arbetsdagar.

Min kamera har ett lågt serienummer, 511xxx, så jag förutsätter att den ska in på service.

Som CPS-medlem vill jag nog helst inte gå omvägen via butiken och förlora onödig tid på den hanteringen... men det låter bra att det snart händer något alla fall.

Anders Östberg skrev:
Min kamera har ett lågt serienummer, 511xxx, så jag förutsätter att den ska in på service.

Som CPS-medlem vill jag nog helst inte gå omvägen via butiken och förlora onödig tid på den hanteringen... men det låter bra att det snart händer något alla fall.

Jag är också CPS-medlem och vi har inget val om vi ska skicka in den utan kostnad. Själv, om jag nu är drabbad, tänkte åka med den direkt till InfoCare i Bromma och lämna in den.

Min kamera är också med. Den har nr 542XXX och levererades så sent som 2007-10-04 av Scandinavian Photo. Jag trodde det skulle vara en så sen leverans att Canon då hade löst problemet. Jag har i och för sig inte upptäckt något problem ännu. Men för framtida andrahandsvärde och min egen känsla/visshet kommer jag att vilja ha den inlämnad på service. Undrar hur allt detta komer att gå till. Har min Mark II:a kvar och börjar tycka den är riktigt bra i alla fall, och kommer inte just nu att sälja den för de priser som jag ser bland annonserna!! Tycker även II:an klarar AWB bättre i blixtljus inomhus interiörer än III:an.

Officiell info hos Canon.se nu:

Reparationer med start "slutet av November"... varför måste det ta sån tid... :-(

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Skönt att det kommer en förklaring och en fix så att man slipper ha den här osäkerheten kring kameran. Hoppas Canon Sverige har möjlighet att ordna reparationer snabbt bara, det pratas om "ett antal veckor" i USA och om mönstret upprepas så är det längre väntan här innan det finns reservdelar till alla.

Underbart, Jag upplever att jag inte får knivskarp i AI Servoläget, bara i One shot.
Ska det behöva vara så??

Bussmicke skrev:
Samma här 52xxxx.
För de som inte är CPS-medlem men har stort behov av kameran då, kan man bli medlem eller måste man ha företag?

Kravet är att du är en professionell användare av Canons kamerasystem, dvs att du tjänar pengar på din fotografering. Sen måste du äga minst två professionella dSLR/SLR-hus och minst tre L-gluggar. Sen är det fritt fram!

Enligt denna: http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=8109

...så är vi bara två CPS-medlemmar på Fotosidan.se, låter lite lite om du frågar mig. ;P

//J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar