Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Du behöver inte skicka in några papper, dokument eller liknande. Allt du gör vid anmälan görs över internet.
Sen står det att Canon har rätt att godkänna eller själv bestämma vem de vill ha eller inte ha som medlem.
Efter några veckor får du papper hem om du blivit godkännd av dem
Ok, synd att man har en delvis utlandsköpt utrustning. Jag skulle annars trots mina vackert uttalade principer tagit chansen att få förtur i servicekarusellen. Jag lever som ni nu förstår inte riktigt som jag lär.

paul innergård skrev:
Ok, synd att man har en delvis utlandsköpt utrustning. Jag skulle annars trots mina vackert uttalade principer tagit chansen att få förtur i servicekarusellen. Jag lever som ni nu förstår inte riktigt som jag lär.

Praktiskt taget hela min utrustning är köpt i utlandet. Det har ingen betydelse och det är ju världs-garanti på objektiven också.
Jag använder också mitt CPS kort i utlandet för det mesta

Lars Johnsson skrev:
Praktiskt taget hela min utrustning är köpt i utlandet. Det har ingen betydelse och det är ju världs-garanti på objektiven också.
Jag använder också mitt CPS kort i utlandet för det mesta
Ok, då var det nästa problem. Jag har bara ett proffshus och som den glade amatör jag är finns inget behov för ytterligare ett. möjligtvis en 40D så småningom.

wildnature skrev:
Det finns många som har behov av snabb service inte bara du, Det var du som började med elitism med att klanka ned på "killen med en MK3 som tar semesterfoton" han kanske har lagt ned rejält med pengar på sin Canon utrustning, jobbar dygnet runt och värderar den lilla tid han har med sin familj betydligt mer än någon tusenlapp i extra inkomst på ett fotojobb under helgen. Själv värderar jag min minimiala fritid oerhört mycket, förmodligen långt mycket mer än du tjänar på dina extraknäck.

Jag skulle inte kalla något av ovanstående för profesionell utrustning, men det är Canon som lägger ribban så....

Inte alls, antingen så är CPS strikt för profesionella fotografer som har det som levebröd. eller så är det för personer med profesionell utrustning som har lagt en bra summa pengar hos Canon och därför förväntar sig och bör få första klassens service. Och det ska kvitta om man måste ta betalt för helgjobb för att få extra inkomst eller tar bilder för nöjesskull.

För mig är det rätt uppenbart att för dig handlar det om hur mycket pengar du har lagt ner på din utrustning. CPS handlar inte om det, försök nu att förstå det. Det handlar om att de yrkesverksamma (professionella), med det menas ALLA som tjänar pengar på sitt fotograferande oavsett summor, ska få tillgång till service inom 72 timmar.

Jag anser inte att "Kalle" med sin dyra professionella utrustning borde ha rätt till samma snabba service eftersom det inte handlar om inkomst i "Kalles" fall, utan strikt privat bruk.
Det är inte "elitism" att tycka så. Däremot om man anser sig ha rätt FÖR att man har lagt massor med pengar på sin utrustning och har utrustning i 100 000Kr-klassen, att man tycker sig vara förmer än andra människor. Vilket du ger ett ganska stort intryck av. Vad har din fritid att göra med vad jag gör för knäck på helgerna??? Vem bryr sig?

Nu tycker jag att denna tråd ska återgå till sin egentliga "topic" och inte besudlas med CPS hit och dit. Jag har min åsikt och ni andra har er, so be it.

Lars Johnsson skrev:
Du var själv en av de första i tråden som pratade om CPS :) när du skrev att du var medlem

Trots det vidhåller jag att de som vill fortsätta att diskutera CPS startar en särskild tråd om det.
Detta för att jag är mer intresserad av att få veta hur Canon kommer att hantera servicen och hur servicen kommer att gå till. Vare sig man är CPS medlem eller inte.

Senast ändrad:
PhotoJoe skrev:
För mig är det rätt uppenbart att för dig handlar det om hur mycket pengar du har lagt ner på din utrustning. CPS handlar inte om det, försök nu att förstå det. Det handlar om att de yrkesverksamma (professionella), med det menas ALLA som tjänar pengar på sitt fotograferande oavsett summor, ska få tillgång till service inom 72 timmar.

Jag anser inte att "Kalle" med sin dyra professionella utrustning borde ha rätt till samma snabba service eftersom det inte handlar om inkomst i "Kalles" fall, utan strikt privat bruk.
Det är inte "elitism" att tycka så. Däremot om man anser sig ha rätt FÖR att man har lagt massor med pengar på sin utrustning och har utrustning i 100 000Kr-klassen, att man tycker sig vara förmer än andra människor. Vilket du ger ett ganska stort intryck av. Vad har din fritid att göra med vad jag gör för knäck på helgerna??? Vem bryr sig?

Vem bryr sig om du måste ta betalt för att fota på helgen? Varför ska du gå före i service kön för att du måste extra knäcka på helgen för att få in pengar till hushållskassan?. Kalle kanske säljer en bild på istock för 1$ alltså är han professionell enligt dig!

Antingen är CPS till för riktiga professionella fotografer som lever på att fotografera, eller så är det till för de som har profesionell utrustning, och nej jag anser inte att du är en profesionell fotograf som har det som extra knäck på helgen, isåfall är jag mer profesionell än dig då jag använder kameran på vardagar i företaget för att framställa bilder som faktiskt bidrar till mitt levebröd.

Om du nu är så beroende av ditt extra knäck så är det väl bara att köpa ett hus till, du tjänar ju pengar på att ta bilder, då är ett extra kamera hus en fis i rymden kostnadsmässigt!

Hörde jag "ny tråd för CPS..."?

Stöder det förslaget helhjärtat så vi kan komma tillbaka till att diskutera AF-problem. :)

Skulle vara skönt att ta ner temperaturen lite här också, lite väl heta egon...

wildnature skrev:
och nej jag anser inte att du är en profesionell fotograf som har det som extra knäck på helgen, isåfall är jag mer profesionell än dig då jag använder kameran på vardagar i företaget för att framställa bilder som faktiskt bidrar till mitt levebröd.

HAHAHA så låter det när mina barn bråkar med grannens barn om vem som är mest "stålmannen".

Herregud Catharina, är vardagar mer "riktigt" jobb än helger?

Är 2 jobb mer "oriktigt" än 1??

Prova att lyfta blicken och skaffa dig ett perspektiv.

supermax_fred skrev:
HAHAHA så låter det när mina barn bråkar med grannens barn om vem som är mest "stålmannen".

Jag springer inte runt och kallar mig professionell fotograf, tycker bara joseph är otroligt töntig som tycker han är profesionell fotograf när han är en amatör som extraknäcker på helgen. Att han dessutom tycker att han är så mycket bättre än alla andra amatör fotografer "kleti och pleti" så just han måste gå före service kön är ännu löjligare! Men nu är det dags att lämna denna tråd då inget konstruktivt kan komma ur den. Det enda positiva är att fler "profesionenlla amatörer" fått upp ögonen för CPS och ansökt :)

Senast ändrad:
PhotoJoe skrev:
Åh, herrejävlar vilka problem du har. Du fattade tydligen inte ens varför jag mailade dig istället för att skriva här. *suck*

Snälla Joseph, vi har olika åsikter angående vilka som bör få vara med i CPS, acceptera att vi inte tycker likadant. Jag är inte intresserad av att diskutera detta vidare med dig, och du behöver inte förklara för mig att du är en värdig CPS medlem. Jag tycker att du platsar i CPS!

Ps min CPS ansökan har blivit godkänd :)

Ps2, detta är verkligen mitt sista inlägg i CPS debatten!

RIMLIGT ELLER INTE?
Jag funderar om det inte vore rimligt att återförsäljaren av Mark III borde ombesörja att servicen blir gjord. Nu kan man på Canons svenska hemsida mata in kamerans serienummer och få besked om kameran kan ha problem med AF-spegeln. Min kamera är en som kan vara drabbad. Jag har varken lust eller tid att hålla på med det här. Funderar på att skicka kameran till återförsäljaren, är detta rimligt eller inte? Vad tycker ni?

Det här är väl en garantireparation (?) och då är det vanligen återförsäljaren man vänder sig till först (?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar